Nieuwe SSD voor Steam.

Pagina: 1
Acties:

• Mauricevk
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-02 22:01
Goedendag,

Ik merk dat bij huidige 1TB HDD vol begint te raken en vraag me af of ik er goed aan doe om hiervoor een SSD voor aan te schaffen.
Volgens mij verkort dit ook de laadtijden van bepaalde games?

Nu viel mij oog op de volgende SSD.
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung 960 EVO 1TB€ 348,33€ 348,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 877,29

Deze SSD loopt via een M.2 (PCI-e 3.0 x4). slot, terwijl mijn moederbord een M.2 (S600/Pcie2.0x2) heeft.
Merk ik veel verschil als die van een 3.0 x4 naar een 2.0 x2 loopt?
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z97S SLI Krait Edition€ 198,38€ 198,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 973,67

Ik zoek een?
1TB SSD voor Steam.

Wat is je budget?
Niet echt een budget, maar wel 'bang-for-bucks'.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Samsung / Crucial.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Moederbord bovenstaand aangegeven.
Gebruik voor Steam games, tevens voor het eventueel verkorten van laadtijden.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-02 06:55
@Mauricevk Alle SSD's zijn al bizar snel, de maximale snelheden zijn in een PCIe 2.0 x2 slot natuurlijk lager maar je merkt het nauwelijks. SSD's zijn bijna nooit de bottleneck. Maar het gaat dus prima werken :).

Verwijderd

Maar, even om zeker te zijn: 1TB SSD voor enkel steam & wat games? Ik zou behoorlijk wat geld besparen en een kleinere variant pakken.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-02 06:55
@Mauricevk @Verwijderd Handige tool hiervoor: Folder size. Die laat zien hoe veel data zich in elke map bevindt, soms ondek je ergens nog mappen met gigabytes en gigabytes aan oude bestanden, films of games die je nooit meer gebruikt.

• Mauricevk
Verwijderd schreef op maandag 17 april 2017 @ 16:18:
Maar, even om zeker te zijn: 1TB SSD voor enkel steam & wat games? Ik zou behoorlijk wat geld besparen en een kleinere variant pakken.
Op dit moment is 900 GB aan games geïnstalleerd.
Dus heb wel minimaal 1TB nodig.

• Mauricevk
Balance schreef op maandag 17 april 2017 @ 16:20:
@Mauricevk @Verwijderd Handige tool hiervoor: Folder size. Die laat zien hoe veel data zich in elke map bevindt, soms ondek je ergens nog mappen met gigabytes en gigabytes aan oude bestanden, films of games die je nooit meer gebruikt.
Kan hiermee helaas niet veel besparen.
In mijn geval wordt de HDD alleen gebruikt voor Steam gamea. Ik zou oude games kunnen verwijderen om ruimte te maken, maar heb ze liever geïnstalleerd zodat ik ze gelijk kan spelen mocht ik willen.

• Metallize
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-02 16:51
games op een m.2 ssd laden is een hoop sneller dan sata ssd's bijvoobeeld op mijn samsung 960 pro , laad ik een save van de witcher 3 binnen de 5 seconden, op een sata ssd 10 seconden. de vraag is meer, maakt t je uit die paar extra seconden ?

ikzelf denk dat ik in de toekomst nog een 1TB m.2 er in steek in mn tweede poort, omdat t kan en het niet zoveel duurder is dan de sata variant, maar om bijvoorbeeld die 2 m.2's in een striped raid te zetten .... waarom ?? het is zo snel nu dat ik t verschil niet meer eens zie :S of merk _/-\o_

[ Voor 37% gewijzigd door Metallize op 17-04-2017 17:52 ]

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:53
Je kan met Steam tegenwoordig ook games verplaatsen tussen je hardeschijven. Misschien kun je ook een kleinere SSD + een grote HDD overwegen, en dan voordat je gaat spelen snel wat heen en weer verplaatsen?

I'm a photographer, not a terrorist

Verwijderd

En hoeveel van die games speel je nog daadwerkelijk? Lijkt mij dat als je er een 500 GB SSD bijprikt, bijv:
pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB

Dan heb je meer dan ruimte zat voor de games die je actief speelt, en het bespaard je een hoop geld.

@Metallize Ik merk letterlijk geen verschil tussen mijn M.2 SSD & mijn regular SSD.

• Metallize
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-02 16:51
Verwijderd schreef op maandag 17 april 2017 @ 17:52:
En hoeveel van die games speel je nog daadwerkelijk? Lijkt mij dat als je er een 500 GB SSD bijprikt, bijv:
pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB

Dan heb je meer dan ruimte zat voor de games die je actief speelt, en het bespaard je een hoop geld.

@Metallize Ik merk letterlijk geen verschil tussen mijn M.2 SSD & mijn regular SSD.
jah het verschil is er wel , maar t is te verwaarlozen ;)

• Mauricevk
citruspers schreef op maandag 17 april 2017 @ 17:51:
Je kan met Steam tegenwoordig ook games verplaatsen tussen je hardeschijven. Misschien kun je ook een kleinere SSD + een grote HDD overwegen, en dan voordat je gaat spelen snel wat heen en weer verplaatsen?
Dit is iets wat onbekend was bij mij. Dit zou dan een goede optie wezen, ik zal me hier even in verdiepen.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:56

MsG

Forumzwerver

En dit kan ook nog redelijk besparend zijn: SteamCleaner: https://github.com/Codeusa/SteamCleaner

Veel games komen met allemaal onnodige extra's, zoals allerlei redistributables en frameworks installers die je na installatie echt niet meer als losse setup nodig hebt. Zeker met zoveel games kan dit ook het nodige schelen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Metallize schreef op maandag 17 april 2017 @ 17:49:
games op een m.2 ssd laden is een hoop sneller dan sata ssd's bijvoobeeld op mijn samsung 960 pro , laad ik een save van de witcher 3 binnen de 5 seconden, op een sata ssd 10 seconden. de vraag is meer, maakt t je uit die paar extra seconden ?
Ik zien wat anders. Misschien was je sata SSD een hele oude, vol en maximaal gedefragmenteerd enz.
Als je dan een verse SSD gaat gebruiken, is die sneller.
Verder hebben veel mensen de M2 snelheden gezien (waw 2000 MB/sec) en dit maakt de beleving van hun M2 ssd ook sneller.

Gewoon gemeten met een stopwatch:

http://techreport.com/rev...ng-960-evo-ssd-reviewed/5

Waar je mooi het "verschil" kan zien tussen een mandje SSD's, enkele M2 rest sata

Verwijderd

Bij mij was een SATA 840EVO 250GB nog steeds sneller met boot en afsluiten dan mijn 950PRO 512GB PCIE3.0 x4.
Verder bij dagelijks gebruik 0.0 verschil gemerkt of het moet zo klein zijn dat het niet eens opvalt.

Tweaker Omni heeft 960GB Crucial M500's te koop voor een 'luttele' 195 euro per stuk, betrouwbare schijven met MLC chips ipv. TLC.
V&A aangeboden: Zoek jij veel grote SSD's voor weinig?

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:00
Ben je zeker dat je die 960 EVO voor €348,33 kunt krijgen? Ik zie overal prijzen die meer dan €100 hoger zijn. Was misschien een tijdelijke aanbieding of een fout?

Ik gebruik ook zo'n 960GB M500 die Martin900 aanhaalt voor Steam/Origin/GoG, heb die al ongeveer 2 jaar in gebruik. Probleem bij mij is nu ook wel dat ik minder dan 100GB over heb. Ja ik heb daar veel games op staan die al maanden niet meer opgestart zijn, maar ik heb nog steeds een downloadlimiet. Als ik meer ruimte nodig heb, maak ik een backup van de game naar NAS (niet om uit te voeren uiteraard), een 2TB SSD is me momenteel te duur.

De reden voor mij om naar een SSD voor games te gaan was niet de snelheid maar het geratel van de HDD. Tijdens gamen niet zo storend, maar bij gewoon gebruik wou ik daar gewoon vanaf zijn.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:01

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Mauricevk schreef op maandag 17 april 2017 @ 18:06:
[...]

Dit is iets wat onbekend was bij mij. Dit zou dan een goede optie wezen, ik zal me hier even in verdiepen.
Is handig, staat ergens tussen instellingen :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1