Werkt een wasdroogcombinatie?

Pagina: 1
Acties:
  • 23.425 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lpeeters
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-11-2021
Omdat ik niet de juiste betrouwbare informatiebronnen kan vinden en ik zie dat Tweakers zich ook richt op wasmachine(gek eigenlijk) gooi ik hier de vraag in de groep.

Omdat ik geen ruimte heb voor een wasmachine + droger wil ik een wasdroogcombinatie gaan kopen.

Mijn voorkeur is de AEG L99696HWD
Helaas heeft de Consumentenbond geen test van dit model.

Mijn vraag is eerlijke ervaring over de snelheid van de was en droogprogramma;s en of je zo'n apparaat zou adviseren voor mijn gezien.

Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:00
Je hebt ook geen ruimte om wasmachine en droger op elkaar te stapelen?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lpeeters
Dat zou kunnen, maar wordt allemaal wat krap.
Achter de wasmachine zit namelijk ook de wateraansluiting voor de buitenkraan.
Die moet ik andere gaan verleggen om er bij te kunnen als de apparaten gestapeld worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Hier ervaring met zo'n soort machine (ander merk).
Het is en blijft een compromis, net als het combimagnetron dat bijvoorbeeld is.

Wassen prima, en ik droogde er alleen handdoeken en beddengoed in. Daar voldeed het prima aan. Maar als je hier alles in wilt drogen, noah, zou ik niet doen. Dan kun je beter stapelen. Droog was lang niet altijd echt droog, soms ook nog warm en klam bijvoorbeeld. Maar dit was een ander merk en al 10 jaar geleden, de technieken zijn nu ook verder, dus wie weet is het nu wel prima.

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:52

Rannasha

Does not compute.

Ik heb ook al een tijdje een was/droog-combinatie en ik kan me vinden in de ervaringen van @EWK.

Het ding kan een groter volume aan bij het wassen dan bij het drogen, dus een "droger-was" moet kleiner zijn dan een "niet-droger-was", anders dan wordt het allemaal net niet helemaal droog. Als je daar rekening mee houdt en het niet erg vindt om kleinere wasjes te draaien (en dus vaker), dan werkt het best goed.

Als ik de ruimte had (de machine staat direct onder de CV-ketel in een klein hokje, stapelen is geen optie), dan zou ik waarschijnlijk voor 2 aparte machines gaan, maar ik ben zeker niet ontevreden met deze oplossing. Het is een stuk beter dan helemaal geen droger hebben en alles moeten uithangen (zeker met 2 kinderen die 183271 kleine sokjes e.d. per was hebben),

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:13
Ik gebruik al 8 jaar een was/droog combinatie naar volle tevredenheid.

Ja de droog capaciteit is lager maar ik droog broeken/shirts en beddengoed aan de waslijn dus dat geeft geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lpeeters
Thx allemaal. Ga eens wat dieper naar verschillende modellen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 22:32
Correct me if I'm wrong.
Probleem is capaciteit. Een wasmachine die 8kg zou kunnen wassen die kan dan meestal maar 4kg drogen. Doe je er meer in, dan duurt het een eeuwigheid en dat gaat oplopen in kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
WVB >>> Witgoed

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-05 15:29
com2,1ghz schreef op woensdag 19 april 2017 @ 12:58:
Correct me if I'm wrong.
Probleem is capaciteit. Een wasmachine die 8kg zou kunnen wassen die kan dan meestal maar 4kg drogen. Doe je er meer in, dan duurt het een eeuwigheid en dat gaat oplopen in kosten.
Of andersom, je wast maar 4kg per keer waardoor je 2x moet wassen.
De consumentenbond heeft ook een uitgebreide test gedaan. En hun conclusie was dat het eigenlijk alleen nuttig is als je echt geen plek hebt voor een losse droger.
+ Neemt minder ruimte in.
- Combo is vaak duurder in aanschaf dan losse wasmachine en droger
- Lage capaciteit van de droogfunctie bij een combi

En natuurlijk gaan die dingen na een tijdje ook kapot. Bij een losse machine kun je alleen de kapotte vervangen en houdt de andere het misschien nog jaren vol.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
lpeeters schreef op maandag 17 april 2017 @ 19:40:
Dat zou kunnen, maar wordt allemaal wat krap.
Achter de wasmachine zit namelijk ook de wateraansluiting voor de buitenkraan.
Die moet ik andere gaan verleggen om er bij te kunnen als de apparaten gestapeld worden.
Hoeveel werk en hoe lastig is het nou om 2x per jaar even de droger wat schuin naar voren te trekken (bovenop de wasmachine) en aan die kraan te draaien ? Iets met olifanten en muggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:25

Fiber

Beaches are for storming.

Ik heb er ooit ook een gehad en mijn advies is: Niet aan beginnen. Bij een volle wastrommel moet je eerst de helft of zo er uit halen voor je kan drogen. En bij mij liep er soms tijdens het drogen ook weer water in de machine. Kan exemplarisch zijn geweest, maar ik vertrouw die dingen niet meer. Er is een reden dat die dingen zo weinig verkocht worden. In theorie lijkt het ideaal, maar in de praktijk werd ik er niet vrolijk van. Liever twee apparaten kopen en die stapelen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Hier ook een wasdroog combi. Geen idee hoe het een zich met het ander verhoudt. Staat mij zoiets bij dat het met het ding van mijn moeder inderdaad erg droog kon worden.

Maar ik laat de mijne ook nooit voluit drogen. Na een halfuurtje - drie kwartier is het redelijk droog, beetje vochtig. Dan hang ik de was alsnog op, vooral als ik het er heet uithaal is het zo droog gedampt.
En door het vochtig op te hangen droogt het redelijk kreukvrij op. Scheelt weer strijken.

Ik zou het ook niet zonder droogfunctie redden, dan duurt het vooral in de winter zo twee dagen voordat het droog is. Moet ik de verwarming in de ruimte waar mijn was hangt, gaan aanzetten om de was te laten drogen. Ook weer een beetje idioot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoAtomic
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-05 18:18
Ook in bezit van een wasdroger combi. Enige nadeel wat ik vind is dat het wassen en drogen bij mij +- 5 uur duurt. Maar als 1-persoonshuishouden is dit voor mij geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Geen wascombie voor mij meer. Als het apparaat kapot ging, had ik geen wasmachine en droger meer. Als je twee apparaten hebt, en de droger zou kapot gaan, kan je nog wel wassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:55
Let er trouwens even op hoeveel water de combi in de droogcycli gebruikt. Deze koelen vaak het condensdroger deel door water ipv lucht of warmtepomp waardoor je bij een normale droogbeurt vrolijk 40-50 liter water wegspoelt om een element te koelen. Ook stukje (verborgen) kosten wat je mee moet wegen als je vaak wast/droogt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Nu online
Ik heb een Samsung wasdroogcombinatie in het algemeen positief indien je ruimtekort komt in de badkamer of berging.
Zaken die opvallen is dat wanneer ik de handdoeken was, deze pluisjes achterlaten in de trommel de volgende gewone was bevat deze pluisjes. Het lijkt er op dat de trommel niet schoon genoeg wordt door het drogen.
Programma is praktisch gezien vrij lang (+/- 6 - 8 uur) voor wassen en drogen echter ben ik gedurende deze tijd aan het werk. Dit heeft voor mij een lage impact.
De droogfunctie beschikt over een lagere capaciteit dan het wassen echter droog ik alleen beddengoed en handdoeken, mijn ervaring dat qua beddengoed dat dit voor twee personen goed past (5 KG). Je leert vrij snel wat te veel was is om te drogen.
Of het verbruik hoog is zou ik zelf niet veel waarde aan hechten. De verschillen tussen A+ en A+++ is minimaal. Beter is dan om te zorgen dat je voldoende was hebt om een grote trommel te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Termi schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 22:46:
Ik heb een Samsung wasdroogcombinatie in het algemeen positief indien je ruimtekort komt in de badkamer of berging.
Zaken die opvallen is dat wanneer ik de handdoeken was, deze pluisjes achterlaten in de trommel de volgende gewone was bevat deze pluisjes. Het lijkt er op dat de trommel niet schoon genoeg wordt door het drogen.
In principe zal je bij veel drogers (ook lossen) pluisjes aantreffen na het drogen. Weet niet of je de pluisjes die in de trommel blijven makkelijk eruit kunt pakken. Filters moeten ook regelmatig even worden schoongemaakt.
Programma is praktisch gezien vrij lang (+/- 6 - 8 uur) voor wassen en drogen echter ben ik gedurende deze tijd aan het werk. Dit heeft voor mij een lage impact.
Weet niet of de van jouw model direct start met drogen na het was programma, in dat geval kan het ook tijd winst opleveren aangezien je niet de was hoeft over te brengen van het wasmachine naar de droger en in de gaten moet houden wanneer de 1 klaar is om de ander aan te zetten :) .

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Misschien is een losse centrifuge droger bovenlader iets?
Die draaien op 2800 toeren, en dan hang/gooi je het op een wasrek, is het ook snel droog.
Ze zijn kleiner en veel zuiniger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
douwe.nl schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 01:29:
Ik gebruik al 8 jaar een was/droog combinatie naar volle tevredenheid.

Ja de droog capaciteit is lager maar ik droog broeken/shirts en beddengoed aan de waslijn dus dat geeft geen problemen.
Hier idem. Er zitten wat nadelen aan alleen je persoonlijke situatie bepaalt in grote mate of je hier ook echt hinder van ondervind.

Ik ben erg blij met de combi, lekker compact zo en drogen kan in een ruk door dus niet hoeven overladen.

Overigens zie ik de machine meer als een wasmachine die ook soms kan drogen. Als je de droger voor iedere was gebruikt dan is een apart apparaat zeker beter. Wij hangen eigenlijk altijd alles uit muv handdoeken en zo af en toe wat beddengoed als we willen dat het snel droog is. Dan werkt zon combi prima. We hebben overigens een Samsung met bubbels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Nu online
Zeehond schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 01:12:
[...]

In principe zal je bij veel drogers (ook lossen) pluisjes aantreffen na het drogen. Weet niet of je de pluisjes die in de trommel blijven makkelijk eruit kunt pakken. Filters moeten ook regelmatig even worden schoongemaakt.

[...]

Weet niet of de van jouw model direct start met drogen na het was programma, in dat geval kan het ook tijd winst opleveren aangezien je niet de was hoeft over te brengen van het wasmachine naar de droger en in de gaten moet houden wanneer de 1 klaar is om de ander aan te zetten :) .
Het probleem wat ik specifiek met pluisjes heb: De eerste was zijn donkere handdoeken. Dit gaat prima De volgende dag was ik mijn overhemden op sommige witte overhemden, plastic kleding zitten dan zwarte pluisjes. Ik denk zeker dat je je filters per maand / kwartaal moet onderhouden :(.

Ik kan direct bij de start aangeven of ik wil drogen. Dit werkt inderdaad erg fijn en bespaart tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Toevallig heb ik dezelfde machine als de topicstarter wil aanschaffen. Heb hem nu ruim een jaar in bezit. Geen spijt van, wat een gemak. Ik gooi hem nooit zo vol, dus max 6 kilo zodat hij in 1x door kan met drogen maar mijn vriendin stopt hem weleens veel voller.. ben er erg tevreden over. Ik doe wel altijd wassen met tijdsbesparing anders duurt een normale was beurt al uren. Drogen doe ik altijd op strijkdroog, als je niet teveel was is het ook nog droog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• richard_r86
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-05 08:20
Wij hebben zo'n half jaar dezelfde was droog combi staan. Zonder alle bovenstaande reacties te willen bagatelliseren, deze reacties hebben naar waarschijnlijkheid geen betrekking op een combi met warmtepomp.

Vriendin en ik vinden hem fantastisch, zij gebruikt hem meer dan ik. Droogprogramma kastdroog wordt altijd gebruikt voor sokken en onderbroeken en bij hoge uitzondering voor iets anders. Wij vinden het prettig de was niet over te hoeven gooien van de wasmachine naar de droger. Om 11 uur gaat hij en na het opstaan is de was klaar :) Je kunt er 9 kilo mee wassen en 6 mee drogen, eerlijk gezegd houden we hier niet zo rekening mee. Ik weet van de uitzonderingen wel dat als er beddengoed mee wordt gedroogd (meer gewicht) dat we hem op extra droog moeten instellen voor een goed droogresultaat.

Terugkomend op je vraag m.b.t. snelheid:
Het eco programma duurt 4 uur en kastdroog drogen duurt ook 4 uur. De was komt er dan wel schoon en droog uit. Je kunt met het reguliere wasprogramma van 3 uur af maar dat kost de helft meer stroom (eco is 1,1 kwh vs. normaal 1,7 kwh). Juist het feit dat hij in 1x door kan met drogen maakt dat tijdsduur voor ons geen issue is. Hij staat in een 13 jaar oud huis op de 2e verdieping op een betonnen vloer met onder de machine een rubberen trilmat, wij slapen op de 1e verdieping en met de slaapkamer deur dicht worden we er niet wakker van.
Zie voor tijden van de programma's ook blz. 17 en 18 van de handleiding: http://www.electrolux-ui....14%5C132%5C906071umNL.pdf

T.a.v. het eerder genoemd punt m.b.t. pluizen in de wastrommel: Hier is geen sprake van, hij beschikt gewoon over een eenvoudig te legen pluizenfilter.

Pro tip: wij hebben hem bij bcc in de outlet gekocht tijdens de btw weg ermee dagen. Korting omdat er een kras op (nota bene) de achterkant zat minus de btw eraf resteerde een bedrag van € 768 _/-\o_ :9~

[ Voor 7% gewijzigd door richard_r86 op 12-07-2017 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Hier al 1,5 jaar zeer tevreden met een beko htv8733 ws/droogcombinaite. Wassen/drogen samen duurt 4-5 uur, en dan gaat alles erin van handdoeken tot spijkerbroeken. Op de extra droog stand wordt alles keurig droog, zoalgn je er niet meer dan 5kg in doet. Wij zijn zeer tevreden en willen nooit meer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Hou er ook rekening mee dat je dit voor een langere tijd koopt. Als je over een paar jaar een gezin met kinderen hebt krijg je ook een gigantische hoeveelheid was en dan werken losse apparaten beter.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-05 08:51
richard_r86 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 20:31:
Wij hebben zo'n half jaar dezelfde was droog combi staan. Zonder alle bovenstaande reacties te willen bagatelliseren, deze reacties hebben naar waarschijnlijkheid geen betrekking op een combi met warmtepomp.

Vriendin en ik vinden hem fantastisch, zij gebruikt hem meer dan ik. Droogprogramma kastdroog wordt altijd gebruikt voor sokken en onderbroeken en bij hoge uitzondering voor iets anders. Wij vinden het prettig de was niet over te hoeven gooien van de wasmachine naar de droger. Om 11 uur gaat hij en na het opstaan is de was klaar :) Je kunt er 9 kilo mee wassen en 6 mee drogen, eerlijk gezegd houden we hier niet zo rekening mee. Ik weet van de uitzonderingen wel dat als er beddengoed mee wordt gedroogd (meer gewicht) dat we hem op extra droog moeten instellen voor een goed droogresultaat.

Terugkomend op je vraag m.b.t. snelheid:
Het eco programma duurt 4 uur en kastdroog drogen duurt ook 4 uur. De was komt er dan wel schoon en droog uit. Je kunt met het reguliere wasprogramma van 3 uur af maar dat kost de helft meer stroom (eco is 1,1 kwh vs. normaal 1,7 kwh). Juist het feit dat hij in 1x door kan met drogen maakt dat tijdsduur voor ons geen issue is. Hij staat in een 13 jaar oud huis op de 2e verdieping op een betonnen vloer met onder de machine een rubberen trilmat, wij slapen op de 1e verdieping en met de slaapkamer deur dicht worden we er niet wakker van.
Zie voor tijden van de programma's ook blz. 17 en 18 van de handleiding: http://www.electrolux-ui....14%5C132%5C906071umNL.pdf

T.a.v. het eerder genoemd punt m.b.t. pluizen in de wastrommel: Hier is geen sprake van, hij beschikt gewoon over een eenvoudig te legen pluizenfilter.

Pro tip: wij hebben hem bij bcc in de outlet gekocht tijdens de btw weg ermee dagen. Korting omdat er een kras op (nota bene) de achterkant zat minus de btw eraf resteerde een bedrag van € 768 _/-\o_ :9~
toon volledige bericht
Dat is wel een verdomd leuk prijsje! Hij lijkt nu niet meer in het assortiment van BCC te zitten, en Media Markt en Cool Blue hebben hem voor de volle mep :(

Iemand anders die nog een goede actie weet? (of wanneer zijn er weer ergens btw-vrije dagen? ^^ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Shadow_Zero schreef op maandag 28 mei 2018 @ 15:09:
[...]

Dat is wel een verdomd leuk prijsje! Hij lijkt nu niet meer in het assortiment van BCC te zitten, en Media Markt en Cool Blue hebben hem voor de volle mep :(

Iemand anders die nog een goede actie weet? (of wanneer zijn er weer ergens btw-vrije dagen? ^^ )
Dit topic hiervoor kicken na een halfjaar stilte en een jaar na plaatsing inmiddels heeft niet zo veel zin. Je kunt de pricewatch pricewatch: AEG L99696HWD even in de gaten houden komende tijd en eventueel Aanbiedingen en Kortingscodes of er acties gemeld worden winkels. Dit topic sluit ik.

Select * from fish

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.