Vloerverwarming + badkamer-radiator, verkeerd aangesloten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:11

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Situatie: nieuwbouwhuis met warmte/heet water vanuit een wijkcentrale. Huis is voorzien van vloerverwarming + een aparte design radiator in de badkamer. De radiator heeft een eigen thermostaatknop.

Probleem: de radiator wordt niet warm.

Wat constateer ik? De aftakking naar de radiator zit na de maximaalthermostaat op de verdeler van de vloerverwarming. Ergo, de aanvoer naar de radiator is 100% afhankelijk van de doorstroming richting de verdeler. In de zomer, als de vloerverwarming uit staat, zal er dus geen doorstroming zijn en krijg je de radiator nooit warm. Of als de vloer al redelijk op temperatuur is, zal er ook weinig aanvoer van vers heet water zijn, dus doet de radiator het ook amper.

Mijn suggestie: wissel de locatie van de maximaalthermostaat en aanvoer naar radiator om, zodat de radiator altijd heet water krijgt, ongeacht wat de vloerverwarming doet. Dus: maximaalthermostaat moet na de aftakking komen.

Denk ik zo goed?

vloerverwarming2

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 17-04-2017 22:15 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Alle reacties

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:02
Jammer dat niet de hele vloerverwarmings verdeler op de foto staat want wat ik nu ziet lijkt wel een verkeerd aangesloten vloerverwarmingsverdeler. De kant waar de TH kraan zit is de aanvoerkant van de verdeler en dat lijkt nu de retour te zijn.

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Hier een betere, ik heb helaas geen foto van de hele installatie, zal ik morgen even maken. Rechts bovenin de hoek kan je nog net de aanvoer van heet water zien (A), daarnaast zit de aanvoer van koud koelwater (zomer) en de koelwater thermostaat. Zover ik kan zien is het goed aangesloten: heet water en koud water komen samen in de verdeler en wordt door een pomp rondgepompt. Retourwater gaat pas <37 graden retour naar de wijkcentrale. Vloerverwarming op zich werkt prima. Let wel: dit systeem heeft ook een koude aanvoer, om in de zomer de vloer te koelen met koud water.

vloerverwarming3

[ Voor 30% gewijzigd door Microkid op 17-04-2017 22:11 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 13:14

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik heb stadsverwarming, vloerverwarming beneden en boven radiatoren. De radiatoren functioneren totaal los van de vloerverwarming en de thermostaat in de woonkamer. Zij zitten rechtstreeks op de stadsverwarming en worden geregeld met de eigen thermostaatkraan.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:40
Milmoor schreef op maandag 17 april 2017 @ 21:26:
Ik heb stadsverwarming, vloerverwarming beneden en boven radiatoren. De radiatoren functioneren totaal los van de vloerverwarming en de thermostaat in de woonkamer. Zij zitten rechtstreeks op de stadsverwarming en worden geregeld met de eigen thermostaatkraan.
En hoe gaat dit de TS helpen?

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Nieuwbouwhuis net opgeleverd ?
Dan zou ik eerst eens contact opnemen met de aannemer voordat je zelf zaken gaat wisselen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:02
ZeRoC00L schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 08:37:
Dan zou ik eerst eens contact opnemen met de aannemer voordat je zelf zaken gaat wisselen.
Dit dus. Laat de installateur onder garantie de boel oplossen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
ZeRoC00L schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 08:37:
Ga ik ook doen en nee, ik ga niets zelf omwisselen. Maar ik wil wel graag goed beslagen ten ijs komen. Volgens mij is de huidige aansluiting gewoon fout, ik zoek dus bevestiging hiervan :)

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 13:14

Milmoor

Footsteps and pictures.

bvbal79 schreef op maandag 17 april 2017 @ 22:08:
[...]

En hoe gaat dit de TS helpen?
Dan weet hij zeker dat dit inderdaad door andere installateurs anders opgepakt wordt. Ondersteuning van zijn vermoeden.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Pagina: 1