Vraag

• Loirt
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-07 17:25
Hallo allemaal,

Ik ga regelmatig op vakantie en neem hiervoor altijd mijn compact camera mee. Op dit moment heb ik een Panasonic TZ40. Opzich een prima toestel, alleen merk ik dat mijn Galaxy S7 betere foto's maakt in dagelijkse omstandigheden. Maar vooral als ik ga zoomen, dan gaat de foto kwaliteit van een S7 hard achteruit.

Nu ben ik af en toe wat een het rondkijken op het internet naar een vervanger voor mijn TZ40. Ik zoek eigenlijk een compact camera met een grotere sensor en het liefst zoveel mogelijk zoom. 10x zoom zou perfect zijn, maar iets minder mag ook.

Ik ben specifiek op zoek naar een compact camera(makkelijk mee te nemen), omdat ik niet met lenzen rond wil lopen/een zware camera om mijn nek.

Ik maak vooral foto's van natuur landschappen en foto's in steden.

Wifi of een touchscreen of vergelijkbare features hoeft van mij niet perse, het gaat erom dat ik vergelijkbare/betere foto's ermee kan maken dan met mijn telefoon.

Verder heb ik gekeken naar de Sony Cyber-shot RX100 serie, die opzich wel voldoet aan mijn eisen. Mijn vraag is of jullie nog tips/vergelijkbare toestellen aanraden om ook naar te kijken.

Alle reacties

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[Aankoopadvies] Premium compactcamera's geeft je nog enkele modellen.

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
@Loirt
Om te beginnen is het handig om aan te geven wat je budget is, daar zal veel van af hangen. :)

• Loirt
Mijn budget is ongeveer 500 euro. Maar mocht ik met een toestel wat iets duurder is veel meer mogelijkheden hebben dan kan dat natuurlijk.

Bedankt voor de link! Die komt zeker van pas. Ik ga ook nog kijken naar camera's die niet compact zijn, maar eventueel wel waar voor hun geld geven.

Alvast bedankt voor de hulp, ik ga me er deze week verder in verdiepen.

• Loirt
Ik heb even verder gekeken en me meer verdiept in diverse camera's.

Tot nu toe heb ik op mijn shorlist de volgende camera's staan:

Panasonic FZ1000 (Veel zoom, goede kwaliteit, niet echt compact)
Canon G7 X II (Minder zoom, compact, lichtsterke lens)
Canon G1 X II (Grotere sensor)

Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar de FZ1000, deze heeft toch net wat meer zoom en levert volgens de reviews prima resultaten. Het grote nadeel hiervan vind ik dat hij niet echt compact is.
Het liefst hang ik mijn camera aan mijn riem en niet om mijn nek.

Ik heb ook nog gekeken naar de Sony A6000 systeem camera, deze is ook nog 'compact' alleen heb ik geen zin om met lenzen rond te lopen.

Kan iemand mij advies geven over de FZ1000 boven de G7 X?
Is de G1 X beter of vergelijkbaar met de G7 X? Voordelen grotere sensor tov minder lichtsterke lens.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:43
Als je graag een camera aan je riem hebt hangen, dan kan dat ook met de FZ1000 in bijvoorbeeld een Lowepro Toploader Zoom 45 AW II (of soortgelijk: http://store.lowepro.com/toploading?fits_lowepro=173).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Heeft de G7x ii niet een even grote sensor dan de G1x (die al wat ouder is als ik me niet vergis)?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Loirt schreef op donderdag 20 april 2017 @ 11:29:
Ik heb even verder gekeken en me meer verdiept in diverse camera's.

Tot nu toe heb ik op mijn shorlist de volgende camera's staan:

Panasonic FZ1000 (Veel zoom, goede kwaliteit, niet echt compact)
Canon G7 X II (Minder zoom, compact, lichtsterke lens)
Canon G1 X II (Grotere sensor)

Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar de FZ1000, deze heeft toch net wat meer zoom en levert volgens de reviews prima resultaten. Het grote nadeel hiervan vind ik dat hij niet echt compact is.
Het liefst hang ik mijn camera aan mijn riem en niet om mijn nek.

Ik heb ook nog gekeken naar de Sony A6000 systeem camera, deze is ook nog 'compact' alleen heb ik geen zin om met lenzen rond te lopen.

Kan iemand mij advies geven over de FZ1000 boven de G7 X?
Is de G1 X beter of vergelijkbaar met de G7 X? Voordelen grotere sensor tov minder lichtsterke lens.
De Sony A6000 zou ik met lens erop niet echt meer als compact omschrijven, maar je kan natuurlijk één lens aanschaffen en daar alles mee doen.

Verder zou ik ook eens kijken naar de Panasonic TZ100.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Loirt
@Universal Creations bedankt voor de tip! Dat zijn inderdaad de tasjes die ik zoek!

De G1 x heeft een 1.5" sensor tegenover een 1" sensor bij de G7 x. Hij heeft ook iets meer zoom, wat ook makkelijk is.

Ik heb even naar de tz100 gekeken en ook dat is een mooie camera, lekker compact en veel zoom. Ik lees wel dat de kwaliteit van de foto's wat tegenvalt en hij heeft geen kantelbaar scherm wat ik ook jammer vind. Ik ga nog wat reviews van de tz100 bekijken, want het is zeker een interessante camera die aan (bijna) al mijn eisen voldoet.

Alvast bedankt voor de hulp!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:54

CeesKees

I rest my Kees

Kijk eens naar een rx100 (I tm V) volgens de kenners de beste in deze klasse

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Loirt
De RX100 camera's zijn zeker mooi en ik denk dat deze over het algemeen ook de beste kwaliteit leveren. Echter vind ik de zoom wat aan de magere kant. Ik heb liever meer dan 5x zoom. Het hoeft echt geen 20 te zijn, dit gebruik ik nu amper, maar zo rond de 10x zou ideaal zijn.

De TZ100 is zeker interessant, ik heb wat reviews gelezen en hij komt daar heel positief uit!

Dit weekend ga ik me er nog verder in verdiepe ;).

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:54

CeesKees

I rest my Kees

Overdrijf de noodzaak van een zoomfunctie niet.

De beste zoomlens zit onder je romp.

Ik kom maar weinig foto's tegen die beter zouden zijn als je had ingezoomd. Croppen kan ook een hoop goedmaken bij een kwalitatief goede foto

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11 17:23
CeesKees schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 11:10:
Overdrijf de noodzaak van een zoomfunctie niet.

De beste zoomlens zit onder je romp.
Dichterbij of verder weg van het onderwerp verplaatsen is verandering in perspectief.
Zoomen met een lens is veranderen van de uitsnede.

Dat zijn twee verschillende dingen.
Pagina: 1