Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe provider, Router aanschaffen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jovano
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-11 22:28
Hallo Tweakers,

Over een kleine 2 weken stappen mijn huisgenoot en ik over van T-mobile thuis (hiervoor Vodafone Thuis) naar Ziggo. Hierdoor gaat onze internet snelheid van 40 naar 300 mbit :9~

Het modem van T-mobile thuis heeft een slecht WiFi bereik en is traag, dat terwijl wij in een flat wonen en het dus allemaal niet zo groot is. In de keuken en slaapkamer van mijn huisgenoot is de verbinding al weer drama. Aangezien het modem van Ziggo in bridge modus gezet kan worden was ik alvast aan het kijken voor een router. De volgende 2 had ik in gedachten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router€ 128,80€ 128,80
1Netgear R7800 Nighthawk X4S - AC2600 Router€ 169,-€ 169,-

Ik vroeg mij af of er meer verschillen tussen zitten dan de snelheid wat er draadloos gehaald kan worden (op 2,4 ghz 600 bij R7000 tov 800 mbit R7800).
Het belangrijkste vind ik gewoon dat de internet verbinding stabiel en snel blijft. Op het moment is het zo dat als mijn huisgenoot een spel (League of Legends) aan het doen is het hele draadloze netwerk traag wordt en ik onmogelijk nog een filmpje kan streamen.

Misschien niet helemaal van toepassing, maar ik heb veel moeite moeten doen om na aanschaf van mijn NAS mijn Philips Hue hub en mijn NAS samen werkende te krijgen. Dit is nu gelukt, met de volgende opstelling:
Netwerjk 17-04-2017 VFthuis

Mijn vragen samengevat:
- Is een router nuttig tov het standaard modem van Ziggo?
- Is er een groot verschil tussen de Netgear R7000 en R7800 kwa functioneren (extra tientjes waard)?
- Wat is de beste manier om mijn netwerk in te delen tov hoe ik het nu heb?

Alvast bedankt! :)

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:46

lier

MikroTik nerd

Antwoorden:
- Nee
- Vast wel... maar dat kan je vast wel ergens terug vinden :)
- Accesspoint toevoegen, Ziggo biedt een betaalbare (en alleen een router toevoegen als het standaard Ziggo modem het routeren niet trekt)

Succes!

Eerst het probleem, dan de oplossing

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:39
Beetje kort door de bocht. Voor gewoon basisvoorzieningen voldoet een ziggo modem wel. Wifi meestal niet super. Wil je wat meer opties, dan kan een eigen router voordeel bieden. In jouw situatie zou ik eerst gewoon kijken hoe je ziggo router bevalt. Bridge modus met eigen router kan altijd nog.

• Jovano
lier schreef op maandag 17 april 2017 @ 20:23:
Antwoorden:
- Nee
- Vast wel... maar dat kan je vast wel ergens terug vinden :)
- Accesspoint toevoegen, Ziggo biedt een betaalbare (en alleen een router toevoegen als het standaard Ziggo modem het routeren niet trekt)

Succes!
Lekker onderbouwend antwoord
Ik heb echt wel mijn research gedaan en natuurlijk is er verschil (processor, snelheden wifi, firmware opties etc), ik heb er zelf geen ervaring mee dus vraag ik om advies. Bedankt voor je reactie, maar hier schiet ik vrij weinig mee op.
valkenier schreef op maandag 17 april 2017 @ 20:37:
[...]
Beetje kort door de bocht. Voor gewoon basisvoorzieningen voldoet een ziggo modem wel. Wifi meestal niet super. Wil je wat meer opties, dan kan een eigen router voordeel bieden. In jouw situatie zou ik eerst gewoon kijken hoe je ziggo router bevalt. Bridge modus met eigen router kan altijd nog.
Ik ben gewoon enthousiast met mijn plan maar misschien moet ik eerst even zien hoe het gaat met het modem van Ziggo. Iig bedankt voor je antwoord :)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zoals gezegt zeker in een flat schiet je meer op met het toevoegen van een AP op een goede plek. Probleem met flats is dat je signaal verstoord wordt door andere zenders.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-11 23:39

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Jovano schreef op maandag 17 april 2017 @ 21:08:
[...]

Lekker onderbouwend antwoord
Ik heb echt wel mijn research gedaan en natuurlijk is er verschil (processor, snelheden wifi, firmware opties etc), ik heb er zelf geen ervaring mee dus vraag ik om advies. Bedankt voor je reactie, maar hier schiet ik vrij weinig mee op.

[...]

Ik ben gewoon enthousiast met mijn plan maar misschien moet ik eerst even zien hoe het gaat met het modem van Ziggo. Iig bedankt voor je antwoord :)
Ik zou eerst kijken hoe het Ziggo modem/router het voor jou doet, de snelheids dip die je merkt met het huidige abonnement zal denk ik wel wegzijn met het nieuwe modem/router van Ziggo omdat het abonnement ook beter is. Daarnaast moet je devices ook de juiste snelheid aankunnen om de juiste snelheid te halen.

Voor wat meer informatie zal je toch alle devices moeten noemen wat er in het huis gebruik maken van het internet.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

valkenier schreef op maandag 17 april 2017 @ 20:37:
[...]

Beetje kort door de bocht. Voor gewoon basisvoorzieningen voldoet een ziggo modem wel. Wifi meestal niet super.
3x3 MiMo, vergelijkbaar met de genoemde Netgear R7000. Prima WiFi dus, enige vraag is of het op een voor WiFi geschikte plek komt te hangen. Als de aansluitpunt in de meterkast zit, heb je daarmee vooral in de meterkast prima WiFi daarbuiten wat minder, vandaar het (goede) advies om de Ziggo modemrouter te laten routeren en een of meerdere AP's te nemen op de ideale plekken voor WiFi-dekking. Daar schiet je veel meer mee op dan een dure router in de meterkast te hangen die ook vooral de meterkast van goede WiFi voorziet :o
Wil je wat meer opties, dan kan een eigen router voordeel bieden. In jouw situatie zou ik eerst gewoon kijken hoe je ziggo router bevalt. Bridge modus met eigen router kan altijd nog.
Idd.

Oh en:
Jovano schreef op maandag 17 april 2017 @ 19:46:
[...]

Ik vroeg mij af of er meer verschillen tussen zitten dan de snelheid wat er draadloos gehaald kan worden (op 2,4 ghz 600 bij R7000 tov 800 mbit R7800).
Waarom kijk je bij dat soort apparaat in vredesnaam naar de 2.4GHz :? Als je alleen 2.4GHz wilt doen, haal een of ander dinosaurus van paar tientjes. Ga je 5GHz inzetten, gebruik de 2.4GHz alleen voor legacy/low-end meuk dat geen 5GHz doet. Als performance ook maar enigszins relevant is, 5GHz gebruiken. Zeker in een flatgebouw waar interferentie (in de 2.4GHz...) ws je grootste vijand is.
Het belangrijkste vind ik gewoon dat de internet verbinding stabiel en snel blijft. Op het moment is het zo dat als mijn huisgenoot een spel (League of Legends) aan het doen is het hele draadloze netwerk traag wordt en ik onmogelijk nog een filmpje kan streamen.
Gaming + WiFI = ellende. Begin met zijn computer (of het nu een desktop is of een laptop) aan een draadje te hangen als hij gaat gamen.

Verder klinkt dat typisch 2.4GHz in drukke omgeving. Bedenk dat WiFi half-duplex is en er dus maar één apparaat tegelijk kan zenden of ontvangen op een kanaal. Zijn kleine gamingpakketjes (hoogstwaarschijnlijk UDP) zullen jouw grote videopakketjes (ws TCP) inderdaad wegdrukken als er te weinig bandbreedte is. Daarom gaming op draadje doen en sowieso op WiFi zorgen voor voldoende bandbreedte in stabiele kanalen (5GHz DFS-kanalen dus).

[ Voor 44% gewijzigd door dion_b op 17-04-2017 22:25 ]

Oslik blyat! Oslik!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik raad je af om de One wireless aan te sluiten.

Simpel; als je een spel of patch wil downloaden, detecteert de One iets van 121Mbps op 802.11n (2.4GHz) en daar krijg je maximaal 80% van toegekend dus minder dan 100Mbps. Reken wat overhead en ander geneuzel mee en je mag blij zijn als je 8 echte MB/s download-snelheid haalt. Sluit je de One wired aan op de router, detecteert de One 300Mbps, je krijgt ongeveer 250Mbps van Microsoft en je download dus met ongeveer 30 echte MB/s download.

Updates, games en andere meuk komt dus een factor 4 sneller binnen. En ja, ik kom net uit de situatie waar ik een One achter een goede router bij Ziggo 300/30 had.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Jovano
dion_b schreef op maandag 17 april 2017 @ 22:19:
[...]
Als de aansluitpunt in de meterkast zit, heb je daarmee vooral in de meterkast prima WiFi daarbuiten wat minder, vandaar het (goede) advies om de Ziggo modemrouter te laten routeren en een of meerdere AP's te nemen op de ideale plekken voor WiFi-dekking. Daar schiet je veel meer mee op dan een dure router in de meterkast te hangen die ook vooral de meterkast van goede WiFi voorziet :o
Gelukkig komt alles binnen in de woonkamer :P
Waarom kijk je bij dat soort apparaat in vredesnaam naar de 2.4GHz :? Als je alleen 2.4GHz wilt doen, haal een of ander dinosaurus van paar tientjes. Ga je 5GHz inzetten, gebruik de 2.4GHz alleen voor legacy/low-end meuk dat geen 5GHz doet. Als performance ook maar enigszins relevant is, 5GHz gebruiken. Zeker in een flatgebouw waar interferentie (in de 2.4GHz...) ws je grootste vijand is.
Dat komt omdat het huidige modem een hel is met de 5GHz, dat de performance beter is op de 2,4GHz. Natuurlijk wil ik het liefste 5GHz, maar als de 2,4GHz sneller en stabieler is kies ik daar voor.
[...]
Gaming + WiFI = ellende. Begin met zijn computer (of het nu een desktop is of een laptop) aan een draadje te hangen als hij gaat gamen.
[...]
Gelukkig zit zijn computer aan de kabel, het geeft dus alleen maar extra aan dat de modem het gewoon niet trekt.
MAX3400 schreef op maandag 17 april 2017 @ 22:31:
Ik raad je af om de One wireless aan te sluiten.

[...]
Thanks voor het advies. Ik zal toch een coax kabel naar de tv moeten leggen dus dan doe ik meteen er maar een internet kabel bij.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jovano schreef op maandag 17 april 2017 @ 23:06:
[...]

Gelukkig komt alles binnen in de woonkamer :P
Dan heb je in de woonkamer alvast prima WiFi.
[...]

Dat komt omdat het huidige modem een hel is met de 5GHz, dat de performance beter is op de 2,4GHz.
Ook in diezelfde woonkamer of alleen elders in huis?

In de woonkamer zou het prima moeten zijn, zo niet ligt het echt aan het apparaat. Is het in de woonkamer OK maar daarbuiten niet, dan heeft het weinig met het apparaat te maken en alles met de mindere penetratie van 5GHz. Je hebt dan nog een AP nodig om overal in huis 5GHz dekking te krijgen.
Natuurlijk wil ik het liefste 5GHz, maar als de 2,4GHz sneller en stabieler is kies ik daar voor.
2.4GHz gaat je in praktijk nooit boven de 100Mbps geven - de "600Mbps" van de R7800 gaat uit van 40MHz brede kanalen (die je echt niet wilt in de bewoonde wereld) en 4x4 MiMo, terwijl 95% van clients max 2x2 aankunnen. Oftewel je valt terug op 20MHz 2x2 MiMo, dus 144Mbps max link rate, min overhead dus zo'n 100Mbps max - iets wat een Edimax van EUR 25 je nog kan leveren. Daar hoef je echt geen andere apparatuur voor te kopen dan je geleverd krijgt.

In de 5GHz is het andere koek. Je zit nog vast aan 2x2 MiMo (tenzij je een MacBook Pro of een van de weinige andere 3x3 laptops of adapters hebt), maar met WiFi-ac kan dat 866Mbps link rate geven, waar je 600Mbps throughput aan over kunt houden.

Nu denk je vast "100Mbps is zat" - maar wederom, WiFi is een shared medium. Als je met twee apparaten tegelijk bezig bent, heb je hooguit de helft van die bandbreedte ter beschikking. Met meer apparaten (en ik lees al zeker vier hier) nog minder. Dan is 100Mbps snel te krap, en is 600Mbps niet meer zo idioot riant :o

Los daarvan, 2.4GHz is in een flatgebouw veel te interferentiegevoelig (tenzij alles tot de nok toe geisoleerd is, incl HR++ glas - dan komt niets van je buren binnen, maar heb je ook geen GSM/4G dekking)
[...]

Gelukkig zit zijn computer aan de kabel, het geeft dus alleen maar extra aan dat de modem het gewoon niet trekt.
Modem? Ik denk dat de DSL-lijn eerder het probleem was. Andere modem gaat daar weinig in veranderen. Overstap naar DOCSIS (Ziggo) zet dan wel zoden aan de dijk.
[...]

Thanks voor het advies. Ik zal toch een coax kabel naar de tv moeten leggen dus dan doe ik meteen er maar een internet kabel bij.
Zeker doen. Ook eentje naar andere kant van het huis voor evt AP. Ook al is het nu niet nodig, in de toekomst zit het er vroeg of laat wel in en achteraf de boel openhalen is altijd lastiger dan voorbereid zijn en alleen kastje op te hoeven hangen ;)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1