Op zoek naar M.2 SSD die koel blijft, voor laptop.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Beste mensen, ik overweeg mijn HP Omen te voorzien van een grotere M.2 SSD. Er zit nu eentje van 128GB in, en dat vind ik eigenlijk te klein.

Ik had een Samsung 960EVO in gedachten, maar twijfel toch een beetje over de warmteproductie.
Voor zover ik heb kunnen nagaan doen haast alle SSD's zo'n 5Watt, en gaat het daarboven dan wordt vanwege de temperatuur de zaak geknepen.

Voor zo'n stripje van 22x80mm lijkt me 5W in een laptop toch een behoorlijke lokale warmtebron, waarvan ik niet zeker ben of dat netjes weggekoeld wordt. De strip zit rondom wel redelijk vrij, maar er wordt zo te zien niet echt koellucht langs geleid.
Ik vraag me af of mijn huidige SSD ook 5W kan produceren. Als dat het geval is zou ik me geen zorgen hoeven maken.
Maar misschien is hij wel geselecteerd op een lagere warmteproductie (het is een SanDisk SD8SNAT-128G-1006 - 119,24 GB). Hij is niet heel snel, mogelijk helpt dat voor de koelte?

Is er iemand die advies kan geven of nu elke SSD veilig te gebruiken is in deze laptop (die origineel al SSD had), ivm warmteproductie?
En als er speciaal koele M.2 SSD's zijn, welke moet ik dan hebben (gewenst is 256 of 512 GB)?

[ Voor 7% gewijzigd door Bruin Poeper op 18-04-2017 17:35 ]

Beste antwoord (via Bruin Poeper op 19-04-2017 10:37)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En dan nog; temperaturen zijn onder full load. Tenzij je de hele dag benchmarks draait, staat een gemiddelde SSD 98% van zijn tijd uit zijn neus te vreten en produceert dan maar 0.3W ofzo.

Koop wat je wil maar staar je niet blind op de GB/s doorvoer of warmte; die waarden haal je alleen onder hele specifieke omstandigheden en ik lees nergens dat je een extreem heavy user bent.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
De Samsung 960 EVO is een nvme m.2 SSD. Ik weet niet of die werkt in jouw laptop, de SanDisk die er in zit is sata. Dus dat zou ik sowieso even goed nakijken.
Ik heb zelf een 512GB (sata) m.2 drive van 42mm (ja, die bestaan) in mijn laptop zitten, en ja, die wordt erg warm. Maar het is niet mijn primaire disk, er zit ook een 2,5" 256GB SSD in. Als ik die 512GB SSD gebruik houdt ik de temperatuur zelf in de gaten, en stop de activiteiten even als hij heel warm (90 graden ofzo) wordt. Als de SSD in rust is, verbruikt hij bijna niets en blijft hij wel lekker koel.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Bruin Poeper
  • Niet online
Volgens document C05357609.pdf kan er een '2280 M2 SATA-3 Value TL' in (heb ik nu), maar ook een 'Generic SSD 256(of 512) GB 2280 M2 PCIE 3x4SS NVMe TLC TL' in.
Ik heb het slot even bekeken en er zit maar 1 gleuf blokkade, zodat NVMe zou moeten passen.

Als ik u_nix_we_all goed begrijp kan een M.2 SATA-SSD ook flink wat (of net zo veel?) warmte produceren als een NVME.

[ Voor 53% gewijzigd door Bruin Poeper op 18-04-2017 19:11 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De nvme ssd kunnen inderdaad warmer worden.
En omdat ze niet sneller zijn dan je huidige ssd, is er geen enkele reden om er geld aan te besteden.

Acties:
  • Beste antwoord

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En dan nog; temperaturen zijn onder full load. Tenzij je de hele dag benchmarks draait, staat een gemiddelde SSD 98% van zijn tijd uit zijn neus te vreten en produceert dan maar 0.3W ofzo.

Koop wat je wil maar staar je niet blind op de GB/s doorvoer of warmte; die waarden haal je alleen onder hele specifieke omstandigheden en ik lees nergens dat je een extreem heavy user bent.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Bruin Poeper
  • Niet online
Alle reageerders bedankt.
Ik volg de redenering van MAX3400 maar: dat ik gemiddeld niet zo veel warmte produceer.
Elke soort SSD streeft er naar om zo hard mogelijk te werken totdat de temperatuur te hoog wordt en knijpt dan af.
De duurzaamheid van het systeem, ivm warmtehuishouding, is dan nagenoeg alleen afhankelijk van de werkbelasting van de SSD.
Extra koeling verandert de interne SSD-temperatuurbegrenzing niet; het duurt alleen langer voordat die in werking treedt.
In principe moet ik er op kunnen vertrouwen dat de laptop (HP Omen) er op ontworpen is om de maximale warmteontwikkeling (~5Watt) van zo'n SSD-stripje een X aantal bedrijfsuren te doorstaan. Een zware gebruiker moet dan accepteren dat z'n laptop eerder aan zijn eind is. Niks aan te doen.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Bruin Poeper schreef op woensdag 19 april 2017 @ 10:37:

In principe moet ik er op kunnen vertrouwen dat de laptop (HP Omen) er op ontworpen is om de maximale warmteontwikkeling (~5Watt) van zo'n SSD-stripje een X aantal bedrijfsuren te doorstaan. Een zware gebruiker moet dan accepteren dat z'n laptop eerder aan zijn eind is. Niks aan te doen.
Nou, daar zou ik niet vanuit gaan. Zolang je de SSD niet zwaar belast, zal er niet veel aan de hand zijn.
Je kan natuurlijk altijd even uitvogelen of er een extra luchtstroom om de ssd is gemaakt door de ontwerpers, zodat deze toch enige koeling krijgt.

Zelfs in desktops, waar deze ssd normaal gesproken alle ruimte hebben, zijn er mensen die een koelblok op deze dingen zetten. Waardoor ze beter functioneren.

• Bruin Poeper
  • Niet online
De warmte van de SSD wordt niet direct weggekoeld, er gaat niet een gerichte luchtstroom langs. Hij zit wel ruim vrij van de omgeving aan het laptopboard. Ik 'vrees' daarom dat een hardwerkende SSD erg veel warmte aan de laptopbehuizing+electronica doorgeeft.
Als men de SSD extra koelt bevordert dat wel de SSD-prestaties, maar je perst die warmte in de rest van het systeem. Dat lijkt me nadelig.
Een SSD is makkelijk vervangbaar. Om je laptop te sparen zou je de SSD kunnen isoleren zodat hij minder warmte aan de omgeving afgeeft. Geeft lagere prestatie bij langdurige SSD-activiteit, maar je wint in duurzaamheid van de overige laptoponderdelen.
Het zou ideaal zijn als ik zelf kan instellen bij welke temperatuur de SSD mag gaan knijpen. Dan heb ik als gebruiker de keuze tussen levensduur en prestaties.
Pagina: 1