[Advies nodig] Nieuwe PC in elkaar zetten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkara
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-03 20:19
Hallo,

Ik heb tot voorheen altijd custom build computers gehad maar ik kreeg ze dan compleet gebouwd geleverd. Ik ga nu een lijst componenten bestellen en het zelf proberen te bouwen. Heb wel ongeveer een idee hoe het gaat maar is er iemand die nog ergens een gedetailleerde instructie-gids heeft oid? Ik heb alle componenten bekeken dus ik ben compleet met betrekking tot wat er in gaat, ben alleen niet helemaal zeker van hoe.
Of weet iemand een goede video(reeks) aan te wijzen die ik kan volgen/troubleshooten ofzo?
Deze is niet bedoeld als hoofdcomputer maar een kastje ernaast waarmee ik opzetjes kan maken en wat simpelere games kan doen zonder zorgen.

In verband met duidelijkheid, hier de productlijst van wat ik er in ga stoppen.

MSI B250 Motherboard (Socket 1151) Dual Threading (ATX Standard)
2x8GB DDR4 RAM
Intel Core i5-6400 Boxed, Quadcore 3.3GHz (Komt met Koeling)
MSI Radeon RX 470 Gaming X 8G
Western Digital Purple 1TB SATA HDD
Cooler Master V Series V550 Voeding
Bitfenix Comrade Behuizing (ATX Standard)
2x Aerocool Shark Fan White Edition, 140mm

Alvast bedankt voor het lezen, reacties zeer welkom!

[ Voor 0% gewijzigd door Punkara op 17-04-2017 16:25 . Reden: Verduidelijking ]

Beste antwoord (via Punkara op 17-04-2017 18:41)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:33
Prima dat je je gaat inleren voor je het daadwerkelijk gaat uitvoeren!

Ik zou zeggen, ga naar youtube, zoek naar "how to assemble a computer step by step" en kijk een paar verschillende handleidingen. Dan zie je een beetje de verschillende werkmethodes en kan je de aanpak nemen die voor jou goed aanvoelt.
(Zo zag ik er net een die met een antistatisch bandje aan het werk ging - en daarbij de PC/voeding op een geaard stopcontact aansloot. Weliswaar de schakelaar in de uit-stand, maar toch... :X )

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten

Ik zou zeggen, ga naar youtube, zoek naar "how to assemble a computer step by step" en kijk een paar verschillende handleidingen. Dan zie je een beetje de verschillende werkmethodes en kan je de aanpak nemen die voor jou goed aanvoelt.
(Zo zag ik er net een die met een antistatisch bandje aan het werk ging - en daarbij de PC/voeding op een geaard stopcontact aansloot. Weliswaar de schakelaar in de uit-stand, maar toch... :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:42

DukeBox

loves wheat smoothies

vanaalten schreef op maandag 17 april 2017 @ 18:08:
Aarde via je voeding is niet anders dan aarde via een bandje. Je moet alleen je kast niet loslaten ;)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkara
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-03 20:19
vanaalten schreef op maandag 17 april 2017 @ 18:08:

Ik wist niet welke zoekterm ik moest gebruiken (Ben niet enorm bedreven in Google-Fu) dus dankjewel! Ik ga het gewoon proberen uit te vogelen op die manier. Heb gehoord dat het ene component het langer volhoud dan de andere, dus ipv telkens hele kast weggooien/weggeven is een deel vervangen veel voordeliger, maar moet ik het dus wel kunnen doen! En dan maak ik liever beginnersfouten op een kastje van 800 dan op een custom renderkast.

Bij deze een 'Beste Antwoord gekozen' dus al waardeer ik additionele tips/tricks/advies, als de mod het nodig vind kan deze binnenkort op slot :) Cheers!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
DukeBox schreef op maandag 17 april 2017 @ 18:10:
[...]

Aarde via je voeding is niet anders dan aarde via een bandje. Je moet alleen je kast niet loslaten ;)
Nee, dat bedoel ik niet. Kijk naar dit filmpje:

...en dan vooral van 03:00 tot 04:00.

Antistatisch bandje om, bevestigd aan de kast via een handige aanpak met een afstandhouder. En vervolgens wordt de ingebouwde voeding aangesloten via een geaard stopcontact op een normaal stopcontact. 220V op je systeem, terwijl je er mee aan het werk bent. Weliswaar de schakelaar 'uit', maar oh zo makkelijk om per ongeluk om te zetten. En nou weet ik wel dat er dan nog steeds niets mis hoeft te gaan, maar principieel ben ik het er niet mee eens: *geen* 220V aansluiting op de PC als je er in aan het werk bent.
Punkara schreef op maandag 17 april 2017 @ 18:45:
Ik wist niet welke zoekterm ik moest gebruiken (Ben niet enorm bedreven in Google-Fu) dus dankjewel! Ik ga het gewoon proberen uit te vogelen op die manier. Heb gehoord dat het ene component het langer volhoud dan de andere, dus ipv telkens hele kast weggooien/weggeven is een deel vervangen veel voordeliger, maar moet ik het dus wel kunnen doen! En dan maak ik liever beginnersfouten op een kastje van 800 dan op een custom renderkast.
Belangrijkste fouten die vaak gemaakt worden en kostbaar kunnen zijn:
- afstandbusjes in de PC waar je het moederbord op plaatst: controleer *goed* op je er niet te weinig maar vooral ook niet teveel hebt! Bij elk schroefgat in je moederbord hoort 1 afstandbusje. Elk afstandbusje waar *geen* schroefgat zit moet er uit!

- zeker bij Intel processoren kom je vaak problemen tegen van gebogen pinnetjes in de socket. Daarom voor je de CPU plaatst: *heel* goed kijken of alle pinnetjes in de socket recht staan. En de processor voorzichtig en precies in de socket plaatsen.
Bij deze een 'Beste Antwoord gekozen' dus al waardeer ik additionele tips/tricks/advies, als de mod het nodig vind kan deze binnenkort op slot :) Cheers!
Dank! En topics worden hier niet gesloten, ze dwalen gewoon weg in de diepte van het archief.
En beter voor de zekerheid vragen stellen dan riskeren iets fout te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:42

DukeBox

loves wheat smoothies

vanaalten schreef op maandag 17 april 2017 @ 18:56:
En vervolgens wordt de ingebouwde voeding aangesloten via een geaard stopcontact op een normaal stopcontact. 220V op je systeem, terwijl je er mee aan het werk bent. Weliswaar de schakelaar 'uit'
Er staat op geen enkele manier 220V (230V) op je systeem. Daarnaast is dit een prima manier van aarden, het is er in wezen voor gemaakt.
..maar oh zo makkelijk om per ongeluk om te zetten.
True.. maar dat is gewoon ervaring, daarnaast sluit ie de boel ook pas aan zodra het correct in de kast zit.

Ik zeg niet dat dit de beste manier is maar er zijn heel wat manieren véél slechter.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1