Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karanramp
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-04 16:05
Goedemiddag Allen,

Ik heb het gezien, er zijn al vele topics hierover, maar kan door de bomen het bos niet meer zien! :+

Maar wat vinden jullie van mijn Jip en Janneke ontwerpje over, hoe ik het internet en tv ga installeren in m'n huis.

Afbeeldingslocatie: http://oi63.tinypic.com/10op3rt.jpg

Zoals hierboven te zien valt, wil ik mijn huis voorzien van Wifi via Access Points. Ik heb begrepen dat deze beschikken over PoE en ze zijn naar mijn weten vrij plug en play te installeren, klopt dat? (Bijvoorbeeld die Ubiquiti Unifi's).

Ook heb ik op internet COAX + UTP Wandcontactdozen gevonden van GIRA, Heeft iemand ervaring met deze? (KLIK)

Helaas heb ik niet genoeg loze leidingen in mijn huis aan laten leggen (Eeuwig Zonde!) En moest ik andere oplossingen zoeken. Ik heb een paar hele mooie plekken gevonden voor Access Points in de woonkamer en op zolder. Echter liggen er al stroomkabels in de desbetreffende leidingen. Nou lees ik overal en nergens dat het wel kan, maar dat het ook weer niet kan. Maar echt een duidelijk antwoord en een voorbeeld van waarom wel of niet, kan ik niet echt vinden (Dat kan en zal ook wel aan mij liggen O+ !)

Kennis, heb ik niet echt. Al een aantal dagen zit ik de fora door te zoeken op antwoorden, maar ik krijg teveel verschillende meningen en antwoorden te zien. Vandaar dat ik het gewoon maar vraag. Wat vinden jullie van mijn ontwerpje en kan dit gerealiseerd worden?

Alvast Reuze bedankt allen!

[ Voor 41% gewijzigd door karanramp op 20-04-2017 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:53
Op zich niet verkeerd, maar ik denk dat (voorlopig) 1 ubiquity switch die passieve poe voor de accespoints kan doen (en in de meterkast hangt) beter is dan overals maar switches te plaatsen puur om AP'S te voeden..

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karanramp
shure-fan schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 14:16:
Op zich niet verkeerd, maar ik denk dat (voorlopig) 1 ubiquity switch die passieve poe voor de accespoints kan doen (en in de meterkast hangt) beter is dan overals maar switches te plaatsen puur om AP'S te voeden..
Dat is een goed idee. Welke AP's en Switch raadt je aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 10:37
karanramp schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 13:43:
Goedemiddag Allen,

Ik heb het gezien, er zijn al vele topics hierover, maar kan door de bomen het bos niet meer zien! :+

Maar wat vinden jullie van mijn Jip en Janneke ontwerpje over, hoe ik het internet en tv ga installeren in m'n huis.

Zoals hierboven te zien valt, wil ik mijn huis voorzien van Wifi via Access Points. Ik heb begrepen dat deze beschikken over PoE en ze zijn naar mijn weten vrij plug en play te installeren, klopt dat? (Bijvoorbeeld die Ubiquiti Unifi's).

Ook heb ik op internet COAX + UTP Wandcontactdozen gevonden van GIRA, Heeft iemand ervaring met deze? (KLIK)
Je huis heeft veel weg van een stopteken. Verder is niet echt duidelijk te zien hoe een en ander precies aangesloten is.

Helaas heb ik niet genoeg loze leidingen in mijn huis aan laten leggen (Eeuwig Zonde!) En moest ik andere oplossingen zoeken. Ik heb een paar hele mooie plekken gevonden voor Access Points in de woonkamer en op zolder. Echter liggen er al stroomkabels in de desbetreffende leidingen. Nou lees ik overal en nergens dat het wel kan, maar dat het ook weer niet kan. Maar echt een duidelijk antwoord en een voorbeeld van waarom wel of niet, kan ik niet echt vinden (Dat kan en zal ook wel aan mij liggen O+ !)

Kennis, heb ik niet echt. Al een aantal dagen zit ik de fora door te zoeken op antwoorden, maar ik krijg teveel verschillende meningen en antwoorden te zien. Vandaar dat ik het gewoon maar vraag. Wat vinden jullie van mijn ontwerpje en kan dit gerealiseerd worden?

Alvast Reuze bedankt allen!
Of er een netwerk kabel naast je stroomkabel past hangt af van de diameter van de buis, de diameter van je netwerkkabel en de diameter van je stroomkabels.

Dat doet er echter niet zo veel toe omdat het niet mag. Daar kan je natuurlijk lak aan hebben maar dat is niet verstandig. Mocht er iets mis gaan en blijkt uit onderzoek dat je een netwerkkabel door een PVC buis met stroomkabels hebt getrokken, is de kans groot dat de verzekering niet uit keert. En das knap lullig in geval van een brandje, zeker als de netwerkkabel niet de werkelijke oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:58
Het plaatje werkt niet meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:53
karanramp schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 14:53:
[...]

Dat is een goed idee. Welke AP's en Switch raadt je aan?
Geen,

Ik heb zelf geen unify, en geen zin /tijd om me daarover in te gaan lezen.

Wat ik wel weet is dat je geen Longe Range accespoint moet kopen, dus wellicht een Lite versie, en zoek een poe switch uit die daarbij past

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
shure-fan schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 17:11:
[...]

Geen,

Ik heb zelf geen unify, en geen zin /tijd om me daarover in te gaan lezen.

Wat ik wel weet is dat je geen Longe Range accespoint moet kopen, dus wellicht een Lite versie, en zoek een poe switch uit die daarbij past
Een POE switch aanschaffen lijkt mij erg overdreven, die dingen worden in de meeste gevallen geleverd met een POE adapter/injector.

Die dingen zijn overigens niet 'plug and play', je zult ze moeten configureren via de controller software. De lite versie doet het prima voor huis-tuin-en-keuken situaties. Ze kunnen functioneren zonder permament beschikbare controller maar sommige van de geavanceerde features zoals zero handoff zijn dan niet meer beschikbaar. Je kunt een controller van Ubiquiti aanschaffen of een RPI gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:28

luxan schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 15:16:

Of er een netwerk kabel naast je stroomkabel past hangt af van de diameter van de buis, de diameter van je netwerkkabel en de diameter van je stroomkabels.

Dat doet er echter niet zo veel toe omdat het niet mag. Daar kan je natuurlijk lak aan hebben maar dat is niet verstandig. Mocht er iets mis gaan en blijkt uit onderzoek dat je een netwerkkabel door een PVC buis met stroomkabels hebt getrokken, is de kans groot dat de verzekering niet uit keert. En das knap lullig in geval van een brandje, zeker als de netwerkkabel niet de werkelijke oorzaak is.
Dit dus, je mag absoluut geen 230v (stroomkabels) mixen door één buis i.c.m. coax en/of utp kabels.
Tenzij je de welbekende grijze kabels door je buizen hebt zitten (YMvK kabels) maar daar ga je dan nooit meer een utp bij in krijgen als het gewone installatie pvc-buis is.

Je hebt dus kans op dat je verzekering moeilijk doet, maar ook dat als je je kabels op een of andere manier beschadigd dat je je netwerkapparatuur frituurt door 230v op de poorten te zetten.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Annuk schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:07:
Je hebt dus kans op dat je verzekering moeilijk doet, maar ook dat als je je kabels op een of andere manier beschadigd dat je je netwerkapparatuur frituurt door 230v op de poorten te zetten.
En dat is nog een best-case scenario. Als je UTP kabel opeens 230v op 16A moet verwerken, is de kans op brand erg groot. Dit is overigens niets vergeleken bij de ellende die kan ontstaan als je desktop via de netwerkkaart opeens 230v op de behuizing van je computer zet. Zeker als deze aangesloten is op dat stopcontact zonder randaarde terwijl je rustig zit te internetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Kennis, heb ik niet echt.
Kennis heb je niet, maar je trekt wel best practices van electriciens in twijfel? :X

Als je geen kennis hebt van electra, niet aan rommelen en iemand inhuren die dat wel heeft. Die vertelt je zoals hierboven gezegd gelijk dat het niet mag en om goede reden: niet veilig.

Maar...

Er zijn alternatieven beschikbaar die wel door stroombuizen kunnen:
- Plastic Optical Fiber (POF)
- glasvezel

POF is duur (kijk op conrad.nl voor setjes van Fuba en sla achterover van de prijs), maar makkelijk te bewerken en mag omdat het niet geleidt prima door electrabuizen.

Glas is goedkoop (nauwelijks duurder dan koper voor de kabels, al moet je wel in buidel tasten om van glas naar koper te gaan), geleidt ook niet, is zo snel als je wilt, maar zelf lassen kun je vergeten en kant-en-klare kabels door buizen waar al stroomkabels lopen krijgen is een uitdaging (al kun je het met LC-connectoren prima doen als je de twee glasvezels en dus ook connectoren los van elkaar door de buis trekt). Lastige is vooral dat werkelijk niemand voor normale thuissituaties glas gebruikt, dus hulp krijgen is hier een uitdaging. Ik heb zelf een stuk van 7m in m'n huis getrokken, maar ik ben dan ook hobbyist die op het werk al af en toe met glas bezig is - dus ik weet waar ik mee bezig ben, kan m'n eigen problemen oplossen en als ik er niet uit kom is een hulplijntje zo uitgezet.
Als je iemand kunt vinden in de buurt die je hiermee kan helpen is dit allicht beste optie.

Voordeel van over stroombuizen gaan: je kunt je AP's mogelijk op plafond monteren in de buurt van centraaldozen. Nadeel: geen PoE aangezien je geen E hebt :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karanramp
Bedankt allen voor de reacties.! Ik trek niemand z'n kennis en best practices in twijfel :-o!
Maar het is me nu wel duidelijk (ik ga 't niet langs de stroomkabel leggen), ik kon door de vele antwoorden in verschillende topics en fora gewoon niet zien wat nou wel of niet kan. Of wat nou wel of niet veilig is.

Ik denk dat glas gewoon te duur wordt. En ik weet niet of ik iemand zo 1,2,3 kan vinden die veel van bijv. glasvezel weet.

(op het plaatje staat YMvK, maar inmiddels is mij duidelijk dat dat niet past!)

[ Voor 8% gewijzigd door karanramp op 20-04-2017 11:03 ]

Pagina: 1