Vandaag besloten de SSD uit mijn oude laptop in de laptop van mijn vriendin te plaatsen. Beiden draaien Windows 10. De SSD deed het in de laptop perfect na een schone installatie. Echter de HDD van mijn vriendin waar dus nog Windows 10 opstaat wil mijn oude laptop niet slikken. Het is een Dell Inspiron n5030 maar na het Dell logo blijft ie hangen op een knipperende cursor streepje zogezegd. Verder geen melding oid. In bios en bios zelftest geven geen problemen met het systeem aan. Kan iemand mij hiermee helpen?
Vraag
Alle reacties
Ik gok dat dit een driver probleem is.
Aangezien de HDD uit een andere pc kwam, daar is toendertijd Win 10 op gezet in combinatie met de benodigde drivers voor die specifieke HW.
Ala je die HDD 1 op 1 in een andere PC stopt met andere hardware gaat dit inderdaad niet werken.
Theoretisch kan je wel wat proberen, maar of het een succes wordt is de vraag.
Aangezien de HDD uit een andere pc kwam, daar is toendertijd Win 10 op gezet in combinatie met de benodigde drivers voor die specifieke HW.
Ala je die HDD 1 op 1 in een andere PC stopt met andere hardware gaat dit inderdaad niet werken.
Theoretisch kan je wel wat proberen, maar of het een succes wordt is de vraag.
Stop de schijf in een externe behuizing, haal de belangrijke data eraf en doe een schone installatie.
I reject your reality and substitute my own
Hoe zou ik dit kunnen aanpassen? De bios geeft mij hier volgens mij geen mogelijkheid toe..ido schreef op maandag 17 april 2017 @ 22:00:
Mogelijk de hdd in gpt formaat en je oude laptop die enkel mbr ondersteund?
Dit is denk ik wel een goed advies. Dan via daar formatteren en dan gewoon schone Windows installatie erop?nelizmastr schreef op maandag 17 april 2017 @ 22:38:
Stop de schijf in een externe behuizing, haal de belangrijke data eraf en doe een schone installatie.
[ Voor 5% gewijzigd door Verona27 op 18-04-2017 01:01 ]
Lijkt meer op dat de BIOS de HDD niet kent. Niks geen driver probleem. Wat zegt de Dell BIOS?
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Een driver probleem zou moeten resulteren in een blauw scherm of op zijn minst iets anders op het scherm dan het 'knipperstreepje'
Ook zou de bios eigenlijk moeten aangeven dat het niet kan booten omdat er geen bootdevice is
Zou ook een BIOS vs UEFI probleem kunnen zijn, inderdaad GPT dan, maar ook dan zou de bios niet kunnen booten en dit melden.
Er mist een hoop informatie. Gebeurt er echt niks?
Ook zou de bios eigenlijk moeten aangeven dat het niet kan booten omdat er geen bootdevice is
Zou ook een BIOS vs UEFI probleem kunnen zijn, inderdaad GPT dan, maar ook dan zou de bios niet kunnen booten en dit melden.
De laptop geeft het Dell logo en laadt die traag en daarna krijg ik een zwart scherm met alleen linksbovenaan een knipperende "_". Verder gebeurt er inderdaad niets. In de BIOS kan ik ook vrijwel niets instellen. Is het evt mogelijk om met behoud van gegevens opnieuw Windows te installeren? Krijg dan gewoon een Windows.old file, neem ik aan met alle oude bestanden erin?xFeverr schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 09:08:
Een driver probleem zou moeten resulteren in een blauw scherm of op zijn minst iets anders op het scherm dan het 'knipperstreepje'
Nee niet mogelijk, dat zou alleen kunnen binnen Windows zelf. Aangezien die niet start gaat dat niet werken.
Probeer is een Linux live CD en kijk of die bij de harddisk kan.
Maar plaatst Windows niet automatisch een oude installatie in een Windows.old file? Ik heb echt 0 ervaring met Linux, maar zal het eens proberen. Anders ga ik eerst toch maar voor de HDD in een externe casing en dan de bestanden eraf halen en dan een schone installatie erop.xFeverr schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 10:25:
Nee niet mogelijk, dat zou alleen kunnen binnen Windows zelf. Aangezien die niet start gaat dat niet werken.
Ja dat doet Windows automatisch ALS je kiest voor in-place upgrade. En die optie is alleen beschikbaar binnen Windows, wanneer je de installatie start. Als je de setup start buiten Windows kan je alleen een schone installatie doen.
Wat je kan doen is een USB-stick pakken en daar Ubuntu op downloaden.
1. Download Ubuntu hier
2, Download Rufus hier
3. Volg de stappen die Ubuntu beschrijft hier
Als je klaar ben zorg je er voor dat de USB-stick in de computer met de problemen zit en start je hem op. Mogelijk start de USB-stick al vanzelf aangezien er geen andere bootopties zijn.
Zo niet? Zoek naar een Boot-menu ('Press F12 to enter boot menu') en kies voor de USB
Niet kunnen vinden? Ga naar BIOS en verander de boot-volgorde zodat hij eerst controleert op USB.
Kies voor 'Ubuntu proberen zonder te installeren' en kijk of je bij je bestanden komt.
1. Download Ubuntu hier
2, Download Rufus hier
Als je klaar ben zorg je er voor dat de USB-stick in de computer met de problemen zit en start je hem op. Mogelijk start de USB-stick al vanzelf aangezien er geen andere bootopties zijn.
Zo niet? Zoek naar een Boot-menu ('Press F12 to enter boot menu') en kies voor de USB
Niet kunnen vinden? Ga naar BIOS en verander de boot-volgorde zodat hij eerst controleert op USB.
Kies voor 'Ubuntu proberen zonder te installeren' en kijk of je bij je bestanden komt.
Ah dat is een goede tip! Bedankt! Ik ga het gelijk proberen.
Bij "system settings" -> "details" en dan "overview" zegt ie ook Disk 2.1 GB.
Als ik Ubuntu wil installeren ziet ie wel de HD lijkt het, onderaan onder "Apparaat waarop de opstartlader geïnstalleerd wordt" staat "/dev/sda ATA ST1000LM024 HN-M (1.0 TB)". Wat in ieder geval qua capaciteit klopt. Echter in het overzicht erboven staan 7 partities waarvan een er 989GB heeft en de rest allemaal kleinere partities, eentje met 8.6GB (dat is denk ik een oude Windows boot). Dus het lijkt erop dat de schijf al leeg is en de bestanden die erop stonden dus al verloren zijn?
Ik heb dit succesvol gedaan al lijkt het erop dat Ubuntu vanaf de USB stick alleen de USB stick ziet als opslag. Althans, alle mappen zijn leeg en kan nergens bij de HD komen voor zover ik hier kan zien. Maar dat kan ook komen omdat ik niet bekend ben met Ubuntu. Ik kijk nu in het menu links bij "Files".xFeverr schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 10:59:
Ja dat doet Windows automatisch ALS je kiest voor in-place upgrade. En die optie is alleen beschikbaar binnen Windows, wanneer je de installatie start. Als je de setup start buiten Windows kan je alleen een schone installatie doen.
1. Download Ubuntu hier
2, Download Rufus hier
Bij "system settings" -> "details" en dan "overview" zegt ie ook Disk 2.1 GB.
Als ik Ubuntu wil installeren ziet ie wel de HD lijkt het, onderaan onder "Apparaat waarop de opstartlader geïnstalleerd wordt" staat "/dev/sda ATA ST1000LM024 HN-M (1.0 TB)". Wat in ieder geval qua capaciteit klopt. Echter in het overzicht erboven staan 7 partities waarvan een er 989GB heeft en de rest allemaal kleinere partities, eentje met 8.6GB (dat is denk ik een oude Windows boot). Dus het lijkt erop dat de schijf al leeg is en de bestanden die erop stonden dus al verloren zijn?
[ Voor 107% gewijzigd door Verona27 op 18-04-2017 12:28 ]
Start in Ubuntu is het programma gparted en maak is een screenshot, dan kunnen we is kijken

Voila! Lijkt er volgens mij inderdaad op dat de schijf gewoon leeg is op een paar Windows partities na.

[ Voor 45% gewijzigd door Verona27 op 18-04-2017 13:32 ]
Nou ja, leeg is anders. Er staat 170 GB used. 30 eraf voor windows zelf, 140 GB aan programmas en data.
Om je een idee te geven, daar passen tienduizenden fotos op (om maar eens wat te noemen)
Om je een idee te geven, daar passen tienduizenden fotos op (om maar eens wat te noemen)
Ohja! Ik zie het nu! Enig idee hoe ik daarbij kan komen?Reepje schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 13:45:
Nou ja, leeg is anders. Er staat 170 GB used. 30 eraf voor windows zelf, 140 GB aan programmas en data.
Er is dus 170 GB in gebruik. OS neemt 20 GB in beslag, wat programma's 30 GB, en dan hou je > 100 GB aan documenten over. Dit 'gauw' kopiëren naar een externe schijf en met gparted de partities eraf donderen.
Je kan eenvoudig in de usb-poort van je computer toch een externe schijf hangen. Dan kan je met een soort verkenner mappen kopiëren.
Haal dan de externe schijf los om vervelende fouten te voorkomen!!!
Je kan eenvoudig in de usb-poort van je computer toch een externe schijf hangen. Dan kan je met een soort verkenner mappen kopiëren.
Open GParted and delete all partitions.
Click on Apply ... then click on Device.
Select Create a new partition table.
Select gpt when you have an EFI based BIOS.
Select msdos when you have a legacy BIOS.
Now the whole disk is completely blank.
[ Voor 65% gewijzigd door Witte op 18-04-2017 14:13 ]
Houdoe
Maar het punt is dat ik die mappen niet zie in de verkenner van Ubuntu. En ik heb zelf geen externe hardeschijf van 1TB, of heb ik slechts 170GB nodig? En kan ik dan met Gparted gewoon de partitie verplaatsen naar een externe schijf?Witte schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 14:05:
Er is dus 170 GB in gebruik. OS neemt 20 GB in beslag, wat programma's 30 GB, en dan hou je > 100 GB aan documenten over. Dit 'gauw' kopiëren naar een externe schijf en met gparted de partities eraf donderen.
[...]
Ik heb een hardeschijf met 200gb vrije ruimte aan de laptop hangen en die ziet ie ook. Alleen ik ben er nog niet echt achter hoe ik dan via Gparted de data kan verplaatsen naar mijn externe hardschijf.
[ Voor 11% gewijzigd door Verona27 op 18-04-2017 16:30 ]
Nu zien we wel dat de harde schijf een UEFI installatie heeft.
Normaal gezien koppelt Ubuntu automatisch aan, maar lijkt daar nu geen zin in te hebben. De OS partitie, probeer die is te rechtsklikken en kijk of er een optie als Mount of aankoppelen bij staat. Zo niet, dan gaan we de terminal induiken...
Mocht hij dus aankoppelen/mounten dan kan je via de verkenner naar je bestanden toe. Bekijk anders ook even de 'map' /mnt/sda5.
Zie je je bestanden? Dan pak je een externe HD erbij en kopieer je die hap
Normaal gezien koppelt Ubuntu automatisch aan, maar lijkt daar nu geen zin in te hebben. De OS partitie, probeer die is te rechtsklikken en kijk of er een optie als Mount of aankoppelen bij staat. Zo niet, dan gaan we de terminal induiken...
Mocht hij dus aankoppelen/mounten dan kan je via de verkenner naar je bestanden toe. Bekijk anders ook even de 'map' /mnt/sda5.
[ Voor 25% gewijzigd door xFeverr op 18-04-2017 16:45 ]
Zit er usb stick oid in je laptop tijdens het opstarten? Is je hardeschijf wel je eerste opstart device? Staat fastboot uit?
P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
Mount staat er wel tussen maar is grayed out. Dus kan ik niets mee.. Ik kan wel copy klikken maar wil niet kopieren naar de externe HD. Daarnaast heb ik een resize/move optie maar weet niet zo goed wat ik daarmee moet want dan moet ik bepaalde waarden opgeven.xFeverr schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 16:43:
Nu zien we wel dat de harde schijf een UEFI installatie heeft.
[ Voor 12% gewijzigd door Verona27 op 18-04-2017 17:03 ]
Oké geen gekke dingen doen in GParted, dat kan fout aflopen als je niet weet wat je doet.
Open een terminal (ctrl+alt+T) en typ in:
Ik 'spreek' geen linux, maar dit zou moeten werken. Ga daarna in je verkenner naar de map /mnt/hdd
Toelichting: Linux werkt met mappen. Alles is een map, en verschillende apparaten verdwijnen dan ook in mappen. Nu maken we met mkdir een map aan genaamd 'hdd'. Daarna zeggen we dat we partitie sda5 willen koppelen aan de map 'hdd' die we zojuist gemaakt hadden. Sudo zorgt ervoor dat je het commando erachter uitvoert als administrator (superuser, root, etc)
Open een terminal (ctrl+alt+T) en typ in:
sudo mkdir /mnt/hdd sudo mount /dev/sda5 /mnt/hdd
Ik 'spreek' geen linux, maar dit zou moeten werken. Ga daarna in je verkenner naar de map /mnt/hdd
Toelichting: Linux werkt met mappen. Alles is een map, en verschillende apparaten verdwijnen dan ook in mappen. Nu maken we met mkdir een map aan genaamd 'hdd'. Daarna zeggen we dat we partitie sda5 willen koppelen aan de map 'hdd' die we zojuist gemaakt hadden. Sudo zorgt ervoor dat je het commando erachter uitvoert als administrator (superuser, root, etc)
[ Voor 58% gewijzigd door xFeverr op 18-04-2017 17:12 ]
Ik heb geprobeerd via disks te mounten maar krijg dan de melding dat het niet kan omdat de ntfs partitie in een onveilige staat verkeerd. Ze raden aan Windows te hervatten en volledig af te sluiten (geen hibernation or fast starting)
Krijg via terminal zelfde melding als hierboven. Lijkt erop dat fastbooting of hibernation roet in het eten gooit. Ik kan ook read-only doen maar daar heb ik niet zoveel aan als ik die bestanden eraf wil halen?
Krijg via terminal zelfde melding als hierboven. Lijkt erop dat fastbooting of hibernation roet in het eten gooit. Ik kan ook read-only doen maar daar heb ik niet zoveel aan als ik die bestanden eraf wil halen?
[ Voor 31% gewijzigd door Verona27 op 18-04-2017 17:13 ]
Tja, windows is niet netjes afgesloten, of er is iets met hibernation.
Probeer:
sudo ntfsfix /dev/sda5
(je hibernation-file wordt dan wel om zeep geholpen, maar ik ga er vanuit dat je toch geen hibernation wil gebruiken
)
Probeer:
sudo ntfsfix /dev/sda5
(je hibernation-file wordt dan wel om zeep geholpen, maar ik ga er vanuit dat je toch geen hibernation wil gebruiken
[ Voor 37% gewijzigd door Witte op 18-04-2017 17:14 ]
Houdoe
Mocht dit niet werken dan zal je de harddisk even terug moeten plaatsen in de andere pc. Windows sluit je daarna af door met shift ingedrukt op 'opnieuw opstarten' te klikken. Druk hierna op 'de pc uitzetten'
Toelichting:
Huh? De pc opnieuw opstarten met shift ingedrukt? Ja. Dit zorgt ervoor dat je in een speciaal menu komt. Zodra je hier zegt dat de pc uitgezet moet worden zal hij volledig uitschakelen. Fastboot in Windows gebruikt namelijk een trucje om het snel opstarten voor elkaar te krijgen. Hij meld je af en gaat daarna eigenlijk in hibernate. Dat merk je normaal gezien niet, behalve nu
[ Voor 36% gewijzigd door xFeverr op 18-04-2017 17:16 ]
Ik denk dat fastbooting nog aan stond. Maar zou het wel werken als ik er een externe schijf van maak of houd ik dan dit probleem?Witte schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 17:12:
Tja, windows is niet netjes afgesloten, of er is iets met hibernation.
Probeer:
sudo ntfsfix /dev/sda5
Ntfsfix geprobeerd maar weer melding dat hibernation idd nog aanstaat. Ga em maar terugplaatsen idd. Zal morgen ff update plaatsen of dat lukt, want ik heb daar nu geen tijd meer voor. In ieder geval heel erg bedankt voor de hulp tot nu toe!
[ Voor 26% gewijzigd door Verona27 op 18-04-2017 17:16 ]
Je kan ook in read-only mode mounten:
sudo mount -o ro /dev/sda5 /mnt/hdd
Dat is wellicht voldoende.
Interessant leesvoer: https://askubuntu.com/que...system-due-to-hibernation
Interessant leesvoer: https://askubuntu.com/que...system-due-to-hibernation
[ Voor 38% gewijzigd door Witte op 18-04-2017 17:19 ]
Houdoe
Ik ga dat nog even proberen, maar kan ik dan de bestanden eraf halen of kan ik dan alleen de bestanden lezen?Witte schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 17:18:
Je kan ook in read-only mode mounten:
lezen is toch genoeg om te kopiëren.
Als je klaar bent, moet je de externe schijf losmaken en kan je met gparted alle partities verwijderen (je hoeft volgens mij niet te kunnen mounten om te verwijderen) en een nieuw partitieschema maken (MBR)
Als je klaar bent, moet je de externe schijf losmaken en kan je met gparted alle partities verwijderen (je hoeft volgens mij niet te kunnen mounten om te verwijderen) en een nieuw partitieschema maken (MBR)
[ Voor 27% gewijzigd door Witte op 18-04-2017 17:22 ]
Houdoe
Ik zit er nu volgens mij in via mnt/hdd maar alle mapjes lijken leeg om een of andere reden.. al zegt ie via eigenschappen wel dat er veel in zit. Kan ook nergens mij externe schijf vinden via Files.Witte schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 17:20:
lezen is toch genoeg om te kopiëren.
Als je klaar bent, kan je met gparted alle partities verwijderen (je hoeft volgens mij niet te kunnen mounten om te verwijderen) en een nieuw partitieschema maken (MBR)
Ah ik moest de externe schijf nog mounten via Disks. Dat heb ik nu gedaan en ga nu kopiëren. Dat kan wel tijdje duren. Ik hoop dat ik de bestanden dan via Windows wel gewoon kan terugvinden.
[ Voor 26% gewijzigd door Verona27 op 18-04-2017 17:27 ]
dit kan je zelf ook google-en
https://askubuntu.com/que...-to-mount-an-external-hdd
Succes!
Succes!
[ Voor 4% gewijzigd door Witte op 18-04-2017 17:30 ]
Houdoe
Echt heel erg bedankt! Ik hoop dat het nu allemaal werkt en de bestanden terug kan vinden via Windows verkenner, straks! Anders ga ik alsnog ff de schijf terugzetten ofzo.Witte schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 17:28:
dit kan je zelf ook google-en
Succes!
Pagina: 1