I7 7700k of Ryzen 1700

Pagina: 1
Acties:

• nemesis2212
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-12-2024
Dames en heren,

ik ben bezig met een pc upgrade aan het bedenken en ik wil er een RGB feestje van maken en tegelijkertijd future proof (5+ jaar liefst). Nu loop ik spaak op de processor keuze.

Op mijn gtx 1070 na wil ik de rest vervangen (cpu, mobo, geheugen, case). heb nu ook een Asus MG279Q 1440P 144hz (future proof).

Waar gebruik ik mijn pc voor:

- films kijken
- gamen voornamelijk (bf1, overwatch, en van alles en nog wat)
- cemu emulator (werkt beter met single core performance) zoals zelda en andere games

ik stream niet, doe ook niks met videobewerking etc. soms wel wat processen op de achtergrond draaien tijdens gamen.

Gister een hele avond bezig geweest met verschillen zoeken maar ik kom er niet uit.

Daarnaast zit ik er ook een beetje mee of een 1151 (intel socket) nog lang gebruikt gaat worden de komende jaren en of AM4 niet een handigere optie is, ook al staat deze nog in de kinderschoenen.

PS:
ryzen 1700 komt met de wraith spire cooler. Mooi voor RGB setup. als ik een fancy cooler voor 7700k wil kopen kost me dat zeker 50-100 euro meer.

Heeft er iemand hier tips? _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door nemesis2212 op 18-04-2017 16:01 ]

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03-2025
De 7700k heeft een betere single-core performance.
Momenteel presteert hij ook iets beter in games.
Dit kan mogelijk gaan veranderen in komende updates die Multi-core beter ondersteunen.

Desalniettemin denk ik dat voor jou nu de 7700k de betere oplossing is.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:15

nelizmastr

Goed wies kapot

Allicht kan je beter kijken naar de i5-7600K. Als je alleen zowat gaat gamen heb je niet echt een i7 nodig, zeker niet als je de i5 een leuke overclock meegeeft.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:44

br00ky

Moderator Harde Waren

Verwijderd

nelizmastr schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 20:17:
Allicht kan je beter kijken naar de i5-7600K. Als je alleen zowat gaat gamen heb je niet echt een i7 nodig, zeker niet als je de i5 een leuke overclock meegeeft.
Een i5 7600K is soms al amper snel genoeg voor een aantal moderne games. Hoe wil je er dan 5 jaar of meer mee doen? Ryzen 5 1600, 1600X of Ryzen 7 zijn dan logische keuzes.

• nemesis2212
Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2017 @ 14:35:
[...]

Een i5 7600K is soms al amper snel genoeg voor een aantal moderne games. Hoe wil je er dan 5 jaar of meer mee doen? Ryzen 5 1600, 1600X of Ryzen 7 zijn dan logische keuzes.
als ik benchmarks moet geloven kan ik beter kiezen voor een 6700k/7700k ipv een 7600k (stuk minder goed). enige voordeel aan een ryzen is de multithreads die pas in de toekomst meer gebruikt zullen worden denk ik.
Daarnaast zou die ryzen wraith spire cooler een leuke RGB aanwinst zijn voor mijn RGB setup. Echter is een leuke rgb cooler voor intel lastiger te vinden omdat ik daar niet teveel voor wil uitgeven en bij de Ryzen zit hij bij de prijs in.

Daarnaast vraag ik mij vooral af hoelang de socket 1151 nog mee gaat, AM4 is gloedje nieuw maar nog veel kinderziektjes met geheugen snelheden etc.. Helaas heeft de ryzen 1700 bv al moeilijkheden met overclocken naar 4ghz terwijl de 7700k makkelijk 4,6ghz of hoger kan halen.

lastige keus nog steeds.

• Daantje19
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-12-2025
nemesis2212 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 15:16:
[...]

als ik benchmarks moet geloven kan ik beter kiezen voor een 6700k/7700k ipv een 7600k (stuk minder goed). enige voordeel aan een ryzen is de multithreads die pas in de toekomst meer gebruikt zullen worden denk ik.
Daarnaast zou die ryzen wraith spire cooler een leuke RGB aanwinst zijn voor mijn RGB setup. Echter is een leuke rgb cooler voor intel lastiger te vinden omdat ik daar niet teveel voor wil uitgeven en bij de Ryzen zit hij bij de prijs in.

Daarnaast vraag ik mij vooral af hoelang de socket 1151 nog mee gaat, AM4 is gloedje nieuw maar nog veel kinderziektjes met geheugen snelheden etc.. Helaas heeft de ryzen 1700 bv al moeilijkheden met overclocken naar 4ghz terwijl de 7700k makkelijk 4,6ghz of hoger kan halen.

lastige keus nog steeds.
Games gaan in de toekomst meer de kant van multithreaded op, als je future proof wilt zijn zou je voor de 1700 kunnen gaan, met een overclock naar ~3,8GHz is het gat kwa gaming al redelijk gelijk t.o.z van de 7700K

Ik zou dus voor Ryzen kiezen, als je ook multithreaded draait, ook met singlethreaded zou ik toch voor de Ryzen gaan, gewoon puur omdat, wat jij al zegt, hoelang socket 1151 nog mee gaat.

Where is my Oscar for acting like my life isn't falling apart?

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Future proof is pure lariekoek, zet dat alsjeblieft uit je hoofd. Uiteindelijk betaal je daardoor flink en onnodig veel meer, terwijl je in eerste instantie niet eens weet of je het überhaupt nodig hebt. Voor 1 jaar... oke, 2 jaar... meh. Maar voor 5 jaar futureproofen is gewoon onzin.

Anyway,
je geeft zelf eigenlijk al antwoord op de vraag.

"gamen voornamelijk"
"cemu emulator (werkt beter met single core performance)"
"ik stream niet"
"doe ook niks met videobewerking etc."

Dan kun je beter kiezen voor 8 Skylake threads (die ook nog eens lekker overklokken) boven 16 langzamere Ryzen threads (waarvan overklokbaarheid "meh" is).
Daantje19 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 15:19:
[...]
Games gaan in de toekomst meer de kant van multithreaded op
[...]
Hoe lang wordt dat al niet geroepen? Sinds Vishera?
Uitzonderingen daargelaten zie ik er anders nog steeds bar weinig van.

Informaticus of vakkundig Googler?

Verwijderd

Alle moderne zware games maken al nuttig gebruik van meer dan 4 threads.

En natuurlijk is het geen onzin. Je bent zelfs dom bezig om daar niet rekening mee te houden. Of je moet alleen maar oude games gaan spelen en niet games welke nog komen.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2017 15:52 ]

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-02 21:44

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

De vraag is ook of de TS veel gebruikt maakt van die emulatorsoftware (heb hier zelf geen kaas van gegeten moet ik eerlijk zeggen)? blijkbaar leunt dat zwaar op single threaded performance. Als je dat af en toe maar eens gebruikt kun je beter voor het Ryzen platform kiezen dan voor de I7 7700k. In alle reviews die ik heb gezien (Linus tech tips, Hardware Canucks etc.) raden ze het Ryzen platform aan als het gaat om Bang-for-bucks, Daarnaast ben je bij het intel platform in het algemeen ook wat duurder uit voor het mobo en moet je zoals je zelf aangeeft ook nog een cooler als je iets met rgb led's wil (je komt dan al snel uit op een nxzt kraken á + €100).

Gewaardeerde tweaker Foritain heeft de Ryzen 5 onderhanden genomen. Alhoewel hij best pro AMD is in dit geval, kun je ook een hoop objectieve benchmarks bekijken om een beter beeld te krijgen van de prestaties
Review van foritain

[ Voor 19% gewijzigd door Chrosser op 21-04-2017 15:09 ]

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:25
CEMU is nogal in ontwikkeling als ik het zo lees. Sowieso werkt het enkel met 2 cores lijkt het. Op 2 cores draaien die 2 cores op 100%. op 4 cores draaien ze allemaal op 50%.

Cemu lijkt vooral baat te hebben bij een hoge clockspeed. Dus dan zou Intel de beste keus zijn. Totdat CEMU ook multi-threaded word natuurlijk. Maar gezien de Wii U maar 3 cores heeft verwacht ik niet dat ze tot 16 cores gaan programmeren.

Het ligt dus aan je use case. Als je geen ultra-4K voor de volgende 5 jaar als eisen hebt, en over 4/5 jaar het niet erg vind om High/very high te spelen ipv ultra... dan kan je met een CPU prima 5 jaar doen. (ik doe zelf al 5 jaar met mijn i7 2600k. Enige upgrade is de videokaart recent naar de GTX1070)

5 jaar met videokaart gaat je sowieso niet lukken waarschijnlijk. GPU-verbeteringen gaan nu eenmaal sneller dan CPU-verbeteringen.

[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 21-04-2017 14:47 ]

• Suppiedl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-02 23:50
Dag allen.. ik zit nagenoeg in hetzelfde schuitje...

Ik twijfel persoonlijk erg over de I7 7700K t.o.v. 1700 Ryzen.

Mijn gedachten gaan naar de Ryzen 1700 ivm meer cores en het value voor het geld. Ik doe eigenlijk het
idem aan wat de topicstarter hier ook doet met de p.c.

Wanneer ik mijn huidige setup bekijk:

I5 2500K OC 4.4Ghz
GTX 1060 (1080p gaming voornamelijk)
DDR3 1333mhz

Single score Cinebench R15 = 150
Multithreaded = 575

Mijn concrete vraag hieruit.. ga ik er überhaupt op vooruit bij het nemen van een Ryzen 1700? Uiteraard zal ik deze OCén tot +/- 4Ghz als dit lukt. Maar single score lijkt wel idem aan mijn huidige I5 2500K..

Daarnaast speelt geheugen DDR4 3400/3600Mhz een erg grote rol bij het vergroten van de snelheid van de Ryzen heb ik inmiddels begrepen.

PS:
Neig richting AMD omdat ik ook meer verwacht van o.a. Zen+ later on etc op hetzelfde platform.
Al weet ik dat misschien de 7700K gewoonweg een betere optie is nu?

Jullie gedachten hierover? Wil niet het topic overnemen van de topicstarter maar wellicht kunnen wij beiden profiteren van de reacties?

Verwijderd

De vraag die je jezelf moet stellen is, koop je een CPU voor nu of één die lang mee moet kunnen. Ik persoonlijk heb liever een CPU die even mee kan, daarom heb ik een hexacore X5670 op 4,2GHz. Ik denk dat de meeste mensen een CPU willen die even mee kan en niet één die nu perfect is, maar over bijvoorbeeld een jaar niet meer voldoet. Ik vind de Ryzen 5 1600 en 1600X dan ook de beste CPU's van dit moment. Erg krachtig en een relatief lage prijs. Single thread mag dan wel iets lager liggen dan een i7 7700(K). Maar het verschil is helemaal niet zo groot en moet daarnaast ook voor zo goed als elke toepassing genoeg zijn. Zijn maar weinig toepassingen te bedenken waarbij de single thread performance van Ryzen niet voldoende is of gaat zijn de komende jaren.

• Voyarch
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08-02 13:10
Ryzen als je 1440p+ gaat gamen. i7 als je voor 1080p 144hz gaat.

• nemesis2212
Voyarch schreef op maandag 24 april 2017 @ 09:49:
Ryzen als je 1440p+ gaat gamen. i7 als je voor 1080p 144hz gaat.
ik ga 1440P 144hz gamen. is daar ook een optie voor? :P

ik denk zelf dat ik AM4 socket langer kan gebruiken dan de verouderde 1151 intel, al is de 7700k nog wel stukje sneller single core.

ik ben ook nog aan het zoeken naar ryzen 7 met cemu reviews. helaas zijn die er nog niet veel.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 23 april 2017 @ 12:55:
De vraag die je jezelf moet stellen is, koop je een CPU voor nu of één die lang mee moet kunnen. Ik persoonlijk heb liever een CPU die even mee kan, daarom heb ik een hexacore X5670 op 4,2GHz. Ik denk dat de meeste mensen een CPU willen die even mee kan en niet één die nu perfect is, maar over bijvoorbeeld een jaar niet meer voldoet. Ik vind de Ryzen 5 1600 en 1600X dan ook de beste CPU's van dit moment. Erg krachtig en een relatief lage prijs. Single thread mag dan wel iets lager liggen dan een i7 7700(K). Maar het verschil is helemaal niet zo groot en moet daarnaast ook voor zo goed als elke toepassing genoeg zijn. Zijn maar weinig toepassingen te bedenken waarbij de single thread performance van Ryzen niet voldoende is of gaat zijn de komende jaren.
Besef dat die X5670 alleen nog maar mee kan omdat er 1ghz op overclocked is, dus dat is eigenlijk een pleidooi voor de 7700k (hoge clocks = lang bruikbaar)

De vraag is; komen er genoeg sitaties voor waarbij de kracht van ryzen naar voren komt om de zwaktes te accepteren. Want als je bijna nooit al die cores gebruikt, waarom dan overal net ff wat minder snelheid accepteren? (dat ryzen prima en voldoende is doet daar verder weinig aan af)

specs

Verwijderd

maratropa schreef op maandag 24 april 2017 @ 11:55:
[...]

Besef dat die X5670 alleen nog maar mee kan omdat er 1ghz op overclocked is, dus dat is eigenlijk een pleidooi voor de 7700k (hoge clocks = lang bruikbaar)
Je vergeet even prijs/prestatie, de X5670 was maar een dikke 100 euro en ik hem hem toch al weer enkele jaren. Had voor hetzelfde geld ook iets van een i3 Sandy Bridge kunnen hebben welke niet overklokbaar was. Die had denk ik niet voldaan voor wat ik ermee doe.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2017 @ 12:00:
[...]

Je vergeet even prijs/prestatie, de X5670 was maar een dikke 100 euro en ik hem hem toch al weer enkele jaren. Had voor hetzelfde geld ook iets van een i3 Sandy Bridge kunnen hebben welke niet overklokbaar was. Die had denk ik niet voldaan voor wat ik ermee doe.
daar ben ik het helemaal mee eens, die x5670 was een goeie deal, en die ryzens zijn dat ook. Ik bedoelde meer in de context van "even mee kunnen", dus toekomstbestendigheid. Hoge clocks zorgen ook voor toekomstbestendigheid.

specs

• Suppiedl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-02 23:50
Iets verteld mij dat de 1700 Ryzen maar ook de 1600X etc. Meer waarde gaan opleveren in de nabije toekomst. Er komen nog wel patches etc, ik wacht nog even met mijn beslissing tot enkele maanden.

Dank voor de reacties allen.
Pagina: 1