Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen voor 0-op-de-meter en toekomstige warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:23
Ik wil graag jullie input vragen om tot een goed plan voor aanleg van zonnepanelen te komen.
Ons huis heeft een 'interessant' dak dat op zich wel goed ligt voor zonnepanelen, maar door de vele dakdelen en vormen kan kom ik er niet helemaal uit.
Ik heb flink zitten puzzelen met paneelgroottes en terugverdientijden, maar de passing icm stringlengte, paneeltype en omvormerkeuze zorgt ervoor dat ik het overzicht kwijt ben.
Ik ben overigens van plan om zelf alles aan te leggen, eventueel in fases (per dakdeel ofzo).

Google maps pic:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/APtVYUILXKCAjBhUfjrJShZ8/medium.png
Dakdelen boven garage zijn ZW, voorkant huis is ZO.

Focus op:
- terugverdienen tijdens salderingsperiode
- beste performance na salderingsperiode
- zwarte panelen en montagemateriaal, het oog wil ook wat.
- als ik toch bezig ben mik ik het ook helemaal vol. Geen zin om later tekort te komen en dan geen panelen meer te kunnen krijgen.
- op ZW boven garage een plekje overhouden voor zonnecollectoren indien mogelijk

Even wat gegevens:
1x40A aansluiting
Jaarverbruik: 3000-3500kWh (wonen hier nog net geen jaar, dus schatting)
Gewenste opbrengst: 3500kWh + ~2000 kWh warmtepomp (grove schatting, input welkom)
Toekomstplannen: CV eruit, warmtepomp lucht/water, evt in combinatie met zonneboiler/collectoren. Met een beetje geluk lukt het om dat voor de winter aan te leggen.

Het liefst houd ik mijn groepenkast zoals hij nu is, overstappen op 3fase betekent vrijwel zeker een nieuwe groepenkast ivm extra ruimte 4polige hoofdschakelaar en 3fase groepen etc. Het zou echter kunnen dat ik er toch aan zal moeten ivm warmtepomp, dat kan ik nu nog niet overzien. Wellicht dat jullie hier iets over kunnen zeggen.

Opties:
bijv. SMA SB4200/5000TL-21 met:

Solar Frontier panelen
- past goed ivm paneelformaat
- hoog voltage paneel = korte strings = lastig meer dan 16 panelen per mppt plaatsen.
- iets minder performance in de winter
- zijn die dingen nu end-of-life of niet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Wqv1VqgKqcWSjnOGxz6TWTdi/thumb.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/I4KBmwTbYP18Cxd0KjlhmBWx/thumb.png

275Wp all-black panelen van bijv. Trina
- veel panelen in serie nodig om in goede bereik van omvormer te komen
- goedkoopste optie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PlhChQglQM0FnaCjSwMYf2ts/thumb.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oEJk9ZFKEUdZUPm7RDe7Rfau/thumb.png

6 dakpannen zijn 210cm in de hoogte, er kunnen dus wel 2 panelen landscape boven en onder de dakkapel itt de bovenstaande afmetingen van de bouwtekening.

Ik heb ook nog naar 5inch panelen (EC solar, Pana HIT) gekeken, maar daar zie ik geen opties met een redelijke terugverdienperiode.

Zo, hoop info, vast wat vergeten ergens. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarom vermijd je de lege ruimte naast je dakkapel?
Ik zou daar ook gewoon SF leggen. Iedere string met SF is zijn eigen fabriek en beinvloed de parallele strings niet.

Kun je er daar nog 4 of 5 kwijt?

Westdak: 12 panelen = 3x 4 panelen (nog 1x 4 mogelijkheid om te combineren met oostdak)
Oostdak: nu:14 panelen, dat komt niet mooi uit. Als je daar 15 van maakt, heb je 3x 5
+4 combineren met het westdak.

Dus:
3x4 west + 1x 4 oost
3x5 oost

Je hebt op het dak van het huis toch nog een west vlak?
Als dat een ventilatiepijpje is, daar heb je ook lage ventilatiepannen voor.

Edit:
Misschien nog een idee:
9x ECsolar 330 Wp (2x 1 mtr) op je oostvlak in portrait(1 naast dakkapel, zo ver mogelijk weg) 1 string van 9
3x4 SF op je westvlak in landscape. (of 2x 10 op je westvlakken, 4 strings van 5)

meten is weten ;)

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-04-2017 16:13 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-11 17:00
Hoe is je groepenkast nu? Vrije groep? Ruimte om een groep bij te plaatsen? Je hoeft nog niet meteen naar 3-fase over te stappen natuurlijk maar als je gaat inversteren in een groepenkast zorg dan wel dat hij er geschikt voor is. Als je nog zo'n ding hebt met smeltpatronen kan het best wel eens interessant zijn om te kijken voor een nieuwe. Ik geloof dat ik een ~600 euro kwijt was, stuk of 12 groepen, 3x aardlek, hoofdschakelaar en meteen alles geschikt voor 3-fase.

Hoe kook je? Wil je dat ook electrisch gaan doen? Dan is een 3-fase sowieso al een must.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Mattie112
Ik geloof niet dat er smeltpatronen van 40A zijn... (wel 35A)

En inductiekoken gaat ook prima op een kookgroep van 2x16A

Uiteraard is het wel fijner 3-fase als je een doorstroomverwarmer gaat plaatsen (tapwater hygienespiraal icm buffervat en WP) en elektrisch gaat laden.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

De 40A is waarschijnlijk van de hoofdschakelaar afgelezen en niet de hoofd zekering, dat zal 35A zijn.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• P5ycho
AUijtdehaag schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 15:52:
Waarom vermijd je de lege ruimte naast je dakkapel?
Ik zou daar ook gewoon SF leggen. Iedere string met SF is zijn eigen fabriek en beinvloed de parallele strings niet.

Kun je er daar nog 4 of 5 kwijt?
Voornamelijk omdat ik dacht wel genoeg panelen kwijt te kunnen zonder deze panelen in de schaduw te leggen. Dat is alleen wat schaduw in de ochtend, niet zo spannend verder. Er kunnen er 4 liggen.
Westdak: 12 panelen = 3x 4 panelen (nog 1x 4 mogelijkheid om te combineren met oostdak)
Oostdak: nu:14 panelen, dat komt niet mooi uit. Als je daar 15 van maakt, heb je 3x 5
+4 combineren met het westdak.

Dus:
3x4 west + 1x 4 oost
3x5 oost

Je hebt op het dak van het huis toch nog een west vlak?
Als dat een ventilatiepijpje is, daar heb je ook lage ventilatiepannen voor.
Het ventilatiepijpje is de uitgaande pijp van de wtw. Die kan wel vervangen, hangt toch los in t gat. Slecht geinstalleerd ooit.
Het bovenste westelijke dak is exact even groot als het garage dakvlak, vergeten te vermelden 8)7.
Het is op zich beter om het bovenste dak zo vol mogelijk te knallen, met een beetje geluk is er dan nog wat plek voor zonnecollectoren op het garagedak. Mits dat een goede keus is, zo ver ben ik nog niet. Voor hetzelfde geld is het zonde van de investering.
Edit:
Misschien nog een idee:
9x ECsolar 330 Wp (2x 1 mtr) op je oostvlak in portrait(1 naast dakkapel, zo ver mogelijk weg) 1 string van 9
3x4 SF op je westvlak in landscape. (of 2x 10 op je westvlakken, 4 strings van 5)

meten is weten ;)
2x1 portrait is ook mogelijk (gearceerd is twijfelachtig vanwege schoorsteen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kKmr3RXHYDrxjoxRbMBmIyCo/thumb.png
Mattie112 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 17:08:
Hoe is je groepenkast nu? Vrije groep? Ruimte om een groep bij te plaatsen? Je hoeft nog niet meteen naar 3-fase over te stappen natuurlijk maar als je gaat inversteren in een groepenkast zorg dan wel dat hij er geschikt voor is. Als je nog zo'n ding hebt met smeltpatronen kan het best wel eens interessant zijn om te kijken voor een nieuwe. Ik geloof dat ik een ~600 euro kwijt was, stuk of 12 groepen, 3x aardlek, hoofdschakelaar en meteen alles geschikt voor 3-fase.
Ik heb een ABB HAF groepenkast uit 2008, ook het bouwjaar van de woning.
Even geen foto bij de hand, dus even zo:
kast is 2x 12 module
Bovenste rij:
alamat buitengroep B16/30mA (2breed) | 1x C16 (1breed) | 7x B16 (1breed) | beltrafo (2breed)
Onderste rij:
hoofdschakelaar 40A (2breed) | 2x aardlek 30ma (2breed)

Hoofdzekering is een General electric C40 automaat.

Onderste rij heeft dus nog 6 din breedte ruimte. Heb daar nu een 1x alamat 25A/100mA en 1x eastron SDM120 gepland.
Hoe kook je? Wil je dat ook electrisch gaan doen? Dan is een 3-fase sowieso al een must.
Ik ben geen fan van elektrisch koken. Heb nu een 90cm Boretti staan. Die gaat misschien nog wel eens vervangen worden, maar ik zou liever koken op propaangas dan kloten met elektrisch. Daarbij geef ik meteen toe dat ik misschien teveel slechte ervaringen heb gehad met infrarood kookplaten en inductieplaten met te weinig vermogen. De quooker staat al wel op de wensenlijst trouwens.

Als ik de groepenkast om zou moeten bouwen naar 3fase, dan kan ik wel een beetje van de huidige kast hergebruiken natuurlijk. In principe zou ik met een grotere lege kast, 3fase alamat en 3fase hoofdschakelaar klaar zijn. ABB kasten zijn wel vervelend ivm busboard principe trouwens, maar kan het niet verantwoorden om dan even een Eaton kast van 450 euro in de plaats te zetten.
En ~170 euro voor een 3x25A upgrade :|
Elektrisch rijden komt er vast ook nog wel een keer van, maar dat gaat nog minstens een paar jaar duren. Mijn Prius kan nog 175000 km mee schat ik.

Als ik nu alles SF doe:
op west 6 panelen op de garage, 10 op het het huis
op oost 4 panelen bovenste rij, dan 2, dan 10
Zo kom ik op 5440Wp met de omvormer tsjokvol parallelle strings. Weinig problemen met evt schaduw van dakkapel en schoorsteen ivm korte strings.

Als ik nu een 1300m3 gas verbruik, dan ga ik denk ik niet uitkomen met 1500-2000 kWh voor een lucht/water warmtepomp?

[ Voor 6% gewijzigd door P5ycho op 21-04-2017 15:16 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
P5ycho schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 20:37:
[...]
Als ik nu alles SF doe:
op west 6 panelen op de garage, 10 op het het huis
op oost 4 panelen bovenste rij, dan 2, dan 10
Zo kom ik op 5440Wp met de omvormer tsjokvol parallelle strings. Weinig problemen met evt schaduw van dakkapel en schoorsteen ivm korte strings.

Als ik nu een 1300m3 gas verbruik, dan ga ik denk ik niet uitkomen met 1500-2000 kWh voor een lucht/water warmtepomp?
Je mag ook eventueel strings van 5 maken op een SMA omvormer. Maar 4 kan ook natuurlijk.
Ik heb 3 strings van 5 op mijn noorddak. (en 1 zielig SF'je apart op een steca 500, omdat het kan)

Het voordeel van allemaal SF is dat je makkelijker opstapt naar 3 fase.
Stringen van 6, 7, of 8 op een 3-fase omvormer

Stelregel met een warmtepomp is vaak m3 x2, dus 2600 kWh. Al wijst de praktijk soms nog lager uit..

Zolang je mag salderen is zonneboiler niet interessant.
Maar ook als salderen ophoudt kun je min of meer vraaggestuurd sturen met een warmtepomp (en flink cv buffervat) of met een e-boiler.
http://www.familie-kleinm...-opnieuw-zouden-beginnen/

Persoonlijk ben ik voor een flinke hoeveelheid Wp. Dan heb je in de winter meer nut van "enige" produktie en direct verbruik.
De kolenfooi in de zomer betaalt dan ook weer je energierekening in de winter.
Maar is mijn mening he? ;)

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-04-2017 05:19 ]

Verwijderd

Solar Frontier heeft besloten zich terug te trekken uit Europa en zich voornamelijk op de eigen interne markt te richten.
Dat betekend dat ze nog beperkt verkrijgbaar zijn. Garanties blijven wel actief, maar eventueel naleveren van te vervangen panelen kan nog wel eens een uitdaging worden.
Mag je afvragen of SF dan nog een goede keuze is voor de lange termijn.
Jammer want was een goed paneel.

• P5ycho
Ik heb de boel even laten inzinken. Ik ben na wat bijlezen ondertussen wel bekoeld wat betreft SF panelen. De combinatie van lagere Wp/m2 en einde leveringen maakt ze toch minder interessant.
Ik neig nu sterk naar 10x mono 300Wp op ZO en 12x mono 300Wp op ZW. Op ZW wordt het gros dan op het huis geplaatst, en nog een 2 panelen op het garagedak.
3fase laat ik ook nog even voor wat het is, de ruim 1000 euro extra kosten en nog langere strings maken dingen te complex.

Shoppinglijstje wordt dan:
SMA SB5.0
CSUN 300Wp allblack

Dat geeft met 6600-3500=3100 overschot genoeg ruimte om een warmtepomp etc. aan te leggen.

Het laatste puntje wat ik nog heb is schaduw van de schoorsteen, kan iemand daar wat over zeggen uit ervaring?

• AUijtdehaag
  • Niet online
SF heeft minder Wp/m2 maar wel meer kWh/Wp....

Wat is het voor pijpje? Ventilatie?
http://www.groene-energie...html?_globalsearch=klober

• P5ycho
nee ik bedoel die grote joekel op het huis :+. Die werpt in de avond met hoge zonstand schaduw op ZO lijkt me.

Bedankt voor de link, die moet ik ook plaatsen ipv dat pijpje op ZW inderdaad.

Shoppinglijstje is nu:
1x SMA SB5.0
22x CSUN 300Wp allblack

Dat geeft met 6600-3500=3100 overschot genoeg ruimte om een warmtepomp etc. aan te leggen.

• P5ycho
Ondertussen heb ik:
- de groepenkast uitgebreid met een B25/100mA aardlekautomaat
- 3x4mm YMVK gelegd via kruipruimte
- werkschakelaar geplaatst in garage
- SMA 5.0 geplaatst in garage

Pics or it didn't happen:
omvormer
groepenkast

Ik heb alles binnenshuis aan de AC kant nu voor elkaar, rest het leggen van de panelen zelf.
Ik heb eerder 300Wp panelen overwogen, maar wil nu toch voor 24x Canadian Solar CS6K-275M gaan vanwege prijs/kwaliteit verhouding.

Ik probeer nu een keuze te maken tussen de verschillende montagesystemen. Ik moet nog even wat pannen optillen om te kijken wat mogelijk is, maar ik ga er vanuit dat ik gewoon een panlathaak kan gebruiken.
Ik wil een systeem met een stevig profiel omdat ik onder de dakkapel waarschijnlijk geen haak kan plaatsen op het uiterste van het profiel. Er zit een stuk lood in de weg.

Ik neig nu naar van der valk slimline, maar Clickfit Evo is ook een mooie optie volgens mij. Ziet er supersimpel uit, maar het is ook net nieuw en ik heb nog nergens ervaringen gezien.

Ik zal die vraag maar eens in het algemene topic stellen.

Pagina: 1