Dag iedereen,
Dit is de complete worklog van mijn Stoomdoos.
Ik speelde al een tijdje met het idee om een compacte, houten case te maken voor mijn HTPC. Momenteel had ik een Streacom F7C die ik wat gemod had om een low profile GPU te kunnen huisvesten, maar ik was er zo langzaam op uitgekeken. Dus ik besloot om mijn onbestaande technische achtergrond te negeren, en gewoon te starten met knutselen.
De hardware
Dit is de hardware die ik grotendeels transplanteerde uit mijn Streacom case:
- Asus h170i Plus D3
- Intel Core I3-6100
- Noctua NH-L12 met enkel de onderste fan
- 8GB of low profile DDR3 Kingston ValueRAM
- Mini-box PicoPSU 160-XT along with their AC-DC
- MSI 1050ti low profile
- Sony Optiarc 5600S slot-in blu-ray reader
Het sketchup model
De kast moet een ODD bay kunnen huisvesten, samen met een ITX bord en een low profile GPU. Ik besloot een externe AC-DC te combineren met een interne 'picopsu' omdat ik de AC-DC makkelijk kan verbergen achter mijn TV-meubel.

Materiaal en laseren
Ik ga de onderdelen laten laseren door laserbeest.nl. Ik vroeg wat samples aan en koos voor hun 5mm eiken gefineerd MDF en een turkooizen frost acrylaat paneel voor het deksel. De mensen van Laserbeest waren zeer hulpvaardig en enkele dagen later had ik mijn onderdelen.
Het eerste dat ik deed, was de houten onderdelen behandelen met lijnzaadolie voor wat extra duurzaamheid en looks.

Het houten frontpaneel buigen
Hout buigen is niet heel gemakkelijk. volhout kan met behulp van stoom nog wel makkelijk gebogen worden, maar bij MDF is dit wel wat anders. Daar zou de stoom ervoor zorgen dat de lijm die de vezels samen houdt, zou oplossen. Daarom koos ik voor een methode genaamd 'kerf bending'. Hierbij maak je enkele zaagsnedes naast mekaar die net niet helemaal door het hout gaan. Je kan ze dan het hout buigen en de samengeperste zaagsnedes vullen met houtlijm.
Deze methode werkte redelijk goed, alleen kon ik de bocht niet scherp genoeg krijgen. Het fineer bleef redelijk stijf, dus ik nam het risico om toch met wat stoom te werken. De eerste poging mislukte en het fineer barstte. Gelukkig was ik hierop voorbereid en had ik het onderdeel dubbel besteld. De tweede poging lukte zonder probleem!

Het acrylaat deksel plooien
Acrylaat buigen is makkelijker dan hout. Als je acrylaat genoeg verhit, wordt het soepel en kan je het vervormen. Je hebt wel flink wat hitten nodig, dus daarvoor gebruikte ik een verfbrander.
Ook dit onderdeel had ik dubbel besteld. Ik besloot op voorhand om een paneel te buigen rond een mal en een andere zonder mal, om te zien wat het beste resultaat gaf.
Het eerste paneel boog ik rond een pvc buis gevuld met zand. Ik kreeg hem echter neit heel strak rond de buis, en door het harder aan te spannen, vervormde de pvc buis. Niet ideaal dus.
Bij het tweede paneel markeerde ik waar de bocht moest starten en eindigen. Dit ging wat beter. Het resultaat was niet 100% acuraat maar ik was zeker tevreden.
Ik had de lengte van de bocht berekend aan de binnenkant van het paneel. Later bleek echter dat dit niet correct is. De binnenkant wordt samengeperst en de buitenkant uitgerokken door de bocht. Er is een specifieke formule om dit te berekenen, maar bij mij moest ik dus een stuk van mijn paneel afzagen omdat het wat te lang was geworden.

De hardware installeren
Ik vermoedde dat het hout niet sterk genoeg was om er rechtstreeks schroeven in te draaien, dus ik ging op zoek naar 'draadbussen'. Niet zo makkelijk, als je beseft dat het materiaal maar 5mm dik is, maar ik vond er van 4mm lang die bedoeld waren voor modelbouw. Die waren dus ideaal.
De standoffs van het moederbord moesten ook langer dan normaal. De ATX specs voorzien dat ze minimaal 6.5mm lang moeten zijn. Bij mij moet daar nog eens 12mm bijgeteld worden voor de ODD die onder het moederbord zit. Met wat marge, kwam ik dus op 20mm.
De USB kabel was een beetje een speciaal geval. Door de dikte van het hout, moest de kabel wat verzonken worden in het paneel. Gelukkig kan je op aliexpress letterlijk alle kabels vinden, dus dat kwam ook in orde!

Laatste details
Er waren nog enkele details die ik moest afhandelen: de voetjes van de kast, de power button en een power led achter de 'STOOMDOOS' letters.
De voetjes waren makkelijk, daarvoor gebruikte ik handvaten bedoeld voor kastlades.
De power button was een goedkope 'vandal switch' van aliexpress die ik sleevede. Ook makkelijk
Voor de power led had ik een 'Backlight module' besteld van Adafruit. Het was een prima ding maar het was wat te klein. Ik wisselde het met een gewone led strip, waarvan ik het licht verspreidde met een stuk acrylaat gewikkeld in kalkpapier.

Eindresultaat

Wat overweeg ik nog voor de toekomst? Niets kritiek, maar er zijn nog enkele details:
- Een kleurfilter op de power led zetten zodat de kleur lijkt op het acrylaat paneel
- Een nieuwe ODD vinden, mijn oude heeft het helaas begeven
- Ik overweeg om toch voor een interne AC-DC te gaan, iets in de trend van deze Meanwell unit.