Op zoek naar de juiste 2.1 oplossing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMB
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-09 12:03

RMB

Nee, geen right mouse button!

Topicstarter
Beste Tweakers,

Jarenlang ben ik tevreden geweest met mijn Logitech Z-5500 voor in de huiskamer, maar die is nu helaas kapot. Ik gebruikte hem als 2.1, met 2 sattelites en de center speaker afgekoppeld.

De klank van de subwoofer vond ik prima, de andere speakers klonken altijd wat schel. Ook gebruikte ik op mooie feestjes al het volume dat in de set zat, dus ik wil nu ook ietsje méér power.
Officieel is die Logitech set 500W RMS, waarvan de subwoofer voor 188W verantwoordelijk is en de satellites voor 65W per stuk. Nu hoop ik, dat dit allemaal zwaar overdreven is, want ik wil dus méér volume.

Ik heb echter geen enkel idee waar ik moet beginnen. Kunnen jullie een paar voorbeelden noemen zodat ik weet welke richting ik op moet zoeken?
Het gaat dus om 2 bookshelf speakers, een subwoofer en een versterker/receiver die aan mijn bovenstaande verwachtingen voldoen. Er is niet per sé een budget, maar het zou fijn maximaal €1000 euro kwijt te zijn. Het mag uiteraard ook een stuk goedkoper, als jullie ervan overtuigd zijn dat ik voor bijvoorbeeld €500 beter geluid dan de Z5500 kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:06
Zou voor een 3.1 opzetje gaan. Center, links en rechts en sub.

Qua speakers eens de lokale audioboer binnenwandelen om wat te luisteren.

Receiver (voorbeeld) pricewatch: Denon AVR-X1300W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMB

RMB

Topicstarter
Bedankt voor de suggestie, maar ik heb geen center speaker nodig. Ik investeer dus liever iets meer in links en rechts.

[ Voor 30% gewijzigd door RMB op 18-04-2017 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:18
koop een goede soundbar. BV van Yamaha in de hogere klasse, met wireless sub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMB

RMB

Topicstarter
Even voor de volledigheid: het gaat om een PC setup. Ik zit dus met een monitor dus een soundbar of centerspeaker is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:07
Persoonlijk zou ik geen pc-speakers van €1000,- in willen zetten voor feestjes en partijen, dan koop je beter een goede kwaliteit set speakers voor bij de pc en een tweedehands PA-setje voor feestjes en partijen.
Als achtergrond muziek kan het vaak wel prima, maar wil je het publiek overstemmen, dan loop je al snel tegen de limiet van de betreffende speakertjes aan en dan is het zonde geld als het stuk gaat.

Staar je niet blind op opgegeven vermogen van de speakers. Zonder te weten onder welke omstandigheden die waarden zijn verkregen, zeggen ze eigenlijk niets. De daadwerkelijke waardes kunnen zomaar een factor 5 lager liggen. Daar komt dan nog bij dat het vermogen ook niets zegt over het daadwerkelijke volume. De ene speaker op 5 watt kan aanzienlijk harder klinken dan een andere speaker op 50 watt.

Wil je kwalitatief goede pc-speakers binnen budget, kijk dan eens naar de KEF x300a of de iets goedkopere Ruark Audio MR1 (heb ik zelf). Er zit geen subwoofer inbegrepen, maar mits goed gepositioneerd, heb je die mogelijk niet eens nodig. Mis je toch een subwoofer, dan heeft de laatstgenoemde nog een subwoofer-out waar je zonder problemen een actieve subwoofer aan kunt koppelen. Je hebt dan ook budget over voor een degelijke subwoofer. Deze speakers zijn niet zo geschikt voor feestjes/partijen.

Wil je echt losse componenten, dan zijn er zoveel mogelijkheden dat je beter zelf kan gaan luisteren. Elk advies is dan gericht op persoonlijke ervaring, maar de speakers in deze categorie klinken zo verschillend dan mijn ervaring anders zal zijn dan jouw ervaring. Voordeel van deze setup is dat het doorgaans meer volume heeft dan de eerder genoemde speakers, maar verwacht geen tentvullend geluid.

Wil je echt muziek voor feestjes/partijen, kijk dan eens op Bax.nl en daarna op marktplaats. Geen idee wat je dan het beste kan kiezen, maar ik kan redelijk veilig stellen dat alles op PA-gebied meer output geeft dan die Logitech Z5500, geluidskwaliteit is dan minder van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

alki schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 17:18:
koop een goede soundbar. BV van Yamaha in de hogere klasse, met wireless sub
Maar laat die kunststof rommel dan in de winkel liggen! :r

Dus geen Sonos, BOSE, etc.. etc...

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter v D
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-10 21:26
Klinkt als iets voor LD Systems Dave:
Dave 8:
http://www.ld-systems.com...active-multimedia-system/

De iets degelijkere versie:
http://www.ld-systems.com...tem-with-3-channel-mixer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMB

RMB

Topicstarter
Ik wil dus speakers met een degelijk geluid voor mijn PC, die ik óók net iets luider dan de Z5500 kan zetten.
PA systemen of systemen zonder sub zijn dus niet aan mij besteed.

Wat ik graag wil is 2 goede bookshelf speakers, een woofer die net iets voller is dan die van de Z5500, en een versterker om het geheel aan te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Legio keus en goed wat veel meer kan bieden dan een (sorry) veredeld PC speakersetje van Logitech. Een mid-range versterker van Onkyo of Pioneer kost je 350 Euro, dan heb je nog ruim budget om leuke Kef's of B&W's te halen op jouw formaat.

Over soundbars zal ik niet beginnen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:12

JTfoto

Work hard

Exorcist schreef op woensdag 19 april 2017 @ 12:55:
Legio keus en goed wat veel meer kan bieden dan een (sorry) veredeld PC speakersetje van Logitech. Een mid-range versterker van Onkyo of Pioneer kost je 350 Euro, dan heb je nog ruim budget om leuke Kef's of B&W's te halen op jouw formaat.

Over soundbars zal ik niet beginnen...
Ben ik met je eens. Echter zou ik als ik hem was (gezien hij graag hoog volume wil) even zoeken naar speakers met een goede gevoeligheid (zoals Klipsch). Toevallig zijn hun subwoofers ook voor een zachte prijs te vinden op het moment, dus met dat merk zou je wel een stevige 2.1 set kunnen creëren (moet je alleen zelf nog even kijken naar een versterker, al zullen de meesten wel voldoen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThoNohT
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10 19:53
Voor goed geluid en voldoende vermogen bij een computer zou je ook naar een studio-monitor set kunnen kijken. Near-field speakers zijn bij uitstek geschikt om van dichtbij de beluisteren namelijk. Maar ze kunnen ook zeker hard genoeg om een huiskamer met muziek te vullen op een feestje.

Zelf heb ik een setje van de Yamaha HS serie, ik heb persoonlijk geen subwoofer nodig, maar hij bestaat ook: http://usa.yamaha.com/pro...s_series/hs8s/?mode=model
Deze monitors zijn actief, dus een versterker heb je niet meer nodig. Het nadeel daaraan is dan wel dat je ze allemaal individueel aan- en uit moet zetten.
Er zijn hierin ook legio opties bij andere merken, zowel actief (powered) als passief (versterker nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMB

RMB

Topicstarter
Dankjewel, goede suggesties hier!
Als ik bijvoorbeeld een 200W Klipsch subwoofer neem, wil dat zeggen dat ik voor een versterker moet gaan die 200W aangeeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gijsiej
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-06 19:23
Nee vaak hebben die losse subwoofers ingebouwde versterkers. Dit heet een actieve subwoofer.

Het enige wat je dan moet doen is afhankelijk van de aansluitingen van de subwoofer, een tulp kabel van versterker naar subwoofer in te pluggen, of juist tussen versterker en stereospeakers. In dit laatste geval bepaalt de subwoofer de crossover (scheiding waarop de subwoofer lage tonen doet, en de rest doorlaat voor de stereo speakers). Mocht je de subwoofer via een tulp kabel aan kunnen sluiten kun je dit crossover punt op de versterker instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:06

Mikayu

.srt

Een actieve subwoofer heeft een ingebouwde versterker, dus wat dat betreft hoef je niet op vermogens te letten.
Ga je ook voor Klipsch speakers dan heb je bij 1 watt al iets van 96dB, zo gevoelig zijn ze. Elke versterker (met subwoofer uitgang) is geschikt
Ook moet je niet gaan vergelijken met vermogens van je Z5500, die moet je eerst even delen door 10 en dan van RMS max/peak maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMB

RMB

Topicstarter
Kijk, dit is uitstekende informatie. Dankjewel heren!
Ik ga met deze informatie een paar dingen samenstellen en dan zal ik om jullie mening vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Staar je sowieso niet blind op (piek)vermogens, nominaal blijft altijd maar de vraag en zeker bij budgetmerken kun je dat met een hele grote korrel zout nemen. Een versterker die 7x150 Watt "RMS" doet klinkt leuk, maar al haalt het de 100W nominaal, zo hard zet jij je set hopelijk niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMB

RMB

Topicstarter
Nee het vermogen op papier doet er voor mij totaal niet toe. Als ik met een 50 watt speaker voor het oor en gevoel een vollere, luidere sound krijg dan met de Logitech vind ik het prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadvies hoor niet hier thuis maar in Consumentenelektronica Aankoopadvies. Een verhuizing die kant op dus met dit topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:12

JTfoto

Work hard

Ik heb het volgende wel eens eerder aan iemand aangeraden:
pricewatch: Klipsch R-112SW (Zwart)
of
pricewatch: Klipsch R-12SW (Zwart) (deze zou je eventueel, indien je er behoefte aan hebt, x2 kunnen aanschaffen)

samen met:
pricewatch: Klipsch RP-150M (Rood, Zwart)
of
pricewatch: Klipsch RP-160M (Rood, Zwart)

en dan aansluiten op (bijvoorbeeld):
pricewatch: Pioneer VSX-S310-K
pricewatch: Pioneer VSX-830-S
pricewatch: Marantz NR1506 Zilver
of indien je echt alleen voor 2.1 gaat:
pricewatch: Onkyo TX-8150 Zwart

Het enige dat je dan nog nodig hebt is wat kabel, eventueel wat stekkertjes en je bent klaar! En geloof me, je hebt dan een prima stereo installatie staan die ook hard zat kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMB

RMB

Topicstarter
Dankje JTfoto, volgens mij ben ik klaar! ;)

Mijn moederbord heeft alleen een groen/geel/zwart aansluiting dus ik heb een geluidskaart nodig. Wel heb ik (om gitaar mee te recorden) een Focusrite Saffire 6 USB 2.0 interface staan. Kan ik deze als speaker out gebruiken en in zo'n Pioneer versterker sturen, of is het toch beter een aparte geluidskaart te nemen?

[ Voor 16% gewijzigd door RMB op 19-04-2017 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijsiej
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-06 19:23
Heeft je moederbord toevallig een spdif/optical/toslink aansluiting (die had de z-5500 wel), dan heb je geen geluidskaart nodig gezien de pc het digitale signaal naar je receiver doorstuurt, waarbij de receiver dit pas omzet naar analoog (lees; veel betere kwaliteit dan via een geluidskaart).

Alle genoemde receivers hebben deze aansluiting dus dat zou een kwestie zijn van een kabeltje aanschaffen en deze erinprikken en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMB

RMB

Topicstarter
Helaas, alleen de groen/geel/zwarte aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThoNohT
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10 19:53
Haha met mijn oude Receiver in de woonkamer ben ik nog helemaal gewend aan analoog geluid, maar ik zie dat dat niet meer zo gangbaar is tegenwoordig. Maar zo te zien hebben ze allemaal nog minstens een analoge ingang. In dat geval kun je prima de line-out gebruiken van je Focusrite Saffire 6.

[ Voor 30% gewijzigd door ThoNohT op 19-04-2017 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

pricewatch: Asus Xonar DGX

Zoiets misschien, heeft een optical output. Let wel, optisch beperkt zich tot maximaal DTS of Dolby Digital (1,5 Mbps +-) dus Dolby TrueHD/DTS-HD vallen af en zijn enkel via HDMI door te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMB

RMB

Topicstarter
Ik ga hoogstwaarschijnlijk voor een Klipsch RP160M set met R115SW sub.

Twijfel alleen nog erg over een receiver, ik heb al die functies op die apparaten niet nodig. Het is namelijk puur en alleen om het geluid van mijn PC door te sturen naar de speakers en het gaat mij dus alleen om het volume en de geluidskwaliteit.

Wat heb ik nodig van een receiver:
-6.3mm Headphone Jack aan voorkant
-Aansluitmogelijkheid voor 2x RP160M en 1x R115SW
-input: 1x Toslink, 1x analoog R/L
-Voldoende vermogen om dit op hoog volume af te spelen (25% luider dan Logitech Z5500)
-Geluidskwaliteit moet speakers niet tekort doen

pricewatch: Pioneer VSX-330 Deze lijkt mij een goede keus, of is de geluidskwaliteit echt minder dan modellen van €150 duurder?

Wie heeft voor dit bovenstaande de voordeligste tip?

[ Voor 123% gewijzigd door RMB op 20-04-2017 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Laatst online: 11-10 23:30

Tortelli

mixing gas and haulin ass

YouTube: Versterkers #4 Alles over versterkerklassen | Klasse-A, -B, -AB of -D?
99% van de AV recievers zijn klasse D, grote voordeel daarvan is dat je vrij eenvoudig en efficiënt er veel vermogen uit kunt halen (en daardoor 5,7,9 of 11 kanaals versterkers kunt maken). Probleem is dat je eea moet filteren etc om geluid echt goed te krijgen.

€200 is zeer aan de onderkant van de markt, kortom ik verwacht dat je het verschil tussen duurder modellen wel kunt horen.

pricewatch: Denon AVR-X1300W
pricewatch: Marantz NR1506 Zilver
Lijken me leuke opties.
LA-384 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 19:47:
Wil je kwalitatief goede pc-speakers binnen budget, kijk dan eens naar de KEF x300a of de iets goedkopere Ruark Audio MR1 (heb ik zelf). Er zit geen subwoofer inbegrepen, maar mits goed gepositioneerd, heb je die mogelijk niet eens nodig. Mis je toch een subwoofer, dan heeft de laatstgenoemde nog een subwoofer-out waar je zonder problemen een actieve subwoofer aan kunt koppelen. Je hebt dan ook budget over voor een degelijke subwoofer. Deze speakers zijn niet zo geschikt voor feestjes/partijen.
Is imo ook een serieuze mogelijkheid;ik heb zelf de X300A's en ben daar zeer tevreden mee. Im een grote kamer zou je misschien meer bas willen.

Het is sterk afhankelijk van je gebruik, maar ik zou sowieso eerder wat betere speakers kopen, en eventueel achteraf een sub toevoegen. Heb in mijn (surround kamer) setup deze als achterspeakers en daar komt een heel serieus (kwalitatief goed) geluid uit.
pricewatch: Bowers & Wilkins 600 series 685 S2 White (Wit)

Alle bekende merken (Dali, Kef etc) bieden leuke "boekenplank" speakers in het ~€300/stuk segment. Hou je zo'n €400 over voor een leuke versterker.

[ Voor 46% gewijzigd door Tortelli op 22-04-2017 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMB

RMB

Topicstarter
Dankjewel voor het advies, mijn woonkamer is echter behoorlijk groot, dus een subwoofer is echt een must.
Die Denon versterker die je aanbeveelt lijkt me prijstechnisch uitstekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die sub is juist geen mist als je een grote woonkamer hebt. Want op de luisterplek is ie dan goed; op andere plekken hoor je alleen de bass nog en dat wil je juist niet.
Als ik jou was zou ik met alleen de fronts beginnen.
Daarnaast vraag ik me af of je eigenlijk wel voor een receiver moet gaan. Een goede stereoamp kan natuurlijk ook. Van Denon zie je nu de pma520 en 720 regelmatig voor een zacht prijsje gaan (dr zal wel wat nieuws komen gok ik). Die sturen je Klipschen nog beter aan dan een x1300.
Toevallig heeft mijn zwager die x1300 en vloerstaande vombi die jij op het oog hebt. Klinkt goed, speelt een logitech aan alle kanten wel, maar ik merk wel dat ie een klein beetje mist tov mijn eigen set (AVR2311 met Klipsch F3 fronts).
Dus de vraag is dan: wil je streaming en toeters en bellen en geen oorverdovend luid, of wil je wel goede harde muziek maar geen fratsen.

Ik gok op het eerste trouwens, ken mijn papenheimers een beetje ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMB

RMB

Topicstarter
The Eagle schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 11:38:
Dus de vraag is dan: wil je streaming en toeters en bellen en geen oorverdovend luid, of wil je wel goede harde muziek maar geen fratsen.

Ik gok op het eerste trouwens, ken mijn papenheimers een beetje ;)
Het sterke punt van mijn Logitech Z5500 vind ik juist de subwoofer. Soms als vrienden langskomen is het lekker om voluit wat dance platen te spelen en dan lijkt me zo'n sub toch echt onmisbaar.

Ik heb liever goede, harde muziek zonder fratsen. De rest ga ik namelijk toch niet gebruiken!
Zo'n PMA is dus een uitstekende suggestie, maar dan mét 6.3mm Headphone uitgang voorop en aansluiting voor een sub.

Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMB

RMB

Topicstarter
pricewatch: Marantz M-CR511 Zwart

pricewatch: Onkyo TX-8020 Zwart

pricewatch: Denon PMA-720AE Zwart

Welke van deze drie past het best bij mij?

Ikzelf neig naar de Onkyo wegens de prijs en mogelijkheid Toslink aan te sluiten.De Denon 720 mist Toslink en de Marantz biedt hetzelfde als de Onkyo voor meer geld, door de wifi die ik niet gebruik.

Eens?

[ Voor 150% gewijzigd door RMB op 22-04-2017 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMB

RMB

Topicstarter
Ik heb zojuist een Denon PMA720 besteld, samen met 2x Klipsch 160M.

Als ik alles binnen heb komt er uiteraard een update!

[ Voor 29% gewijzigd door RMB op 24-04-2017 17:40 ]

Pagina: 1