Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Beginner heeft hulp nodig

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben een beginner en ik ben bezig met simpele configuraties binnen GNS3.

Zie mijn screenshot waarmee ik bezig ben:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2myp007.png

Ik kan van mijn Admin pc of Router niet pingen naar de Switch(Vlan).

What ik tot nu toe heb gedaan:
1-) Alle IP addressen doorgevoerd
2-) No shutdown command gebruikt voor alle IP adressen die in gebruik zijn
Not: in het screenshot ziet het offline eruit maar alles is groen bij mij.

Wanneer ik "show ip interface brief" doe op mijn switch zie ik dat VLAN1 protocol down is, hoe kan ik deze weer up krijgen? Bij mijn admin pc en router zijn ze up. Terwijl ik niks anders heb gedaan.

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-11 14:50
Heb je wel je VLAN toegewezen aan de switchpoorten? Zonder een access poort doet een VLAN namelijk niet zo bijzonder veel. Je hebt wel een IP adres aan je VLAN toegewezen op de switch, maar die wordt in principe alleen gebruikt om in te loggen op de switch zelf. De switch gaat zelf niet met een IP adres routeren.

[ Voor 72% gewijzigd door ItMeAedri op 17-04-2017 17:58 ]

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:51
Post de configuraties van de switch en router?

Verwijderd

Topicstarter
ItMeAedri schreef op maandag 17 april 2017 @ 17:54:
Heb je wel je VLAN toegewezen aan de switchpoorten? Zonder een access poort doet een VLAN namelijk niet zo bijzonder veel. Je hebt wel een IP adres aan je VLAN toegewezen op de switch, maar die wordt in principe alleen gebruikt om in te loggen op de switch zelf. De switch gaat zelf niet met een IP adres routeren.
plizz schreef op maandag 17 april 2017 @ 19:27:
Post de configuraties van de switch en router?
Screenshot:

Switch FE 0/0 en Router FE 0/0
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/33wwg91.png

Wat moet ik doen? Aub zo simpel mogelijk uitleggen :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2017 22:11 ]

• plizz
Ik zie op je eerste plaatje geen interface protocol up. Dus je hebt niks aangesloten op de switch module van die router die je als switch gebruikt. Je router en pc moet aangesloten op Fa3/x poort. Je hebt de router en pc direct op andere routering interface aangesloten i.p.v. switching interface Fa3/x.

Verwijderd

Topicstarter
plizz schreef op maandag 17 april 2017 @ 22:28:
Ik zie op je eerste plaatje geen interface protocol up. Dus je hebt niks aangesloten op de switch module van die router die je als switch gebruikt. Je router en pc moet aangesloten op Fa3/x poort. Je hebt de router en pc direct op andere routering interface aangesloten i.p.v. switching interface Fa3/x.
Waarom moet het op FA 3/0 zijn en niet 0/0 ?
Ik zie vele dus ik dacht doe de eerste maar :P

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/t6t8ae.png

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:54
Soms wil het helpen op de devices uit te zetten (rode stopknop) en dan weer aan te zetten (play knop).

Verwijderd

Topicstarter
a.boogerd schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 07:57:
Soms wil het helpen op de devices uit te zetten (rode stopknop) en dan weer aan te zetten (play knop).
Dat heeft niet geholpen, heb meerdere pings geprobeerd maar ook geen succes.

• plizz
Je hebt een router met een switch module gebruikt.Interface Vlan 1 zit op de switch module en niet op de router zelf. Fa0/0 en Fa0/1 zijn routering poorten van die router "switch1" (layer 3). Beide poorten zijn shutdown, dat zie je in status adminstratively down. Dus er kan ook geen verkeer door.
Je switch poorten op de router "switch1" zijn Fa3/0 t\m Fa3/15 (layer 2). Als je de Pc en router daar op aansluit, kan je wel interface vlan 1 pingen.

• ItMeAedri
Verwijderd schreef op maandag 17 april 2017 @ 22:32:
[...]

Waarom moet het op FA 3/0 zijn en niet 0/0 ?
Ik zie vele dus ik dacht doe de eerste maar :P

[afbeelding]
In principe ook geen verkeerde gedachte! Ik meen mij alleen te herinneren dat GNS3 geen 'officiele' level 2/3 switches heeft. Het zijn in principe routers met een switching module ingebouwd. Je kan het in ieder geval proberen om van ethernetpoorten te wisselen.

Je moet de volgende commando's (even vanaf het begin gezien ;) ) gebruiken om je access poorten te configureren. Anders worden er geen VLAN's gebruikt op de switch. Daarnaast zit de kans er heel dik in dat je ook nog VLAN routering moet configureren op je router, maar dat is een stapje verder :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
enable
config t
interface fa3/0
switchport mode access
switchport access vlan 1
no shut
exit

Verwijderd

Topicstarter
ItMeAedri schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 11:58:
[...]

In principe ook geen verkeerde gedachte! Ik meen mij alleen te herinneren dat GNS3 geen 'officiele' level 2/3 switches heeft. Het zijn in principe routers met een switching module ingebouwd. Je kan het in ieder geval proberen om van ethernetpoorten te wisselen.

Je moet de volgende commando's (even vanaf het begin gezien ;) ) gebruiken om je access poorten te configureren. Anders worden er geen VLAN's gebruikt op de switch. Daarnaast zit de kans er heel dik in dat je ook nog VLAN routering moet configureren op je router, maar dat is een stapje verder :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
enable
config t
interface fa3/0
switchport mode access
switchport access vlan 1
no shut
exit
Kijk eens, dit is super helder :) Ik ga dit vanavond proberen. Ik kan niet wachten!

Verwijderd

Topicstarter
ItMeAedri schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 11:58:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
enable
config t
interface fa3/0
switchport mode access
switchport access vlan 1
no shut
exit
Ik volgde CBT nuggets videos en hij deed dat niet. Hij deed simpele dingen zoals no shutdown en IP toeknen en toen kon hij meteen pingen, maar ik doe het via GSN3 en heb andere IOS images gebruikt.

• plizz
Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 13:59:
[...]

Ik volgde CBT nuggets videos en hij deed dat niet. Hij deed simpele dingen zoals no shutdown en IP toeknen en toen kon hij meteen pingen, maar ik doe het via GSN3 en heb andere IOS images gebruikt.
Ios versie maakt niet uit. IOS 12.4 en 15.2 is basis hetzelfde. Het model van router maakt wel uit.

• ItMeAedri
Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 13:59:
[...]

Dan vraag ik mij af wat er in de CBT nuggets voorbij komen. Dat klinkt namelijk alsof hij een reeks van drie routers met elkaar heeft gekoppeld om simpelweg met elkaar te pingen.

Verwijderd

Topicstarter
ItMeAedri schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 17:39:
[...]

Dan vraag ik mij af wat er in de CBT nuggets voorbij komen. Dat klinkt namelijk alsof hij een reeks van drie routers met elkaar heeft gekoppeld om simpelweg met elkaar te pingen.
  1. enable
  2. config t
  3. interface fa3/0
  4. switchport mode access
  5. switchport access vlan 1
  6. no shut
  7. exit
Ik heb dit uitgevoerd en meerdere pings verstuurd maar nog steeds geen succes :O 8)7
Router 0/0 is wel aangesloten op de Switch 3/0

Moet ik de FA 3/0 een IP toekennen? Dat hoeft toch niet want VLAN 1 heeft een IP en moet daarmee kunnen pingen.

Edit: Na paar minuten wachten en herstarten en nog even wachten heeft het gedaan :P your awesome!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2017 20:00 ]

• ItMeAedri
Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 19:41:
[...]
  1. enable
  2. config t
  3. interface fa3/0
  4. switchport mode access
  5. switchport access vlan 1
  6. no shut
  7. exit
Ik heb dit uitgevoerd en meerdere pings verstuurd maar nog steeds geen succes :O 8)7
Router 0/0 is wel aangesloten op de Switch 3/0

Moet ik de FA 3/0 een IP toekennen? Dat hoeft toch niet want VLAN 1 heeft een IP en moet daarmee kunnen pingen.

Edit: Na paar minuten wachten en herstarten en nog even wachten heeft het gedaan :P your awesome!
GNS3 kan een beetje traag werken :-) Nog even op de vraag of je een IP adres op de switchpoort moet instellen, nee.

Waarom? Een switch werkt namelijk op basis van een MAC adres, wat op laag 2 is van het OSI-Model (Linkje: https://nl.wikipedia.org/wiki/OSI-model). Een router, die op laag 3 werkt, ontvangt een pakketje en pakt het IP adres. Op basis van zijn routeringstabel stuurt de router het over een bepaalde lijn of dropt het pakketje.

Dan vraag jij je zeker af waarom je een IP adres op een VLAN kan instellen. Een laag 2 switch kan je namelijk ook via een VLAN beheren. Een laag 3 switch kan ook routeren, dus daarmee kan je ook gelijk inter VLAN routering regelen.

Ik ben vast het een en ander nog vergeten, maar dit is even wat ik mij weet te herinneren.
Pagina: 1