Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 12:48
Een tijdje terug heb ik een Cambridge Audio A1mk3 Special Editiion versterker op straat gevonden :9~ en vergeleken met mijn oude Akai (jaren 70) is het een grote vooruitgang in geluidskwaliteit. Helaas komt er zo'n 20 minuten na het aanzetten een constante brom bij, zelfs als ik het volume naar nul draai. Tot zover het mooie geluid...
Ik las iets over een uitgangs-IC die een brom kan veroorzaken. Dat zou in deze versterker de TDA1514 (2 keer) zijn, maar het is bij beide kanalen. Dat lijkt me wat toevallig. Iemand die me op weg kan helpen?

Beste antwoord (via torp op 18-04-2017 22:23)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

popie schreef op maandag 17 april 2017 @ 21:23:
klinkt als rotte elko's. Kan je ze beter allemaal vervangen uit voorzorg als ze allemaal zelfde merk zijn
In een versterker blind elko's vervangen is een aardige klus en onzeker of het daarmee oplost.
Begin eerst de kap eraf te halen en op het moment dat het gebeurt met een stokje op de printen te tikken en aan de draden te frommelen, bij een oude versterker kan een losse soldering of een geöxideerd contactje best mogelijk zijn.

En dan zou een scoop prima kunnen helpen om de bron te zoeken.

Hier een forum met ook links en attachements naar de schema's (wel even registreren)
http://www.diyaudio.com/f...audio-a1-schematic-2.html

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als de brom over beide kanalen komt moet je naar iets gezamelijks kijken, in dit geval de voeding of aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Dank voor je reactie. NB. Ik ben een leek maar lees weleens wat.
Als de aarde niet goed zou zijn, zou hij toch meteen gaan brommen, niet na 20 minuten? Wijst dat misschien in de richting van de condensatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:48
klinkt als rotte elko's. Kan je ze beter allemaal vervangen uit voorzorg als ze allemaal zelfde merk zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Kijk of er een bolle condensator tussen zit ;)
https://www.google.nl/url...fULQ&ust=1492543567018823

Dat is vaak de boosdoener ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
De elco's zien er prima uit, maar ze zijn wel 20 jaar oud.

[ Voor 3% gewijzigd door torp op 17-04-2017 21:41 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

popie schreef op maandag 17 april 2017 @ 21:23:
In een versterker blind elko's vervangen is een aardige klus en onzeker of het daarmee oplost.
Begin eerst de kap eraf te halen en op het moment dat het gebeurt met een stokje op de printen te tikken en aan de draden te frommelen, bij een oude versterker kan een losse soldering of een geöxideerd contactje best mogelijk zijn.

En dan zou een scoop prima kunnen helpen om de bron te zoeken.

Hier een forum met ook links en attachements naar de schema's (wel even registreren)
http://www.diyaudio.com/f...audio-a1-schematic-2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Tkken en kijken doe ik (uiteraard) ook altijd, maar wegens gebrek aan kennis houdt het daarna meestal op...
Die schema's had ik zelf al gevonden, maar dat van de A1mk3SE ontbreekt helaas. Bij bijv. de Version 3 ziet het interieur er ook heel anders uit, blijkbaar is de mk3 toch echt iets anders. HIer dat van de mijne (klik voor de grote versie), er zit erg weinig in... Visueel is me niets opgevallen, en ook tegen draden en onderdelen tikken heeft niks opgeleverd. Twee blauwe condensatoren zitten een beetje vreemd omdat er een weerstandje aan het ene pootje is gesoldeerd, maar dit lijkt me origineel. De prints heb ik nog niet bekeken, want dan moet alles los. Testopstellinkje gemaakt, de Optional High Qualtiy Phono Stage (voor platenspeler) er even uitgehaald, maar ook dat maakt niks uit. En dit is de brom die ik hoor (WAV).

Afbeeldingslocatie: http://www.torporama.com/pics/a1mk3se_overview_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.torporama.com/pics/a1mk3se_side_thumb.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door torp op 18-04-2017 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik heb het idee dat die blauwe elco's bij de voeding niet origineel zijn, en die onderste ligt al op zijn kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Die ligt op z'n kant omdat er (zoals gemeld) een weerstandje tussen is gesoldeerd. Waarom denk je dat ze niet origineel zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Fair enough, zal toegeven dat ik die niet heb gelezen, maar ze leken me wat schoner dan de rest. Plus eentje op z'n kant, dat zie je normaal gesproken niet in een volledig product. Kennelijk hebben ze op deze manier een ontwerpfoutje gepatcht.

Als dit telkens na 20 minuten spelen begint te brommen, dan moet het haast wel een elco zijn, ookal staat ie niet bol. Ik kan me geen ander potentieel defect component voorstellen dat het 20 minuten lang zou moeten kunnen volhouden, de meeste zouden uberhaupt niet meer functioneren. Je kunt ze allemaal vervangen, of meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Als dit telkens na 20 minuten spelen begint te brommen, dan moet het haast wel een elco zijn, ook al staat ie niet bol.
Okee. Als ik de versterker uit en weer aan zet, gaat het wel sneller trouwens.

[ Voor 6% gewijzigd door torp op 18-04-2017 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je kan ook eens kijken of er onderdelen nogal warm worden... en kijken of je het gerichte koeling kan verlengen.. ( of juist verwarmen voor een sneller optreden van het probleem )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Dat is ook een goeie, ga ik doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Kalte spray is soms een handige hulpmiddel....

Je hebt 3 printen in serie. Rechts de input selector waar je de kabel naar de print voor (toonregeling) kunt los trekken om te zien of de brom weg valt.

Dan gaat er ook een kabel van de toonregeling naar de versterker print, die kan je ook los trekken.

Zo kan je bepalen in welke print de brom zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Ik heb beide tips geprobeerd.

De tip van SMSfreakie. Zodra de brom begon, hield ik een (koele) föhn boven de koelribben en na 10-20 seconden was het al over. Even later begon het weer (voorbeeld), en weer kon ik het laten stoppen. Andersom lukte het ook om de brom sneller te laten beginnen met een warme föhn, maar laten stoppen lukte dan niet. Blijkbaar was het koelblok toen al te warm.

Het koelblok is alleen voor de twee TDA1514's.

Toen wilde ik de tip van memphis uitproberen maar moest eerst even pielen om de kabels los te krijgen. Daarna drukte ik ze weer zachtjes aan om de test uit te gaan voeren. Gek genoeg was er toen geen brom... En het koelblok was inmiddels behoorlijk warm! Maar geen brom. Het is me sindsdien niet meer gelukt om de brom weer op te wekken... :-( :9~

Is dit logisch verklaarbaar? Heb ik de versterker misschien een klap verkocht door die kabels eruit te trekken terwijl hij aanstond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Mogelijk toch een ge-oxideerd contactje in 1 van de stekkers die je met het eruit trekken en terug stoppen opgepoetst hebt. Of toch een los contact in een print (onderop een soldering oid) die door het duwen op de print wat beter is geworden.

Even in de gaten houden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Ja, ik kan het ook nog niet goed geloven. Maar hij doet het nog steeds zonder brom.
Dan heb ik nog de zware taak het beste antwoord aan te wijzen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
torp schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:22:
Ja, ik kan het ook nog niet goed geloven. Maar hij doet het nog steeds zonder brom.
Dan heb ik nog de zware taak het beste antwoord aan te wijzen. :9
Dus je zegt dat hitte toevoegen heeft gewerkt? Dan is het duidelijk geen elco. Misschien inderdaad een slecht contact dat wordt beïnvloed door de hitte. In dat geval denk ik niet dat wat je nu gedaan hebt een permanente fix is, soldeerverbindingen nalopen is een goed idee. Ik had niet verwacht dat klooien met hitte hier iets zou opleveren in een apparaat dat behoorlijk warm wordt uit zijn eigen.

[ Voor 10% gewijzigd door Flake op 19-04-2017 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Soms loont het dus wel om even iets te proberen wat niet logisch lijkt :7

zelf eens een dvd speler gered door simpelweg een heatsink op de belangrijkse BGA te plakken.. volgens de specsheet zou die niet warm mogen worden etc.. nou je kon je vingers er aan branden.. heatsink er op.. en t apparaat heeft nog respectabele tijd zonder problemen gewerkt..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Ik weet niet of de hitte of het lostrekken van de kabels het verholpen heeft. Maar met de föhn was het gedrag wel te sturen. Misschien is de koelpasta vervolgens wel beter gaan hechten of zoiets. Of, zoals mempis zegt een beter contact na het lostrekken.
Het was dan ook moeilijk het beste antwoord aan te wijzen. Jullie hebben het samen gedaan! _/-\o_ Uiteindelijk voor memphis gekozen omdat hij met meerdere beredeneerde tips kwam.
Pagina: 1