Op naar Parijs! Waar rekening mee houden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:33
Nou, een vriendengroep heeft het weer eens op z'n heupen gekregen: we gaan liftend naar Parijs! Jeej! Met ik geloof 24 mensen. Maar voor het geval dat, is er een auto geregeld om gestrande mensen onderweg op te pikken. Klinkt als een plan toch? Nouuuu... Er zijn nog wat puntjes.

- Onderweg vanuit Veenendaal naar Parijs, in hoeverre gaat het met de vluchtelingen een probleem worden denken jullie? Graag vraag ik hiervoor om ervaringen, het scheen afgelopen jaar erg te zijn juist bij de oversteek naar Dover, maar verder landinwaarts weet ik het niet.

- Overnachting. Kan een puntje worden, want we moesten halsoverkop uitwijken naar Parijs omdat Duitsland toen niet doorging. Er is dus 1 slaapplaats te weinig en nu zit ik erover te denken om twee nachten in de auto te overnachten. Hoe is de regelgeving daar? Ik kan niet vinden dat het expliciet verboden is (wel een hoop tips waar je beter rekening mee houdt, waar je gaat staan). Aanrader of afrader? Ik houd op zich wel van een beetje avontuur! We komen te rijden met een vijfzitter als het goed is, er gaat nog 1 iemand mee op de rit zelf alleen daarna waren de kamers op (alternatief: met een matje op een andere kamer, als dat nog kan).

- Pech onderweg. Gaat er iets stuk? Dan moet je meteen betalen, schijnt. Nou ben ik niet heel erg rijk, hebben jullie hier nog tips voor om je goed voor te bereiden?

- Verzekering. Ongeluk? Dan ben ik benieuwd wat er gebeurt. Ben ik verantwoordelijk omdat ik achter het stuur zit, dus iig de aangesproken persoon, of ligt dat bij de autobezitter die de papieren heeft?

- Een goede navigatie offline, want over de grens is het nu nog steeds dokken natuurlijk. Kan ik prima zelf vinden, maar wou het even aanstippen ;)

- Zie ik verder nog iets broodnodigs over het hoofd waar ik nu nog geen rekening mee heb gehouden? Het lijkt me erg leuk om te doen, maar het moet wel goed voorbereid worden natuurlijk!

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:58

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Het is parijs maar maak je geen zorgen en ga het avontuur aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:51

MsG

Forumzwerver

Zou je inderdaad niet zo druk maken. Parijs is een kippenscheet. Zeker vanaf alles verder dan het hoge noorden van het land. Vluchtelingen is meer een issue denk ik als je op de bonnefooi naar Engeland wil. Maar denk dat je daar van een lift naar Nederland naar Parijs geen issue mee hebt.

Zou wel een koppel vormen samen met een vrouw, dan wordt je, naar mijn ervaring, veel sneller meegenomen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Offline navigatie? HERE WeGo is dan persoonlijke aanrader, daarbij kun je per land de kaarten downloaden. En nog gratis ook. (Op Android en iOS, op Windows Mobile is dat gewoon onderdeel van Microsoft Maps)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:33
MsG schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 00:03:
Zou je inderdaad niet zo druk maken. Parijs is een kippenscheet. Zeker vanaf alles verder dan het hoge noorden van het land. Vluchtelingen is meer een issue denk ik als je op de bonnefooi naar Engeland wil. Maar denk dat je daar van een lift naar Nederland naar Parijs geen issue mee hebt.

Zou wel een koppel vormen samen met een vrouw, dan wordt je, naar mijn ervaring, veel sneller meegenomen.
Nee, tijdens het liften zelf verwacht ik dat ook niet. Het is trouwens vrij goed georganiseerd, alle mensen gaan jongen-meisje. J-J of M-M gebeurt niet, ivm de risico's. Ik rijd dan in de veegauto, als mensen op verkeerde plekken worden afgezet of vastlopen.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-05 19:30
ShitHappens schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 00:10:
Offline navigatie? HERE WeGo is dan persoonlijke aanrader, daarbij kun je per land de kaarten downloaden. En nog gratis ook. (Op Android en iOS, op Windows Mobile is dat gewoon onderdeel van Microsoft Maps)
Zeker een aanrader die app, vorige maand gebruikt om naar euro disney te rijden als eerste vakantie alleen. wel in ofline modus zetten als je geen data wil verstoken en kaarten inderdaad downloaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Laatst online: 19:51

MsG

Forumzwerver

Deze kaartenwebsite is trouwens wel handig om onderweg of vantevoren (maar je weet niet altijd waar je terechtkomt) te bekijken: http://hitchwiki.org/maps/

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:33

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Lol liften naar parijs...

Belangrijkste waar je rekening mee moet houden? Ze spreken Frans ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:15
Ook dat de grotere wegen tolwegen zijn. Ws. alleen belangrijk voor de veegauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rabbitto
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:03
Klinkt als een leuk tripje maar je maakt jezelf teveel zorgen. Wat betreft verzekering bij een ongeluk. Uiteraard is de bestuurder verantwoordelijk in het geval van letsel. Dit maakt voor de verzekering zelf niet zo heel veel uit zolang je maar meeverzekerd bent met degene waarop de verzekering staat. De wa verzekering heeft standaard dat iemand anders die sporadisch de auto gebruikt van een ander gewoon is meeverzekerd.

Gewoon genieten en oui oui paris!

[ Voor 4% gewijzigd door Rabbitto op 18-04-2017 07:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 11:50
sebastius schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 00:12:
Lol liften naar parijs...

Belangrijkste waar je rekening mee moet houden? Ze spreken Frans ;)
En niet te vergeten dat als je zo'n chauvinistisch type treft en je begint er Engels tegen te lullen dan kun je net zo goed gewoon doorlopen want je komt er toch niet met 'm uit.

Mooi land hoor, om doorheen te rijden, beetje jammer van de mensen die er wonen.

[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 18-04-2017 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Valt wel mee, met de mensen. Tenminste op t platteland, ik vermijd de steden altijd. Maak ook nooit gebruik van tolwegen, alles lekker binnendoor.

Maar liften, tjah was leuk eind jaren 60, nu niet meer. Zeker als niet vrouw zijnde, en je/een vriendin langs de weg zetten en zelf in de berm gaan zitten en tevoorschijn komen wanneer er toch iemand stopt kan leuke situaties creeeren. Meestal zal de gestopte auto snel zn weg vervolgen.

Denk teveel Peking Express gekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
sugarlee89 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 08:46:
Valt wel mee, met de mensen. Tenminste op t platteland, ik vermijd de steden altijd. Maak ook nooit gebruik van tolwegen, alles lekker binnendoor.
Niet over de tolwegen rijden? Als je nog niet teveel vullingen in je gebit hebt dan kan dat ja. Na mijn tripje vorig jaar snapte ik precies waarom Citroën zo gefocust heeft op zachte vering

[ Voor 11% gewijzigd door FastFred op 18-04-2017 08:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
Andere auto met betere demping kopen dan, wegen zijn prima, beter dan de betonblokken in Belgie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:14
Google Translate : Frans (offline) op je telefoon downloaden. Niet iedereen kan Engels, en jullie waarschijnlijk niet perfect Frans - en dan is dat lekker makkelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Nat-Water op 18-04-2017 08:50 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
sugarlee89 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 08:49:
Andere auto met betere demping kopen dan, wegen zijn prima, beter dan de betonblokken in Belgie.
Ik heb een Citroën, go figure :+

C4 sportmodel met af fabriek stugge vering

Ok, ontopic dan maar: hoelang denk je er over te doen? Persoonlijk zou ik de moeite niet nemen, met de auto is het namelijk vanuit midden-Nederland een goeie 6 uur rijden, moet je net de mazzel hebben dat iedereen een auto kan laten stoppen die rechtstreeks naar Parijs rijd, anders kun je maar zo een dag of langer onderweg zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door FastFred op 18-04-2017 09:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dorus12
  • Laatst online: 17:01
Dit doet me denken aan die westerse mensen die in het verre oosten op een vliegveld schooien om reisgeld voor hun volgende stap in hun wereldreis.
Als je je reis niet kan betalen (lijkt me sterk) wat ga je dan in Parijs doen?
Blijf thuis en ga in een weiland zitten met een bak bier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:11
Wat is er leuk aan liften?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sebastius
  • Laatst online: 11:33

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Het is kut, eng en het duurt lang. Dát schijnt de unieke aantrekkingskracht te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Racing_Reporter schreef op maandag 17 april 2017 @ 23:33:
- Onderweg vanuit Veenendaal naar Parijs, in hoeverre gaat het met de vluchtelingen een probleem worden denken jullie?
Daar zul je weinig last van hebben.
- Overnachting. Kan een puntje worden, want we moesten halsoverkop uitwijken naar Parijs omdat Duitsland toen niet doorging. Er is dus 1 slaapplaats te weinig en nu zit ik erover te denken om twee nachten in de auto te overnachten. Hoe is de regelgeving daar? Ik kan niet vinden dat het expliciet verboden is (wel een hoop tips waar je beter rekening mee houdt, waar je gaat staan). Aanrader of afrader? Ik houd op zich wel van een beetje avontuur! We komen te rijden met een vijfzitter als het goed is, er gaat nog 1 iemand mee op de rit zelf alleen daarna waren de kamers op (alternatief: met een matje op een andere kamer, als dat nog kan).
Er gaat 1 auto mee als 'bezemwagen', die auto heeft plek voor 5 mensen. Hoe ga je daar met 24 man in slapen?
- Pech onderweg. Gaat er iets stuk? Dan moet je meteen betalen, schijnt. Nou ben ik niet heel erg rijk, hebben jullie hier nog tips voor om je goed voor te bereiden?
Laat de auto even nalopen op mankementen of aanstaande problemen bij de plaatselijke garage.

Pech kan natuurlijk altijd, er is vast wel iemand in de groep die ANWB Europa lid is?
- Verzekering. Ongeluk? Dan ben ik benieuwd wat er gebeurt. Ben ik verantwoordelijk omdat ik achter het stuur zit, dus iig de aangesproken persoon, of ligt dat bij de autobezitter die de papieren heeft?
Uiteraard de persoon die eigenaar van de auto is. De persoon die achter het stuur zat moet dan het schadeformulier invullen. Verdere afhandeling hiervan in het buitenland heb ik geen idee van. Een reisverzekering met evt. vervangend vervoer (tenzij je dit bij een ANWB lidmaatschap er bij hebt) is geen slecht idee.
- Een goede navigatie offline, want over de grens is het nu nog steeds dokken natuurlijk. Kan ik prima zelf vinden, maar wou het even aanstippen ;)
Zelf goede ervaring met Sygic, heeft wel wat gekost bij aanschaf, maar heb er al jaren plezier van.

Oh, en verder in Frankrijk

- veiligheidshesjes voor alle inzittenden
- alcoholtest ding (ja echt), o.a. te krijgen bij ANWB
- kleingeld voor de tolpoortjes, ik weet uit ervaring dat ze geen briefjes van € 50,- accepteren en pinnen wil ook niet, creditcard dan weer wel. Tip: als je je van de domme houd en lang genoeg blijft klooien bij zo'n tolpoortje dan drukt iemand uiteindelijk op de knop om je voor niks door te laten _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 18-04-2017 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23-05 22:39
FastFred schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 12:10:
Uiteraard de persoon die eigenaar van de auto is. De persoon die achter het stuur zat moet dan het schadeformulier invullen. Verdere afhandeling hiervan in het buitenland heb ik geen idee van. Een reisverzekering met evt. vervangend vervoer (tenzij je dit bij een ANWB lidmaatschap er bij hebt) is geen slecht idee.
De eigenaar is ervoor verantwoordelijk dat de auto verzekerd is en in een rijdbare en APK waardige staat verkeert. De bestuurder van de auto op dat moment en tijdstip is verantwoordelijk voor evt. bekeuringen en is ook verantwoordelijk voor de afhandeling van het ongeluk en waar de schuldvraag ligt.
De kosten komen wel op naam van de verzekeringshouder......dus let daar op, het kan je vriend schadevrije jaren kosten als jij brokken maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Nico_GTR schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 12:44:
[...]

De eigenaar is ervoor verantwoordelijk dat de auto verzekerd is en in een rijdbare en APK waardige staat verkeert. De bestuurder van de auto op dat moment en tijdstip is verantwoordelijk voor evt. bekeuringen en is ook verantwoordelijk voor de afhandeling van het ongeluk en waar de schuldvraag ligt.
De kosten komen wel op naam van de verzekeringshouder......dus let daar op, het kan je vriend schadevrije jaren kosten als jij brokken maakt.
Dat bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Dan begreep ik je verkeerd.

Let erop dat als je in Frankrijk betrokken raakt bij een ongeluk waarbij de auto TL word verklaard het zeer en zeer lang kan duren voordat deze uiteindelijk gesloopt is en van je naam. Per direct schorsen is dan het eerste wat je moet doen.

Mocht er blijvend letsel zijn reken maar op minimaal 3 jaar voordat je een evt. schadevergoeding hebt. En als je bij een internetverzekeraar zit mag je dat ook nog eens allemaal zelf gaan regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:43

Mx. Alba

hen/die/zij

Eén ding waar je rekening mee moet houden is dat openbare toiletten langs gewone snelwegen (niet tolwegen) on-ge-lo-fe-lijk goor zijn. Maar ook echt, zo goor heb ik zelfs toiletten in Afrika en Azië niet gezien, alsof ze al minstens 10 jaar lang niet zijn schoongemaakt. Langs tolwegen zijn ze meestal wel te pruimen.

Liften is in Frankrijk veel gangbaarder dan in Nederland, dus ik denk dat het stuk van Nederland tot aan de Franse grens het moeilijkst zal zijn.

Wat betreft die blaaspijpjes die je verplicht moet hebben - daar wordt voor zover ik weet niet meer op gecontroleerd omdat ook de politie de regel belachelijk vindt. Je moet namelijk twee ongebruikte alcoholtesters in de auto hebben. Het doel daarvan is toch om ze te gebruiken als dat nodig zou zijn? Maar als je er een gebruikt, dan ben je dus in overtreding want dan heb je er nog maar één. 8)7

Oh, en flitsverklikkers van elke soort zijn verboden. Eigenlijk is het zelfs verboden om een navigatiesysteem te hebben dat überhaupt de mogelijkheid heeft om flitslocaties door te geven. Hoewel men er voor buitenlandse toeristen niet zo anaal over doet, gelukkig - flitsmeldingen uitschakelen is voldoende - feitelijk ben je al in overtreding als je FlitsMeister of een ander navigatiesysteem dat flitsmeldingen kan doen op je telefoon hebt...

[ Voor 20% gewijzigd door Mx. Alba op 18-04-2017 12:59 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ze huren een auto, dus die staat niet op naam. Bij een ongeluk bel je gewoon naar het verhuurbedrijf en die zeggen wel wat je moet doen.

Het zal wel meevallen. Je kan controles verwachten rond de grens tussen Belgie en Frankrijk vanwege terrorisme en assielzoekers. Dus zorg dat je goede papieren bij hebt dan kan er niet zo veel gebeuren.
Mx. Alba schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 12:56:
Eén ding waar je rekening mee moet houden is dat openbare toiletten langs gewone snelwegen (niet tolwegen) on-ge-lo-fe-lijk goor zijn. Maar ook echt, zo goor heb ik zelfs toiletten in Afrika en Azië niet gezien, alsof ze al minstens 10 jaar lang niet zijn schoongemaakt. Langs tolwegen zijn ze meestal wel te pruimen.
Dat is in Nederland ook al met openbare toiletten op parkeerplaatsen. In Vietnam kan ik het altijd spontaan langer ophouden als ik kijk bij toiletten onderweg dus om nou te zeggen dat het in Azie beter is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Marzman schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 12:59:
Dat is in Nederland ook al met openbare toiletten op parkeerplaatsen. In Vietnam kan ik het altijd spontaan langer ophouden als ik kijk bij toiletten onderweg dus om nou te zeggen dat het in Azie beter is.
Nee, echt, die in Frankrijk langs openbare wegen zijn echt erger! :o

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mx. Alba schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 13:02:
[...]

Nee, echt, die in Frankrijk langs openbare wegen zijn echt erger! :o
Erger als een smerige cementvloer met een gat er in, een smerig emmertje water en geen deur? Dan moet ik wel heel erge diarree hebben wil ik daar naar de toilet gaan :p In Nederland kan het ook heel vies zijn, vorig jaar een stop gemaakt op een parkeerplaats ergens voor de grens naar Duitsland. Zelfs de muren zaten onder de poep en de vloer stond blank met iets dat vast geen water was. Nou, dan houd ik het nog wel een paar uur op.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-05 07:11
Marzman schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 13:15:
[...]

Erger als een smerige cementvloer met een gat er in, een smerig emmertje water en geen deur?
Echt wel...
Ik ben laatst nog gestopt aan een plek waar het zo ongelooflijk goor was dat ik dacht: ik ga kakken achter het kotje.
Wel: enkele honderden hadden duidelijk datzelfde gedacht gehad. Ik kan nog meer in detail gaan, maar dat wil je niet.

Denk er vooral aan, het klinkt onnozel, maar in Frankrijk spreken ze Frans. Geen Duits, geen Nederlands, sommige jongeren hebben een notie van Engels, maar daar stopt het.
Enkele zinnen voorbereiden is dus geen overbodige luxe.

Ben je onzeker over je verzekering? Informeer je bij je makelaar.
Een pechverhelping/reisbijstandsverzekering kost niet veel, misschien het overwegen waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

En qua overnachtingen als dat nodig zou zijn onderweg, voor zo'n €30 per nacht slaap je in een Formule 1 of Première Classe langs de snelweg. Kan je 24 uur per dag in- en uitchecken met je pinpas, hebben meestal drie losse bedden per slaapkamer (twee losse gewone bedden en overdwars erboven een hoogslaper), sanitair op de gang - echte overnachtingsfabrieken dus maar je kan er in ieder geval je ogen sluiten. En als dat te spartaans is dan is er vast ook wel een Campanile of Kyriad, dan betaal je zo'n €50 per nacht en heb je wel eigen sanitair en wat meer "luxe".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

cadsite schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 13:24:
[...]

Echt wel...
Ik ben laatst nog gestopt aan een plek waar het zo ongelooflijk goor was dat ik dacht: ik ga kakken achter het kotje.
Wel: enkele honderden hadden duidelijk datzelfde gedacht gehad. Ik kan nog meer in detail gaan, maar dat wil je niet.
Plus veel franse WC's, ik ben niet zo een fan van al hangend boven een gat te hangen. Geef mij maar zitten. (Al is hangen wel veel properder ofc)
cadsite schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 13:24:
[...]

Denk er vooral aan, het klinkt onnozel, maar in Frankrijk spreken ze Frans. Geen Duits, geen Nederlands, sommige jongeren hebben een notie van Engels, maar daar stopt het.
Enkele zinnen voorbereiden is dus geen overbodige luxe.
Dat jij geen Frans spreekt, is eerder beperking aan jouw kant. Waarom zouden zij zich moeten aanpassen aan andere taal, als jij het ook niet doet. :9

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
Dat jij geen Frans spreekt, is eerder beperking aan jouw kant. Waarom zouden zij zich moeten aanpassen aan andere taal, als jij het ook niet doet. :9
Ik spreek geen perfect Frans, maar ik heb er geen moeite mee om erin te communiceren. Gelukkig maar.
Ik ben vaak voor mijn werk (zonder collega's) in Frankrijk of Wallonië om er te gaan vergaderen of overleggen met onze klanten daar.
Ik vertelde dit gewoon omdat ik weet dat Frans voor Nederlanders zelden een gekend iets is. En als ze het al (denken te) kunnen spreken is het vaak met zo'n gruwelijk accent dat een Fransman hen totaal niet verstaat. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• History Maker
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-03 18:04
FastFred schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 12:10:
Oh, en verder in Frankrijk

- veiligheidshesjes voor alle inzittenden
- alcoholtest ding (ja echt), o.a. te krijgen bij ANWB
- kleingeld voor de tolpoortjes, ik weet uit ervaring dat ze geen briefjes van € 50,- accepteren en pinnen wil ook niet, creditcard dan weer wel. Tip: als je je van de domme houd en lang genoeg blijft klooien bij zo'n tolpoortje dan drukt iemand uiteindelijk op de knop om je voor niks door te laten _/-\o_
Alcoholtest formeel nog verplicht, echter kun je sinds 2013 niet meer beboet worden voor het niet voldoen aan die verplichting.

Denk verder aan een gevarendriehoek

Bronnen:
- https://www.anwb.nl/vakan.../verplicht-mee-in-de-auto
- https://www.anwb.nl/exper...n-frankrijk-nog-verplicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

O nog een dingetje onder het kopje "verplicht mee in de auto"... Als je bril- of lensdragend bent dan moet je een reservebril in de auto hebben.

[edit]

Volgens de ANWB niet verplicht trouwens maar ik denk dat ik al snap hoe dat zit. In Frankrijk wordt verplichte oogcorrectie genoteerd op het rijbewijs - in Nederland niet. En het is alleen verplicht om een reservebril bij je te hebben als je die annotatie "verplichte oogcorrectie" op je rijbewijs hebt, wat op je Nederlandse rijbewijs dus niet staat. :D Maar los daarvan is het gewoon sowieso een goed idee om een reservebril in de auto te hebben.

[ Voor 61% gewijzigd door Mx. Alba op 18-04-2017 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

En ik weet niet hou oud je bent, of hoe lang je je rijbewijs al hebt
Autosnelwegen: 130 km/u (Beginnende bestuurders met minder dan 3 jaar rijbewijs 90 km/u, bij regenweer of nat wegdek 110 km/u bij minder dan 50m zichtbaarheid 50 km/u)
mss best eens snel nalezen op -> https://www.vab.be/nl/rei.../frankrijk/verkeersregels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ereaser
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 31-03 09:48
caanova1984 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 00:01:
Het is parijs maar maak je geen zorgen en ga het avontuur aan.
De plek van de comma is wel belangrijk :P

Het is parijs, maar maak je geen zorgen en ga het avontuur aan.
Het is parijs maar, maak je geen zorgen en ga het avontuur aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
azz_kikr schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 14:05:

Als Fransozen naar Nederland komen voor vakantie dan vertikken ze het ook om iets anders dan Frans te spreken hoor.

Ik kon me vorig jaar prima met hand en voetenwerk redden in Frankrijk, d'r zijn er wat die een paar woorden Engels spreken, maar die zijn er niet veel. De gids daarentegen, die ons rondleidde in het fabrieksmuseum van Citroën sprak bijna vloeiend Engels.

[ Voor 26% gewijzigd door FastFred op 18-04-2017 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
Als Fransozen naar Nederland komen voor vakantie dan vertikken ze het ook om iets anders dan Frans te spreken hoor.
Dat is niet van "vertikken", maar van "niet kunnen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
cadsite schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 14:51:
[...]

Dat is niet van "vertikken", maar van "niet kunnen".
Dan moeten ze ook niet van mij verwachten dat ik Frans kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

azz_kikr schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 14:23:

[...]

mss best eens snel nalezen op -> https://www.vab.be/nl/rei.../frankrijk/verkeersregels
Klopt inderdaad, als je minder dan 2 jaar je rijbewijs hebt moet je je houden aan 80-90-110 ipv 90-110-130.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
FastFred schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 15:39:
[...]

Kijk, met zo'n mentaliteit kom je er echt wel. Hoedje af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
In 1969 om naar de grotten in spanje te komen. Die grotten xijn er nog maar ze zijn verlaten. Nu loop je alleen nog t risisco je eigen grot gevuld te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

FastFred schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 15:39:
[...]

En daarom is "Ik vertrek" zo geweldig om naar te kijken. :9

"Ik ga in griekenland restaurant openen. Hoe ze spreken daar geen Nederlands?" _/-\o_
sugarlee89 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 17:00:
[...]

In 1969 om naar de grotten in spanje te komen. Die grotten xijn er nog maar ze zijn verlaten. Nu loop je alleen nog t risisco je eigen grot gevuld te krijgen.
I see what you did there :P :+

[ Voor 32% gewijzigd door SadisticPanda op 18-04-2017 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:11
[...]

Misschien is dat het doel van de reis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• struukkel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:35
Racing_Reporter schreef op maandag 17 april 2017 @ 23:33:
Nou, een vriendengroep heeft het weer eens op z'n heupen gekregen: we gaan liftend naar Parijs! Jeej! Met ik geloof 24 mensen. Maar voor het geval dat, is er een auto geregeld om gestrande mensen onderweg op te pikken. Klinkt als een plan toch? Nouuuu... Er zijn nog wat puntjes.
Leuk plan! Parijs is prima te doen in een dag liften ('s ochtends op tijd weg), dus ik zou die auto gewoon weglaten. Scheelt een bak geld en moeite. En stel dat een koppel ergens strand, dan levert dat meestal de mooiste ervaringen op. Altijd wel een aardige local of politieman die een helpende hand uit wil steken. Zo kom je nog wel op een station of kun je ergens overnachten. :P

En verder nooit luisteren naar mensen die 'ontzettend handige plekjes weten, waar vandaan je kunt liften', maar je gewoon aan je eigen route houden en op hoofdwegen blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

En ga vooral niet in de verleiding komen om een eindje langs de vluchtstrook te lopen! De gemiddelde levensverwachting van een voetganger op een vluchtstrook is minder dan een half uur... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
azz_kikr schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 14:23:

[...]

Das gewoon serieus gevaarlijk! Je gaat jezelf toch niet als een slak langs de weg voortbewegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Nico_GTR schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 18:23:
[...]

Das gewoon serieus gevaarlijk! Je gaat jezelf toch niet als een slak langs de weg voortbewegen?
110 op autosnelweg valt nog mee. Denk dat ze daarmee bedoelen dat je van de linkerband moet wegblijven.
Nu vraag ik me wel af hoe ze daar deftig op controleren. Of moet je in frankrijk rijden met L op je wagen tot 3 jaar na je rijbewijs :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

azz_kikr schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 18:30:
Of moet je in frankrijk rijden met L op je wagen tot 3 jaar na je rijbewijs :D
Een witte cirkel met een rode letter A erin.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Maar stel dat je wordt staandegehouden omdat je 140 reed waar 130 is toegestaan, dan krijg je dus wel een bon voor 30km/h te hard als ze zien dat je minder dan 2 jaar hé rijbewijs hebt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 20:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

En jij was er in '69 bij? :w

Trollen doe je maar ergens anders. Hou het on-topic en behulpzaam.

Ik sluit me aan bij de reacties van de paar mensen die daadwerkelijk liftervaring hebben hier: NL uitkomen gaat je grootste uitdaging zijn, in BE en FR ga je veel sneller opgepikt worden, zeker op het platteland.

* dion_b neemt als hij plek heeft en juiste kant op rijdt altijd lifters mee - vnl vanaf liftplek langs Gooiseweg S112 in A'dam; soms staan die stakkers er uren :'(

Mbt spookverhalen omtrent veiligheid: met gezond boerenverstand is je grootste risico dat het donker begint te worden en je nog niet op bestemming bent. Maar je bent jong - hobbel in dat geval de plaats waar je in (de buurt) zit binnen en kijk of een kroeg de hele nacht open is. Ben een keer van Calais naar R'dam in Antwerpen vast komen te zitten. Ben vanaf de ring naar het centrum gelopen, ergens in Borgerhout in een kroeg met Congolese feest terechtgekomen. Heb daar grootste deel van de nacht warm en gezellig doorgebracht. Stuk beter dan op een bankje ergens koukleumen :o

Truckers zijn doorgaans goede opties, als je op een tankstation/truckstop langs de snelweg terecht komt, kijken naar vrachtwagens die ws juiste kant op gaan (bedrijf in Paris natuurlijk ideaal, maar alles ten zuiden daarvan komt er ws ook langs), met beetje geluk kom je gelijk iemand tegen die je in de buurt van de Periferique kan droppen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343906

Racing_Reporter schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 00:10:
[...]

Nee, tijdens het liften zelf verwacht ik dat ook niet. Het is trouwens vrij goed georganiseerd, alle mensen gaan jongen-meisje. J-J of M-M gebeurt niet, ivm de risico's. Ik rijd dan in de veegauto, als mensen op verkeerde plekken worden afgezet of vastlopen.
Meeste kans op liften lijk je mij te hebben op ofwel de N- ofwel de D-wegen. Al lijkt het mij dat je met zo'n grote hoeveelheid mensen er wel van uit mag gaan dat de routes die afgelegd gaan worden bepaald niet allemaal dezelfde zullen zijn.

Je hebt je als bestuurder van de bezemwagen dan echt wel iets op je hals gehaald lijkt mij. De koppels van een mobieltje voorzien lijkt mij wel het minimale. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

struukkel schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 17:15:
En verder nooit luisteren naar mensen die 'ontzettend handige plekjes weten, waar vandaan je kunt liften', maar je gewoon aan je eigen route houden en op hoofdwegen blijven.
Ugh, ja, die fout maak je ook maar 1x. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:33
Je grootste (duurste) probleem kan wel eens zijn dat je je auto in Parijs moet parkeren.
In het centrum kan je dat behoorlijk wat geld kosten als je al plaats vindt. Hotels hebben er standaard geen parking.

Laat die bezemwagen toch weg. Je backup is een treinstation proberen te bereiken, en dan per trein verder of zo. Liften met bezemwagen is niet echt.

Het allerbelangrijkste is de plaats waar je gedropt wordt.
Best altijd aan een tankstation, daar kan je veel makkelijker mensen aanspreken dan langs de weg.
Ik zal nooit stoppen langs de weg voor iemand die met zijn duim omhoog staat, maar als ik aangesproken wordt bij het tanken of na de plaspauze, dan wil ik wel iemand meenemen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03:21
We zijn 2 jaar terug nog met een groep naar Budapest gelift zonder bezemwagen en dit in een paar dagen met 11 man. Er is maar 1 koppel dat op 2 trajecten een stuk trein heeft moeten nemen.

Parijs is een scheet weg, het is niet de moeite om daarvoor een bezemwagen te regelen. Backup's genoeg(trein, taxi, etc...) Gewoon de logies op voorhand vastleggen.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Liften is best leuk, je ontmoet allerlei mensen en krijgt nog leuke verhalen mee ook. Zelf een (aardig) tijdje terug ook gedaan richting het zuiden. Al eerste kwam kan iemand zelfs 20km omrijden langs de liftplek. De route werd aan onze wensen iets aangepast. Verder idd zelf een route, en plaatsnamen op die lijn, in het hoofd hebben en niet teveel afwijken daarvan. Soms moet wel onderhandelen, om op weg te komen. Verder af laten zetten op een tankstation/parkeerplaats, omdat zoiets het beste werkt. Zelfs bij mensen in de auto gekomen, die nooit eerder lifters hadden gehad (stel van 65+), door ze aan te spreken. Hebben ons daarna netjes om wegwerkzaamheden heen afgezet, zodat wij goed verder konden. De aardigheid van mensen verbaasd mij dan telkens weer, in positieve zin.

Verder zijn er al goede tips hier te lezen. Via de telefoon goed contact houden bij problemen. Daar misschien 1 of 2 mensen voor aanstellen die daarvoor goed beschikbaar zijn. Ook rekening houden met evt kosten daarvoor, zodra je ge grens over gaat.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Ik zou zeggen groeps-app voor reguliere updates, bellen voor urgente zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

90710

Liften naar Parijs? hmm.. waarom niet gewoon met de trein? Veel sneller :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-05 19:57
90710 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 12:11:
Liften naar Parijs? hmm.. waarom niet gewoon met de trein? Veel sneller :+
Dan is het avontuur er toch af..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
Tommie12 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 09:30:
Je grootste (duurste) probleem kan wel eens zijn dat je je auto in Parijs moet parkeren.
In het centrum kan je dat behoorlijk wat geld kosten als je al plaats vindt. Hotels hebben er standaard geen parking.
Ja, ook dat. Vorig jaar toen we naar Parijs gingen heb ik een camping geboekt in Saint-leu-d'Esserent, camping 'Campix', simpele maar mooie camping met een toffe eigenaar. Vandaar uit is het over de binnenwegen een klein half uur hobbelen naar het treinstation van Fosses. Gratis parkeren als ik het me goed herinner en voor een tientje of iets dergelijks krijg je een OV pasje voor de gehele dag. Trein naar Parijs pakken, in Parijs onbeperkt metro's en bussen nemen en aan het eind van de dag met de trein weer terug naar de auto.

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 19-04-2017 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 19 april 2017 @ 01:18:
[...]

En jij was er in '69 bij? :w
Hoef er toch niet bij geweest zijn om iemand op de gevaren te wijzen. De tijd dat je in je minirokje langs de weg kon staan liftend ligt al ver achter ons. Dat was toen al niet eens veilig, maarja dat was de flowerpower tijdperk en meestal waren diegene die je meenamen 'same minded'. Dus dat ging prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 20:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sugarlee89 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 17:02:
[...]

Hoef er toch niet bij geweest zijn om iemand op de gevaren te wijzen. De tijd dat je in je minirokje langs de weg kon staan liftend ligt al ver achter ons. Dat was toen al niet eens veilig, maarja dat was de flowerpower tijdperk en meestal waren diegene die je meenamen 'same minded'. Dus dat ging prima.
Onderbouw deze angstzaaierij eens met harde cijfers. Kun je dat niet, dan is het gewoon getrol.
Tommie12 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 09:30:

Laat die bezemwagen toch weg. Je backup is een treinstation proberen te bereiken, en dan per trein verder of zo. Liften met bezemwagen is niet echt.
Met grotere groep onervarenen snap ik wel dat zoiets prettig is. Mbt parkeren - binnen de Periferique is het een dure crime, maar je kunt bij veel stations in de banlieu gratis parkeren. Wij zijn aantal jaar terug met auto naar Paris geweest en hebben een hotel gepakt pal voor RER-station Gennevilliers, met parkeerplek voor de deur.

Zo zijn er veel meer: http://www.parking-public.fr/rer.php

[ Voor 45% gewijzigd door dion_b op 19-04-2017 17:08 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343906

FastFred schreef op woensdag 19 april 2017 @ 12:59:
[...]

Ja, ook dat. Vorig jaar toen we naar Parijs gingen heb ik een camping geboekt in Saint-leu-d'Esserent, camping 'Campix', simpele maar mooie camping met een toffe eigenaar. Vandaar uit is het over de binnenwegen een klein half uur hobbelen naar het treinstation van Fosses. Gratis parkeren als ik het me goed herinner en voor een tientje of iets dergelijks krijg je een OV pasje voor de gehele dag. Trein naar Parijs pakken, in Parijs onbeperkt metro's en bussen nemen en aan het eind van de dag met de trein weer terug naar de auto.
Kan ik ook iedereen aanraden die geen zin heeft om door Parijs te gaan naar het zuiden. Bij Senlis de autoroute verlaten en bij Melun bijvoorbeeld er weer op. Blijkt de nabije omgeving van Parijs plots veel leuker dan je wellicht had gedacht.

Op de N- en D-wegen heb je ook de meeste Les Routiers zitten, goede restaurantjes en idem hotelletjes voor niet al te veel geld: http://www.relais-routiers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:51
Ik heb al een aantal keer 600-700km gelift vanuit Nederland naar Frankrijk en andersom. Leuke ervaringen met vriendelijke en interessante mensen.

In alle gevallen gaat het sowieso lukken, maar ik raad je het volgende aan om wat sneller te zijn:
  • Kijk vooral even op de kaart van Hitchwiki.org voor goede plekken.
  • Het beste ga je van tankstation naar tankstation. In dat geval doe je er goed aan om te weten waar het laatste tankstation voor een stad is. Soms liggen deze op een grote afstand (30-40km) van de stad en is het (door ontwetendheid) verleidelijk om met je chauffeur de stad in te gaan. Dit kost waarschijnlijk meer tijd dan eerder stoppen bij een groot tankstation.
  • Tankstations net over de grens in BE zijn vrij populair bij mensen die lange afstanden rijden. Daar kun je zeker een rit naar Parijs scoren.
  • Kleed je redelijk.
  • Wees niet bang om mensen te vragen.
  • Franse kentekens hebben de (waarschijnlijke) regio van herkomst erop staan in nummers. Neem hiervan een lijstje/kaartje mee. 75 is omgeving Parijs.
  • Laat je niet afschrikken door zure reacties van mensen met een bekrompen beeld van de wereld. Wees blij dat ze je niet meenemen. De toffe mensen, die het liften zo interessant maken, gaan je zeker meenemen.
  • Maak je niet druk over veiligheid. De wereld is nog nooit zo veilig geweest is als het nu is. Daarnaast zijn incidenten met lifters extreem zeldzaam.
  • In tegenstelling tot andere meningen zou ik vrachtwagens afraden ivm de snelheid.
Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door FreeShooter op 20-04-2017 16:07 ]

Pagina: 1