aojudo schreef op woensdag 19 april 2017 @ 09:29:
[...]
Ten eerste, ik dacht dat mdf zo sterk genoeg zou zijn, aangezien ik in verschillende casemods zag dat ze ook 9mm mdf gebruikte. Ik dacht ook dat het wel stevig genoeg zou moeten zijn. In ieder geval bestaat de behuizing uit een gesloten vierkant (boven- onder- voor- en achterkant) met daartussen de moederbord tray om alles te ondersteunen. Zou dit dan ook gaan buigen na verloop van tijd? En zou dikker mdf dan ook een optie zijn?
MDF is redelijk sterk spul, mits correct gebruikt. In de meeste casemods wordt MDF gebruikt voor niet-dragende paneeldelen, daar kan het weinig kwaad en mag het ook bewegen. De middenste staander van je kast van enkellaags 9mm MDF? Dat gaat hem niet worden.
Een gesloten vierkant is nooit zonder meer een stevige constructie, want je hebt altijd bewegingsvrijheid, een driehoek is altijd star.
Mijn grootste zorg is niet het bewegen van voor naar achter, maar eerder dat de middenplaat krom wordt getrokken door het gewicht op den duur en dus (van voren gezien) naar links of rechts gaat hellen. Dikker MDF gaat het vertragen, maar niet verhelpen. Beter is echt een versteviging door bijvoorbeeld dwarslatten te gebruiken. Een foto zegt meer dan duizend woorden, dus zie hier:
Ook het gebruik van multiplex wat elders wordt aangeraden gaat dit probleem niet oplossen, het is een eigenschap van hout dat het redelijk beweeglijk materiaal is. Versteviging is de enige echte optie. Dit kan je ook met stukken aluminium profiel doen (doe je een L-profiel rondom), of je gebruikt de restjes MDF die je over hebt om stukken van 50mm breed te zagen en die leg je in een bovenstaand patroon neer, lijm en schroef je vast en dat MDF beweegt niet meer.
Als je hier verder nog hulp/verduidelijking bij nodig hebt, PM. Ik heb zelf bureau's, werkplaten, tafels, TV-meubels en weet ik het allemaal van MDF gemaakt en het gaat eeuwig mee als je het goed doet. I can help you out!
De plaatsing van de fans heb ik vooral van standaard behuizingen afgekeken. Maar om de airflow verticaal te maken is een goed idee. De 3d modellen moet ik sowieso nog aanpassen, dus dan kan ik dat zeker doen. Ik zou het frontpanel dan ook simpeler kunnen maken. Het enige probleem wordt dat ik voor een verticale airflow de cpu cooler ook verticaal moet monteren, waardoor die de hete lucht van de gpu opzuigt. Is dit een probleem?
Is dit een probleem... Waarschijnlijk ga je er qua airflow behoorlijk op vooruit wanneer deze goed zit, dus ik denk het niet. Heb je nu geen problemen? Dan heb je die dadelijk ook zeker niet.
De hdd's ga ik in ieder geval niet met touw doen. Ik zou deze evt ook gewoon aan de moederbord tray vast kunnen schroeven.
Klinkt ambitieus, maar denk even goed na hoe harde schijven gemonteerd zitten in je huidige kast: met de vier schroeven aan de
zijkant van de harde schijf. Op dit punt moeten ze zometeen ook weer vast zitten. Hoe ga je een harde schijf op een plaat vastschroeven als de gaten haaks erop staan?
Dit is ook wat ik bedoel met dat je elk gleufje, schroefje en gaatje van tevoren moet hebben uitgedacht. Je kunt er een stukje L-profiel voor gebruiken met 2x een M3 gaatje erin en het zo vastschroeven op de backplate, maar ik zie je het nergens beschrijven. Denk dus goed na hoe je dit wilt doen.

In de behuizing die ik nu heb (aerocool aero 800 windowed) heb ik bijna tot geen last van het geluid van de fans. Het enige geluid komt van de hdd's, die de psu shroud laten trillen. Die trilt zo weer tegen andere dingen aan en dan hoor je een vervelend resonerend geluid.
Klinkt meer als een designfout in je huidige kast dan dat je daadwerkelijk last hebt van de schijven op zichzelf. Uitdaging voor jou: zorg dat jouw kast die zwakte van het meetrillende shroud niet heeft.
Als je de harde schijven aan de backplate van het moederbord (welke dus van MDF is aan de kant van de schijven) vast zitten, denk ik dat de vibratie ontzettend meevalt. Hout vangt vibraties aardig op t.o.v. staal. Ik zou me er niet te druk om maken.
Ik ben inderdaad jong en vergeleken met de andere casemodders heel erg onervaren, maar voor alles moet een eerste keer zijn, dus leek het mij leuk om dit te proberen. Ik heb er al lang over nagedacht en gemeten.
Je hebt absoluut gelijk dat er voor alles een eerste keer moet zijn, ik wil je alleen op het hart drukken dat je wel een goed resultaat moet willen bereiken de eerste keer en dat ga je niet bereiken met halve plannen. Als je eerste casemod/-build finaal misloopt, omdat dingen toch niet helemaal lekker uitkomen of omdat iets toch niet helemaal werkt zoals je wilt, dan is dit 'eens en nooit weer'. Als je nu alles goed uitdenkt en je hebt zometeen maar een paar kleine drempeltjes (geen project zonder drempels) terwijl je bakken met ervaring en kennis vergaard, ga je de volgende keer graag een stapje verder; dan wil je deze kast verbeteren, misschien wil je eens gaan kijken of je met wat metaal aan de slag kunt.
Ik zou het zo zonde vinden als jouw enthousiasme nu compleet stukloopt op een leuk idee omdat het veel lastiger is en veel langer duurt (en waarschijnlijk een hoop duurder is) dan dat je gehoopt had, en dat je daarom deze beginnende hobby maar links laat liggen. Beste met je voor maatje

Mijn plan was om alles te lijmen met constructielijm of tweecomponentenlijm, dus zonder schroeven. Dat houdt toch wel?
Hangt van het soort lijm af, de ene lijm is de andere niet. Voor MDF verlijmen ga ik zelf altijd voor de combinatie: lijm en schroeven. Je gaat ook bepaalde stukken haaks willen samenbrengen, dan is lijm alleen vaak niet sterk genoeg (opnieuw: hangt af van het soort lijm) en is het wel wenselijk om voor het opvangen van het grootste gedeelte van de krachten gewoon een stalen schroef te gebruiken die het allemaal makkelijk aankan.
Als je (haaks) gaat schroeven in geperste materialen en hout: altijd met een smal boortje even voorboren. Als je de schroef er meteen haaks in knalt op MDF breekt het af, multiplex laten de lagen van elkaar los, ander hout splijt weer, enzovoorts.
En dit is ook pas de eerste fase van het project, ik ga er nog heel veel over nadenken en waarschijnlijk de helft van het ontwerp nog veranderen.
Naar alle waarschijnlijkheid. Ik blijf nog even volgen in ieder geval!