Vraag

• SaraBee
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hallo,
Ik zou graag mijn eerste tablet kopen, maar ik wil graag iets meer privacy-safe dan de gewone Android. Op pc gebruik ik Linux, dus ik heb al over de Jolla en Ubuntu tablets gelezen, maar die zijn allebei van de markt gehaald :( Nu vraag ik me af of Android genoeg mogelijkheden biedt om bloatware te verwijderen en de settings van apps aan te passen zodat ze zichzelf geen toegang verschaffen tot je camera, microfoon enz.? En als dat niet het geval is, biedt Lineage OS (het vroegere CyanogenMod) dan een oplossing? Ik heb gelezen dat ze Privacy Guard hebben waarmee je de settings van apps kunt aanpassen.
Ik geef nog even mee dat ik geen techie ben, dus zijn er goede instructies voor het installeren van CyanogenMod zonder voorkennis? En zijn er toestellen waarmee het beter lukt dan andere? Ik weet wel dat ze een build ontwikkelen per toestel dus dat ik op de website zou moeten checken welke toestellen in aanmerking komen, maar toch even de vraag voor wie er ervaring mee heeft.

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:47
Ik zou het inderdaad dan bij custom Roms zoeken. Een Qualcom soc betekent over het algemeen dat het makkelijker is zo een ROM te maken voor een apparaat. Check vervolgens XDA Developers wat er aan custom Roms zijn voor dat apparaat, en lees gelijk hoe die er op te krijgen is.

Overigens, naast LineageOS zou ik zeker ook naar Paranoid kijken voor privacy.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:38

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Vanaf Android 6 zit er een Privacy Manager ingebouwd in Android zelf, alle toestellen die dus Android 6 of hoger hebben, hebben dus de Privacy Manager. Hiermee kan je dus per app aangeven waar ze allemaal toestemming voor willen hebben.

Overigens wordt bij een MAA topic wel wat meer eigen inzet verwacht, welke tablets heb je bijvoorbeeld zelf al gevonden?