Gaten in de zijkant van je kast, zuigen of blazen?

Pagina: 1
Acties:
  • 317 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Over een weekje heb ik mijn dremel multi, dus dan kan ik lekker 120mm gaten gaan zagen in mijn kast.

Nu vraag ik me af of je nu warme lucht ter hoogte van je processor weg moet zuigen of dat je juist koele lucht (van buiten je kast) naar binnen moet blazen.

Die fan die bovenin komt (in 't "dak") gaat natuurlijk naar buiten blazen en die 2 achter de HD's die bovenin hangen (AOpen Bigtower 300W) blazen eveneens naar buiten. Dan voorin nog een fan die naar binnen blaast en die aan de zijkant dan?

Ik denk dat ze moeten blazen, aangezien ik anders 3 fans heb die warme zuigen en een die koude lucht blaast. Graag uitleg? Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12-2025
Ik weet het niet zeker, maar om er makkelijk achter te komen moet je gewoon eerst naar binnen blazen. En als het je niet bevalt, dan draai je hem om en kijk je wat de temperatuur dan is.

• dhm00
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 21:37
Waar is dat nu weer goed voor gaten in je systeemkast??

Gewoon een goede cooler op je proccesor en dat moet genoeg zijn toch?

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Grrrrrene,

Het belangrijkste is een goede airflow. Wat je wilt proberen te bereiken is dat er een stroming van lucht door je kast heen gaat blazen. Is eigenlijk hele simpele aerodynamica. Kijk naar de binnenkant van je kast, waar en hoe alles er in zit, en bedenk dan hoe lucht zou moeten stromen om langs de componenten te gaan die warm worden, en waar de lucht dan heen moet om de kast uit te gaan. Als je dat in een simpel tekeningetje zet kun je zo zien wat de ideale situatie zou zijn. Het gaat er niet alleen om dat er lucht in de kast komt, maar vooral dat ie de goede kant op gaat. Je wil denk ik inderdaad wel een beetje balans hebben in de hoeveelheid zuigende (lucht de kast in) en blazende (lucht de kast uit dus) fans, maar ik weet niet precies wat de beste balans is, overdruk of onderdruk, maar ik gok er op dat als je onderin de kast twee fans hebt die zorgen voor een goede flow over bord, videokaart en processor, en dan bovenin 3 blazende fans, je een hele goede airflow zal krijgen.

• Rozz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-09 18:42

Rozz

I'm an Apogian!!

Ligt ook deels aan wat voor een koeler je op je CPU heb!

Bij een Alpha horen de fans te zuigen...en blazen tegen de zijkant van je kast aan (bij slot 1 iig) dus is het handig om meteen daar een outtake te maken.

Voor de rest is airflow heel belangrijk zoals worsie al zei Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif je kan je hele kast vol met gaten/fans maken maar als je geen goede flow creeert heb je er nog niets aan.

Normaal is het voor/onder intake en power supply en achter/boven outtake.

Verwijderd

put in themometer in the kast.... zuiger het voor een half uur nemen de tempuratuur
dan een half uur blazen een half uur ..
neem de temp........ OK wat is kooler...

Verwijderd

put in themometer in the kast.... zuiger het voor een half uur nemen de tempuratuur
dan een half uur blazen een half uur ..
neem de temp........ OK wat is kooler...so easy as A >B> C>

• Muurbestormer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-08 20:38
Dhm00:

wat dacht je van FSB-oc-ing?? je isa en pci herz-jes gaan ook mee hoor! dus ik koel mn geforce kaartje eigenlijk nog eerder dan een Duron van maar 300 piek! Om over mn HD's nog maar te zwijgen, want als er 1 onderdeel in je kast zit wat een hekel heeft aan extra hitte, dan is het dat wel!

sorry, ik respecteer je vraag, maar dacht je nu echt dat iedereen die extra fans in zn kast heeft zitten dat voor het mooie deed (ok, een beetje, maar zeker niet alleen!)

/cool-down mode
zo, das eruit, en die fans aan de zijkant moeten naar binnen blazen. zo bestrijken ze je isa en pci, agp sloten met koele lucht en de chipset een beetje en ook de cpu wordt niet vergeten, naar buiten laten zuigen zou TE passief zijn.

hou deze regel aan:

van links beneden naar rechtsboven.
/cool-down mode

Verwijderd

Ligt eraan hoeveel je al lager heb zitten. als meer koelers naar binnen heb blazen als naar buiten zal ik hem naar buiten doen anders kan je hem gewoon naar binnen laten blazen.

Verwijderd

Ik zou er voor zorgen dat de warme (steigende) lucht de kast aan de bovenkant verlaat en dus de gaten aan de zijkant van je kast laag plaatsen zodat de fans die daar komen koele lucht aanzuigen.
En misschien aan de bovenkant van je kast, boven je proc, ook nog een fan plaatsen zodat er dan een evenwicht tussen de fans is en de warme steigende lucht van de processor meteen afgevoerd wordt.

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik denk dat ik het zo ga doen: ik maar 2 gaten (120mm) onderin en plaats daar 2 120mm fans die naar binnen blazen en dan maak ik nog een gat + fan bovenin (deksel van AOpen Bigtower) en die laat ik naar buiten blazen. Misschien dat ik hiervoor nog voor 2 fans ga, maar dat weet ik nog niet

Verwijderd

ik heb het zelf zo gedaan namelijk
2 8x8 fans boven me processor die zuigen de warme lucht uit me kast aangezien warmelucht steigt
onder in de kast heb ik 2 8x8 blaast staan ongeveer 10 cm van de grond en dan heb ik daar aan de zeikant van me kast nog een keer 1 8x8 koeler staan die blaast

• Koop
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-11-2025

Koop

Go ahead!.. Rake my Hay!

Ik heb toevallig net de afgelope dagen zitten experimenteren met kastkoeling (heb ff een houten plaat als zij paneel gebruikt en daar 2 gaten in geboord voor de koeling)

Ik heb een abit bp6, 366@550 met golden orbs. zonder de 2 (standaard Radio-Henk 80mm) kastkoelers draaiden de celly's op 523, max 45 graden.

met de kastkoelers zuigend (dus naar buiten blazend) 366@550, max 40 gr.

Met de kastkoelers blazend (naar binnen dus)
366@550, max 36 gr. (wellicht 566/102 Mhz Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif)!

Het maakt dus wel degelijk uit, zo'n 4 graden, dat kan net de grens zijn tussen wel, en niet stabiel draaien.

Ik heb hopelijk maandag mijn 3 Delta 80 MP kast koelers, eens even kijken hoe dat blaast Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/biggrin.gif !

Maar verder veel succes met jou project! Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

• Edgar wolf
  • Laatst online: 18-09-2020
Heb zelf ook ervaring met een koeler in de zijkant van mijn kast die deels over de videokaart en deels naar de processor blaast.
Nu maakt het voor de temp van de processor niet veel uit omdat de warmte van de videokaart (Geforce)nu rechtstreeks naar de proccessor wordt geblazen. Wat voor de processor wel heel veel uitmaakt is een goede koeler. Ik had zo'n standaard geval op een celeron2 600@900 en de temp schommelde tussen de 40(idle) en 62 Graden als die de hele dag had staan Quaken, branden enz. Heb nu een Titan majesty (ofzoiets ben doosje kwijt) en nu is de temp 28 graden idle en max 34 als die de hele dag aan staat. Als ik eerlijk ben had ik het gat in de zijkant helemaal niet nodig gehad (wel voor de videokaart) en nu heb je wel meer lawaai omdat zo'n koeler in dat dunne blik van de kast wel gaat trillen en zo.

Verwijderd

Quote:
"nu heb je wel meer lawaai omdat zo'n koeler in dat dunne blik van de kast wel gaat trillen en zo".

Dan moet je iets tussen de kast en de fan doen, bijvoorbeeld platte tochtstrip pf dubbelzijdig tape..

• Grrrrrene
  • Niet online
Iemand eigenlijk enig idee waar ik 120mm fingerguards vandaan kan halen, ik doe die Delta fans niet graag onbeschermd aan de zijkant van mijn kast... Aan de binnekant, OK. Maar ik wil mijn fikkes er niet aan snijden, snappie?

Verwijderd

Het lijkt mij het beste als je onderin 3 blazende doet en 2 zuigende bovenin en een achterin je kast die ook zuigt.
Pagina: 1