Aansluiting Meterkast berekenen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvduijvenbode
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 01-02-2018
Hallo,

Ik heb een kluswoning en moet nu gaan berekenen welke aansluiting ik in mijn meterkast nodig heb.
Standaard vraag je 3 x 25A of 1 x 35A aan, maar aangezien wij gebruik gaan maken van een Warmtepomp, WTW en inductiekookplaat zou het zomaar kunnen zijn dat er 3 x 35A benodigd is.

Gezien de grote kosten van een 3 x 35A aansluiting wil ik het graag zeker weten. Weet er iemand hoe ik dit kan uitrekenen?

Gr. Richard

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-07 14:00

RvV

Gewoon optellen wat je op elke groep hebt zitten en welke groepen er per fase zijn aangesloten. In eerste instantie zul je zien dat het zwaar overbooked is, maar in praktijk zal het allemaal wel meevallen als de verdeling goed is. Je kunt toch altijd nog verzwaren als het nodig blijkt te zijn?

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 18:18
3x25A nemen. Is kwa vastrecht net zo duur als 1x35A, maar praktischer om te verdelen en je hebt meer vermogen. Met 1x35A zit je vermogen al aardig richting zn max als je kookplaat op alle pitten vol staat. Dan gebruik je 32A (bij een 7.4kW plaat)

Je hebt, net als bij je internet, gelukkig overboeking. Je plaat zal in de praktijk niet continue die 7.4kW gebruiken (immers, je hebt niet alle pitten op max vermogen). Maar denk ook aan andere stroomzuipers: Droger (als je nog een ouderwetse hebt), frituur, oven enz. Dan is 35A gewoon te krap.

Je kan die 3x25 altijd nog upgraden als het tzt nodig is. Bespaart je wel 700 eur ofzo op jaarbasis.

En je kan prima 3x30A gebruiken zonder problemen, pas als je dat langere tijd doet zal ie uiteindelijk eruit springen. Maar als het een nieuwbouwproject/kast wordt krijg je automaten, dus kun je 'm altijd zelf weer inschakelen.

De rest: Dat is rekenen en logisch verstand. Het type huis maakt wel wat uit: Gaat het om een rijtjeswoning of een vrijstaande woning 3 badkamers, klusgarage en zwembad? Dan ga je het niet redden met die 3x25 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Inderdaad (laatste commentaar) simpel van geval tot geval het maximaal beschikbare vermogen uitrekenen, beslist niet moeilijk. integendeel zelfs. Althans voor iemand die bekend is met de materie. Maar als dat hoe eenvoudig dat voor een ingewijde ook mag zijn voor jou toch een stap te ver is, is het dan wel verantwoord om zo'n klus zelf te doen? Persoonlijk ben ik van mening dat het aan te bevelen is om dan tenminste een vakman erbij te halen. Afgezien nog van of het toegestaan is dat zelf doen aan een meterkast, is het niet verplicht om dit door een erkend installateur te laten doen?

Toch even een rekenvoorbeeld om te laten zien hoe eenvoudig dat is:
Je noemt drie opties op, 3 x 25A, 1 x 35A en 3x35A. De daarbij behorende vermogens zijn dan bij 230V
3 x 25 x 230 = 17,25kVA , 35 x 230 = 8,05kVA en 3 x 35 x 230 = 24,15kVA.

[ Voor 14% gewijzigd door Techneut op 17-04-2017 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:38
Apparatuur welke niet op krachtstroom/3fase wordt aangesloten en gelijktijdig wordt gebruikt goed verdelen over de 3 fases. Ben in de praktijk eigenlijk nog nooit iemand tegengekomen die niet voldoende had aan 3x25A. Ook villa met zwembad kan daarmee inprincipe af, gaat gewoon op gas. Ik denk dat je pas in de problemen gaat komen bij meerdere warmtepompen en/of het laden van je elektrische auto maar dat duurt nog even voordat dat gemeengoed is :) 1x35A wordt niet meer geleverd tenzij je hoofdzekering 1x25A vervangen wordt voor een 35A als die gesprongen is dus ik vind het wel bijzonder dat je die optie uberhaupt hebt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:00

SA007

Moderator Tweaking
Van wat ik begrepen heb hebben alle moderne warmtepomp installaties een meting die ervoor zorgt dat je niet boven de 3x25 uitkomt, de warmtepomp schakelt dan lager of uit.

Dit juist omdat het tarief tussen 3x25 en 3x35 zo groot is.

De 1-fase opties zijn niet bijster intressant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 17:52
Je moet dan niet je oven en je wasmachine erbij aanzetten en dat lijkt mij wel een ding.
Pagina: 1