Moederbord + CPU + RAM upgrade

Pagina: 1
Acties:

• BorisN
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-01 16:41
Ik zoek een?
Moederbord, CPU en RAM. Nieuw of via Vraag & Aanbod.
Ik heb al een R9 280X

Wat is je budget?
Liefst niet meer dan 200 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Merken zijn niet van belang, zolang het maar betrouwbaar is

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het gaat om een desktop systeem, staat in de woonkamer als alleskunner. Moet fatsoenlijk games draaien, en met gemak 60fps Full HD video kunnen bewerken met bv. Davinci Resolve (Voornamelijk GoPro & DJI Phantom beelden)

Ik zoek dus naar betaalbare onderdelen, maar moet nog een beetje de weg vinden. Ben helaas niet meer op de hoogte van de recente CPU's.

Ik heb dit topic kort doorgelezen:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1531704/0

Daar lijkt het advies een i5 7400 te zijn voor zo'n 180 euro of een X4 8600K. Waar de i5 net te duur is en de X4 volgens mij qua performance net niet helemaal is wat het zou moeten zijn voor mijn GPU volgens mij.

Graag laat ik mij dus adviseren.

• elbowlessgoat
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-12-2025
Als je de combinatie moederbord/cpu/ram zoekt, dan ben ik bang dat je niet onder de 200 euro uit komt, tenzij er iets in de V&A zit dat interessant is (hier heb ik wat minder zicht op).

Verder durf ik ook niets te zeggen over de prestaties voor Davinci Resolve, of waar Davinci Resolve zwaar op leunt (single/multicore processor, GPU of juist CPU, benodigd RAM).

Zou je misschien nog iets kunnen zeggen over het soort spellen dat je speelt en wat jij als 'fatsoenlijk' bestempelt?
Voor de een is dat 1440p met minimaal 144Hz, maar een ander zou misschien al bij 1080p op 60Hz tevreden zijn. Dit maakt ook veel uit voor wat je aan hardware wil hebben.

PS: je hebt gelijk over de performance van de X4. Ryzen is pas weer de eerste processor van AMD met goede resultaten in games.

Verwijderd

Voor onder de 200 euro wordt het vrij lastig, al staat dat geheel in perspectief met je eisen.

pricewatch: Intel Core i5-7400 Boxed
pricewatch: MSI B250M Bazooka
pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA

Dat is zo ong. waar je aan moet denken in geval van je reeds genoemde i5 7400. Ik ben echter niet bekend met Davinci Resolve en wat deze nodig acht om fatsoenlijk te kunnen bewerken. X4 8600K kan ik je sowieso niet aanraden.

Zijn overigens verschillende webshops die bovenstaande onderdelenlijst in een upgrade kit verkopen. Blijft om en nabij de 350 euro.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2017 12:42 ]

Verwijderd

Welke cpu, mobo, ram en voeding heb je nu?

• BorisN
Bedankt voor de reacties, ik had al in de gaten dat nieuw voor 200 euro lastig ging worden. Ik kan inderdaad zo'n upgrade setje kopen, maar hoopte dat iemand me kon wijzen op bijvoorbeeld vorige generatie hardware uit de V&A die ook goede performance zou hebben.

Om de "wat is fatsoenlijk" vraag te beantwoorden, ik vraag niet meer dan 1080p 60fps. Ik wil eigenlijk gewoon een game kunnen kopen en kunnen spelen af en toe. Het is ook niet zo dat ik dagelijks aan het gamen ben, maar soms koop ik een recente titel en speel die dan een paar weken.
Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 12:55:
Welke cpu, mobo, ram en voeding heb je nu?
Er zit nu een Core 2 Duo E8400 in op een MSI P35 Neo 2 mobo. 4gb ram en een 650W voeding. Ik wilde dus een recenter mobo voor de nieuwe socket.

Verwijderd

V&A aangeboden: 2500k 8gb ram gigabyte GA-Z68X-UD4-B3

Vergeleken met wat je hebt is dit al een hele upgrade.

• BorisN
Dat klopt, ik vind het alleen wel lastig om te bepalen of die performance/prijs verhouding goed is. Ik geef bij slechtere verhouding namelijk liever meer uit aan recentere hardware.

• Gordon89
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-07-2025
Ik heb zelf een 2500K en deze kan wat mij betreft nog goed mee, ik heb hem zelf op 4.4 draaien.

• BorisN
Gordon89 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 17:13:
Ik heb zelf een 2500K en deze kan wat mij betreft nog goed mee, ik heb hem zelf op 4.4 draaien.
Mooi, ik neem het mee in mijn overweging
Pagina: 1