CPU en/of GPU upgraden voor GTA V fatsoenlijk te draaien?

Pagina: 1
Acties:

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:29
Ik zit er aan te denken om mijn pc wat te upgraden om GTA V beter te kunnen draaien. Deze huidige setup haalt net wel/niet 60 FPS maar dan moeten de settings weer laag. Dit merk je vooral op het moment dat je op zeer hoge snelheid in auto's/motoren rijdt. Wat ik sowieso wil is dat ik minimaal altijd 60 FPS haal. Dus het gemiddelde en de max FPS moet hoger liggen. Op die manier ga ik framedrops voorkomen die merkbaar zijn. Heb gewoon een scherm wat op 60hz draait met vsync aan. Dus 60 FPS altijd halen is prima dan. Mooi zou zijn als ik wat settings ook op high kan draaien.

De kosten zijn van minder groot belang, als er bepaalde upgrades voor kunnen zorgen dat het spel significant beter draait doe ik dat. Maar jullie snappen wel, hoe minder, hoe beter. Op deze pc is GTA V eigenlijk het enige spel wat ik regelmatig speel.

Het merk van de kaart en cpu maakt me niet super uit. Het uiteindelijk om het uiteindelijke product. Bijvoorbeeld qua GPU's hebben zowel AMD als Nvidia betere en mindere kaarten.

Zelf ben ik geneigd te denken om alleen de GPU te upgraden, maar GTA V is zo'n spel wat ook goed gebruikt maakt van de een quadcore. Maar een goedkope i5 quadcore is weer laag geklokt. Mijn i3 is stock al geklokt op 3,7 ghz.

Specs van mijn pc:

Coolermaster midi-tower
Corsair VS450w voeding
i3-6100 CPU
1x8 GB DDR4 2133mhz
SSD: Crucial BX100 250GB
HDD: WD 1 TB schijf
GPU: MSI Geforce GTX750ti OCv1 2 GB (deze dus om precies te zijn pricewatch: MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB (v1) )

Edit: Ohja de GPU heb ik niet overgeklokt. Enerzijds verwacht ik geen groot verschil, anderzijds weet ik niet welke opties ik veilig kan omhoog krikken. Ook de 2 GB vram blijft toch een tekortkoming in dit soort games.

[ Voor 6% gewijzigd door dennis_rsb op 16-04-2017 18:35 ]

• Voyarch
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08-02 13:10
Mobo? Ryzen 1600, 8gb ram erbij prikken en de rx 480 8gbx lijkt me een mooie upgrade. Om lekker op ultra te gamen

[ Voor 29% gewijzigd door Voyarch op 16-04-2017 22:56 ]

• dennis_rsb
Voyarch schreef op zondag 16 april 2017 @ 22:54:
Mobo? Ryzen 1600, 8gb ram erbij prikken en de rx 480 8gbx lijkt me een mooie upgrade. Om lekker op ultra te gamen
Das idd een leuke upgrade, maar dat gaat nogal wat kosten. Zoals ik al zei vind ik het belangrijk dat GTA V minimaal 60 fps altijd haalt. Als ie er maar niet onderkomt. Graphics hoeft niet op ultra. Medium en sommige op high vind ik al prima. Vandaar dat ik ook wil weten. GPU vervangen? CPU vervangen? Of is beide nodig?

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08-02 19:59
de gpu is hier wel de meest beperkende factor, een rx 470 zou hier al wonderen doen. Als het gewenste resultaat dan nog niet bereikt is dan kun je je i3 verkopen en een i5 of ryzen kopen

• Voyarch
Ik zou juist zeggen dat de cpu hier het probleem is. YouTube: Can GTA 5 / V run at 60 FPS on a GTX 750 ti?
I7 met 4790 en 750 ti haalt hier 64 avg op very high . Maarja betere cpu is duurder dan de rx 470 4gb..

[ Voor 18% gewijzigd door Voyarch op 16-04-2017 23:55 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
doebbalapoent11 schreef op zondag 16 april 2017 @ 23:16:
de gpu is hier wel de meest beperkende factor
Toch denk ik eerder de CPU. Het blijft een Dual-Core met HT, dus geen echte Quad-Core. GTA5 heeft toch wel flink wat CPU kracht en vooral ook core's nodig om lekker te lopen.

Ik denk dat er met een betere CPU meer te halen valt voor dit spel dan met een GPU.

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-02 20:46
Vooral de GPU is hier het probleem. GTA V vreet VRAM, minimaal 4GB is wel een must. De i3 helpt ook niet, maar deze vervangen voor een i5 6500 gaat een behoorlijk performance boost geven.

Edit; ik verwacht dat het elkaar niet veel zal ontlopen, een GPU of CPU upgrade.

pricewatch: Intel Core i5-6500 Boxed
pricewatch: MSI Radeon RX 470 GAMING X 4G
pricewatch: MSI RX 470 ARMOR 8G OC

[ Voor 54% gewijzigd door MadDogMcCree op 16-04-2017 23:27 ]

• Voyarch
GTX 470 is al genoeg idd@pillatus

[ Voor 97% gewijzigd door Voyarch op 16-04-2017 23:35 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Die CPU is wel lekker goedkoop, maar dan heb je nog steeds maar 2 core's. Ik denk niet dat je er veel mee opschiet. Qua CPU zou zeggen, doe het goed of doe het niet.

• dennis_rsb
MadDogMcCree schreef op zondag 16 april 2017 @ 23:22:
Vooral de GPU is hier het probleem. GTA V vreet VRAM, minimaal 4GB is wel een must. De i3 helpt ook niet, maar deze vervangen voor een i5 6500 gaat een behoorlijk performance boost geven.

Edit; ik verwacht dat het elkaar niet veel zal ontlopen, een GPU of CPU upgrade.

pricewatch: Intel Core i5-6500 Boxed
pricewatch: MSI Radeon RX 470 GAMING X 4G
pricewatch: MSI RX 470 ARMOR 8G OC
Ik reageer ff alleen op jou. Maar de rest dank ik ook alvast voor hun reacties! Als het elkaar idd weinig ontloopt dan neem ik een andere GPU denk ik. Beide vervangen kan maar dan wordt het al best een dure grap. Maar ik zie dat hier de meningen ook flink verdeeld zijn wat de grootste bottleneck is in mijn systeem wbt GTA V.

• Voyarch
YouTube: i3 6100 paired with an RX 470 4GB - Is it Playable? Bottleneck? - 14...
Hier een goed video. Ik zou zelf de RX 470 4gb nemen, Genoeg om op very high met her en daar ultra rond 60/70 fps te halen. Investeer nu 190 euro om 2/3 nog normaal te gamen en spaar in de tussentijd wat geld om voor een nieuw systeem te gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Voyarch op 17-04-2017 00:04 ]

• dennis_rsb
Hier ben ik weer, heb nagedacht en vandaag besloten om een andere GPU te kopen. Althans ik ben naar naar een grote computerwinkel in de buurt geweest. Hun voorgelegd waar ik meer profijt van zou hebben in GTA V (CPU of GPU) hij was stellig dat de GPU het beste was. Na wat overleg besloten om de GTX 1060 (3 GB variant) te pakken. Volgens hem zou ik dan de settings hoog kunnen opschroeven waardoor de cpu wat ontlast wordt. Ik heb nu alles op high gezet om te beginnen (msaa uit) maar ik merk totaal geen verbetering. Nu kan ik nog proberen alles op very high/ultra. Maar wat zijn settings in GTA V die veel CPU power kosten? population etc heb ik al omlaag geschroefd. Anders gezegd, zijn er settings die mijn cpu ontlasten en meer op de GPU kunnen laten leunen? Ik heb bv in Nvdia control panel net de Physx op de GPU gezet en niet op de CPU. (geen merkbaar effect)

Verwijderd

Heb je in het nvidia control panel de instellingen voor gta 5 gezet op laten bepalen door applicatie?

• dennis_rsb
Verwijderd schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 20:02:
Heb je in het nvidia control panel de instellingen voor ga 5 gezet op laten bepalen door applicatie?
Ja alleen heb ik geprobeerd om dingen als thread optimalisatie aan te zetten, helpt niet. Dus weer uitgezet. Maar in t algemeen is het toch wel zo dat als je instellingen hoog kan zetten door een goede gpu dat je de cpu wat ontlast dan? Nu niet blijkbaar. En het moest haast wel dat de cpu nu de bottleneck is. Alles op High +zonder msaa, reflection msaa en advanced graphics moet deze kaart makkelijk trekken in gta v

Verwijderd

Een 1060 moet genoeg zijn idd. Wat zegt gta 5 over her vram gebruik bij de grafische instellingen?

• dennis_rsb
Verwijderd schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 20:17:
Een 1060 moet genoeg zijn idd. Wat zegt gta 5 over her vram gebruik bij de grafische instellingen?
Soms was hij wel geel, maar had wel wat ruimte over. Heb nu dingen als schaduws uit of minder en population. Dat helpt wel ietsje maar toch nog vaak dattie de 100% cpu load aantikt op kruispunten enzo.

Verwijderd

Met with 100% is je cpu inderdaad een bottleneck, weet je nog of je hetzelfde had met de gtx 750?

• dennis_rsb
Verwijderd schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 20:20:
Met with 100% is je cpu inderdaad een bottleneck, weet je nog of je hetzelfde had met de gtx 750?
Wat bedoel je met "met with" ja met de gtx750 stond mijn cpu ook vaak op de 100%. Toen zat me dat ook niet lekker. Maar ik en vele anderen die ik ken (zelfs de winkel) dacht als ik een betere GPU heb dat de cpu dan wat ontlast wordt. En je zou ook kunnen denken ''boeie dattie 100% belast wordt de cpu, daar is ie voor" ja dat is zo, maar niet als je daardoor framedrops krijgt. Mocht er echt niks anders opzetten dan zet ik de vsync op half en dan maar 30 fps. Voordeel met deze kaart is dan dat ik de textures wel hoog kan zetten. (met die andere kaart gebruik je dan zo veel vram) maar ideaal is het niet 30 fps. Ik wil constant 60 of hoger kunnen halen. (monitor is ook 60hz)

Verwijderd

Ik denk dat je voor een andere cpu moet gaan voor een betere prestatie in gta 5 op 60fps, ik merk dat gta 5 erg veel gebruik maakt van de cpu. Een i5 6400 of 6500 zou je een heel eind helpen, maar dat kost ook een aardige duit.

• dennis_rsb
Verwijderd schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 20:55:
Ik denk dat je voor een andere cpu moet gaan voor een betere prestatie in gta 5 op 60fps, ik merk dat gta 5 erg veel gebruik maakt van de cpu. Een i5 6400 of 6500 zou je een heel eind helpen, maar dat kost ook een aardige duit.
Precies deze GPU was ook al rond de 250 euro. i5 instapmodel van Skylake/Kaby Lake +- 200 euro. Wordt nogal een dure grap dan.

Verwijderd

Ja idd, misschien kun je iets vinden op vraag&aanbod?

• dennis_rsb
Verwijderd schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 21:12:
Ja idd, misschien kun je iets vinden op vraag&aanbod?
Had al wel gekeken maar is nog vrij duur in verhouding en weinig aanbod qua i5's voor Socket 1151. Maar goed, misschien dat er iemand nog met een briljantje ingeving komt (lees; veel taken door de GPU laten overnemen in GTA V ipv CPU)

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12-2025

adamvansanten

Appletje voor de dorst

GTA V is inderdaad behoorlijk CPU-intensief. Die 1060 3GB moet zat zijn op 1080p60 (ik speel zelf op deze resolutie met een R9 280X 3GB en haal eigenlijk altijd 60fps met bijna alles op very high). Ik gebruik een iets oudere i5-4670K (wel relatief hoge core clock) en die wordt zelden 100% belast. Ik denk dan ook dat je problemen verdwijnen als je een i5-6400/6500 koopt, maar het is inderdaad wel weer een investering. Goed V&A in de gaten houden dus. ;)

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

• dennis_rsb
adamvansanten schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:15:
GTA V is inderdaad behoorlijk CPU-intensief. Die 1060 3GB moet zat zijn op 1080p60 (ik speel zelf op deze resolutie met een R9 280X 3GB en haal eigenlijk altijd 60fps met bijna alles op very high). Ik gebruik een iets oudere i5-4670K (wel relatief hoge core clock) en die wordt zelden 100% belast. Ik denk dan ook dat je problemen verdwijnen als je een i5-6400/6500 koopt, maar het is inderdaad wel weer een investering. Goed V&A in de gaten houden dus. ;)
Jep, of nieuw een i5 6400/6500 kopen (of kaby lake, want als het goed is zijn er bij veel s1151 moederborden een bios upgrade mogelijk die dan kaby lake ondersteunt) en die i3 6100 verkopen. Vraag me alleen af of je nog een aardig bedrag krijgt voor een instapmodel i3 uit de vorige generatie. Hoe hoog wordt jouw cpu belast in drukke stukken in de stad in GTA V (uitgaande dat je 60 FPS wil halen constant in high settings)

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12-2025

adamvansanten

Appletje voor de dorst

dennis_rsb schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:56:
[...]

Jep, of nieuw een i5 6400/6500 kopen (of kaby lake, want als het goed is zijn er bij veel s1151 moederborden een bios upgrade mogelijk die dan kaby lake ondersteunt) en die i3 6100 verkopen. Vraag me alleen af of je nog een aardig bedrag krijgt voor een instapmodel i3 uit de vorige generatie. Hoe hoog wordt jouw cpu belast in drukke stukken in de stad in GTA V (uitgaande dat je 60 FPS wil halen constant in high settings)
Dat weet ik niet precies. Maar ik heb eigenlijk nooit heftige framedrops, dus in ieder geval is het geen bottleneck... Enige game die ik wel eens speel waarin de CPU bij mij een bottleneck vormt is Planet Coaster (bij hele grote parken met 4500+ bezoekers).

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

• dennis_rsb
adamvansanten schreef op maandag 24 april 2017 @ 15:03:
[...]

Dat weet ik niet precies. Maar ik heb eigenlijk nooit heftige framedrops, dus in ieder geval is het geen bottleneck... Enige game die ik wel eens speel waarin de CPU bij mij een bottleneck vormt is Planet Coaster (bij hele grote parken met 4500+ bezoekers).
Ah op die manier. Ja bij mij is het vooral bij heftige verkeerssituaties. Als ik met normale settings op de snelweg raas in GTA V ofzo dan haal je veelal wel die 60 fps constant.

• dennis_rsb
Na nog wat verder gegoogled hebben las ik dat dual channel een flink verschil maaktte in GTA V. Ik had mijn twijfels. Maar aangezien ik 16gb wel lekker vind mbt vm's dacht ik waarom niet. Ik had dus 1 latje van 8gb eerst. Nu een exact zelfde latje bijgekocht. Nu dus 2x8. En ja! Dit maakt veel verschil, bij vsync uit op normale settings haal hoge fps. Vaak rond de 100. Vsync aan en veel settings op hoog haal ik nog nette fps. Als ik volgas in een snelle auto rijd komt ie eigenlijk nog nauwelijks onder de 60fps bij een druk kruispunt. Nu laat ik t er bij! Draait mooi zo i3 6100+1060+16gb ram (dual channel)
Pagina: 1