Harde schijf gecrashed?

Pagina: 1
Acties:

• siriouz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-03-2025
Hoi medeTweakers,

Ik vermoed dat mijn harde schijf vandaag overleden is. Vanochtend gaf deze een melding weer over de schijf, startte opnieuw op en sindsdien gaat hij nog wel aan, geeft nog het laadscherm van Windows 10 weer maar vervolgens gaat het scherm op zwart en blijft het daarbij, de PC valt niet uit.

Nou ben ik zo koppig en laks geweest om geen backup én geen herstelpunt te maken... Ik heb inmiddels een andere SSD klaar liggen om hierop opnieuw Windows te installeren, aangezien de paar reparatie opties/oplossingen allemaal afgebroken werden met de melding dat deze niet uitgevoerd konden worden. Aangezien ik absoluut m'n bestanden niet kwijt wil raken, heeft iemand hier een oplossing voor?

Star Citizen: Syro // GOT Inc forum // GOT Inc RSI // Elite Dangerous: Siriouz

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:10

TommieW

Numa numa.

Disk zo min mogelijk aanraken. Regel een andere schijf met genoeg (minstens de grootte van de overleden disk) vrije ruimte. Start op van een Linux live CD en probeer met "dd" (of beter, "ddrescue" alle data van de "kapotte" schijf naar de andere schijf over te zetten. Als je die image eenmaal hebt, kan je vanaf daar proberen data te herstellen.

Teminste, zo zou ik het doen. Maar iedereen z'n aanpak kan weer verschillen.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• siriouz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-03-2025
Ik heb de schijf als secundaire schijf aangesloten nadat ik Windows 7 op de nieuwe schijf heb geïnstalleerd, dit gaf geen enkel probleem. Alleen kon ik alsnog niet bij mijn documenten etc, wel bij de oude data van programma's op de oude C... Ik zal het van de week eens proberen met ddrescue.

[ Voor 10% gewijzigd door siriouz op 18-04-2017 00:15 ]

Star Citizen: Syro // GOT Inc forum // GOT Inc RSI // Elite Dangerous: Siriouz

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-01 22:46
Voor de documenten waar je onder een andere dan de eigen originele Windows geen rechten op hebt, kan je in Windows een "take ownership" uitvoeren.

[ Voor 19% gewijzigd door Renault op 19-04-2017 13:59 ]