Video en Audio via verschillende HDMI-uitgangen, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:10
Mijn vraag
Ik heb sinds kort een 4K TV. Ik wil graag 4K media afspelen, maar mijn HTPC ondersteunt geen 4K (is een Asrock bordje met onboard HDMI van een paar jaar oud). Ik was dus van plan om daarvoor een nieuwe videokaart aan te schaffen die wel 4K kan weergeven. Maar: het geluid moet niet naar de TV, maar naar de Yamaha receiver (die wel HDMI heeft maar geen 4K ondersteunt). Dus ik wil 4K media afspelen met HD-audio, waarbij het beeld via de HDMI-uit van de nieuw aan te schaffen videokaart naar de 4K-tv gaat en het geluid via de onboard HDMI-uit naar de receiver gaat. Is dat mogelijk? En zijn er dingen waar ik op moet letten bij de aanschaf van een videokaart voor dit doel?

Relevante software en hardware die ik gebruik
HTPC draait op Windows 8.1 en het afspelen gebeurt met Media Player Classic of Kodi
Receiver (Yamaha) die wel HDMI heeft maar geen 4K ondersteunt
4K TV (LG OLED B6)

Alle reacties

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
Misschien dat het in Kodi zou kunnen door de audio-throughput te selecteren, maar ik durf er geen enkele garantie over te geven dat dit daadwerkelijk gaat werken. Gratis geen garantie dus ;)

Alternatief zou zijn een eenvoudige HDMI-splitter te gebruiken (uiteraard wel een die 4k ondersteund) waarbij je dus 2x dezelfde output krijgt, waarvan je daarmee dus 1x naar de receiver gaat, en 1x naar de TV. Ook dan is het niet ideaal natuurlijk, maar moet vermoedelijk wel gaan werken.

De enige echt goede oplossing is een nieuwe receiver vrees ik.

Wel kan je jezelf afvragen of de HD-audioformaten dermate veel voor je toevoegen dat je dergelijke constructies ervan wil gaan maken. Wil je echt voordeel hebben daaruit, dan is het zaak alle componenten in de schakeling op het juiste niveau te brengen. De slechtste schakel in het geheel blijft toch de beperende factor. In de praktijk blijkt vaak dat van alle componenten die van invloed zijn op je beleving (dus de daadwerkelijke video, receiver, speakers, bekabeling maar ook omgevings-geluid en gehoor) er meestal wel 1 of 2 zijn die dermate beperkend zijn dat het voordeel al geminimaliseerd wordt. Vaak zijn het de speakers en het gehoor van de eindgebruiker.

Mijn advies zou dan ook zijn om de HD-formaten lekker te laten voor wat het is, en audio via een extractor naar je receiver brengen, óf al direct vanaf de HTPC via de spdif-output naar je receiver te gaan. In dat laatste geval zal je vrijwel zeker met delay te maken gaan krijgen. Met een audio-extractor kan dat ook het geval zijn, maar meestal dat de delays daarin (vrijwel) niet een probleem geven. Dan heb je dus wel 4K, maar geen HD-audio.

iRacing Profiel

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-01 15:44

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Je HTPC heeft geen geluidskaart aan boord die het geluid naar je versterker kan sturen?

Steam/Discord: Flimovic

• kroegtijger
Flimovic schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 17:11:
Je HTPC heeft geen geluidskaart aan boord die het geluid naar je versterker kan sturen?
Daarmee heb je dus vaak met delays te maken waardoor beeld en geluid out-of-sync lopen. Afhankelijk van de content kan dat zelfs per video verschillen, en blijf je continue je timings aanpassen. Vandaar dat ik al even wees op een audio-extractor, waarbij die kans aanzienlijk lager ligt.

iRacing Profiel

• XhaiKhaL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:14
Kan HD audio ook over S/PDIF gestuurd worden? En mocht je moederbord geen S/PDIF uitgang hebben dan zou je misschien een externe USB geluidskaart kunnen overwegen (daarbij neem ik gemakshalve even aan dat je versterker gewoon over een SPDIF ingang beschikt).

Vanaf ongeveer €4,- heb je al zoiets van AliExpress trouwens, dan zit er alleen helemaal niks bij (ook geen behuizing) maar misschien kun je hem wel vastschroeven in je HTPC case ofzo en zo netjes wegwerken. Anders even zoeken op PCM2704 dan vind je ze ook wel met behuizing.

En ik heb overigens geen idee of zo'n USB geluidskaart überhaupt zou werken hoor, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het is in potentie wel een goedkope oplossing.

En als delay een probleem gaat zijn dan is het in Kodi trouwens mogelijk om een standaard delay voor alle content in te stellen. Hoe dat ook alweer moet weet ik ook niet maar jaren geleden gebruikte ik die instelling ook.

• kroegtijger
XhaiKhaL schreef op woensdag 19 april 2017 @ 17:33:
Kan HD audio ook over S/PDIF gestuurd worden?
Nee, helaas gaat dat niet. Alleen HDMI.
En mocht je moederbord geen S/PDIF uitgang hebben dan zou je misschien een externe USB geluidskaart kunnen overwegen (daarbij neem ik gemakshalve even aan dat je versterker gewoon over een SPDIF ingang beschikt).

Vanaf ongeveer €4,- heb je al zoiets van AliExpress trouwens, dan zit er alleen helemaal niks bij (ook geen behuizing) maar misschien kun je hem wel vastschroeven in je HTPC case ofzo en zo netjes wegwerken. Anders even zoeken op PCM2704 dan vind je ze ook wel met behuizing.

En ik heb overigens geen idee of zo'n USB geluidskaart überhaupt zou werken hoor, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het is in potentie wel een goedkope oplossing.
Dat zal vast ook wel gaan werken inderdaad. Nadeel van die oplossing is wel dat je daarmee dus altijd je TV en je receiver onafhankelijk van elkaar moet schakelen (dus TV-kijken is een andere source op je receiver dan HTPC gebruiken). Zijn natuurlijk ook wel weer oplossingen voor, maar eigenlijk ben je dan iets aan het fixen wat in eerste instantie niet "stuk" was.
En als delay een probleem gaat zijn dan is het in Kodi trouwens mogelijk om een standaard delay voor alle content in te stellen. Hoe dat ook alweer moet weet ik ook niet maar jaren geleden gebruikte ik die instelling ook.
Klopt, maar dat is dus wat ik bedoelde met dat deze delays per file kunnen verschillen, en je dus steeds aanpassingen moet gaan maken. Stuur je alles over de HDMI-kabel eruit, en pluk je daar het audio-signaal vanaf met een extractor, dan is de kans op een timing-verschil al een heel stuk kleiner, én zal altijd hetzelfde zijn dus makkelijker aan te passen.

Ik zou denk ik maar eens gaan overwegen of die 4k-eis zo hard is. Ik snap dat je natuurlijk het maximale uit je scherm wil halen, maar in de huidige setup gaat én maximale prestaties én gebruiksvriendelijkheid niet hand in hand helaas. De enige echt goede oplossing zou dan ook een upgrade van je receiver betreffen.

iRacing Profiel

• Slitch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-12-2025
Ik krijg hetzelfde probleem want ik heb een B6 besteld en heb een oudere receiver.

Wat ik op het internet heb gevonden is dat je de schermen moet uitbreiden (met andere resoluties) en zo moet neerzetten dat de muis niet kan overgaan, door bijvoorbeeld de linker onderhoek te gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://abload.de/img/12ppqu.png

Dan moet je het volgende truukje toepassen: HDMI block pin 19:
http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=224196
https://hardforum.com/thr...mi-without-video.1896250/

Daarmee wordt de detectie van de versterker uitgeschakeld en wordt hij niet elke keer opnieuw herkend waardoor je instellingen verloren gaan.

Ik ga verhuizen en heb alles ingepakt dus ik kan het niet testen. Kun je laten weten of het werkt?
Pagina: 1