[Spy-ware] Phoenix Bios Belt Fabriek !!!!!

Pagina: 1
Acties:

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:20

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Topicstarter
Planet InterNet Nieuws :

Phoenix BIOS belt de fabriek
Wanneer je de computer aanzet is het Basic Input Output System (BIOS) de eerste bouwsteen die activeert. Het voert een aantal tests uit op de hardware en start het besturingssysteem. Bij nieuwssite Slashdot wordt gediscussieerd over een nieuw type BIOS van het bedrijf Phoenix. Wanneer een computer met deze Phoenix BIOS onder Windows 98 is gestart en een internetverbinding actief is, maakt het BIOS zelfstandig verbinding met de fabrikant voor updates en diensten.
Wanneer je de computer aanzet is het Basic Input Output System (BIOS) de eerste bouwsteen die activeert. Het voert een aantal tests uit op de hardware en start het besturingssysteem. Bij nieuwssite Slashdot wordt gediscussieerd over een nieuw type BIOS van het bedrijf Phoenix. Wanneer een computer met deze Phoenix BIOS onder Windows 98 is gestart en een internetverbinding actief is, maakt het BIOS zelfstandig verbinding met de fabrikant voor updates en diensten.
De technologie daartoe is ingebouwd in het BIOS en heet PhoenixNet Internet Launch System (ILS) waarop Phoenix patent heeft aangevraagd. Een flink aantal moederbordfabrikanten steunt het systeem, getuige deze pagina. De meestverkochte moederborden staan er bij, van Abit, Aopen en Asus via Chaintech en Giga-byte tot MSI en Soyo.

Voor zover bekend werkt ILS alleen met het besturingssysteem Windows 98. De techniek is uitschakelbaar door in het BIOS "Phoenixnet" van "Yes" op "No" te zetten. Er is ons overigens geen PC bekend waar het BIOS deze instelling had. Phoenix is tevens fabrikant van Award BIOS.

Gebruikers in een forum bij DSL Reports zijn verontrust. Een van hen citeert regels uit het boekje van zijn splinternieuwe moederbord: "Wanneer de PhoenixNet ILS een internetverbinding detecteert, maakt het contact met de PhoenixNet server en levert door de gebruiker aan te geven diensten van PhoenixNet Internet Partners. Deze diensten worden aan de gebruiker geleverd als hotlinks op de desktop en in de webbrowser of als programma's die PhoenixNet automatisch verpakt, downloadt en installeert."

Al is het bereik beperkt tot Windows 98 en laat de dienst zich volgens Phoenix uitzetten, zijn mensen met PhoenixNet enabled moederborden er niet gerust op. Het idee dat er op een laag niveau, buiten de controle van de gebruiker, verbinding wordt gemaakt sites maakt de paranoia in velen wakker. Phoenix houdt zich voorlopig op de vlakte en heeft nog niet officieel gereageerd.
Hmmm helaas kan ik vertellen dat ik win2k draai en hier doet ie het ook dus ........ ff me bios opnieuw flashen >:) >:) >:)

(Had eerst ook een Phoenix Bios)

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Verwijderd

Gat in de markt: ontwikkel een NIC met ingebouwde firewall waar Phoenix standaard geblockd wordt. Geld ligt op straat!

Verwijderd

move >> PMG