Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ubiquiti probleem samenwerking Unifi & Airmax vakantiepark

Pagina: 1
Acties:

• jdejonge1991
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:13
Heb mijn probleem gepost op de community van Ubiquiti, maar misschien weet men hier ook wel een oplossing :)

https://community.ubnt.co...parc/m-p/1901490#U1901490

In het kort:
We zijn in het vakantiepark begonnen met vernieuwen van het wifi met Unifi AC Mesh Pro's. Daarnaast loopt een project om wifi binnenin accomodaties te verbeteren, aangezien de accomodaties zijn geïsoleerd met aluminium. Op de accomodaties hangen nu Airmax Nanostations en binnen de accomodaties Airgateways. Probleem: bij inloggen op captive portal wordt het mac-adres van het nanostation geregistreerd, in plaats van het mac adres van het device.. WDS optie uit Nanostation reeds geprobeerd, maar Unifi ondersteund dit niet.

Ik denk zelf aan eventueel vervangen Mesh Pro's door Airmax accesspoints, wat denken jullie? Uitgebreid verhaal staat (in het Engels) op de community.

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-11 13:41

ShadowAS1

IT Security Nerd

Wat je eigenlijk wil is dat het 'virtueel' als een kabel gezien word..
Dat het met je mesh-AP's niet werkt zoals je zou willen is works-as-expected.

Als ik je goed begrijp wil je eigenlijk een point-to-point link van je 'hoofdgebouw' naar de accomodaties, en daar WiFi verder verspreiden, correct?

Edit:
Het klinkt in mijn oren een beetje als:
Richtantennes richting de accomodaties op je hoofdgebouw.
Daarnaast plak je zowel buiten als binnen op de accomodaties access points.
Zou naar mijn weten moeten werken.

[ Voor 26% gewijzigd door ShadowAS1 op 18-04-2017 15:32 ]

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• jdejonge1991
Het signaal binnenin de accomodaties moet inderdaad repeaten. Het park bestaat uit gedeelte verhuur en gedeelte vaste plekken. Alleen de huuraccomodaties gaan voorzien worden van nanostation, waardoor er naast binnenin de accomodaties, buiten ook een dekkend wifi signaal moet zijn.

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

jdejonge1991 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 15:41:
Het signaal binnenin de accomodaties moet inderdaad repeaten. Het park bestaat uit gedeelte verhuur en gedeelte vaste plekken. Alleen de huuraccomodaties gaan voorzien worden van nanostation, waardoor er naast binnenin de accomodaties, buiten ook een dekkend wifi signaal moet zijn.
En wat zijn je mogelijkheden qua bekabeling?
Heb je eventueel ook een plattegrond? Dan kan ik een wat beter inzicht krijgen in je opties :)

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• jdejonge1991
Bekabeling graven is zeer moeizaam. Overal rekening houden met riool, water en elektriciteit..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xdqwU6qYLKjYCYh2Fnl1nNug/thumb.jpg

Dit is het eerste gedeelte van het park, waarop de eerste 5 Mesh Pro's zijn aangegeven. Bedoeling is om de accesspoints aan te sluiten met glasvezel, afstand tussen de accesspoints is (gemiddeld) 120meter. Zwarte vakjes aan rechterkant is het hoofdgebouw met switch, firewall en in toekomst Unifi AP's.

Park loopt nog verder en wordt dan breder, hier in toekomst ook nog 4 AP's.

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Die APs zijn nu aangesloten met glas? Hoe heb je dat gedaan, gezien die APs geen SFP/GBICs hebben.
Het lijkt in mijn ogen erg veel op een setup waarin je UniFi AC Pro's aan elkaar zou knopen met kabels, is dat n beetje t geval?

Ik kan zelf niet erg veel vinden bij UBNT hoe die mesh AP's zich gedragen.. ik heb genoeg UniFi setups staan, en heb nog nooit het probleem wat jij beschrijft ondervonden.
Heb overwogen een support case bij UBNT te openen?

• jdejonge1991
Support case wilde ik gaan doen als er geen reactie op de communities zou komen.

Voor omzetten glas naar AP's gebruiken we: https://www.ubnt.com/accessories/fiber-poe-accessory/
Dit apparaatje zit onderaan in de paal, de paal is ongeveer 3 meter hoog. Elke paal (en dus AP) krijgt zijn eigen vezelpaar, vanuit de switch in het hoofdgebouw.

Op het park zelf (buiten accommodatie) werkt alles naar wens, het gaat fout zodra men in een accommodatie verbinding maakt via de airgateway/nanostation combinatie. Idealiter is de gateway een soort repeater van het mesh AP, maar we zijn er al achter dat dat niet gaat gebeuren. De vraag is nu vooral, wat moeten we veranderen om dat wel voor elkaar te krijgen.

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-11 19:16
Het probleem is dat het werkt zoals het moet, maar niet zoals jij het wil.....

De Nanostations zijn geen onderdeel van Unifi, en worden dus ook niet in het netwerk opgenomen, maar gezien als device dat op het netwerk inlogt.

Al eens een AirGateway vervangen door een Unifi AP? Wat gebeurt er dan?

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• jdejonge1991
Het werkt inderdaad zoals het moet, daar komen wij nu (helaas achteraf) ook achter. We proberen nu uit te zoeken wat wij kunnen veranderen zodat het wel doet wat wij willen.

We hebben nu reeds aangeschaft en geïnstalleerd: USG, Unifi Switch, 3 Unifi Mesh Pro's, 15 setjes Nanostation/airgateway. Mijn idee is om de 3 Mesh Pro's weg te halen en om te ruilen voor een accesspoint uit de airMax serie. Dan kunnen we gebruik maken van de WDS functionaliteit om te bridgen. Hiermee verliezen we dan wel de roaming functionaliteit, maar dat maakt ons niet zozeer uit.

Ik durf alleen uit de site van Ubiquiti niet op te maken of er airMax accesspoints zijn die tegelijkertijd accesspoint voor allerhande apparaten kan zijn (mensen die over het park lopen), en daarnaast kan bridgen (WDS) naar nanostation/airgateways voor in de accommodaties.

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-11 19:05
Als ik het goed begrijp wil je in alle accommodaties wifi aanbieden voorzien van een captive portal?
Dus mensen kopen een voucher en kunnen daarmee op internet?

In dat geval beschik je (helaas) over de verkeerde apparatuur. Probleem is, zoals hier al eerder omschreven, dat de ap's in de accommodaties achter het unifi systeem zitten, en dus worden hun (de nanostations), en niet de apparatuur van de klanten, als client gezien.

Wat je eigenlijk had moeten doen (weer achteraf) is in elke accommodatie een Unifi AP ophangen (Bijv. de AC Lite) en boven op de accommodatie een nanobeam welke je naar een centrale zender richt.

De unifi captive portal gebruiken met je huidige apparatuur is (helaas) niet mogelijk. Wat je wel kunt doen is kijken naar een alternatief, zoals bijv. de captive portal van PFSense.

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

eltweako schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 19:20:
Als ik het goed begrijp wil je in alle accommodaties wifi aanbieden voorzien van een captive portal?
Dus mensen kopen een voucher en kunnen daarmee op internet?

In dat geval beschik je (helaas) over de verkeerde apparatuur. Probleem is, zoals hier al eerder omschreven, dat de ap's in de accommodaties achter het unifi systeem zitten, en dus worden hun (de nanostations), en niet de apparatuur van de klanten, als client gezien.

Wat je eigenlijk had moeten doen (weer achteraf) is in elke accommodatie een Unifi AP ophangen (Bijv. de AC Lite) en boven op de accommodatie een nanobeam welke je naar een centrale zender richt.

De unifi captive portal gebruiken met je huidige apparatuur is (helaas) niet mogelijk. Wat je wel kunt doen is kijken naar een alternatief, zoals bijv. de captive portal van PFSense.
Ik had helemaal over die nanostations heen gelezen :X
Maar je hebt volkomen gelijk.

Je zou kunnen kijken of je ergens point-to-point verbinden kan maken.

Echter is de kans groot dat een andere captive portal oplossing nog steeds het zelfde probleem geeft, omdat je -nog steeds- gezien word als dat nanostation

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:14
Zijn hiervoor de modellen van Alcatel-Lucent Enterprise niet geschikter ?, weet niet hoe Ubiquiti het doet over zoveel afstanden.

Weet wel je met de modellen van Alcatel-Lucent hele magazijnen kan laten draaien, over lange afstanden etc

gelijk ook leer voor mij dit topic, ben wel benieuwd wat mogelijk is.

[ Voor 71% gewijzigd door Mektheb op 18-04-2017 20:32 ]

• yzf1kr
De meest gebruikte oplossing is een Airmax netwerk om bridges te maken, met Unifi AP's waar de gebruikers op inloggen.

Op de lantaarnpalen dan een Nanostation naast de AP-Mesh-Pro er bij hangen en dan in de accomodaties geen Airgateways maar AP's.

Dan heb je wat je wil.

• eltweako
Mektheb schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 20:30:
Zijn hiervoor de modellen van Alcatel-Lucent Enterprise niet geschikter ?, weet niet hoe Ubiquiti het doet over zoveel afstanden.

Weet wel je met de modellen van Alcatel-Lucent hele magazijnen kan laten draaien, over lange afstanden etc

gelijk ook leer voor mij dit topic, ben wel benieuwd wat mogelijk is.
Ik ben zelf niet bekend met Alcatel-Lucent Enterprise, maar ik kan je wel zeggen dat Ubiquiti en het Unifi systeem erg volwassen is en zeker geschikt voor deze setup.
Zelf heb ik een prachtige setup gezien in Zuid-Oost spanje waar ze hele dorpen draadloos van internet voorzien m.b.v. Ubiquiti apparatuur.

Wat hier helaas fout gegaan is dat de verkeerde apparatuur gekozen is. Als je de captive portal wilt gebruiken zul je de client's verbinding moeten laten maken met een Unifi AP. In principe zijn de Nanostations zo slecht nog niet, maar was een oplossing zoals de nanobeam waarschijnlijk betrouwbaarder/geschikter geweest. Eigenlijk zouden alle Airgateways vervangen moeten worden door Unifi AP's waarop je de gasten wifi configureert.

• jdejonge1991
Het is inderdaad mogelijk om naast de mesh pro's een nanostation te hangen, deze als WDS AP gebruiken en dan de nanostation op de accommodaties als WDS Station. Al moeten we dan wel 15x UAP lite kopen..

Ik probeer te begroten wat we moeten veranderen, ik hoop zelf dat we met 1 ding vervangen (of de Mesh Pro's, of de Airgateways) het voor elkaar hebben.

Het algehele doel is in ieder geval, een portal waar men vouchers kan invoeren. Voucher werkt per apparaat. We moeten een parkdekkend wifi hebben, en wifi in de aluminium accommodaties..

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:13

nexhil

BAM!

Ik zou het fijn vinden als je ons up-tp-date houd en hier het eindresultaat/de oplossing post. Ik vind het een interessant project!

• yzf1kr
jdejonge1991 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 11:03:
Het is inderdaad mogelijk om naast de mesh pro's een nanostation te hangen, deze als WDS AP gebruiken en dan de nanostation op de accommodaties als WDS Station. Al moeten we dan wel 15x UAP lite kopen..

Ik probeer te begroten wat we moeten veranderen, ik hoop zelf dat we met 1 ding vervangen (of de Mesh Pro's, of de Airgateways) het voor elkaar hebben.

Het algehele doel is in ieder geval, een portal waar men vouchers kan invoeren. Voucher werkt per apparaat. We moeten een parkdekkend wifi hebben, en wifi in de aluminium accommodaties..
Je zou de Unifi's er uit kunnen gooien en volledig op Airmax over kunnen gaan, maar je hebt dan een router/systeem nodig die de voucher toegang voor je afhandelt.

Maar probeer eerst eens wat zonder extra investeren.
Hang eens een van de Mesh AP's die je nu hebt binnen ipv de AirGateway en kijkt of dat werkt.
En of je in de controller de Mesh AP kan ontdekken en adopteren.

Als dat werkt weet je dat je de Airgateways kan vervangen door AC Lites zonder verder iets te doen.

2e probeersel is een van je Mesh AP's op de paal vervangen door een Nano, en kijken of je dat aan het werk krijgt met een voucher systeem.

Als beide werken is het daarna rekenen aan de meest gunstige werkbare oplossing.

• eltweako
Hang eens een van de Mesh AP's die je nu hebt binnen ipv de AirGateway en kijkt of dat werkt.
En of je in de controller de Mesh AP kan ontdekken en adopteren.
Dat zou gewoon moeten werken. Mocht de controller het AP niet zien, dan kun je proberen om via SSH de inform url opnieuw door te geven.

• jdejonge1991
Dit wil ik wel gaan proberen.

We hebben buiten een Corporate netwerk ('office') en buiten een gastennetwerk. Moet ik het nanostation dan op het corporate netwerk verbinding laten maken? Heeft wel het gevaar dat men een netwerkkabel uit de nieuwe AP lite trekt, die in hun laptop stopt en dan op ons interne netwerk zit.

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

jdejonge1991 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 14:40:
Dit wil ik wel gaan proberen.

We hebben buiten een Corporate netwerk ('office') en buiten een gastennetwerk. Moet ik het nanostation dan op het corporate netwerk verbinding laten maken? Heeft wel het gevaar dat men een netwerkkabel uit de nieuwe AP lite trekt, die in hun laptop stopt en dan op ons interne netwerk zit.
Ligt eraan hoe je ze tagged.
Je kan het gasten VLAN als native zetten en je Corporate op tagged

• jdejonge1991
ShadowAS1 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 17:05:
[...]

Ligt eraan hoe je ze tagged.
Je kan het gasten VLAN als native zetten en je Corporate op tagged
Is het een mogelijkheid dat ik het corporate vlan helemaal niet meer meegeef? Of kan je dan niet meer provisionen?

[ Voor 49% gewijzigd door jdejonge1991 op 19-04-2017 18:14 ]

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Als corporate je management vlan is krijg je issues.
Bij n klant van mij is t zo dat corp altijd tagged is, maar staat wel aangegeven als management

• jdejonge1991
Hmm.. Ik ben redelijk bang dat men gaat lopen zoeken op de netwerkkabel naar Vlan's. Men doet (helaas) de gekste dingen...

Dan zou ik eigenlijk het management vlan (nr 1) moeten lostrekken van het interne 'office' vlan. Management nog wel doorgeven, maar het 'office' vlan niet meer.

vlan 1: untagged management
vlan 20: tagged guest
vlan 30: tagged office

vlan 1 & 20 geef ik mee op de kabels buiten, vlan 30 alleen naar plekken waar wij zelf gebruik maken.

Klinkt dit logisch?

• eltweako
Je kunt gerust vlan 1,20,30 doorgeven op de kabels buiten.
Het SSID waarmee je de nanostations verbinding mee laat maken moet je koppelen aan vlan 20.
Volgens mij kun je instellen dat bijv, SSID: GuestWifi getagged wordt als VLAN20. Als iemand de kabel in z'n pc stopt komt i automatisch op vlan20 terecht.
Je zou dan ook nog DHCP uitschakelen en statische IP's toekennen aan de AP's en eventueel MAC filtering toepassen.
Laten we er van uit gaan dat als je actief monitort je zult zien als iemand een AP los haalt.

Dus, even samenvattend:

Je stuurt Vlan 20 & 30 naar de AP's buiten.
De Ap's buiten zenden 2 SSID's uit:
  • GuestWifi (Tagged VLAN20)
  • OfficeWifi (Tagged VLAN30)
De nanostation op de accommodatie maakt verbinding met GuestWifi.
Op de nanostation sluit je een Unifi AP aan, deze zend op zijn beurt weer Wifi voor de gasten uit.

Nog iets leuks wat je wellicht kunt overwegen is het opzetten van een kleine webserver op VLAN20, dat ip-adres in de controller vrijgeven en een link op de captive portal plaatsen.
Deze pagina kun je dan voorzien van informatie over het park, laatste nieuws en een buienradar, deze pagina kunnen gasten dan zonder code bezoeken.

[ Voor 18% gewijzigd door eltweako op 19-04-2017 18:57 ]

• yzf1kr
Dat gaat niet lukken.

Alle unifi apparatuur moet op een untagged VLAN bij voorkeur VLAN1.
Je Nanostation moet dus op een untagged VLAN anders komen de management packets niet door.

Vandaar dat ik niet zeker ben dat het gaat werken als je de nano's laat verbinden met de Mesh Pro, en niet met een andere Nano.

Of je moet al een (verborgen) SSID aanmaken en koppelen aan VLAN1, en die alleen voor de Nano's gebruiken.

• eltweako
Volgens mij bedoelen we het zelfde. Maar wellicht zie ik het verkeerd, of leg ik het verkeerd uit.
Mijn idee was dus dat het AP buiten, de "zendmast" om zo te zeggen, een SSID (verborgen) uitzend bijv. "Accommodaties". Al het verkeer wat daar op terecht komt wordt door het AP getagged als zijnde VLAN 20.
De nanostation maakt hiermee verbinding en zet dus een "vlan loos" netwerk op naar het AP.

• yzf1kr
Nee, je AP buiten moet zowel VLAN 20 (tagged) als VLAN1 (untagged) doorgeven.

Daarmee verbind je Nanostation (met daarachter je AP binnen).
Als je AP buiten geen VLAN1 heeft kan je AP binnen geen verbinding maken met de controller.

Je AP binnen zet alle gasten op VLAN20, maar het AP buiten moet dus gewoon VLAN1, VLAN20 (en eventueel VLAN30 "Corporate") doorgeven.

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:50
Dit is een mooi voorbeeld hoe het had gemoeten:

https://community.ubnt.co...beach/cns-p/850028/page/2

Beste was geweest om één of meerdere sector antenna draadloos te laten verbinden met de nanostations (of zelfs liever lite beams) en dan de nanostations bedraad te verbinden met de UAP's.

Airmax sector antenna: https://www.ubnt.com/airmax/airmax-sector-antenna/
Airmax litebeam: https://www.ubnt.com/airmax/litebeam-ac-gen2/
Airmax Nanostation: https://www.ubnt.com/airmax/nanostationm/

[ Voor 20% gewijzigd door wouter.N op 20-04-2017 07:02 ]

• jdejonge1991
yzf1kr schreef op donderdag 20 april 2017 @ 06:38:
Nee, je AP buiten moet zowel VLAN 20 (tagged) als VLAN1 (untagged) doorgeven.

Daarmee verbind je Nanostation (met daarachter je AP binnen).
Als je AP buiten geen VLAN1 heeft kan je AP binnen geen verbinding maken met de controller.

Je AP binnen zet alle gasten op VLAN20, maar het AP buiten moet dus gewoon VLAN1, VLAN20 (en eventueel VLAN30 "Corporate") doorgeven.
Maar is het mogelijk om per 1 SSID twee vlan's door te geven? Want eigenlijk moet dus untagged vlan1 en tagged vlan 20 doorgegeven worden aan nanostation, die dat op zijn beurt weer doorgeeft aan het ap binnen.

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:50
jdejonge1991 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 10:45:
[...]

Maar is het mogelijk om per 1 SSID twee vlan's door te geven? Want eigenlijk moet dus untagged vlan1 en tagged vlan 20 doorgegeven worden aan nanostation, die dat op zijn beurt weer doorgeeft aan het ap binnen.
Dit kan dmv twee airmax devices.

Zie ook:
https://help.ubnt.com/hc/...gged-traffic-across-radio

• jdejonge1991
Goed, net de hele dag zitten testen.
We hebben eerst een AP Lite aangesloten op het Nanostation. Dit gaat mis op de meerdere VLAN's. Het untagged verkeer komt uiteraard aan, het tagged verkeer (gastennetwerk) komt niet aan.

Optie twee: AirMax. We hebben een Nanostation als AP WDS ingesteld, een Nanostation als Station WDS en hierop een airgateway. Tenslotte zit het accesspoint in de switch untagged op het gastenvlan. Dit werkt! Elk apparaat heeft een eigen voucher-code en als je later verbinding maakt met het Unifi park wifi kan je zonder problemen doorlopen.

We denken nu zelf om naast de Unifi Pro's een aantal AirMax AP's op te hangen.
Het liefst willen we werken met POE Passthrough, zodat we niet extra poe adapters en switches hoeven te gebruiken. Er zit nu een 48V, 0.5A PoE Gigabit Adapter aan, zoals standaard bijgeleverd bij de AC Mesh Pro.

• yzf1kr
jdejonge1991 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 16:20:
Optie twee: AirMax. We hebben een Nanostation als AP WDS ingesteld, een Nanostation als Station WDS en hierop een airgateway. Tenslotte zit het accesspoint in de switch untagged op het gastenvlan. Dit werkt! Elk apparaat heeft een eigen voucher-code en als je later verbinding maakt met het Unifi park wifi kan je zonder problemen doorlopen.
Werkt de AirGateway met de zelfde voucher code als de Unifi verbinding?

• jdejonge1991
yzf1kr schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 18:13:
[...]

Werkt de AirGateway met de zelfde voucher code als de Unifi verbinding?
Ja dat wordt beide afgehandeld door de USG. De WDS optie maakt een bridge tussen airgateway en een untagged guest poort op de switch. Werkt helemaal top!

• Theo-Hof
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21-04 10:18
Heb je geen kabelaansluiting (cai) in je verhuur accomodatie's, om daar je internetover in te doen.

• jdejonge1991
Helaas niet. Buitengebied, dus alleen kpn. We hebben nu wel via een partij airfiber 50/50, dat is al geweldig. Was eerst 20/2...

Kpn is wel bezig met alles upgraden. Misschien binnenkort pairbonding naar 70mbit :)
Pagina: 1