Maakt de overheid het gebruik van scooters onmogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik rijd sinds kort na lange tijd weer op een bromfiets en Ik kom helaas tot de conclusie dat de overheid het me met haar regelgeving voor de plaats op de weg vrijwel onmogelijk maakt om via een efficiënte route van A naar B te rijden.

Op heel veel lange rechtdoorgaande fietspaden tussen plaatsen als bijvoorbeeld Rotterdam en Den Haag mag je niet komen, maar op autowegen en snelwegen (uiteraard) ook niet. Soms kan je op een bepaalde route grotendeels wel terecht, maar op een klein stuk mag je niet komen, waardoor de hele route komt te vervallen.
Je bent eigenlijk gedwongen om af en toe op plaatsen te rijden waar je niet mag komen, omdat het simpelweg niet anders kan.

Om überhaupt ergens te kunnen komen rijd ik nu af en toe noodgedwongen stukken via fietspaden waar ik officieel niet mag komen. Ik ben echter bang dat als ik een keer wordt aangehouden de politie weinig begrip zal hebben en onder het mom van "regels zijn regels" gewoon een bon zal uitschrijven.

Hoe denken jullie hierover? Houdt de wegbeheerder (wie dat dan ook moge zijn) te weinig rekening met bromfietsen?

(PS Ik weet dat er een scooter- en brommertopic is, maar ik denk dat dit net iets te veel en te breed is, ik wil dat topic niet "kapen".)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Het is lang geleden dat ik op een scooter heb gereden maar die regel dat je niet op fietspaden mag rijden geld toch alleen binnen de bebouwde kom ? Daar buiten mag je daar toch gewoon rijden ?

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Snorscooter of brommer of maakt dat niet uit qua fietspaden? Binnen bebouwde kom op de rijbaan, of fietspad indien aangegeven, daarbuiten op fietspad? Kom je dan niet een heel eind? Lang geleden op brommer van oost naar west NL gereden, dat ging prima. Antieke fietskaart mee. Misschien zijn er nog nog fietskaarten en staat het daar op (ANWB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Het kost je 95 euro gebruik maken van een verplicht fietspad.
Of je dat risico wil lopen moet je zelf inschatten.

Bij mij in de buurt rijdt er een vrachtwagen dagelijks een eenrichtingsweg in naar de supermarkt omdat het niet anders kan, gemeente weet ervan stond zelfs in een brief. Het wordt zeg maar gedoogd.
Dus als je een goed verhaal klaar hebt, kom je er misschien nog wel mee weg ook.

[ Voor 45% gewijzigd door Soldaatje op 17-04-2017 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het zou misschien helpen als je voorbeelden geeft van routes die je zogenaamd niet met de scooter zou kunnen afleggen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
gop1 schreef op maandag 17 april 2017 @ 10:04:
Ik rijd sinds kort na lange tijd weer scooter en Ik kom helaas tot de conclusie dat de overheid het me met haar regelgeving voor de plaats op de weg vrijwel onmogelijk maakt om via een efficiënte route van A naar B te rijden.

[...]

Je bent eigenlijk gedwongen om af en toe op plaatsen te rijden waar je niet mag komen, omdat het simpelweg niet anders kan.
Is het zo dat je helemaal niet van A naar B kan komen of dat je niet op de (in jouw ogen) meest efficiënte manier van A naar B kan komen?

Zijn er misschien andere wegen die je kan nemen door een stuk om te rijden, bijvoorbeeld?

Dan zou ik dat gewoon doen in plaats van op fietspaden te rijden waar dat niet mag (en zo medeweggebruikers lastig te vallen en potentieel gevaarlijke situaties te creëren, wat me belangrijker lijkt dan een boete).

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Het probleem is ze bouwen steeds meer wegen buiten bebouwde kom zonder gescheiden fietspad, net als steeds minder voetpaden, loop maar op het fietspad vinden ze. Fietspadden leggen ze ergens apart en daar staat dan expliciet fietspad bord bij. Mag je als brommer dus niet op. Snap het probleem. Geven ze je bekeuring, bezwaar indienen bij de gemeente.

Kijk bij zulke wegen bij viaducten/bruggen die erover heen gaan, daaronder is dan een stukje wel voetganger bestraat. Andere regelgeving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
Je ziet steeds vaker dat bromfietsers van het fietspad worden geweerd en zich daarom op de rijbaan van het overige verkeer (auto's e.d.) moeten mengen. En dat is niet ideaal, want een standaard bromfiets mag maximaal 45 km/h. Ik vindt het daarom ook jammer dat Nederland niet mee is gegaan met de rest van europa, namelijk rijbewijs A1 (motor tot 11KW) vanaf 16 jaar.

Waren we ook in 1 klap af geweest van al dat gezeik met opgevoerde brommers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Inderdaad, gewoon A1 en A2 openstellen voor zestienjarigen en brommers uitfaseren. Schoner, veiliger, én leuker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
Het is misschien wat lastiger om een route te plannen. Want veel routeplanners houden geen rekening met bromfietsen.
Je komt een eind met de route voor auto's met de optie om snelwegen te vermijden.
Maar er zijn een hoop plaatsen waar de weg is afgesloten voor auto's met een paaltje (tegen sluipverkeer). Maar waar je op een scooter wel door mag (brom/fietspad van 2 meter).

Waar precies kom je in de problemen?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Het klinkt haast als een complottheorie. Kun je niet gewoon een brief (of email) naar de gemeente/provincie sturen als je een situatie hebt dat je met een scooter nergens terecht kunt? Waarschijnlijk is er gewoon overheen gekeken en kan het opgelost worden door simpelweg een ander verkeersbord te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Allicht ook handig om daarbij de relevante terminologie te gebruiken. "Scooters" kunnen alles zijn van snorfietsen tot en met >A2 motorfietsen. Het gaat hier vermoedelijk om een bromfiets, gebruik die term dan ook in communicatie met de overheid.

Ik heb de fout ooit gemaakt in een discussie met een ambtenaar over plaatsen in een parkeergarage "scootmobiel" te zeggen waar ik eigenlijk "brommobiel" bedoelde. Hop, hele discussie ontspoord, met als gevolg dat toen obstakels geplaatst werden om te zorgen dat auto's niet op motorplekken parkeerden de brommobielplekken niet meegenomen werden en daar nu volcontinu auto's staan. Dat soort ontsporing wil je niet, dus wees nauwkeurig in je communicatie.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

sugarlee89 schreef op maandag 17 april 2017 @ 11:59:
Het probleem is ze bouwen steeds meer wegen buiten bebouwde kom zonder gescheiden fietspad, net als steeds minder voetpaden, loop maar op het fietspad vinden ze. Fietspadden leggen ze ergens apart en daar staat dan expliciet fietspad bord bij. Mag je als brommer dus niet op. Snap het probleem. Geven ze je bekeuring, bezwaar indienen bij de gemeente.

Kijk bij zulke wegen bij viaducten/bruggen die erover heen gaan, daaronder is dan een stukje wel voetganger bestraat. Andere regelgeving.
Op welke informatie baseer je die aanname?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Erasmo schreef op maandag 17 april 2017 @ 16:56:
[...]

Op welke informatie baseer je die aanname?
Onderbuikgevoel, denk ik. Ik zie, zeker in nieuw aangelegde wegen, juist steeds meer prioriteit voor fietsers en wandelaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
dion_b schreef op maandag 17 april 2017 @ 16:47:
Allicht ook handig om daarbij de relevante terminologie te gebruiken. "Scooters" kunnen alles zijn van snorfietsen tot en met >A2 motorfietsen. Het gaat hier vermoedelijk om een bromfiets, gebruik die term dan ook in communicatie met de overheid.
Voor een "bromfiets" gelden weer andere regels dan voor een "snorfiets". En volgens mij gaat het hier over de snorfiets.

Ontopic: het komt met elk vervoermiddel voor dat je niet overal met rijden. Met de auto (en brommer trouwens ook) moet je in mijn woonplaats flink omrijden omdat je niet door een bus/fiets-tunnel mag. Een stukje verder moet ik moet de fiets kilometers omrijden omdat ik niet over de provinciale weg mag. En met de fiets op lange afstand mag ik op veel trajecten elke kilometer oversteken om aan de andere kant van de weg verder te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RemcoDelft schreef op maandag 17 april 2017 @ 17:03:
[...]

Voor een "bromfiets" gelden weer andere regels dan voor een "snorfiets". En volgens mij gaat het hier over de snorfiets.
Feit dat jij uit z'n verhaal opmaakt dat het om een snorfiets gaat terwijl ik uit zelfde verhaal bromfiets lees maakt m'n punt duidelijk genoeg ;)

Moet zeggen, ik heb een rijbewijs Am dankzij m'n B en daarnaast ook een A, maar je moet mij op geen van beide zetten - de onoverzichtelijke wirwar van regelingen en contraintuitieve borden snap ik de ballen van...
Ontopic: het komt met elk vervoermiddel voor dat je niet overal met rijden. Met de auto (en brommer trouwens ook) moet je in mijn woonplaats flink omrijden omdat je niet door een bus/fiets-tunnel mag. Een stukje verder moet ik moet de fiets kilometers omrijden omdat ik niet over de provinciale weg mag. En met de fiets op lange afstand mag ik op veel trajecten elke kilometer oversteken om aan de andere kant van de weg verder te gaan.
Klopt, vooral dat laatste is een crime (de ene kant op 3x zoveel verkeerslichten als andere kant op :X ). Maar uiteindelijk zijn dat de gevolgen van beleidskeuzes en wordt dat beleid met mogelijkheid tot inspraak voor- en achteraf gemaakt. TS wil de beleidsmakers in kwestie op de hoogte stellen van zijn uitdagingen met zijn situatie. Als het daadwerkelijk niet mogelijk is om zonder regels te overtreden van grote plaats 1 naar grote plaats 2 te komen met zijn vervoersmiddel heeft iemand beleid zitten maken zonder het grote plaatje te bekijken. In dat geval is er redelijke kans dat er (op termijn) actie ondernomen kan worden om eea recht te zetten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
461943 schreef op maandag 17 april 2017 @ 17:00:
[...]

Onderbuikgevoel, denk ik. Ik zie, zeker in nieuw aangelegde wegen, juist steeds meer prioriteit voor fietsers en wandelaars.
Je zegt t al goed fietsers en wandelaars. Brommers, scooters en andere gemotoriseerde voertuugen buiten beschouwing gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

sugarlee89 schreef op maandag 17 april 2017 @ 20:39:
[...]

Je zegt t al goed fietsers en wandelaars. Brommers, scooters en andere gemotoriseerde voertuugen buiten beschouwing gelaten.
Brommers en scooters kunnen gewoon op fietspaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
461943 schreef op maandag 17 april 2017 @ 20:39:
[...]

Brommers en scooters kunnen gewoon op fietspaden.
Mis ik de context van jouw reactie of zeg je hier gewoon iets wat niet klopt?
Hier de regels:
Plaats op de weg
Met een bromfiets rijd je op het fiets/bromfietspad (bord G12a). De rijbaan is toegestaan als het fiets/bromfietspad ontbreekt.
...
Op een gewoon verplicht fietspad (G11) of een onverplicht fietspad (G13) mag je met de brommer niet komen.

Feit is wel dat veel nieuw aangelegde wijken een drama zijn voor brommers en auto's. Het betekent meestal meer dan de dubbele afstand omrijden om ergens te komen. Buiten de bebouwde kom is het voor fietsers vaak weer lastig omdat je flinke stukken om snelwegen heen moet rijden of steeds van kant moet wisselen.

Ik rij al een hele tijd geen brommer meer, maar ik zou tegenwoordig helemaal gek worden, je moet continu zoeken waar je mag rijden.

[ Voor 14% gewijzigd door BounceMeister op 17-04-2017 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-06 21:36
dion_b schreef op maandag 17 april 2017 @ 19:40:
[...]

Moet zeggen, ik heb een rijbewijs Am dankzij m'n B en daarnaast ook een A, maar je moet mij op geen van beide zetten - de onoverzichtelijke wirwar van regelingen en contraintuitieve borden snap ik de ballen van...
Wat heeft je A rijbewijs te maken met onoverzichtelijke wirwar van regelingen en contraintuitieve borden??
Zo ingewikkeld is een verbordsbodje met een motor erop en tijden toch niet? ;) Die je overigens zelden ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Myliobatis schreef op maandag 17 april 2017 @ 22:21:
[...]

Wat heeft je A rijbewijs te maken met onoverzichtelijke wirwar van regelingen en contraintuitieve borden??
Zo ingewikkeld is een verbordsbodje met een motor erop en tijden toch niet? ;) Die je overigens zelden ziet.
Motor is simpel zat, inderdaad zelfde als auto's tenzij er een specifiek verbodsbordje met motor erop voorbij komt :z

Ik heb het over alles voor snor- en bromfietsen. Ik noemde m'n eigen rijbewijzen omdat ik dus twee keer theorie gehad heb waarbij dit stuk voorbij kwam. Dan nog zou ik niet weten welke van de twee 'fietspad' bordjes (icoon vs woord) nu wel of niet toegestaan is voor bromfietsen. Laat staan in hoeverre dat binnen/buiten de bebouwde kom verandert...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:01
Dit vraagt eigenlijk om concrete voorbeelden.

Als het ernstig is dan kan het aanschrijven van de wegbeheerder(s) een optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
dion_b schreef op maandag 17 april 2017 @ 22:28:
Dan nog zou ik niet weten welke van de twee 'fietspad' bordjes (icoon vs woord) nu wel of niet toegestaan is voor bromfietsen. Laat staan in hoeverre dat binnen/buiten de bebouwde kom verandert...
Je zal niet de eerste zijn die vanuit de auto naar me roept dat ik op een onverplicht fietspad moet gaan fietsen...
Maar ik heb de brommerveranderingen inderdaad ook niet exact gevolgd. Ik zit er niet op, dus hoef me niet aan de regels te houden, en vanuit elk ander vervoermiddel is mijn ervaring dat brommers/snorfietsen toch maar doen waar ze zin in hebben.
Pagina: 1