DVD-collectie in kast, locatie film mbv led-lampjes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyBro
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:27
Ik zit met een idee/probleem/uitdaging:

Ik heb een behoorlijk grote dvd-collectie en deze wil ik uiteraard niet achter een deur in de kast kwijt. Ik ben van plan ze in een grote boekenkast (IKEA's Billy bijvoorbeeld) uit te stallen. Logisch is om alle dvd's op alfabet te plaatsen maar leuker is het om ze op kleur, genre of jaar etc. te sorteren. Nu lijkt me het leuk en uitdagend om er een project van te maken met het volgende doel:
- Een database op de computer waarin alle films staan met volledige informatie
- Een boekenkast met LED-lampjes in/bij elk vakje
- Dmv een zoekopdracht in de database verschijnt de film die ik zoek en met een druk op de knop zou ik graag zien dat het betreffende lampje in/bij het juiste vakje van de boekenkast gaat oplichten.

Ik hou van tweaken en een technische uitdaging maar ik heb eigenlijk geen idee waar te beginnen en heb op dit gebied weinig ervaring. Wie kan me op weg helpen? Is dit überhaupt haalbaar?

Dank!

(Topic op de juiste locatie?)

Cities aren't loud, cars are loud

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Wat heb je zelf bedacht?

Als je heel veel lampjes nodig hebt kan je multiplexen maar dat geeft ook best veel electronica. Andere optie is via een PIC of een ATtiny een serial adres decoder maken, een printje per locatie dat je parallel kunt schakelen.
Met 8 bit kan je al 256 locaties aangeven.

Simpeler en zeker goedkoper is het misschien om een aantal CD4017's in serie te schakelen. 1 reset puls en dan de juiste aantal klokpulsen om de positie aan te geven.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nog simpeler, en wat afhankelijk van hoe je het precies voor je ziet ik serieus zou overwegen, is een individueel adresseerbare LED strip gebruiken. En dan simpelweg daar het juiste ledje laten oplichten (al dan niet met leuke effecten erbij). Nadeel is dat je vast zit aan de spacing van die LED strip. Voordeel is dat het je enorme hoop soldeerwerk gaat schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyBro
Dank voor het meedenken. Even ter verduidelijking:
Door mijn beperkte ervaring en kennis van dit plan kom ik niet verder dan een database op (bijv.) een Pi, gekoppeld aan een controller die de individuele led's bedient. Denk ik te makkelijk?

@Sissors Aan de spacing heb ik niet gedacht, is het niet mogelijk om dit zelf te vergroten? Ik denk heel simpel: kabeltje doorknippen en verlengen met los materiaal?

@memphis Als ik ervaring hiermee zou hebben zou ik vast begrijpen wat je bedoelt, maar ik ben echt volkomen een leek op dit gebied 8)7 Een klein beetje programmeren lukt me wel, maar qua hardware mis ik de kennis vooralsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

De WS2812-ledjes zijn hier handig voor want die zijn individueel adresseerbaar. Knoop daar een Arduino aan (zijn kant-en-klare libraries voor) en hang die aan je Pi of PC die de database/aansturing doet en klaar is kees :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dat kan ja. Je kan ze ook met verschillende spacings kopen, maar ik zou eerder wat creatief spelen met welke LED(s) je precies laat oplichten als dat je gaat proberen precies boven elke DVD een LED te hangen. Wel leuk hoor, maar dat kost echt heel veel meer werk, en als je een LED strip gebruikt kan dat ook altijd nog later. LED strip knippen (of losse individueel adresseerbare LEDs) gebruiken scheelt wel nog steeds flink tov alles handmatig solderen.

Schijnbaar is er nu ook een Pi library die bijvoorbeeld WS2812s rechtstreeks kunnen aansturen, en anders via iets als een Arduino ertussen. WS2812s zijn goedkoop en goed beschikbaar. Ze hebben als nadeel dat ze niet zo goed zijn in mooie effecten als sommige alternatieven. Maar voor een LEDje inschakelen zijn ze meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-08 22:51
Waarom niet in de dvd-box zelf een led? Hiervoor zijn kant en klare oplossingen voor te vinden.
Enige wat dan nog moet is deze zien aan te sturen via een DB.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:29

heuveltje

KoelkastFilosoof

WeHoDo schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 12:01:
Waarom niet in de dvd-box zelf een led? Hiervoor zijn kant en klare oplossingen voor te vinden.
Enige wat dan nog moet is deze zien aan te sturen via een DB.
Heb je een linkje ? want ik snap even niet wat je bedoelt, of hoe dat zou moeten werken.
En google helpt ook niet 123

Maar idd, zon los adresseerbare led strip, die zijn niet zo heel moeilijk te programeren.
DB schrijven is ook niet zo lastig. Maar zorg wel voor een functie dat je alle dvd's x plekken kan opschuiven.
Anders mag je elke keer opnieuw 100DVD's aanpassen als je een nieuwe koopt :)

Al met al, gruwelijk veel werk voor een omslachtig iets wat je 1 keer gebruikt, maar wel een leuk projectje :)

[ Voor 33% gewijzigd door heuveltje op 18-04-2017 13:01 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-08 22:51
heuveltje schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 12:03:
[...]

Heb je een linkje ? want ik snap even niet wat je bedoelt, of hoe dat zou moeten werken.
En google helpt ook niet 123

Maar idd, zon los adresseerbare led strip, die zijn niet zo heel moeilijk te programeren.
DB schrijven is ook niet zo lastig. Maar zorg wel voor een functie dat je alle dvd's x plekken kan opschuiven.

Al met al, gruwelijk veel werk voor een omslachtig iets wat je 1 keer gebruikt, maar wel een leuk werkje :)
Hoe het precies heet weet ik niet.
Maar het zijn meer voorraad systemen.
Deze modules zijn +/- net zo groot als een 10 cent euro stuk.
Deze werken via een bepaalde frequentie denk ik.
Zal eens kijken of ik iets kan vinden, weet wel dat ze bestaan, maar wellicht wel prijzig.

[ Voor 5% gewijzigd door WeHoDo op 18-04-2017 12:23 ]

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Inderdaad een adresseerbare LED is er ook nog (niet bij nagedacht), komt in volledige strips. misschien niet op de afstand van een DVD hoes maar ik denk met 2 of 3 DVD's onder 1 LED prima doenbaar.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyBro
Interessant om te lezen wat voor een mogelijkheden er bestaan. Als het mogelijk is onthoud ik mij graag van solderen ;)
Radiant schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 11:57:
De WS2812-ledjes zijn hier handig voor want die zijn individueel adresseerbaar. Knoop daar een Arduino aan (zijn kant-en-klare libraries voor) en hang die aan je Pi of PC die de database/aansturing doet en klaar is kees :)
Klinkt redelijk eenvoudig, begrijp ik het goed dat ik dan de ledstrip boven de dvd's kan plakken, deze via een Arduino op m'n Pi aansluit en dan de library/DB afstem op de individuele LED's?
Sissors schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 11:59:
Schijnbaar is er nu ook een Pi library die bijvoorbeeld WS2812s rechtstreeks kunnen aansturen, en anders via iets als een Arduino ertussen. WS2812s zijn goedkoop en goed beschikbaar. Ze hebben als nadeel dat ze niet zo goed zijn in mooie effecten als sommige alternatieven. Maar voor een LEDje inschakelen zijn ze meer dan voldoende.
Effecten en dergelijke is niet nodig, puur een simpel lampje wat oplicht als ik een bepaalde dvd zoek :)
heuveltje schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 12:03:

Al met al, gruwelijk veel werk voor een omslachtig iets wat je 1 keer gebruikt, maar wel een leuk projectje :)
Het zou helemaal mooi zijn als ik inderdaad een dvd ergens middenin kan toevoegen en de LED's automatisch iets opschuiven. Zoiets is vast te automatiseren, maar wellicht een tip hoe?

Is dit overigens het makkelijkst met een Pi of valt zoiets onder Windows makkelijker te programmeren en aan te sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

FunkyBro schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 13:58:
Interessant om te lezen wat voor een mogelijkheden er bestaan. Als het mogelijk is onthoud ik mij graag van solderen ;)

[...]

Klinkt redelijk eenvoudig, begrijp ik het goed dat ik dan de ledstrip boven de dvd's kan plakken, deze via een Arduino op m'n Pi aansluit en dan de library/DB afstem op de individuele LED's?

[...]

Effecten en dergelijke is niet nodig, puur een simpel lampje wat oplicht als ik een bepaalde dvd zoek :)

[...]

Het zou helemaal mooi zijn als ik inderdaad een dvd ergens middenin kan toevoegen en de LED's automatisch iets opschuiven. Zoiets is vast te automatiseren, maar wellicht een tip hoe?

Is dit overigens het makkelijkst met een Pi of valt zoiets onder Windows makkelijker te programmeren en aan te sturen?
Erm. ik nam daan dat je het zelf ging programmeren ?
Je zult wel zelf een Db Programmatje moeten maken om dit te doen, ik geloof er niks van dat er een standaard ding is om ledjes aan te sturen bij dvd's :P

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:21

MsG

Forumzwerver

Het is wel redelijk specifiek maar technisch natuurlijk ook weer niet extreem ingewikkeld. Zal wel een leuk leerzaam project worden.

Wat ook een dingetje is, is stel je hebt er wat DVD's bij, of er gaan wat DVD's uit. Dat hele DVD's een plankhoogte of in ieder geval hele LED-posities op kunnen schuiven. Daar zul je ook iets voor moeten bedenken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyBro
heuveltje schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 14:03:
[...]

Erm. ik nam daan dat je het zelf ging programmeren ?
Je zult wel zelf een Db Programmatje moeten maken om dit te doen, ik geloof er niks van dat er een standaard ding is om ledjes aan te sturen bij dvd's :P
Dat was dus mijn vraag ook deels ;) Maar got it, daarmee moet ik zelf aan de slag dus d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 23:52
Wat dacht je van een (laser)lichtje aan een stappenmotor/servo setje (horizontaal-verticaal), die vanaf de tegenoverliggende kant op het juiste DVD-doosje mikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:26

dragonhaertt

@_'.'

Een paar hersenspinsels:
- Verlichten
Een LED strip is inderdaad de meest praktische oplossing. Er is er vast één te vinden met de juiste spacing tussen de LEDs, dit scheelt een hoop gedoe met draadjes en mooie afwerking. Andere oplossing zou zoals DurkVell aangeeft een vorm van (laser) projectie kunnen zijn. Individueel verlichten is gewoon een redelijk gedoe om in te bouwen in een bestaande kast.

-automatiseren
Het probleem van automatiseren van de database is herkenning van de DVD's. Je zou een RFID tag in elke case kunnen stoppen maar op elke positie een RFID antenne plaatsen om deze uit te lezen is heel omslachtig. beeldherkenning zou ook kunnen om van een afstandje alle dvd hoesjes te lezen, met iets van een 'save to database' knop voor elke nieuwe dvd.

Ook zou het mogelijk zijn om bij elke led een kleine pushbutton te plaatsen, of een locatie code (Row/Column) en dan als je een nieuwe dvd plaatst deze knop indrukken/de RC code invoeren waarbij automatisch alle DVDs na deze positie één plek naar rechts worden geschoven. Dan zou je ook wee alles naar links kunnen schuiven als er een DVD uit de collectie gaat, maar dit is allemaal een kwestie van database UI. Als de database eenmaal bestaat kan je vanalles implementeren. een simpele CSV zou voldoende flexibel moeten zijn voor de meeste operaties en zoek algoritmes.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

MsG schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 14:13:
Het is wel redelijk specifiek maar technisch natuurlijk ook weer niet extreem ingewikkeld. Zal wel een leuk leerzaam project worden.

Wat ook een dingetje is, is stel je hebt er wat DVD's bij, of er gaan wat DVD's uit. Dat hele DVD's een plankhoogte of in ieder geval hele LED-posities op kunnen schuiven. Daar zul je ook iets voor moeten bedenken.
Dat.

En als je de dvd er uit hebt, hoe weet je dan waar hij weer terug moet? Naastgelegen dvd's hebben dan gauw de neiging om de lege plek op te vullen. Dus zul je consequent er iets tussen moeten zetten als markering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 23:52
Nog een mogelijkheid: x-y assen met steppers aan achterkant van de kast, gaan naar de juiste plek en een volgende servo of stepper duwt het dvd-doosje naar voren. Mechaniekje dat daarvoor zorgt is voorzien van een micro switch: hierdoor wordt het uitnemen van het dvd-doosje gedetecteerd, wordt de plek van uitname gemarkeerd (de plek tussen de andere dvd's blijft zichtbaar open) en wordt de terugplaatsing van de dvd geregistreerd. 🤔😊

[ Voor 10% gewijzigd door DurkVell op 18-04-2017 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Leuke ideeën allemaal, maar wel een beetje "too little, too late".
In de tijd die je nodig hebt om een dvd in je database in te voeren, kun je 'm ook kopiëren naar hardisk
en daar zijn legio programma's voor om te beheren/presenteren.
En dan zeur ik nog niets eens over netFlix et al

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
Misschien op elke DVD een eigen NFC-tag aanbrengen?
En dan een NFC-tag-scanner koppelen aan je database?

(ikzelf zou het niet willen trouwens, een muur met DVD's. Heb gewoon een NAS en een mediaplayer)

Edit: @franssie inderdaad, dat bedoelde ik: RFID

[ Voor 11% gewijzigd door zetje01 op 19-04-2017 02:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 14:28

franssie

Save the albatross

Als je alles toch moet sorteren en gesorteerd moet houden dan is het technisch wel gaaf maar kan je het ook zonder wel vinden. Gaver is dan (vind ik dan he) om inderdaad alle doosjes met een RFID uit te voeren zodat je met de RFID lezer van bijvoorbeeld je telefoon een soort "Warmer-Kouder" indicator krijgt waar je moet zoeken in je kast. Leuk spelletje als je het werkend krijgt om te doen en je kan elke DVD gewoon ergens in de kast terugstoppen ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kubuksa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-09 17:04
Leuk project! Nog een paar gedachtenspinsels die ik nog niet voorbij heb zien komen:

Met glasvezel kun je eventueel je lichtbron(nen) buiten het zicht verplaatsen en het boeltje 'bekabelen' zoals jij het wil.

Je kan eventueel ook plexiglas laten lasergraveren als een grid en dit voor de kast monteren. Bijv. Als je glazen deuren hebt het glas vervangen door het plexiglas. Zo heb je alleen maar 1 rij met lichtbronnen nodig voor je x-as en 1 rij voor je y-as, het kruispunt geeft dan de dvd aan waar jij naar op zoek bent. Zeker in het donker geeft dit een erg mooi effect vind ik.

Voor je voorraadbeheer zou je misschien ook gebruik kunnen maken van barcodes, zeker als je al veel dvds hebt die al voorzien zijn van een barcode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Brahiewahiewa schreef op woensdag 19 april 2017 @ 01:15:
In de tijd die je nodig hebt om een dvd in je database in te voeren, kun je 'm ook kopiëren naar hardisk
Je kunt ook gewoon naar de kast lopen, en hem zelf zoeken.
Dat het kan wil nog niet zeggen dat het leuk is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Brahiewahiewa schreef op woensdag 19 april 2017 @ 01:15:
Ik denk dat de TS die keuze vast al eens heeft kunnen maken. Echter wil hij juist deze optie, en wie zijn wij om daar dan tegenin te gaan?
(Er zijn ook mensen die liever een muziekje vanaf LP draaien, terwijl dat ook op Spotify te vinden is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Andere optie is om ze met een laser pointer te markeren. Aansturing is dan centraal en mogelijk al een stuk eenvoudiger om mee te beginnen (desnoods met lego :P).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Die was al eerder langsgekomen inderdaad, maar ik durf zeer sterk te betwijfelen dat de aansturing daarvan eenvoudiger is. Ook ben je nog wel even bezig voor je het met wat standaardspul voldoende nauwkeurig hebt, en wat als er iets een klein beetje draait? Dan klopt het niet meer.
_ferry_ schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 23:30:
[...]

Dat.

En als je de dvd er uit hebt, hoe weet je dan waar hij weer terug moet? Naastgelegen dvd's hebben dan gauw de neiging om de lege plek op te vullen. Dus zul je consequent er iets tussen moeten zetten als markering.
Nee hoor, gewoon weer zijn oude locatie laten oplichten en hem daar erin doen (als je niet meer wist waar je hem eruit heb gehaald).

Ik ben het er wel mee eens dat het lastig gaat zijn als er een nieuwe DVD komt, die je netjes op de juiste plaats qua kleur, alfabet, etc wil zetten. Maar dat moet je primair aan je database kant oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

DukeBox schreef op woensdag 19 april 2017 @ 09:34:
Andere optie is om ze met een laser pointer te markeren. Aansturing is dan centraal en mogelijk al een stuk eenvoudiger om mee te beginnen (desnoods met lego :P).
Ik denk dat je dit gruwelijk onderschat ;)
Als dat ding een paar meter weg staat, moet je hem een halve graad gaan draaien tussen 2 dvd's , dat is echt weinig marge. Not to mention dat je het ding dan ook echt vast moet schroeven op de grond.

Ledjes zijn echt doodsimpel kwa programeerwerk en montage.
Alleen de montage is wel VEEl werk.

* heuveltje is wel benieuwd wat een "grote" hoeveelheid dvd's is.

[ Voor 13% gewijzigd door heuveltje op 19-04-2017 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FunkyBro schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 13:58:
Daarvoor zal je iets als een RFID moeten gebruiken. Dat is te doen, maar gaat wel wat werk kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2017 @ 10:22:
[...]

Daarvoor zal je iets als een RFID moeten gebruiken. Dat is te doen, maar gaat wel wat werk kosten.
Waarom RFID :? dat klinkt echt hopeloos ingewikkeld.
Gewoon een procedure in je programma :
"schuif de lednr's vanaf dvd 100 1 plek op"
Dat is echt 3 regels code als je het handig aanpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heuveltje schreef op woensdag 19 april 2017 @ 10:23:
Waarom RFID :? dat klinkt echt hopeloos ingewikkeld.
Gewoon een procedure in je programma :
"schuif de lednr's vanaf dvd 100 1 plek op"
Dat is echt 3 regels code als je het handig aanpakt.
Hoe is jouw idee praktisch? Dan ben je alsnog afhankelijk van handmatige input en dat is nu juist wat je probeert te voorkomen. Hoe meer werk je zelf moet doen, hoe sneller het een rommeltje wordt waar je niets meer aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2017 @ 10:25:
[...]

Hoe is jouw idee praktisch? Dan ben je alsnog afhankelijk van handmatige input en dat is nu juist wat je probeert te voorkomen. Hoe meer werk je zelf moet doen, hoe sneller het een rommeltje wordt waar je niets meer aan hebt.
Erm je moet een dvd zowiezo toevoegen.
Die krijgt postitie X mee. Daarna schuif je alle dvd's in je DB vanaf positie X 1 plek op.
Daar zit niks handmatigs aan

Ik zie het probleem niet ?

Daarnaast weet ik niet zo gek veel van RFID.
Maar wat wil je dan precies met rfid doen ?
kun je daarmee op de cm nauwkeurig bepalen waar iets staat ?

[ Voor 13% gewijzigd door heuveltje op 19-04-2017 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Zelf heb ik ook 500+ dvd's. Vind het idee met de ledjes wel heel leuk maar moet zeggen dat ik ze al jaren gewoon op alfabetische volgorde heb staan, het vinden kost geen tijd, de volgende dvd zet ik overdwars zodat ik de bekeken dvd snel weer op zijn plek kan zetten.

In plaats van de gewone billy-kast heb ik de cd-kast (ook billy) staan. Die bestaat zo te zien niet meer maar dit is volgens mij een gelijkwaardige vervanger: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40277143/.
Voordeel van de maat van de vakken vind ik dat geen lege ruimte hebt doordat de vakken minder diep zijn.

Als er een simpele oplossing voor de ledjes bestaat, ga ik daar misschien ook wel mee aan de slag. Leuk idee!

[ Voor 8% gewijzigd door Dinmi op 19-04-2017 10:51 . Reden: Toevoeging voordeel cd-kast ]

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:26

dragonhaertt

@_'.'

Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2017 @ 10:25:
[...]

Vergeet niet dat je met RFID een tag in elke dvd box moet doen, en een RFID lezer op elke dvd positie. Geen idee hoe jij 200 RFID antenne's wil integreren in een DVD-kast.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:40

DukeBox

loves wheat smoothies

heuveltje schreef op woensdag 19 april 2017 @ 10:19:
Ik denk dat je dit gruwelijk onderschat ;)
Vast wel ja.. maar soms helpt een ander idee wel mee naar de uiteindelijke uitwerking.
Overigens hoef je de pointer niet te bewegen, alleen de 'straal'.. met wat langere hefboom hoeft dat echt niet zo lastig te zijn. Je zou zelfs een zogenaamde shortthrow oplossing kunnen maken.

[ Voor 28% gewijzigd door DukeBox op 19-04-2017 10:47 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Je blijft altijd met een handmatig component zitten. Als je de DVD op de verkeerde plek terug zet vind je hem ook niet meer terug. (Behalve door je hele verzameling handmatig langs te lopen). RFID kan je daar natuurlijk bij helpen. Maar in de plek daarvan kun je ook zorgen dat de hoes er door een servotje 2 centimeter naar buiten wordt gedrukt. Dan kun je ook meteen weer meten of er weer een hoes op die plek wordt terug gezet. Kost je een servo per hoes, maar dan heb je ook wat. Oh, en als je dan toch bezig bent zet je er een robotarm bij die de hoes uit de kast pakt en . . . Waar zit de grens?!

Voor mijn DVD verzameling had ik ooit Dacal boxen gekocht. Daar konden 150 schijfjes in (Boxjes lagen in dozen in de schuur). Een dvd opzoeken was een kwestie van website openen, DVD titel ingeven of door de afbeeldingen heen scrollen. Vervolgens druk je op 'Eject'. De website stuurde vervolgens de juiste Dacal aan om de juiste schijf uit te werpen.

Dat systeem werkt prima, maar het vereist wel wat dicipline van de gebruiker. Namelijk, zet de DVD op de juiste plek terug. Als je die kleine dicipline kunt opbrengen, dan is een systeem met Dacal-boxen of met ledjes zoals TS al beschreef, meer dan genoeg.

Oh en...
code:
1
Update `locations` set `location` = `location` + 1 where `location` > 100;

is niet zo moeilijk te bedenken. Het probleem gaat alleen zijn dat een DVD hoes dikker is dan een blueray hoes. En dan heb ik het nog nieteens over de 'special editions' en de multi-packs. En wanneer een plank vol is, is hij vol. Dus moet je bij het invoegen een plek zoeken voor de hoes of hoesjes die er uit gaan. Zet je die op de volgende plank, waar je alles weer opschuift? Of zet je ze op de laatste plank aan het einde?

Kortom, je moet ook de breedte van de hoezen meetellen in de vergelijking en een policy hebben waar je nieuwe aanwinsten plaatst. Een 'nieuwe aanwinsten' of 'bij de hand' plank kan dan handig zijn. Maar je met dat ook vertalen in je code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heuveltje schreef op woensdag 19 april 2017 @ 10:36:
Die krijgt postitie X mee. Daarna schuif je alle dvd's in je DB vanaf positie X 1 plek op.
Daar zit niks handmatigs aan

Ik zie het probleem niet ?
Wie schuift die dvd's op in die database? Jij. Dat is handmatige invoer die je ook kunt automatiseren.
dragonhaertt schreef op woensdag 19 april 2017 @ 10:43:
Vergeet niet dat je met RFID een tag in elke dvd box moet doen, en een RFID lezer op elke dvd positie. Geen idee hoe jij 200 RFID antenne's wil integreren in een DVD-kast.
Dat is inderdaad wel een valide overweging, maar daarmee is het juist interessant experimenteren. Of je creëert een tussenvorm waarbij je de dvd's met één lezer scant en het systeem daarna automatisch een plek toewijst die met een LED aangegeven wordt.

Wellicht zijn er ook andere opties. Zo kan ik mij voorstellen dat visuele stickers in combinatie met optische herkenning ook zou werken. Dan hoef je je gelijk geen zorgen meer te maken dat je iets verkeerd terugzet. Een dvd kwijt zijn als je die verkeerd terugzet is belabberd.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2017 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2017 @ 10:59:
[...]

Wie schuift die dvd's op in die database? Jij. Dat is handmatige invoer die je ook kunt automatiseren.
Nee je maakt een frontend om je dvd toe te voegen.
Dat kan zo simpel zijn als Naam en postitie, tot compleet met imdb integratie en waar/wanneer hij gekocht is.
En dan schuift de backend van je programma alles op, op het moment dat je je nieuwe aanwinst toevoegt.

dacal boxen :?

[ Voor 15% gewijzigd door heuveltje op 19-04-2017 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heuveltje schreef op woensdag 19 april 2017 @ 11:03:
Nee je maakt een frontend om je dvd toe te voegen.
Dat kan zo simpel zijn als Naam en postitie, tot compleet met imdb integratie en waar/wanneer hij gekocht is.
En dan schuift de backend van je programma alles op, op het moment dat je je nieuwe aanwinst toevoegt.
Precies, die frontend is het handmatige gerommel waar ik het over heb. Dat zijn allemaal handelingen van de gebruiker die iedere keer moeten gebeuren om het systeem zijn waarde te laten houden. Dat wordt vroeg of laat een puinhoop, maar waarschijnlijk eerder dan later.

De kunst van automatisering is, de naam zegt het al, automatiseren.
Je moet je Google-fu even opstarten :+

Eerste hit bij de plaatjes bij het zoeken naar dacal box.

Afbeeldingslocatie: http://www.dansdata.com/images/cdlib/populated_500.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2017 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2017 @ 11:05:
[...]

Precies, die frontend is het handmatige gerommel waar ik het over heb. Dat zijn allemaal handelingen van de gebruiker die iedere keer moeten gebeuren om het systeem zijn waarde te laten houden. Dat wordt vroeg of laat een puinhoop, maar waarschijnlijk eerder dan later.

De kunst van automatisering is, de naam zegt het al, automatiseren.
Erm je koopt een dvd.
DIe moet worden toegevoegd aan je collectie, hoe wil je dat anders doen dan handmatig je frontend vertellen welke dvd hij moet invoegen:?
Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2017 @ 11:05:
[...]

Je moet je Google-fu even opstarten :+

Eerste hit bij de plaatjes bij het zoeken naar dacal box.

[afbeelding]
Heel het idee van de TS is dat hij zijn DVD's mooi wil uitstallen in zijn billy kast en dan nog op kleur en al ook. Ik heb niet het idee dat dat is wat de TS zoekt

[ Voor 27% gewijzigd door heuveltje op 19-04-2017 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heuveltje schreef op woensdag 19 april 2017 @ 11:08:
Erm je koopt een dvd.
DIe moet worden toegevoegd aan je collectie, hoe wil je dat anders doen dan handmatig je frontend vertellen welke dvd hij moet invoegen:?
Jij hebt het over iets heel anders dan ik. Het systeem wat jij voorstelt is leuk, totdat jijzelf of bezoek een dvd terugzet op een plek die het systeem niet bekend is. Dan staan die niet meer op de verwachte plek en met wat pech een hele rits andere dvd's ook niet meer.

Een open loop vraagt veel discipline en leidt vroeg of laat tot een systeem dat niet meer strookt met de werkelijkheid. Een closed loop voorkomt dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Nee dat zijn geen speakers ;)

Ik heb 7 van deze staan:
https://www.amazon.de/Dac...y-DVDs-grau/dp/B003A65PU6
Ik gebruik ze alleen niet meer. Het was een leuk hobbyprojectje, maar sinds ik gestopt ben met het 24/7 draaiend houden van een servertje ben ik snel over gegaan naar een ander systeem. De DVD-hoesjes zijn herenigt met hun oorspronkelijke inhoud. Een select aantal daarvan staan in de kast in de woonkamer, de rest in dozen in de schuur.

Misschien zet ik ze ooit in V/A of ga ik op de vrijmarkt staan.. ik weet nog niet. Het staat iig. niet in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2017 @ 11:11:
[...]

Jij hebt het over iets heel anders dan ik. Het systeem wat jij voorstelt is leuk, totdat jijzelf of bezoek een dvd terugzet op een plek die het systeem niet bekend is. Dan staan die niet meer op de verwachte plek en met wat pech een hele rits andere dvd's ook niet meer.

Een open loop vraagt veel discipline en leidt vroeg of laat tot een systeem dat niet meer strookt met de werkelijkheid. Een closed loop voorkomt dit.
Maar is gigantisch veel gecompliceerder. Het lijkt mij gewoon het makkelijkste dat LEDjes oplichten waar je hem neer moet zetten, zowel de eerste keer wanneer je iets toevoegt als wanneer je er één hebt gekeken en hem terug wil zetten. Nog steeds duidelijk minder dan een closed loop systeem, maar anders RFID tags in elke DVD te gaan stoppen en dat heel nauwkeurig kunnen lokalizeren lijkt me niet realistisch.

Een barcode scanner die je kan scannen voor je hem terugzet en hij dan automatisch gaat knipperen waar je hem moet zetten zou wel een extra iets zijn. Maar dat kan je toevoegen nadat je de basis werkende hebt. Feature creep helpt zulk soort projectjes nogal weleens om zeep ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op woensdag 19 april 2017 @ 13:25:
Maar is gigantisch veel gecompliceerder. Het lijkt mij gewoon het makkelijkste dat LEDjes oplichten waar je hem neer moet zetten [...]
Het makkelijkste is natuurlijk gewoon zelf kijken waar een dvd staat :P Natuurlijk is jouw idee technisch eenvoudiger, maar bij een systeem dat zoveel vertrouwt op het handelen van de gebruiker is het wachten op een puinhoop. Dat heb ik te vaak in de praktijk zien gebeuren om dat nog te negeren. Iedereen heeft vaak de beste intenties, maar onderaan de streep werkt het nooit echt lekker.

Zoals gezegd zijn er andere opties buiten RFID. Optische tracking is tegenwoordig met allerhande beschikbare libraries niet heel lastig meer te implementeren en dan is een sticker op een hoesje plakken al genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 30-08 16:13

RoRoo

Certified Prutser

Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2017 @ 13:59:
[...]

Het makkelijkste is natuurlijk gewoon zelf kijken waar een dvd staat :P Natuurlijk is jouw idee technisch eenvoudiger, maar bij een systeem dat zoveel vertrouwt op het handelen van de gebruiker is het wachten op een puinhoop. Dat heb ik te vaak in de praktijk zien gebeuren om dat nog te negeren. Iedereen heeft vaak de beste intenties, maar onderaan de streep werkt het nooit echt lekker.

Zoals gezegd zijn er andere opties buiten RFID. Optische tracking is tegenwoordig met allerhande beschikbare libraries niet heel lastig meer te implementeren en dan is een sticker op een hoesje plakken al genoeg.
Misschien is e.e.a. te combineren met barcodes?
Eigen barcode stickertje op het doosje doen en de robotarm uit een DLT robot slopen ;)
Ook vele malen handiger met toevoegen op willekeurige plekken.
Elke locatie heeft z'n vaste plek en de barcode wordt gescant en gekoppeld aan die locatie.

Hoop alleen dat je dan niet te ver gaat in wat je eigenlijk wilde.
Gesloten systeem maken is dan helemaal gaaf. Jukebox idee.. Je kiest op een display de film die je wil kijken en het systeem pakt 'm op om 'm vervolgens via een sleufje aan je aan te bieden.

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Pagina: 1