CPU upgrade, ja of nee; zoja welke?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nigel90
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-03 12:57
Ik zoek een?
Nieuwe CPU. Op het moment heb ik een i7-2600 (geen K-versie) en vraag me af of het tijd is voor een upgrade.

Wat is je budget?
Rond de 400 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil graag bij intel blijven. Op het moment kijk ik naar het volgende:
- i5-7600 OF i5-7600k
- i7-7700

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Eigenlijk alleen om mee te gamen, geen heftige software verder

Wat heb ik op het moment
Product
i7-2600
GTX 970
ASUS P8P67 Deluxe

Mijn eerste vraag is eigenlijk of het uberhaubt de moeite waard is om de CPU te upgraden. Zelf dacht ik eigenlijk van niet, maar ik denk een performance verschil te zien met vrienden die een vergelijkbare of dezelfde GPU hebben. Zo ja, wat is dan de juiste keuze?

Ik weet dat games nog niet volledig gebruik maken van een i7, maar misschien met het oog op de toekomst is dat verstandiger? Qua prijs ligt het vrij dicht bij elkaar. Zo kwam ik met een i5-7600K + mobo uit rond de 440, en een i7-7700 (niet k) ook rond de 400. De geweone i5-7600 is uiteraard goedkoper. Ook heb ik nog nooit iets met overclocken gedaan maar ik sta er wel voor open als de i5-7600k meer 'bang for my buck' is dan de i7-7700.

Ik kijk naar de volgende 2 moederenborden (een voor de K-versie, de ander voor de standaard opties)
Product
MSI Z270 Pro
MSI H270 Gaming M3

Ga ik er nu echt profijt van hebben, of kan ik beter nog een jaartje of wat wachten op gen 8?

Alvast bedankt voor het lezen & de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hangt een beetje van de spellen af of het nut heeft. Verder zou ik eerst eens kijken of er wel een core is die echt op 100% gaat lopen met de spellen die je speelt. Als er niets op 100% loopt is upgraden nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 20:14
@Nigel90 Je moet upgraden zodra je CPU een beperking wordt en je het het geld waard vindt om van deze beperking af te komen. Je zult dus eerst moeten bepalen of er een beperking is en zoja hoe groot deze dan is.

Wat Pilatus zegt is helemaal correct (toevallig zo op Pasen :P), bekijk eerst op je CPU-gebruik en kijk of deze tegen de 100% aan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Balance schreef op zondag 16 april 2017 @ 16:51:
kijk of deze tegen de 100% aan zit.
Even een toevoeging. Er zijn genoeg spellen die niet goed gebruik maken van meerdere core's. Het kan zijn dat de CPU op 60% loopt maar dat er wel 2 core's op 100% lopen. In dat geval word niet de hele CPU 100% belast maar is er wel een bottleneck. Daarom geef ik aan dat er niet alleen gekeken moet worden naar 100% CPU load, maar ook of er een enkele core is die op 100% loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je vergeet geheugen mee te nemen in je budget.
Kijk ook eens naar een Ryzen 5 1600(X). Meer threads voor minder geld tov een i7 en meer upgrademogelijkheden.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2017 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Inderdaad, ik zou in ieder geval niet meer voor een quadcore gaan zonder hyperthreading, de meeste spellen maken al prima gebruik van 4 cores en zullen in de toekomst alleen maar meer cores willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Resolutie is ook nogal belangrijk. Bij een hoge resolutie kan een upgrade van de GPU zelfs beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nigel90
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-03 12:57
Bedankt voor de antwoorden so far!

Ik zal eens gaan kijken naar core gebruik in verschillende games. Is er software wat een soort logboek maakt of is de performance monitor van task manager goed genoeg?
Pagina: 1