Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Netwerk Server MKB...?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag allen,

Even kort voorstellen: Ik heb een media bedrijf. We zitten momenteel met 7 mensen op kantoor. We werken veel met videobeelden en er moeten vaak bestanden worden gekopieerd van de camera naar iemand zijn computer. We zoeken hier nog een workflow in. Momenteel hebben we veel externe hdd's die het kantoor rond gaan en waar iedereen wat vanaf kopieerd en wat er op zet. We willen dit vereenvoudigen en versnellen.

Ook hebben we 1 "server pc". Dit is een normale pc waar 1 grote externe hdd op aangesloten zit. Alle pc's op kantoor zitten verbonden via een 1000mbps switch. Ik dacht er aan om op die ene server pc bijvoorbeeld 8 grote externe hdds te koppelen en dat de andere computers via het nerwerk de bestanden kunnen kopieeren naar hun lokale hdd.

We hebben al contact gehad met een aantal netwerk bedrijven en die proberen ons systemen van 10 a 20 duizend euro te verkopen waarbij je live kan editen vanaf de server. Live editen van beelden is voor ons niet nodig het gaat puur om de opslag.

Ik lees veel over NAS en over netwerkcontrollers. Wat is het voordeel van een NAS over een "Server PC"?
Ook zie ik "Windows Server" voorbij komen. Zelf gebruikt bij ons iedereen Windows 10.

Wat raden jullie ons aan qua setup/workflow en waarom? Een oplossing van 20.000euro lijkt mij te veel van het goede?

Ik hoop dat jullie ons verder kunnen helpen.

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:05

Detmer

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op zondag 16 april 2017 @ 20:34:
Dag allen,

Even kort voorstellen: Ik heb een media bedrijf. We zitten momenteel met 7 mensen op kantoor. We werken veel met videobeelden en er moeten vaak bestanden worden gekopieerd van de camera naar iemand zijn computer. We zoeken hier nog een workflow in. Momenteel hebben we veel externe hdd's die het kantoor rond gaan en waar iedereen wat vanaf kopieerd en wat er op zet. We willen dit vereenvoudigen en versnellen.

Ook hebben we 1 "server pc". Dit is een normale pc waar 1 grote externe hdd op aangesloten zit. Alle pc's op kantoor zitten verbonden via een 1000mbps switch. Ik dacht er aan om op die ene server pc bijvoorbeeld 8 grote externe hdds te koppelen en dat de andere computers via het nerwerk de bestanden kunnen kopieeren naar hun lokale hdd.

We hebben al contact gehad met een aantal netwerk bedrijven en die proberen ons systemen van 10 a 20 duizend euro te verkopen waarbij je live kan editen vanaf de server. Live editen van beelden is voor ons niet nodig het gaat puur om de opslag.

Ik lees veel over NAS en over netwerkcontrollers. Wat is het voordeel van een NAS over een "Server PC"?
Ook zie ik "Windows Server" voorbij komen. Zelf gebruikt bij ons iedereen Windows 10.

Wat raden jullie ons aan qua setup/workflow en waarom? Een oplossing van 20.000euro lijkt mij te veel van het goede?

Ik hoop dat jullie ons verder kunnen helpen.
Als ik het zo lees voldoet een NAS voor jullie. Een NAS (Network Attached Storage) kun je dusdanig instellen dat het een grote schijf wordt die via het netwerk benaderbaar is voor jullie allemaal.

Er hangt veel af van de benodigde ruimte en snelheid. Kun je daar iets meer over vertellen?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-10 09:54
Prijs hoeft helemaal niet zo gek te zijn, mits bij die 10k ook de te besteden tijd zit van het opzetten van een professionele omgeving.

Ik zou er toch even over nadenken, leg eventueel voor aan die mensen waarom een NAS niet zou voldoen tegenover de server oplossing. Laat hen jou proberen te overtuigen waarom dit een goede oplossing is en waarom zij niet met een NAS zijn gekomen voor +/-€800. Kom dan hiermee terug naar dit topic, want er zit denk ik wel meer achter dan alleen opslag.

Ik heb het idee dat het op dit moment bij jullie"houtje touwtje" oplossing is toegepast waar nog niet eerder op een professionele manier is nagedacht/naar gekeken.

Want ook al gaat het jou alleen om opslag, het zou mij gaan om redundantie, security en (offsite)backup. Wellicht hebben ze andere services direct mee genomen in het voorstel (email?).

Een NAS kan vaak een hoop maar is niet heilig.

[ Voor 10% gewijzigd door Fore! op 17-04-2017 06:40 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

... Een oplossing van 20.000euro lijkt mij te veel van het goede? ...
Nou, dan wil ik graag weten wat je budget is, voor een oplossing.
Wat is het je waard?
Ik dacht er aan om op die ene server pc bijvoorbeeld 8 grote externe hdds te koppelen en ...
Heb ik het goed als ik denk dat jouw idee van prijsstelling hierop gebaseerd is?
De PC hadden we nog dus die is gratis, 8 externe disks à 125 €uro => voor 1000 €uro kun je 't zelf doen?
En dan vragen die laaielichters 20k ?!

Die PC met 8 externe disks gaat sowieso niet werken. Ik geef het hooguit een week; daarna besluit iedereen die externe disks eruit te trekken en aan z'n eigen PC te koppelen, want het wachten op het netwerk zijn ze meer dan zat. Of ze doen het niet maar dan zitten ze een uur per dag uit hun neus te vreten. Heb je al uitgerekend hoeveel een achtste van je totale loonuitgaven is?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-11 13:48

Jeroen V

yadda yadda yadda

Misschien is die oplossing van 20K wel prima, maar zolang je niet duidelijk omschrijft wat je nodig hebt zal niemand daar iets over kunnen zeggen.

Je hebt eigenlijk alleen gezegd (wat betreft de eisen/wensen die je hebt) dat zo'n 7 mensen met videobeelden werken. Probeer te omschrijven hoe groot de bestanden zijn, hoeveel bestanden je zal moeten kunnen opslaan, hoe belangrijk is de data voor je, hoe vaak zal iemand de bestanden plaatsen, hoe lang moeten de videobeelden bewaard worden, heb je naast bestanden opslaan nog andere wensen, etc, etc?

Die externe drives aan een PC koppelen klinkt redelijk als een gruwel. (helemaal eens met Brahiewahiewa) Als er iets misgaat met de drive dan ben je een hoop data kwijt en dat is in veel gevallen een stuk kostbaarder. (geen idee of dat voor jouw situatie ook opgaat maar de kans lijkt me groot)

Het idee van een NAS zou een prima oplossing kunnen zijn en hoeft niet zo heel erg duur te zijn. Om een voorbeeld te geven, ik heb zelf een Synology DS2415+ met een lading schijven erin. Huidige nieuwprijs grofweg 2.000 a 3.000 euro ex BTW (afhankelijk van de hoeveelheid opslag dat je nodig hebt)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Externe schijf is langzaam.
Met 4 tot 8 man aan de externe hd trekken, die ook nog via het netwerk gaat, is natuurlijk zeer langzaam.

Hd's intern op de sata poort zetten., is al beter.
Dan voor elke desktop pc, koop een nas die alleen naar deze pc gaat, voor maximale snelheid.
Nog beter zou zijn, intern een ssd inbouwen(desktop pc) en dit gebruiken, en je server gebruiken om een kopie te maken van deze data.
Externe hd is langzaam, via netwerk is langzaam, kijk of er professionele oplossingen zijn om snel te werken maar die zullen wel veel geld kosten. En vooral goed kijken wat de echte snelheden zijn!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:00
hoe doe je het nu met de backup dan ? als alles op externe HDD's staat ? Een nas bijvoorbeeld een synology gaat jouw oplossing zijn verwacht ik
Koop er gelijk twee zodat je die als backup kan inzetten. Is even een kleine investering maar al het werk van de 7 mensen op kantoor kwijt kost ook wat denk ik.

Cloud ☁️

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:13
Naast dat investeren in een goede grote nas een goed idee is, zou ik nog een 2de exact dezelfde aankopen die bij de ts thuis staat als offsite backup, en zo elke nacht een backup draait

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hoeveel TB aan opslag heb je nodig? Hoe groot zijn de bestanden? Is redundantie belangrijk? Dat zijn de belangrijkste vragen. Natuurlijk kan je iets met een oude PC doen maar daar moet je dan waarschijnlijk wel een snelle HD controller kaart instoppen en een bij voorkeur dual netwerk kaart in de pro uitvoering. Mits je een managed switch hebt. Dan kanje prima op basis van Linux een server bouwen voor je doel.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-11 14:32
Daarnaast, hoe groot zijn de bestanden die heen en weer gezet moet worden? Stel dat iedereen elke dag een half uur moet wachten op up/downloads. Dat kost je zomaar bijna een halve fte! Een goede oplossing van 10 of 20k is dan ineens geen dure uitgave maar een investering die snel is terugverdiend :)

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
Is office 365 niet iets? Kan je online samen werken, data staat veiliger dan die ene schijf, en iedere collega heeft 1tb disk space... Zit je op +- €10 p.p.p.m. Enterprise e3

*edit*

https://licentie2go.com/O...ess-Premium?search=office

Heb je de volgende software:

[quote]
Office 365 Business Premium bevat altijd de nieuwste versies van uw vertrouwde Office-programma’s:
Outlook
Word
Excel
Powerpoint
OneNote
Publisher
Access
En inclusief hosted Exchange voor synchronisatie van email, agenda's, taken en contactpersonen.
[quote]

Zit je op +- 80-120 euro per maand en heeft iedereen gewoon degelijke opslag, kan je gewoon delen met je collega's, desnoods 1 extra account en die deel je dan met iedereen van je company heb je dus 1TB opslag waar iedereen gewoon tegelijk in kan werken en je hebt hosted exchange, dus je bedrijg heeft gewoon mail opslag...

LInkje naar entreprise E3 --> https://products.office.c...rise-e3-business-software

Heb je dus ook 50GB exchange storage

[ Voor 71% gewijzigd door Dutch2007 op 17-04-2017 14:35 ]

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-11 00:09
Zoals al vaak gevraagd is, kijk eens hoe groot de videobestanden zijn die je verwerkt en hoe groot deze gaan zijn in de toekomst. (ga je naar meer resolutie/fps dan neemt je bandbreedte toe...)

Als je nu een NAS mee op die gbit switch zet ga je waarschijnlijk zware bottlenecks krijgen. Je nas heeft dan 1 gbit aan netwerkcappaciteit, dat is 125 MB/s oftewel 15,5 MB/s per gebruiker, wat voor edititing begrippen mij vrij beperkt lijkt. Vele nassen ondersteunen teaming/LACP/trunking (meerdere gbit lijnen naar een smart switch wat voor meer snelheid zorgt)

Maar belangrijker blijft het uitdenken van je workflow, gaan ze de files importeren van de server direct in de videobewerker en dus live editen of gaan ze om de zoveel tijd de files kopiëren naar hun pc? Hoe worden de filmbestanden geïmporteerd naar de NAS? Gebeurt dat in 1 of ander zwaar raw (vergeef mijn niet filmkennis) video bestand dat later ook weer naar de editing pc's gestuurd wordt en daarmee veel netwerk capaciteit opeet? Of gebruik je een speciale importeer pc die de raw files van de camera eerst converteert naar een bestand met lagere bandbreedte maar nog een zeer hoge kwaliteit die ze na het converteren naar de nas stuurt.

Persoonlijk zou ik met beperkt budget maar met oog op duimendraaiende loontrekkers een NAS voorzien met redundancy (zodat je files nies verloren raken) en minstens 4 gbit lijnen in teaming of een 10 gbit lijn. Daarnaast een importeer pc die files van de camera importeert, converteert en op de NAS zet.

Zoals een paar keer vermeld zijn nightly backups ook wel een aanrader. Je zet een andere storage machine met al je belangrijke bestanden "off premise", dat is een term voor op een andere locatie, zo heb je al je bestanden nog als er een brand oid uitbreekt en zorg je dat je bedrijf niet gesloopt wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door larsg op 17-04-2017 14:35 ]

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:10
Dutch2007 schreef op maandag 17 april 2017 @ 14:06:
Is office 365 niet iets? Kan je online samen werken, data staat veiliger dan die ene schijf, en iedere collega heeft 1tb disk space... Zit je op +- €10 p.p.p.m. Enterprise e3

*edit*

https://licentie2go.com/O...ess-Premium?search=office

Heb je de volgende software:

[quote]
Office 365 Business Premium bevat altijd de nieuwste versies van uw vertrouwde Office-programma’s:
Outlook
Word
Excel
Powerpoint
OneNote
Publisher
Access
En inclusief hosted Exchange voor synchronisatie van email, agenda's, taken en contactpersonen.
[quote]

Zit je op +- 80-120 euro per maand en heeft iedereen gewoon degelijke opslag, kan je gewoon delen met je collega's, desnoods 1 extra account en die deel je dan met iedereen van je company heb je dus 1TB opslag waar iedereen gewoon tegelijk in kan werken en je hebt hosted exchange, dus je bedrijg heeft gewoon mail opslag...

LInkje naar entreprise E3 --> https://products.office.c...rise-e3-business-software

Heb je dus ook 50GB exchange storage
Denk niet dat 365 hier de goeie oplossing is, wel om alle kosten (mail/office etc gelijk recht te trekken), maar als je via Sharepoint grote videobestanden moet downloaden/uploaden of via een shareddrive met SP (wat algemeen traag is) wordt je daar niet blij van.

Ik denk dat een goeie NAS oplossing een beter idee is (of een combi van beide, zodat je kan backuppen naar Onedrive for business vanaf de synology.
Of zoals eerder al gemeld 2x een nas bij iemand thuis.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
Renegade666 schreef op maandag 17 april 2017 @ 16:21:
[...]

Denk niet dat 365 hier de goeie oplossing is, wel om alle kosten (mail/office etc gelijk recht te trekken), maar als je via Sharepoint grote videobestanden moet downloaden/uploaden of via een shareddrive met SP (wat algemeen traag is) wordt je daar niet blij van.

Ik denk dat een goeie NAS oplossing een beter idee is (of een combi van beide, zodat je kan backuppen naar Onedrive for business vanaf de synology.
Of zoals eerder al gemeld 2x een nas bij iemand thuis.
true, had om me mobiel, de 1e post niet helemaal helder gelezen :+

Is voor video files idd niet handig :) :9

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Koop eerst een nette echte professionele 10Gb switch, koop een goede pro nas met plaats voor 4x hd en liefst meerdere 1Gb utp poorten die te bundelen zijn EN een esata/usb 3.0 poort erop waar je de wekelijkse backup op kan zetten.

zo zou ik het doen 😉👍

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Catmandos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:41
keur0000 schreef op maandag 17 april 2017 @ 20:11:
Koop eerst een nette echte professionele 10Gb switch, koop een goede pro nas met plaats voor 4x hd en liefst meerdere 1Gb utp poorten die te bundelen zijn EN een esata/usb 3.0 poort erop waar je de wekelijkse backup op kan zetten.

zo zou ik het doen 😉👍
of koop inderdaad een 10gb switch en een NAS met 10GB poort er op

• Simpele1986
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-11 15:55
Ik denk dat 10/20 helemaal geen slechte prijs is......
MSA2040/2042 met een mooie Brocade switch kom je er al gauw.
Vooral als je hele bedrijf afhankelijk is van de opslag denk ik dat je het beter in 1x goed kan doen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

...Dit is een normale pc waar 1 grote externe hdd op aangesloten zit.
Dit klinkt sowieso al als een budget-oplossing maar als het snel genoeg werkt, dan is het toch goed? Je zegt dat je je workflow wil vereenvoudigen en versnellen; dat kan je dan vast wel uitdrukken in "hoe lang wacht ik nu op een bestand van 20GB en hoe lang wil ik er eigenlijk op wachten"? En wat levert het op als je nieuwe spullen koopt en je wachttijd per handeling is niet 1 minuut maar 45 seconden, bijvoorbeeld?
Een oplossing van 20.000euro lijkt mij te veel van het goede?
Hoezo teveel van het goede? Als je 8 man "in dienst" hebt, zelfs al zijn het 8 ZZP'ers, dan kost dat dus 2500 Euro de man. Is dat teveel gevraagd om je data goed, snel en veilig op te slaan (noch afgezien van de oplossing die geoffreerd is)? Of vind je dat je data best een week of langer kapot/kwijt mag zijn en haal je dan al je deadlines nog?

Zoals anderen al aangeven; elke oplossing kost geld maar je hebt niets inzichtelijk, niet voor jezelf en zeker niet voor ons. Een goede storage-oplossing met, pak 'm beet, 20TB netto-opslag kost inderdaad al snel 2000 Euro maar voor een A-merk, next-day warranty, on-site & off-site backup, gaat het makkelijk richting de 8000 Euro. En dan heb je je lokale infra zoals bekabeling, switches, NIC's etc. nog niet eens ingebrepen in de prijs.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-11 23:39

xleeuwx

developer Tweakers Elect
MAX3400 schreef op maandag 17 april 2017 @ 22:17:
[...]

Dit klinkt sowieso al als een budget-oplossing maar als het snel genoeg werkt, dan is het toch goed? Je zegt dat je je workflow wil vereenvoudigen en versnellen; dat kan je dan vast wel uitdrukken in "hoe lang wacht ik nu op een bestand van 20GB en hoe lang wil ik er eigenlijk op wachten"? En wat levert het op als je nieuwe spullen koopt en je wachttijd per handeling is niet 1 minuut maar 45 seconden, bijvoorbeeld?

[...]

Hoezo teveel van het goede? Als je 8 man "in dienst" hebt, zelfs al zijn het 8 ZZP'ers, dan kost dat dus 2500 Euro de man. Is dat teveel gevraagd om je data goed, snel en veilig op te slaan (noch afgezien van de oplossing die geoffreerd is)? Of vind je dat je data best een week of langer kapot/kwijt mag zijn en haal je dan al je deadlines nog?

Zoals anderen al aangeven; elke oplossing kost geld maar je hebt niets inzichtelijk, niet voor jezelf en zeker niet voor ons. Een goede storage-oplossing met, pak 'm beet, 20TB netto-opslag kost inderdaad al snel 2000 Euro maar voor een A-merk, next-day warranty, on-site & off-site backup, gaat het makkelijk richting de 8000 Euro. En dan heb je je lokale infra zoals bekabeling, switches, NIC's etc. nog niet eens ingebrepen in de prijs.
Dit is zeker waar en vergeet dan niet dat het niet gratis wordt neergezet en geconfigureerd.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom meteen een 10gb switch ja leuk en snel maar voor Mkb is 20k investeren gewoon lastig zoniet erg lastig. Waarschijnlijk worden de video bestanden steeds gekopieerd voor gebruik en gaat het vooral om centrale opslag van bestanden voor gebruik. Online externe backup is gewoon een raar voorstel of je moet een hele dikke internet pijp hebben, maar dan zijn de kosten van opslag er ook nog.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:13
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat te TS vind van alle opties die geboden zijn, zonder zijn input kunnen we nog niks

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Verwijderd

Topicstarter
shure-fan schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 14:18:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat te TS vind van alle opties die geboden zijn, zonder zijn input kunnen we nog niks
Dag mensen. Bedankt voor al jullie uitgebreide reacties.
Om mijn situatie iets te verduidelijken:
Het is niet de bedoeling dat de werknemers ONLINE video's gaan editen. Een voorbeeld. In het weekend zijn er beelden geschoten en deze zijn gekopieerd naar de server. Begin van de week gaat een werknemer deze beelden kopieeren naar zijn lokale harde schijf en gaat aan het project werken. Zodra het project af is gerond (kan 1 week zijn maar ook 1 maand) kopieert hij het project naar de server en verwijdert hij het van zijn lokale schijf. Het is niet de bedoeling dat alle werknemers alles op maandag gaan kopiëren maar dat we daar een workflow/structuur in vinden.

Ik heb een aantal keren de NAS oplossing voorbij zien komen en dat spreekt ons eigenlijk wel het meeste aan. Ik denk dat we eerst gaan voor een NAS met 4 schijven.

Ook zie ik veel reacties voorbij komen over de backup. Het nachtelijk backuppen op een andere locatie klinkt interessant. We zijn er nog niet helemaal over uit hoe vaak we gaan backuppen en wat we gaan backuppen. Zelf denken wij aan 1x per 2 weken en dan alleen het hoognodige.

Verder moeten we een nieuwe switch aanschaffen want de huidige heeft maar 8 poorten en wij gaan dan voor 16. En hopelijk is de 1gbps redelijk mee te werken. De video bestanden waar we mee werken zijn tussen 100 en 1000mb, En een project zal rond de 50gb zijn. Ik zie ook Wifi usb dongles met 1200mbps voorbij komen. Is dit ook een eventuele oplossing? Of is dit ontzettend traag in vergelijking met een kabel?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bestandjes van 1GB? That's it? Projectjes van 50GB?

Gbit ethernet is dan wel aan te raden, zeker als iemand een heel project van werkstation naar NAS wil kopieren. Doe dit vooral niet wireless omdat je dan een wisselende performance kan krijgen per dag/moment en dat is net niet lekker als je tegen deadlines of andere zooi aan loopt.

Maar wat wijzigt er nou effectief per week op de centrale opslag? 50GB? 100GB? Dat pas natuurlijk simpel op 1 of 2 aparte USB-disks en desnoods nemen 2 aparte werknemers die disks mee naar huis (soort redundant offsite backup). Nog steeds niet handig/gestandaardiseerd maar allicht een idee; ik blijf bij een semi-professionele offsite backup waarbij de data ook "met password" en "redundant" ergens in de cloud staat.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-11 07:50
Als je je NAS hebt draaien.... nooit weer externe HDD's gaan inzetten voor het doel waar jij het voor nodig hebt! Externe HDD is leuk voor thuis.

• STi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-08-2024

STi

Ik denk dat de geboden oplossing helemaal niet gek is qua prijs.

Ja voor je huidige referentiekader (en wellicht ook je portemonnee) is het erg veel geld voor iets wat je nu "prima" opgelost hebt. Echter wil je vooruit en met 8 man in dienst zou je er naar moeten streven om een zo professioneel mogelijk organisatie neer te gaan zetten. Daar hoort investeren bij.

Een investering in een vlotte, goed werkbare omgeving met een gedegen backup oplossing heeft zich erg snel terugverdiend. €20.000,- over 5 jaar met 8 man in dienst (en tegen die tijd wellicht wel meer) is echt niets ten opzichte van de tijd die het bespaard en de zekerheid die het je biedt.

Zoals ik het nu zie heb je niet écht een gedegen backup oplossing, wat gewoon een enorm risico is als je je geld verdient met dingen creeeren. Als je het om wat voor reden dan ook kwijt bent (schijf kapot, per ongeluk verwijderd, ransomware) heb je de 20k investering al bijna terugverdiend als een of meerdere van je medewerkers niet een week extra moeten werken om de verloren bestanden opnieuw te maken. (Los van de reputatieschade die je lijdt als je een deadline niet haalt.)

Mijn mening: kijk verder dan het hoge bedrag wat je nu neer moet leggen en vraag je af wat je er voor terug krijgt in de periode die nu komt.

Hou ook rekening dat een server onderhouden moet worden (software updates e.d.), als je dat niet zelf kunt zul je daar ook iemand voor in moeten schakelen.

Kijk eventueel ook naar het leasen van apparatuur. Hierbij kun je tegen een maandelijks bedrag apparatuur afnemen die je na drie jaar overneemt of laat vervangen.

Ten slotte nog even dit: Net zoals jullie je gespecialiseerd hebben in het maken van media zijn er bedrijven die het inrichten van dit soort omgevingen voor hun beroep doen. Dit kost weer meer dan het zelf doen, maar het staat wel in 1x goed. Alle tijd die jullie zelf besteden aan het inrichten van de omgeving (wat nooit zo goed/snel gebeurt als door een professioneel bedrijf) is tijd die jullie niet kunnen besteden aan jullie eigen beroep en kost dus ook gewoon geld.
Je klinkt als iemand die enigszins zijn weg weet in de IT wereld, maar zeker als ik terug kan komen op een eerder punt: Ga voor een stabiele omgeving en investeer er gewoon in, dit verdient zichzelf vanzelf terug.

[ Voor 17% gewijzigd door STi op 20-04-2017 17:15 ]

Pagina: 1