Exploride negeert mij na toekennen refund

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NordicBlue
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-01 22:57
Hallo,

Ik probeer al sinds 8 december 2016 een refund te krijgen van de Exploride Heads Up Display (preorder date januari 2016, het duurde me allemaal te lang). De refund policy is dat je tot het moment van shipping je order mag annuleren (You can cancel your order for a full refund anytime before your order ships. aldus https://exploride.com/faq/)

Op 10 januari 2017 heb ik een bevestiging van annulering order ontvangen en zou binnen 10 tot 20 business days het geld weer terug krijgen (329 dollar voldaan via PayPal betaling).

In de tussentijd heb ik diverse malen om een status gevraagd maar krijg steeds geen reactie. Op Facebook zie ik dat de support wel vragen beantwoord maar mijn prive berichten blijven onbeantwoord. Toen ik een berichtje op de tijdlijn plaatste of ze iets over mijn refund konden zeggen, werd ik geblokkeerd van de pagina.

Inmiddels heb ik een klacht via het Better Business Bureau lopen, op het eerste bericht is niet door het bedrijf gereageerd. Ze hebben in het verleden refunds via Better Business Bureau wel opgelost.

Hebben jullie nog tips over hoe ik dit aan kan pakken?

Alvast dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kun je nog een conflict openen bij PayPal?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NordicBlue
gambieter schreef op zondag 16 april 2017 @ 18:06:
Kun je nog een conflict openen bij PayPal?
Nee, helaas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:26

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Ik zou ze een mail doen met bericht dat ze bepaalde termijn hebben zeg twee weken anders ga je overal reviews posten en forums benaderen zo als hier. Amerikanen zijn over het algemeen als de doods voor slechte reviews.

Edit*

Deze Amerikanen misschien iets minder gezien hun Google review pagina ben je niet de enige.

[ Voor 20% gewijzigd door 42dpi op 16-04-2017 18:15 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Woe. Op indiegogo liegt het ook niet om ....
https://www.indiegogo.com...d-technology--3#/comments

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LocK_Out
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 19:17
Gefund via crowd funding?
Zo ja, zeg hoogstwaarschijnlijk maar ;w tegen je $329.

Lijkt er na het lezen van de hoeveelheid niet ingewilligde refund request, niet echt op dat deze lui zich aan hun woord gaan houden.

Wijze les voor volgende keer, als ik naar de indiegogo pagina kijk had ik m'n geld er zelfs bij interesse niet in gestopt.

'Campaign owners are required by our Terms of Use to fulfill their perks. If a campaign owner does not fulfill a perk and has been unresponsive, please notify Indiegogo.We will get in touch with the campaign owner to reiterate to them their obligations as a campaign owner.

You can also use our Terms of Use in a U.S. court of law, should you choose to take any legal action against the campaign team
'

Dit staat op de support pagina van indiegogo.
Klinkt mij in de oren als "we gaan ons best doen, maar als het ons niet lukt moet je maar een rechtzaak beginnen"

[ Voor 70% gewijzigd door LocK_Out op 17-04-2017 05:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Zou dan wel al de zoveelste 'succesvolle' crowdfund zijn die gewoon op de fles gaat na dat alle cash is geïnd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Zoveelste voorbeeld wat duidelijk maakt dat crowdfunding 100% investering, 0% garantie is.
Die loze beloftes die zowel de owners als sites doen zijn ook niets meer dan dat, om genoeg mensen over de streep te trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

dat is het risico van crowdfunding.

maar... paypal staat vrijwel nooit crowdfunding toe... dus ik zou toch paypal eens aanschieten in dit verhaal.
Want paypal biedt kopersbescherming en een van de voorwaarden daarvan is dat het binnen zoveel tijd wordt geleverd. Dacht 30 dagen/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NordicBlue
Ik heb een preorder via hun eigen site geplaatst. Niet via crowdfunding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-09 12:45
pfoe als ik zo de reacties op het indigo forum lees wens ik je heel veel succes ermee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:32
lang verhaal kort; je pre-order is ook gewoon een indirecte-crowdfund geweest.
Er is namelijk nog geen product (vandaar pre-order) en in tegenstelling tot pre-order van games, is hier geen 100% kans dat je het product krijgt.

Ik zeg; helaas pindakaas, dure les geleerd, balen dat jij net als anderen gedupeerd bent.

btw, ikzelf heb al 3 €100-200 (gefaalde) crowdfunding projecten gesteund. Risico van de investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Naja "investering". Dat wordt steeds discutabeler.

Als je 50k vraagt voor ontwikkeling en opstart, en met 600k heb je je ontwikkeling zogenaamd nog niet rond, dan Kun je je afvragen of je geld hebt verbrand of hebt geïnvesteerd in een bonafide plan.

Ergo, als je tig 100% boven budget "investeert" heb je dan nog wel geïnvesteerd of iets gekocht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:39
diefightdie schreef op maandag 17 april 2017 @ 12:35:
lang verhaal kort; je pre-order is ook gewoon een indirecte-crowdfund geweest.
Er is namelijk nog geen product (vandaar pre-order) en in tegenstelling tot pre-order van games, is hier geen 100% kans dat je het product krijgt.

Ik zeg; helaas pindakaas, dure les geleerd, balen dat jij net als anderen gedupeerd bent.

btw, ikzelf heb al 3 €100-200 (gefaalde) crowdfunding projecten gesteund. Risico van de investering.
Ben ik het in dit geval niet geheel mee eens, als TS via indiegogo betaald had inderdaad wel daar je op die site gewoon backer bent waar je bij het slagen van het project bepaalde "perks" krijgt, maar officieel geen product koopt en dus slechts investeerder bent.

Op de site van exploride zelf kom je echter gewoon in een shop terecht waar je ook daadwerkelijk het product koopt, echter wel via een pre-order. Op die site is geen sprake van crowdfunding via een backing constructie zoals bij indiegogo wat juridisch gezien een wezenlijk verschil is.

Mochten ze natuurlijk failliet gaan is er uiteindelijk qua uitkomst dan weer geen enkel verschil, in dat geval zal je zowel via indiegogo als via hun eigen shop hoogstwaarschijnlijk je geld kwijt zijn, tenzij je via Creditcard betaald hebt, Paypal is mogelijk al een te lange periode overheen gegaan om nog een geschil te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
@Dennism, dat vraag ik mij ten zeerste af. IANAL, maar een pre-order is gewoonweg iets kopen wat (nog) niet eens bestaat.
Via een website van de "fabrikant" zelf pre-orderen is naast het feit dat het nog minder slim dan crowdfunding is, gewoon het risico van pre-orderen.
Je koopt iets wat nog niet (officieel) bestaat en/of alleen een prototype heeft.

Zelfde als een game pre-orderen, je weet niet hoe de game gaat worden als ie uit is. Het kan zelfs zijn dat de ontwikkeling gestopt wordt. Je zou je geld dan terug moeten krijgen.. Maar dat moet dat wel gebeuren, net zoals indiegogo in hun voorwaarden stelt (indiegogo staat er anders in dan kickstarter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet het toch even zeggen.

Indiegogo Kickstarter en Fig (en alles wat er op lijkt) zijn GEEN WINKELS.
Als je via een van die sites heb gefund, dan heb je geen poot om op te staan, en dit had je van tevoren moeten weten (want het word bij al die sites uitgelegd) en in alle eerlijkheid haat ik mensen die hierop producten funden en dan een paar maanden later een refund vragen (want dat is slopend voor een doorsnee startup bedrijf/je werkt ermee in de hand dat niemand het product krijgt)

Heb je echter NIET via zo'n site je pre-order gedaan, dan word het een moeilijker verhaal, duik in hun voorwaarden om te achterhalen wat je rechten zijn als ze niet bijtijds leveren, staat daar in (zoals je ook uit de site zelf blijkt te halen) dat je tot het punt van verzenden hebt om een refund te vragen, dan sta je in je recht.

Vervolgens zal zo'n partij (afgaand op de Google reviews) zich vrij weinig van je aantrekken, je bent immers maar een enkele particulier, dan word het dus tijd om hard te gaan spelen:
- Zoals gezegd, post op wat relevante sites je ervaringen, Amerikanen gaan prat op reviews/bedrijven buigen om slechte reviews tegen te gaan
- Neem contact op met Amazon, dat word (zo te zien) gebruikt voor het afhandelen van de betalingen, toon aan Amazon aan dat je geen product hebt ontvangen en dat je pogingen tot contact nergens toe leiden
- Doe aangifte bij de politie, de politie zal weinig voor je kunnen betekenen, maar je kan vervolgens wel tegen een Amazon (of de betreffende partij) zeggen dat er een proces verbaal is opgemaakt, de betreffende partij zal hier misschien niet zo warm of koud van worden, maar Amazon zal het vele malen serieuzer nemen/meer doen om jou je geld terug te laten krijgen
- Je kan altijd melden aan PayPal dat dit gebeurd, je geld zal je via die route waarschijnlijk niet terug krijgen (hoewel er verhalen bekend zijn waar ze zelfs na de 3 maanden nog geld terug storten) maar op z'n minst zullen ze de PayPal account van die partij even dicht zetten, wat weer een mooie voet achter de deur is voor jou als je weer met die partij contact opneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Amazon zal niks doen. TS heeft betaald via Paypal, daar staat Amazon dus buiten. Hij heeft niks gekocht of betaald via Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kenzi schreef op maandag 17 april 2017 @ 16:23:
[...]

Amazon zal niks doen. TS heeft betaald via Paypal, daar staat Amazon dus buiten. Hij heeft niks gekocht of betaald via Amazon.
Ah, daar was ik dus een beetje over verward, was naar die site gegaan en daar kun je bestellen met Amazon Pay. (blijf ik erbij dat je, net als aan PayPal, Amazon in ieder geval kan melden wat er gebeurd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:30
Verkopers kunnen na 180 dagen geen directe terugbetaling meer doorvoeren via PayPal en moeten het geld dus handmatig naar je sturen. Kans is groot dat dit bedrijf al een flink aantal claims heeft ontvangen van ontevreden klanten op hun PayPal-account en dat hun account daardoor gelimiteerd is. Resultaat is dat ze geen geld meer kunnen sturen en jou dus ook geen refund kunnen geven. Verklaart waarschijnlijk ook waarom PayPal als betaalmethode verdwenen is op hun website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
@Verwijderd, even een ticket naar de US boeken voor TS dan. Kan het fout hebben, maar er staat mij iets bij dat aangifte in het land waar het misdrijf (even uitgaand van oplichting) gepleegd is moet worden gedaan.

[ Voor 23% gewijzigd door LocK_Out op 18-04-2017 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

paQ schreef op maandag 17 april 2017 @ 13:32:
Als je 50k vraagt voor ontwikkeling en opstart, en met 600k heb je je ontwikkeling zogenaamd nog niet rond, dan Kun je je afvragen of je geld hebt verbrand of hebt geïnvesteerd in een bonafide plan.
Juist een te groot succes kost sommige starters de kop. Je moet opeens distributieketens gaan opzetten, productie opschalen en noem-maar-op. Op kleine schaal een eerste product de deur uit fietsen is iets heel anders dan er binnen de kortste keren een volwaardig bedrijf uit rammen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Direct via PayPal een geschil starten, dat is je enige optie. Waarschijnlijk is er al te veel tijd overheen gegaan maar je kan het altijd proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 01:28:
[...]

Juist een te groot succes kost sommige starters de kop. Je moet opeens distributieketens gaan opzetten, productie opschalen en noem-maar-op. Op kleine schaal een eerste product de deur uit fietsen is iets heel anders dan er binnen de kortste keren een volwaardig bedrijf uit rammen.
Daar doel ik niet op.

Neem deze: https://www.indiegogo.com...n-for-iphone-smartphone#/
1371 (!!!!) % over vraag.
Resultaat: "mja we krijgen in de ontwikkelings-fase het product eigenlijk niet goed."
8)7

Daar zijn al die dingen die jij opnoemt nog niet eens aan de orde gekomen.
Neem dan iedereen na de 100%-mark aan als pre-order klant, tegen een hoger bedrag, al dan niet betalend op moment van uitlevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

paQ schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 09:39:
Neem deze: https://www.indiegogo.com...n-for-iphone-smartphone#/
1371 (!!!!) % over vraag.
Resultaat: "mja we krijgen in de ontwikkelings-fase het product eigenlijk niet goed."
8)7
Wat is daar gek aan? Zoals gezegd beginnen mensen vaak een bedrijf vanuit het niets. Dat je daarbij op onverwachte problemen stuit lijkt logisch. Dat gebeurt bij Intel of Samsung ook, maar daar zijn zoveel parallelle ontwikkelprocessen dat het niet zo opvalt. Heb je als bedrijf één project, dan is dat een ander verhaal.
Neem dan iedereen na de 100%-mark aan als pre-order klant, tegen een hoger bedrag, al dan niet betalend op moment van uitlevering.
Waarom zou je dat als bedrijf doen? De onzekerheid is bij de tweede serie klanten niet noodzakelijk kleiner dan bij de eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 10:11:
[...]

Wat is daar gek aan? Zoals gezegd beginnen mensen vaak een bedrijf vanuit het niets. Dat je daarbij op onverwachte problemen stuit lijkt logisch. Dat gebeurt bij Intel of Samsung ook, maar daar zijn zoveel parallelle ontwikkelprocessen dat het niet zo opvalt. Heb je als bedrijf één project, dan is dat een ander verhaal.
Ach kom nou toch... deze meneer zag bakken geld binnenkomen en dacht "woooh0000" en nam het daarna niet meer zo nauw met integriteit.
Edit: die van popslate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

LocK_Out schreef op maandag 17 april 2017 @ 15:33:
@Dennism, dat vraag ik mij ten zeerste af. IANAL, maar een pre-order is gewoonweg iets kopen wat (nog) niet eens bestaat.
Via een website van de "fabrikant" zelf pre-orderen is naast het feit dat het nog minder slim dan crowdfunding is, gewoon het risico van pre-orderen.
Je koopt iets wat nog niet (officieel) bestaat en/of alleen een prototype heeft.

Zelfde als een game pre-orderen, je weet niet hoe de game gaat worden als ie uit is. Het kan zelfs zijn dat de ontwikkeling gestopt wordt. Je zou je geld dan terug moeten krijgen.. Maar dat moet dat wel gebeuren, net zoals indiegogo in hun voorwaarden stelt (indiegogo staat er anders in dan kickstarter).
Game pre-orders betaal je normaal gesproken pas op de dag dat de game uitkomt. (paar uitzonderingen daar gelaten)
Valt dus niet helemaal zo 1-op-1 te vergelijken.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

paQ schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 10:56:
Ach kom nou toch... deze meneer zag bakken geld binnenkomen en dacht "woooh0000" en nam het daarna niet meer zo nauw met integriteit.
Jij zat ernaast toen het gebeurde? Het is altijd bijzonder hoe goed willekeurige mensen op het internet op de hoogte zijn van interne aangelegenheden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
paQ schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 10:56:
[...]

En hier is ook enig bewijs voor anders dan de onderbuik?

Als ik kijk naar het popslate verhaal zie ik eigenlijk niet direct iets wat hier op lijkt. Wat ik vooral zie in de naar voren gebrachte updates zijn zaken die ieder bedrijf kan overkomen tijdens een ontwikkel traject, maar extra pijn doen wanneer je maar 1 productlijn hebt. Vooral issues met de prototypes waardoor ze niet door het Apple certificering traject heen komen, wat voor uitstel zorgt, daarnaast de aankondiging van Apple van de iPhone 7, waardoor Preorders van het type "6" hoesje naar extra te ontwikkelen (en te certificeren) hoesje voor de "7" moeten, uiteindelijk de bevestiging dat het huidige materiaal zelfs met aanpassingen niet gecertificeerd zal kunnen worden, waarna er geen geld meer is voor nog een compleet nieuw ontwikkel traject met een andere materiaal samenstelling.

Ik zie eigenlijk nergens (behalve onderbuik reacties bij gedupeerden) dat het management niet integer is geweest en bijv. het geld voor bijv. dure prive aankopen zoals huis / auto's en andere luxe zaken heeft gebruikt wat je zou verwachten wanneer het een scam geweest zou zijn. Kan natuurlijk zijn dat ik ergens informatie mis die jij wel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Als je aankondigt dat je er bijna bent en zo goed als gaat verschepen, niets meer laat horen en dan ineens de boel laat ploffen en zegt dat je het er niet doorheen krijgt bij apple? come on

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
YakuzA schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 10:59:
[...]

Game pre-orders betaal je normaal gesproken pas op de dag dat de game uitkomt. (paar uitzonderingen daar gelaten)
Valt dus niet helemaal zo 1-op-1 te vergelijken.
Ik weet niet waar jij je games besteld, maar heb dit nog nooit gezien. Altijd direct aftikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

LocK_Out schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 17:38:
[...]
Ik weet niet waar jij je games besteld, maar heb dit nog nooit gezien. Altijd direct aftikken.
PlayStation store, Amazon, Play uk en laatst shopto.net. Allemaal betalen op release date ipv order date, tenzij er een gratis 2e spel oid bij zit dat je meteen kon spelen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Zullen we weer teruggaan naar de discussie over het probleem van de TS en stoppen met de verschillende offtopic discussies over bijv. games? Die hebben hier niets te zoeken.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
*knip* Als je weet dat het offtopic is, waarom plaats je het dan?

[ Voor 93% gewijzigd door Yorinn op 20-04-2017 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NordicBlue
Allen dank voor de tips. We wachten het maar even af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

NordicBlue schreef op maandag 24 april 2017 @ 11:03:
Allen dank voor de tips. We wachten het maar even af...
Ik lees net in een bericht dat ze "may-ish" denken een foto of video te kunnen posten van een productiemodel.
:O
Tegen die tijd is er ook al een concurrerend product dat gaat verzenden. (en hetzelfde doet)

Ik blijf het toch altijd maar zorgwekkend vinden hoe stil Indiegogo of kickstarter blijven in dit soort situaties.
Wat pakken zij? 5%?
5% van gigantische miljoenenomzetten, dat is geen kattenpis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Nog iets vernomen in de tussentijd TS?

https://www.indiegogo.com...ud-technology--3#/updates
ow boy....
Het complete ding (naja... concept dan) is ondertussen helemaal aangepast.

Dat product gaat er volgens mij nooit meer komen hoor.
Die reacties ook :X damn

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 05-07-2017 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Zeg dat wel zeg, wat een bulk volk dat het verschil niet weet tussen investeren en kopen, en dan als een malle gaat lopen ragen....

Ik snap dat je ontevreden bent als een investering misloopt / niet loopt zoals je zou willen, maar hou het wel netjes.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 05-07-2017 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Dennism schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:38:
[...]

Zeg dat wel zeg, wat een bulk volk dat het verschil niet weet tussen investeren en kopen, en dan als een malle gaat lopen ragen....
neuh nou... zo zwart wit is het niet

Er was een periode waarin je een refund kon vragen. TIG mensen hebben dat gedaan en kregen alsnog een dikke vinger. Beetje net als TS hier :)
Er zou een dashcam in zitten. vrij essentieel toch? nu niet meer, dat is pas onlangs kenbaar gemaakt.

En zo zijn er vast nog wel wat dingetjes.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 05-07-2017 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
paQ schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:52:
[...]

neuh nou... zo zwart wit is het niet

Er was een periode waarin je een refund kon vragen. TIG mensen hebben dat gedaan en kregen alsnog een dikke vinger. Beetje net als TS hier :)
Er zou een dashcam in zitten. vrij essentieel toch? Dat is pas onlangs kenbaar gemaakt.

En zo zijn er vast nog wel wat dingetjes.
Voor zover ik kan zien liep de officiële refund periode voor backers (de situatie van TS zou anders moeten zijn want hij is geen backer, maar daadwerkelijk een koper voor zover ik kan nagaan, maar ook daar zal refund v.s. failliet gaan gelden zoals ik hieronder uitleg) tot jan 2016 alles daarna is voor zover ik kan nagaan in de voorwaarden coulance. Voor zover ik kan nagaan hebben ze tot ver daarna refunds gedaan, echter op een moment is de koek op en zal je of moeten stoppen met refunds of failliet moeten gaan (wat erger is want geen refunds en geen eindproduct) want een significant deel van de backing zal gebruikt zijn voor de ontwikkeling van het product en de bedrijfskosten het is dan logisch dat je niet oneindig kan refunden aan investeerders tot het product daadwerkelijk op de markt is en er geld verdient wordt.

Of een dashcam essentieel is voor een HUD device is een flinke discussie, ik zelf zou het niet als essentieel zien voor een apparaat als dit daar je op je HUD niet gaat kijken naar je dashcam normaliter, maar juist informatie als Navigatie / snelheid / media informatie e.d .wil zien tijdens het rijden zodat je de ogen op de weg kan houden ipv op de middenconsole. Neemt niet weg dat een dashcam handig zou zijn, maar de keuze om de dashcam te droppen voor stuurbediening (wat origineel niet aanwezig zou zijn) vind ik persoonlijk geen onlogische. Imho: Was een dashcam handig geweest, ja (want het bespaard je een 2de aankoop als je ook graag een dashcam wil), maar essentieel, nee zeker niet.

Neemt nog steeds niet weg dat (een deel van de) backers ongetwijfeld teleurgesteld zijn, want een flinke vertraging is gewoon zeker niet prettig, maar dat is wel een risico van investeren. Het kan ook goed zijn dat een product / bedrijf waarin je een investering doet de zaak helemaal niet rond krijgt en failliet gaat (dat risico bestaat hier natuurlijk ook nog steeds). Als je dat risico niet wil lopen moet je niet investeren en beter ook niet pre-orderen maar pas kopen wanneer het product daadwerkelijk op de markt komt. Als het bedrijf dan de zaken niet rond krijgt heb je in ieder geval geen verlies. Maar on nu online te gaan lopen ranten als een malloot (of zelf erger) wanneer een investering misgaat vind ik veel te ver gaan, je ontevredenheid uiten is logisch, maar dat kan ook op een nette manier.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 05-07-2017 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dennism schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:38:
[...]

Ik snap dat je ontevreden bent als een investering misloopt / niet loopt zoals je zou willen, maar hou het wel netjes.
Nou ja, als in je Faq staat dat je het geld terug kan vragen tot het moment van verzending en dit niet gebeurd dan snap ik de klachten wel.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

... en dat de fund al sinds oktober 2015 rond is... en de leverdatum al keer op keer is opgeschoven
#pappen/nathouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NordicBlue
Ik ben inmiddels geblokkeerd van hun Facebook-pagina en ze beantwoorden mailtjes niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

NordicBlue schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:34:
Ik ben inmiddels geblokkeerd van hun Facebook-pagina en ze beantwoorden mailtjes niet meer...
dat lees je ook op indiegogo :(

Snap ook niet @Dennism dat je dit bagatelliseert. Ze gaan over het randje met hun handelen en liegerij.
Zodoende dat ik me afvraag of dit product er ooit nog wel gaat komen. Er wordt ver gegaan tegenwoordig met het opwerpen van dekmantels om geld af te troggelen en dit te doen laten lijken op een geploft en failliet project.

Aangaande dashcam: er zijn mensen die aangeven dat juist die feature het interessant (genoeg) maakte te backen. Als je dat dan anderhalf jaar later ineens uit het 'product' haalt dan gaat men reclameren. Niet raar natuurlijk.

[ Voor 57% gewijzigd door paQ op 05-07-2017 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NordicBlue
paQ schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:38:
[...]

Snap ook niet @Dennism dat je dit bagatelliseert. Ze gaan over het randje met hun handelen en liegerij.
Zodoende dat ik me afvraag of dit product er ooit nog wel gaat komen. Er wordt ver gegaan tegenwoordig met het opwerpen van dekmantels om geld af te troggelen en dit te doen laten lijken op een geploft en failliet project.

Aangaande dashcam: er zijn mensen die aangeven dat juist die feature het interessant (genoeg) maakte te backen. Als je dat dan anderhalf jaar later ineens uit het 'product' haalt dan gaat men reclameren. Niet raar natuurlijk.
Ik heb via een ander e-mailadres mijn beklag gedaan met hetzelfde ordernummer en een verwijzing naar mijn klacht bij het BBB (Better Business Bureau), toen kreeg ik wel antwoord met de toezegging dat ze er écht écht écht mee bezig waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
paQ schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:38:
[...]

Volgens heb ik dat nergens gebagatelliseerd, ik denk dat in zo'n beetje iedere post hier aangeef dat TS anders behandeld zou moeten worden dan de backers, want TS heeft het product gekocht op de site van de fabrikant, dan wel via een pre-order, maar hij is geen backer op indiegogo (tenzij ik het hele verhaal verkeerd begrijp) en zou dus omwille daarvan meer rechten moeten hebben dan een backer. Dat ze tegen TS niet netjes reageren en hem blokkeren vind ik ook niet netjes (er even van uitgaande dat TS zich in zijn communicatie volledig netjes heeft opgesteld en niet is gaan schelder e.d., is TS niet correct geweest in zijn communicatie dan vind ik een ban even niet vreemd, maar daar ga ik even niet vanuit)

Wat ik echter zo vreemd vind is dat een boel backers zich gedragen als kopers i.p.v. als investeerders. Ook gaat je gedragen als een malloot je gewoonweg niet verder helpen maar enkel mensen verder tegen je in het harnas jagen.

Neemt echter niet weg dat als er geen geld meer is om refunds te doen je in de regel 2 dingen kan doen:

1. Wachten en hopen dat het product nog komt, dan wel dat de refund doorkomt zodra het product gelanceerd is en er mogelijk geld verdiend wordt.
2. Het bedrijf proberen failliet te laten verklaren en hopen dat er dan nog wat terugkomt (kleine kans uiteraard).

Aangaande de Dashcam zullen er uiteraard mensen zijn die daarom gebacked hebben. Echter weet je als investeerder ook dat een product kan veranderen. Dat is klote, en daar kun je inderdaad netjes een klacht over indienen wat ook logisch is, maar dat mag nooit een reden zijn voor scheld kannonades e.d., pas wanneer er bijv. oplichting bewezen wordt zou dat een zaak zijn waarover je inderdaad in wat sterkere bewoordingen zou moeten kunnen reageren.
Marzman schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 12:24:
[...]

Nou ja, als in je Faq staat dat je het geld terug kan vragen tot het moment van verzending en dit niet gebeurd dan snap ik de klachten wel.
Die FAQ is als het goed is alleen van toepassing op Kopers (Pre-Orders) zoals TS, niet op de backings gedaan op indiegogo waarver uit de meeste klachten zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 05-07-2017 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Dennism schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:49:
[...]

Wat ik echter zo vreemd vind is dat een boel backers zich gedragen als kopers i.p.v. als investeerders. Ook gaat je gedragen als een malloot je gewoonweg niet verder helpen maar enkel mensen verder tegen je in het harnas jagen.

[...]
naja, dan hebben investeerders toch ook recht op inzage? wellicht mede-zeggenschap?
Althans meer dan anderhalf jaar lang aan het lijntje te worden gehouden. Het begint meer weg te krijgen van gericht misleiden dan van "oh ja, sorry" op deze manier.
Als mensen in een product X met opties ABC 'investeren', en het dan product A,5 met opties A en D wordt, dan is het niet gek dat mensen daar wat van gaat zeggen. En het blijkt bij deze toko trekken aan een dood paard dus gaan ze schreeuwen.
En indiegogo kijkt lekker de andere kant op. 8)7

Er is 0 controle of regulering. Sleutel een goed filmpje in elkaar en je bent binnen.

Dan kun je je nog de vraag stellen als je een investerings-kapitaal nodig hebt van 50K, en je trekt 1.2 miljoen binnen zonder dat je daarvoor een werkend product weet af te leveren?
Dennism schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:49:
[...]

Die FAQ is als het goed is alleen van toepassing op Kopers (Pre-Orders) zoals TS, niet op de backings gedaan op indiegogo waarver uit de meeste klachten zijn.
ja hoor, ook voor die backers was er een termijn waarbinnen ze zich konden terugtrekken en het geld terugkregen. Exploride heeft ze alleen niet terugbetaald en ze aan het lijntje gehouden tot het moment daar was dat ze konden zeggen: lange neus, nu ben je te laat!

[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 05-07-2017 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
paQ schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:01:
[...]

naja, dan hebben investeerders toch ook recht op inzage? wellicht mede-zeggenschap?
Als je dat afspreekt inderdaad wel, echter bij de verschillende vormen van Crowdfunding is dit normaliter niet de norm. Daar krijg je enkel "perks", zoals in dit geval (zou ik zelf nooit in investeren), of je leent geld uit tegen een bepaald rente percentage (waarbij je voor bank speelt op kleine schaal).
Althans meer dan anderhalf jaar lang aan het lijntje te worden gehouden. Het begint meer weg te krijgen van gericht misleiden dan van "oh ja, sorry" op deze manier.
Als mensen in een product X met opties ABC 'investeren', en het dan product A,5 met opties A en D wordt, dan is het niet gek dat mensen daar wat van gaat zeggen. En het blijkt bij deze toko trekken aan een dood paard dus gaan ze schreeuwen.
Gericht misleiden wil ik nog niet zeggen, hebben ze mogelijk teveel hooi op de vork genomen waarbij ze niet alles kunnen waarmaken lijkt me echter wel logisch. Maar dat is dat bij veel startups voorkomt.
En indiegogo kijkt lekker de andere kant op. 8)7

Er is 0 controle of regulering. Sleutel een goed filmpje in elkaar en je bent binnen.
Geef ik je deels gelijk in, platforms als Kickstarter en Indiegogo lijken niet echt daadkrachting wanneer er problemen lijken te ontstaan. Echter is het natuurlijk maar de vraag hoeveel te er aan kunnen doen. Wel zou ik inderdaad graag zien dat ze regelmatig audits zouden uitvoeren zodat er in ieder geval controle is dat het geld van de investeerders correct besteed wordt. Dan kan het uiteraard nog steeds misgaan, maar weet je in ieder geval dat er geen oplichting heeft plaats gevonden.

Of ze binnen zijn betwijfel ik echter, 1,2 miljoen is een leuk bedrag dat zeker, maar om te spreken van "binnen zijn" moet je bijna wel dat volledige bedrag verduisteren en de boel een direct laten ploffen verwacht ik.
Dan kun je je nog de vraag stellen als je een investerings-kapitaal nodig hebt van 50K, en je trekt 1.2 miljoen binnen zonder dat je daarvoor een werkend product weet af te leveren?
is ook vaak een issue van onderschatting aan het begin (ik bedoel ik ben geen ontwerper van electronica, maar 50k lijkt me erg weinig voor ontwikkeling, certificering, productie en uitlevering), en overschatting anderzijds, het maar door laten lopen van de backing, waardoor je gaan denken mogelijk kan ik het product nog beter maken met het grotere budget waardoor je in een valkuil loopt dat het ontwikkelen veel meer gaat korten, terwijl er mogelijk ook niet nagedacht is over bijv. de productie faciliteiten die nodig zijn voor een veel grotere initiële batch.
ja hoor, ook voor die backers was er een termijn waarbinnen ze zich konden terugtrekken en het geld terugkregen. Exploride heeft ze alleen niet terugbetaald en ze aan het lijntje gehouden tot het moment daar was dat ze konden zeggen: lange neus, nu ben je te laat!
Die termijn liep al af in Januari 2016 voor zover ik kan vinden, niet al te lang na de funding periode. Ik heb er even naar gezocht, maar ik kan geen backer vinden die voor die tijd een refund heeft aangevraagd en deze niet gehad heeft. Alles wijst er juist op dat ze veel langer doorgegaan zijn met refunds dan ze volgens de voorwaarden zouden hebben moeten doen, zelf na het aflopen van deze periode. Enig bewijs voor jouw stelling kan ik in ieder geval totaal niet vinden. Maar goed misschien heb ik het gemist en kun jij even linken naar de post waaruit dit zou blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

ik begin het steeds somberder in te zien voor TS, en alle andere 1000-en 'gedupeerden'
We understand your concern! We will release our final specification around Sep 2017. Please check it out!
2 jaar na aanvang project, zeggen ze de 'final specifications' te hebben. :')

offtopic:
"around Sep 2017" kan ook zomaar februari 2018 worden als je de tijdlijn van deze lui volgt...

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 21-07-2017 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Ben Exploride af en toe aan het volgen, uit pure nieuwsgierigheid :)
2 weken geleden zijn ze nog meer investeerders gaan opli aanwenden via startengine.
Eergisteren is die campagne offline gehaald.
cache: https://webcache.googleus...=clnk&gl=nl&client=safari

Zoals je nog kunt lezen zijn daar ook de nodige kritische vragen gesteld waar al het tot dusver opgehaalde geld heen is.
Nu is 'bad publicity' 1 ding natuurlijk, maar startenigne zal niet zomaar een campagne vroegtijdig de nek omdraaien.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 27-07-2017 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
paQ schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 10:33:
2 weken geleden zijn ze nog meer investeerders gaan opli aanwenden via startengine.

Zoals je nog kunt lezen zijn daar ook de nodige kritische vragen gesteld waar al het tot dusver opgehaalde geld heen is.
Nu is 'bad publicity' 1 ding natuurlijk, maar startenigne zal niet zomaar een campagne vroegtijdig de nek omdraaien.
https://d19j0qt0x55bap.cl..._details/exploride_ca.pdf hier kun je wel een aantal zaken vinden.

Heb niet alles doorgelezen, maar kwam o.a. tegen dat ze.

1,3 miljoen in Pre sales hebben.
Ze in 2015 - 2016 zo'n +- 400k operationele kosten gehad hebben
+- 400k aan R&D kosten tegen kom
+- 500k kosten aan zaken die uitbesteed zijn.
de Ceo in totaal 70000 dollar salaris ontvangen heeft over 2015 en 2016 (35k per jaar).
Rond dec 2016 - jan 2017 geen geld meer in kas hadden.
Daarna nieuwe investeringen hebben opgehaald.
(als ik het document correct lees).

Al met al zie ik het nog steeds niet echt positief in, lijkt typisch op een startup die teveel hooi op de vork genomen heeft en dringend cashflow nodig heeft om voort te kunnen blijven bestaan, maar die 1.3 miljoen zie ik wel als verklaarbaar als ik het document correct lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NordicBlue
paQ schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 10:33:

Blijft bijzonder dat als je via een ander e-mailadres om een refund vraagt (3x gedaan nu), ze zeggen dat ze deze hebben verwerkt en binnen 15-20 business days teruggestort zal worden. Als je na die tijd vraagt waarom het zo lang duurt, negeren ze je.

• paQ
  • Nu online

paQ

Dit ziet er toch wel akelig hetzelfde uit, nie?

https://www.kickstarter.c...=speedometer_ios_purchase
(voor iets meer dan de helft trouwens :X )

Ik houd alle exploride ophef regelmatig in de gaten. Ik kan me niet voorstellen dat het nog heel lang gaat duren voordat er een 'update' komt met "unfortunately we need to step down blabalbalala"

[ Voor 36% gewijzigd door paQ op 31-08-2017 10:28 ]

• Dennism
paQ schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:24:
Dit ziet er toch wel akelig hetzelfde uit, nie?

https://www.kickstarter.c...=speedometer_ios_purchase
(voor iets meer dan de helft trouwens :X )

Ik houd alle exploride ophef regelmatig in de gaten. Ik kan me niet voorstellen dat het nog heel lang gaat duren voordat er een 'update' komt met "unfortunately we need to step down blabalbalala"
Die lijkt er inderdaad wel erg veel op qua product. Voordeel is wel voor zover ik kan zien dat deze partij in ieder geval al bestaande producten op de markt heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Het is net alsof zij de boedel van exploride hebben overgenomen oid :D

• paQ
  • Nu online

paQ

Ze hebben deze week een 'update' geplaatst op indiegogo.
Waar het de afgelopen maanden zeker aug / sept verscheept zou worden, vertellen ze nu (medio sept) dat ze aan het praten zijn over wanneer ze gaan produceren en certificeren. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

@NordicBlue Niks meer zeker?

Indiegogo heeft de campagne gesloten... na 2,5 jaar :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NordicBlue
paQ schreef op maandag 8 januari 2018 @ 10:38:
@NordicBlue Niks meer zeker?

Indiegogo heeft de campagne gesloten... na 2,5 jaar :')
Nope :(
Pagina: 1