CMD Batch File delete cache en temp directories

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcomputer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-06 19:07
Beste ICT mensen
Deze vraag kan natuurlijk ook in Non windows oprerating system staan onder dos
Maar probeer het maar even hier. Heb een batch bestandje gemaakt, voor het verwijderen van de temp en browsercaches. Die van de map temp gebruik ik elke dag, voor ik de computer afsluit.
Maar dacht, misschien kan ik dat uitbreiden met cache van browsers. Heb het geprobeerd via de CMD command om die mappen te bereiken, dat gaat prima. Op basis van die gegevens een batch bestandje gemaakt. Maar is het ook mogelijk om eerst te kijken o zo'n directory wel bestaat: if exists of iets dergelijks?
Misschien ook later nog eens een batch bestandje maken voor cookies of zo.

Alvast hartelijke dank voor het meedenken.

Bart :)

@echo off
REM Temp
rd %temp% /s /q
md %temp%

REM Firefox
cd\
cd \users\%username%\Local Settings\Application Data\Mozilla\firefox\72q2kr30.default
rd cache2 /s /q
md cache2

REM Internet Explorer
cd \users\%username%\
rd Tijdelijke Internetbestanden /s /q
md Tijdelijke Internetbestanden

REM Google Chrome
cd\
cd \users\%username%\Appdata\Local\Google\Chrome\User Data\Default\
rd cache /s /q
md cache

echo Temporary Files
echo Google Chrome - Firefox - Internetexplorer - Temp
echo have been deleted!
echo.
pause

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je post roept meer vragen op dan het beantwoord...

Ten eerste: Waarom zou je de browser cache willen wissen :?
Waarom gebruik je wel %username% en niet gewoon %userprofile%, %appdata% en %localappdata%?

En waarom gebruik je old-school Batch en geen Powershell (hit)?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:56
Het is zoals Evanescent al aangeeft wel curieus waarom je geen Powershell gebruikt, werkt naar mijn inziens prettiger, overzichtelijker en je kan er meer mee.

Maar goed, zoals bij onze vrienden van stack-overflow wordt gesuggereerd;
IF NOT EXIST C:\WIN\NUL GOTO NOWINDIR
CD \WIN
:NOWINDIR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat ja. Slechter alternatief is %ERRORLEVEL% gebruiken.
C:\Users>echo %ERRORLEVEL%
0
C:\Users>CD FOO
The system cannot find the path specified.
C:\Users>echo %ERRORLEVEL%
1
C:\Users>cd FJK
C:\Users\FJK>echo %ERRORLEVEL%
0

Je noemt overigens in je topicstart DOS, maar daar is helemaal geen sprake van: het gaat om een batch-opdracht in Windows. En inderdaad: ga dan meteen voor Powershell.

En sowieso kan je misschien beter de ingebouwde tools per browser gebruiken, dan is er geen 'hack' nodig.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcomputer
Beste mensen, dan u alvast voor het meedenken.

Waarom gebruik je geen powershell?
Ik ben wel iets bekend met ms-dos, uit de 8088 tijdperk, maar weet niet je van het, had wel eens van powershell gehoord, maar ken het verder niet. Zal ik eens op googlen, om wat meer van te weten te komen. Jullie weten hier meer van, en dat is nu het fijne, om andere mensen op weg te helpen.

Standaard als ik bij mensen internet explorer zie, ga ik altijd naar internet opties>Geavanceerd en zet een vinkje bij: Cache leegmaken als internet explorer wordt afgesloten. Scheelt weer een hoop troep.

Dus dacht, misschien kan het ook op een andere manier.

@Room42 Waarom gebruik je niet: %userprofile%, %appdata% en %localappdata%
Die username had ik gevonden in google, en sorry, profile en appdata en local nog niet.
En ja, powershell ken ik helaas nog niet. Misschien een leuke website waar ik wat kan leren daarover zou heel fijn zijn. We hebben het allemaal moeten leren, toen we geboren waren, wisten we nog niks. Dus als de wil er is, en die is er wel, dan komt het wel goed. Vind het wel fijn dat u met me meedenkt.

@eric.1 Dank u wel voor uw reactie, daar ga ik eens naar kijken. Zoals ik al schreef bij @Room42 powershell weet ik nog niks van, wat ik weet is nog uit de 8088 tijdperk met ms-dos. Maar komt met jullie hulp vast wel goed.

@F_J_K Dank u wel voor het meedenken, en dos, zoals ik het had gemaakt, is het een batchbestandje, met gewone dos commando's, zoals ik die ken van ms-dos en 8088 tijdperk. Verder ben ik nog niet bekend met andere mogelijkheden zoals powershell. Voor jullie gesneden koek misschien, maar voor allemaal een beetje nieuw. Maar vindt het allemaal wel erg interessant. Die errorlevel wel eens van gehoord, maar daar blijft het dan ook bij.
Alvast bedankt voor het meedenken @F_J_K

Trouwens, allemaal heel hartelijk dank voor alle info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
microcomputer schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:24:
[...]
Ik ben wel iets bekend met ms-dos, uit de 8088 tijdperk [...]
Maar we hebben het dus niet over DOS ;) Dat de command line van moderne Windows (al sinds Win 2000) DOS-compatible is, wilt niet zeggen dat het DOS is.
, maar weet niet je van het, had wel eens van powershell gehoord, maar ken het verder niet. Zal ik eens op googlen, om wat meer van te weten te komen. Jullie weten hier meer van, en dat is nu het fijne, om andere mensen op weg te helpen.
Zie verderop.
Standaard als ik bij mensen internet explorer zie, ga ik altijd naar internet opties>Geavanceerd en zet een vinkje bij: Cache leegmaken als internet explorer wordt afgesloten. Scheelt weer een hoop troep.
Wat een onzin. Wat voor troep ruim je op dan? Ruim dan (wel selectief) de cookies op. De cache is er niet voor niks...
[...] En ja, powershell ken ik helaas nog niet. Misschien een leuke website waar ik wat kan leren daarover zou heel fijn zijn. [...]
Powershell is echt all over the web. Google gewoon naar powershell voor beginners, dan kom je zeker wat tegen. ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Room42 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 15:58:
En waarom gebruik je old-school Batch en geen Powershell (hit)?
Asking the real question here!

Admins zouden de topics moeten sluiten waar batch wordt gevraagd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:37

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

microcomputer schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:24:
Waarom? Cookies en cache hebben gewoon nut hoor. Welke problemen los je hier mee op?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcomputer
@Question Mark Waarom? Cookies en cache hebben gewoon nut hoor. Welke problemen los je hier mee op?. Ik doe wel eens wat met websites, en dan gaan mensen kijken, en zeggen ze: er is niks verandert. Als ik dan zeg: cache leegmaken, dan moet de pagina opnieuw worden geladen, zijn ze wel tevreden. Dus blijkbaar gaat het wel eens mis. Ok, je kunt ook zeggen: ctrl toets ingedrukt houden en refresh doen. Maar goed, dit is iets wat ik graag wil. Dus zet ik gewoon standaard bij IE de map temporary internet files leeg maken als IE wordt afgesloten, dan zijn we van die gekkigheid af toch?
Ja cookies zijn handig voor wachtwoorden en winkelwagentjes. Dank voor uw reactie en vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
microcomputer schreef op donderdag 20 april 2017 @ 14:01:
@Question Mark Waarom? Cookies en cache hebben gewoon nut hoor. Welke problemen los je hier mee op?.
Je weet dat je kunt quoten? Dat leest wat makkelijker ;)
Ik doe wel eens wat met websites, en dan gaan mensen kijken, en zeggen ze: er is niks verandert. Als ik dan zeg: cache leegmaken, dan moet de pagina opnieuw worden geladen, zijn ze wel tevreden. [...]
Dat is dan een probleem van de website/server. Dat zou wat zijn als Tweakers iedereen steeds Ctrl+F5 moet laten drukken om het nieuws te kunnen tonen, of zelfs CSS-wijzigingen door te voeren.

Regulier de cache wissen is echt een paardenmiddel. Laat dat achterwegen en los het probleem bij de bron op.

Pagina: 1