Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Al een paar jaar heb ik een pc uit de BBG van tweakers en nu ik The Witcher 3 wil spelen draait het niet al te vloeiend en meen ik me te herinneren dat deze pc goed over te clocken is. Hier heb ik echter geen recente ervaring mee dus wil ik het hier droppen. Mijn specs zijn de volgende:

AMD-Athlon X4-750K Quadcore
4 GB intern geheugen corsair DDB
ASRock FM2A75Pro4-M

MSI Radeon HD 7850, 2GB

Ik heb daarnaast de tools: AMD Overdrive en AsRock Extreme Tuner, standaard geïnstalleerd.

Wat raden jullie me aan? Valt het goed te tweaken of zou een betere videokaart mogelijk een beter idee zijn?

Alvast bedankt, Marcel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
ik denk dat je al deze vragen zelf ook wel had kunnen uitzoeken begin eens in het desbetreffende amd overclock topic...
probeer eerst zelf eens wat

gegroet
saltykidwhoknowshowtogoogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
okay ... nou dat AMD overclock topic daar kom ik niet echt aan uit. Heb ooit in een ver verleden wel in een bios met multipliers zitten prutsen, maar daar wil ik me niet echt meer aan wagen. Werkte toen trouwens wel aardig.

Heb het nu dan maar met AMD Overdrive geprobeerd en tot m'n verassing heeft die tool de functie Auto Clock.

ff runnen en ik ben van 3700Mhz naar 4100Mhz gegaan. Schijnt redelijk safe te zijn, doordat het meteen stabiliteit checkt. En kijkt zowel naar CPU/GPU en RAM. Al weet ik niet van de GPU en de RAM wat daar getuned is. Kan ik nog ergens terug zien wat de standaard instellingen waren?

Mijn system performance is nu: 7741. Was lager geloof ik maar was vergeten het getal op te schrijven. Hoe moet ik dat getal interpreteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen autotune gebruiken. Omdat het een veels te hoog voltage standaard toepast om je chip veilig te krijgen. Het probleem daaruit is dat er meer warmte en stroom wordt gebruikt, en zelfs de levensduur indien te hoog voltage, achteruit kan gaan.

https://www.google.nl/sea...#q=Amd+X4+overclock+guide

Zijn tientallen guides te vinden op gebied van OC'en met een X4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:09

auto660

1991 240 GL Brick

Om het even heel simpel samen te vatten om in ieder geval een beginnetje te kunnen maken:

Je hebt een multiplier unlocked processor. De snelheid wordt dus bepaald door de bussnelheid x multiplier

De bussnelheid (en dus de rest van het hele scala aan opties) kun je gewoon laten voor wat het is. Het is namelijk geen lastige processor om via de multiplier te overclocken. En dat is precies wat je het beste kan doen.

Vervolgens haal je je vcore van auto af en zet je deze op de standaard waarde die je processor heeft. (even onder load met cpu-z uitlezen) of je gebruikt de offset functie.

Zet je turbo boost (of hoe dat bij AMD heet) even uit, we willen niet dat je pc alsnog zelf gaat rommelen met de multiplier en de vcore.

Vervolgens verhoog je de multiplier steeds met 0.5x vanaf de standaard waarde totdat de pc onstabiel wordt. De stabiliteit kun je testen met 20 minuten Prime95 small fft's. Daarna kun je de pc gewoon gaan gebruiken en is de "real life use" eigenlijk de stabiliteitstest omdat je dan de processor uiteindelijk op allemaal verschillende vlakken gebruikt, iets wat een stress-test tooltje niet doet.

Mocht de computer onstabiel werken dan moet je de vcore met 1 of 2 stapjes verhogen en vervolgens weer de computer op stabiliteit testen.

Let ook even goed op je temperatuur, deze wil je bij AMD niet veel hoger dan 70 graden hebben. Pas dus goed op dat je niet in één keer de vcore té ver ophoogt.

Ennehh... auto-oc is hier vloeken in de kerk >:)

PS:
Volgens mij was de 7850 ook een videokaart waar nog een redelijk overclock potentieel in zit. Bij de 7950 was het bij mij altijd wel de moeite waard om er een overclock op te zetten en de powerlimit wat ruimer te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door auto660 op 18-04-2017 21:48 ]

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
okay auto-oc heeft volgens mij toch niet tot vast ingestelde settings geleid, dus toch maar eens in de UEFI gekeken.

Processor speed stond hier op 3400 x34.0 dit heb ik gewijzigd naar 3600 x36.0
AMD turbo core technologie heb ik disabled
en de CPU kon ik op Manual of op Optimized OC mode zetten. Ik heb m dus op Manual gezet en dan geeft ie een CPU voltage van 1.275V (weet niet of waar dat load van CPU-Z staat?!)

En dan nog eens 3DMax - Fire Strike benchmark gerunned. MP 36.0 tov MP 34.0 scheelt het maar 19 scorepunten. Daar doe je het toch niet voor? Toch maar stapje voor stapje doen dan?

Temperatuur is goed overigens rond de 40C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:09

auto660

1991 240 GL Brick

Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2017 @ 21:21:
okay auto-oc heeft volgens mij toch niet tot vast ingestelde settings geleid, dus toch maar eens in de UEFI gekeken.

Processor speed stond hier op 3400 x34.0 dit heb ik gewijzigd naar 3600 x36.0
AMD turbo core technologie heb ik disabled
en de CPU kon ik op Manual of op Optimized OC mode zetten. Ik heb m dus op Manual gezet en dan geeft ie een CPU voltage van 1.275V (weet niet of waar dat load van CPU-Z staat?!)

En dan nog eens 3DMax - Fire Strike benchmark gerunned. MP 36.0 tov MP 34.0 scheelt het maar 19 scorepunten. Daar doe je het toch niet voor? Toch maar stapje voor stapje doen dan?

Temperatuur is goed overigens rond de 40C
Dat zijn GPU benchmarks die juist zijn gemaakt om zo veel mogelijk cpu onafhankelijk te zijn. Probeer maar eens hwbot prime, wprime of superpi. Dit zijn cpu benchmarks waarmee je wel een verschil gaat zien.

Het voltage in CPU-Z is het werkelijke uitgelezen voltage, het voltage in je UEFI is het ingestelde voltage wat je moederbord probeert te behalen.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok dat verklaart waarom. Maar dan zou ik ipv de High performance gaming benchmark, de Home PC benchmark kunnen draaien en vergelijken. Mogelijk dat het verschil hier beter te zien is.

Je zegt in je vorige post: Vervolgens haal je je vcore van auto af en zet je deze op de standaard waarde die je processor heeft. (even onder load met cpu-z uitlezen)

CPU heb ik dus op Manual gezet, maar welke standaard waarde bedoel je dan die hier ingevuld zou moeten worden? En waar kan ik die aflezen in CPU-z?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nou heb de MP nog even op 37x gezet en de GPU met MSI afterburner

Core Clock - 900 - 950
Memory Clock - 1200 - 1250

ik laat het hier even bij. Resultaten lijken een stuk beter te zijn met 3dmark. nu nog even kijken of t stabiel is.
Pagina: 1