Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Printen in koeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:45
Mijn vraag:

Op mijn werk (klein bedrijfje dat opslag doet) hebben we een koeling. In deze koeling (ongeveer 15 bij 30 meter, gekoeld tussen 2 en 3 graden) willen we printen. Er hangt koele, droge lucht. Bestaan er printers specifiek voor gekoelde ruimtes? Of kan ik een gewone multifunctional gebruiken? Voor ons gebruik zou een inktjet al voldoende capaciteit bieden. We willen wel via wifi printen.

Probleem is dat tot nu toe, in de handleidingen, alleen een bedrijfstemperatuur kan vinden tussen 5 en 50 (ongeveer) graden. In onze koeling is het kouder. Zijn er Tweakers met ervaring hiermee?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Veel zoeken op internet, heel veel handleidingen bekijken...

The answer is 42.

Beste antwoord (via Zenyatta op 19-04-2017 15:47)

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:43

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Bijna alle consumentenprinters hebben een minimale bedrijfstemperatuur van 5-10 graden. Een laserprinter zou de voorkeur hebben boven een inkjet, maar als ik in jouw schoenen zou staan zou ik ernstige twijfels hebben over de duurzaamheid van een printer in een dergelijke koude omgeving.

De open deur in deze is de vraag waarom de printer niet net buiten die ruimte kan staan? Daar heb je vast al over nagedacht, maar misschien zijn de eventuele bezwaren daar makkelijker op te lossen.

Als laatste, ik weet niet wat (en hoeveel) je precies zou willen printen, maar een thermische printer heeft over het algemeen grotere toleranties en zal het waarschijnlijk veel beter (blijven) doen in een koude omgeving.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:43

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Bijna alle consumentenprinters hebben een minimale bedrijfstemperatuur van 5-10 graden. Een laserprinter zou de voorkeur hebben boven een inkjet, maar als ik in jouw schoenen zou staan zou ik ernstige twijfels hebben over de duurzaamheid van een printer in een dergelijke koude omgeving.

De open deur in deze is de vraag waarom de printer niet net buiten die ruimte kan staan? Daar heb je vast al over nagedacht, maar misschien zijn de eventuele bezwaren daar makkelijker op te lossen.

Als laatste, ik weet niet wat (en hoeveel) je precies zou willen printen, maar een thermische printer heeft over het algemeen grotere toleranties en zal het waarschijnlijk veel beter (blijven) doen in een koude omgeving.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:38
Geen ervaring, maar ik ben ook bang dat het een thermische printer zal moeten worden, en wifi in een koelcel? Meestal is het een metalen doos, dus wifi zal lastig worden. Het kan wel droog zijn in de cel, maar een apparaat wat steeds opwarmt en afkoelt zal condens veroorzaken.

Waarom, en wat moet er juist in de koelcel geprint worden?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Zenyatta
We doen wat orderpick vanuit de koeling. Daar komen direct pakbonnen bij. Die worden dan uitgedraaid op de printer.

In de koeling hebben we wifi. Buiten de koeling printen is op zich prima, mits het wifi het toelaat. Dat hoop ik eerdaags te weten. Maar liever doen we printen direct in de koeling.

The answer is 42.

• Zenyatta
Ik ga als eerste de printer proberen buiten de koeling te doen. Als dat heel veel praktische problemen oplevert, schakelen we wel door.

Dank voor het meedenken!

The answer is 42.

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
@Zenyatta Vraag: die pakbonnen zitten die aan de ketting, 1-voud, meer-voud of plano.

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:33
goedkoopste wifi-printer zit rond de €40 , ik denk dat je voor dat bedrag wel een gokje kunt wagen, mocht hij het niet volhouden kun je altijd nog naar een relatief duurdete thermische printer.
grootsteprobleem verwacht ik bij de cartridges, dat de inkt door de kou te dik zal worden om goed uit de cartridge te komen.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• Gusto
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-04-2021
In zo'n ruimte zou ik een dot-matrix-printer inzetten. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Gusto op 21-04-2017 18:23 ]

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Een laserprinter warmt zichzelf op dus ik zou verwachten dat die weinig problemen zou hebben met dergelijke temperaturen. Ik voorzie ook niet echt dat de toner last zal hebben van die temperaturen. Te meer daar de warmte van het printproces het gehele inwendige van de printer wat zal verwarmen. Laserprinters kunnen zelfs een instelbare fusertemperatuur hebben wat wellicht nuttig kan zijn in koudere omgevingen.

http://www.printertechs.c...user-temperature-laserjet

• Zenyatta
Het gaat om 2 pagina's pakbon per order, ongeveer 50 orders per week... maar voorlopig testen we buiten de koeling...

The answer is 42.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Een dot-matrix/impact printer is je beste optie, daarna thermisch.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:26

FreakNL

Well do ya punk?

Die WiFi is anders toch makkelijk buiten die koeling te brengen?? Hij is er ook ingekomen... of is dat een gesloten netwerk? Kan me niet voorstellen dat er niet ergens een kabeltje naar buiten kan :)

[ Voor 50% gewijzigd door FreakNL op 21-04-2017 23:12 ]

• Zenyatta
johnkeates schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 23:10:
Een dot-matrix/impact printer is je beste optie, daarna thermisch.
Maar daar hangt wel een prijskaarje aan denk ik...
FreakNL schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 23:11:
Die WiFi is anders toch makkelijk buiten die koeling te brengen?? Hij is er ook ingekomen... of is dat een gesloten netwerk? Kan me niet voorstellen dat er niet ergens een kabeltje naar buiten kan :)
Nee, dat moet wel lukken denk ik. Maar het punt zit meer in steeds de koeling uit lopen om de pakbon af te melden. (Het is wat dat betreft letterlijk een pakbon [\huiskamermodus])

The answer is 42.

• Biscuit
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-11 16:32
Voor een van mijn stages werkte ik voor een bedrijf wat ict dingen realiseert en beheert voor bedrijven binnen de transport en logistiek.
Ik ben een paar keer met een collega een vries cel ingelopen waar een printer stond waarvan hij bijvoorbeeld even gepoetst moest worden.
Zover ik weet waren het Zebra zm600's, maar deze werden meer gebruikt voor labels voor op pallets etc.
Aangezien het aantal orders per week niet erg groot is is dat denk ik ook een ontzettend duur grapje. Wellicht kun je kijken naar een kast die het klimaat wat acceptabeler maakt voor een standaard office-printer (denk bijvoorbeeld aan een omgebouwde klimaatkast die eigenlijk bedoeld is voor wijn)
Wellicht iets te ver gezocht maar hey, je moet ergens beginnen :+
Succes met je zoektocht!

• johnkeates
Zenyatta schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 23:16:
[...]
Maar daar hangt wel een prijskaarje aan denk ik...
[...]
Alles kost geld ;-) Maar niet perse heel veel: pricewatch: Epson LX-350 EU 220V

Stel dat je pakbonnen ook grafische zaken moeten hebben (lijntjes, barcodes, dikke geprinte letters) dan is impact/matrix niet handig en is een printer die zelf voor z'n warmte zorgt de beste volgende stap, dus Laser of thermal.

Met Laser heb je een voordeel dat ze sowieso temperatuur sensoren hebben en zelf weten wanneer ze opgewarmd genoeg zijn om te printen. Een thermal printer heeft dat niet altijd, die hebben vaak alleen een sensor om overheat conditions te controleren. Bij Zebra (zoals eerder aangehaald) en andere industrieel type spul (Epson enz.) heb je nog wel dat ze vaak specifieke cold storage versies of ondersteuning hebben. Qua kosten zit je dan vaak ook niet direct dramatisch hoog. Waarbij een consumenten versie bijv. 200 euro zou kosten is een industriële versie vaak maar 150 euro meer als je gewoon 'dezelfde' als normaal wil hebben maar dan met -1°C garantie.

Voor je pakbonnen is het wel relevant wat je precies wil printen, een A4'tje met wat random spul is net wat anders dan een label of een A5 formaat stukje. Kijk dus goed naar de ondersteunde soorten media en formaten. Thermische printers hebben bijvoorbeeld speciaal papier nodig.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
johnkeates schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 00:50:
[...]

Alles kost geld ;-) Maar niet perse heel veel: pricewatch: Epson LX-350 EU 220V

Stel dat je pakbonnen ook grafische zaken moeten hebben (lijntjes, barcodes, dikke geprinte letters) dan is impact/matrix niet handig en is een printer die zelf voor z'n warmte zorgt de beste volgende stap, dus Laser of thermal.

Met Laser heb je een voordeel dat ze sowieso temperatuur sensoren hebben en zelf weten wanneer ze opgewarmd genoeg zijn om te printen. Een thermal printer heeft dat niet altijd, die hebben vaak alleen een sensor om overheat conditions te controleren. Bij Zebra (zoals eerder aangehaald) en andere industrieel type spul (Epson enz.) heb je nog wel dat ze vaak specifieke cold storage versies of ondersteuning hebben. Qua kosten zit je dan vaak ook niet direct dramatisch hoog. Waarbij een consumenten versie bijv. 200 euro zou kosten is een industriële versie vaak maar 150 euro meer als je gewoon 'dezelfde' als normaal wil hebben maar dan met -1°C garantie.

Voor je pakbonnen is het wel relevant wat je precies wil printen, een A4'tje met wat random spul is net wat anders dan een label of een A5 formaat stukje. Kijk dus goed naar de ondersteunde soorten media en formaten. Thermische printers hebben bijvoorbeeld speciaal papier nodig.
Die heeft alleen USB, dus dan moet er weer iets tussen voor een wifi verbinding, ok kost niet heel veel extra.
Verder mag hij officieel ook maar tot 5 graden boven nul gebruikt worden, net als een goedkope inkjet van 40 euro met wifi.
Met laser, als de printer moet opwarmen kost natuurlijk ook weer extra energie om de cel te koelen.
Ik zou dan dus de inkjet proberen, zolang de inkt niet onder de twee graden komt. Het zal niet zo snel bevriezen ook al is het meestal water gebaseerd, er zit meestal alcohol en andere zooi in die het vriespunt een klein beetje verlagen.

• johnkeates
Soldaatje schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 01:20:
[...]

Die heeft alleen USB, dus dan moet er weer iets tussen voor een wifi verbinding, ok kost niet heel veel extra.
Verder mag hij officieel ook maar tot 5 graden boven nul gebruikt worden, net als een goedkope inkjet van 40 euro met wifi.
Met laser, als de printer moet opwarmen kost natuurlijk ook weer extra energie om de cel te koelen.
Ik zou dan dus de inkjet proberen, zolang de inkt niet onder de twee graden komt. Het zal niet zo snel bevriezen ook al is het meestal water gebaseerd, er zit meestal alcohol en andere zooi in die het vriespunt een klein beetje verlagen.
Ik zou juist daarom inktjet niet gebruiken, dat is de enige technologie die sowieso niet lekker kan werken met lage temperaturen door het feit dat er vloeibare inkt gebruikt wordt. Nagenoeg overal waar cold storage printing nodig is raden mensen inkjet printers af. Het zou in theorie moeten kunnen met aangepaste inkt, maar in de praktijk hebben vooral de goedkopere printers dat de koppen erg snel verstopt raken.

That said, je kan ook lekker milieu-onvriendelijk aan de slag gaan, en gewoon elke keer een nieuwe printer kopen, kost tegenwoordig net zo veel als een setje cartridges. Een wifi-printserver kost niet zo veel, dus die kan je hergebruiken.

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:43
Het bedrijf waar ik in het weekend en vakanties werk, gebruikt voor de printers een soort bouwketen (van die nood gebouwen) waarin de printer staat en het net iets warmer is) voor de orderpickers, worden labels die op de containers gaan geprint d.m.v. zebra labelprinters en in die koelcel is het ook 2 graden.

Dus ik denk dat je beter kunt gaan voor inderdaad buiten de ruimte zetten, als de hal de ruimte bied kun je dus een goed geisoleerde ruimte erin maken waarin het bijvoorbeeld 10 graden is..
Pagina: 1