Toon posts:

Soort adapter benodigd voor micro servo's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit weekend een MeArm robot arm in elkaar gezet welke werkt op basis van 4 x SG92R micro servo's , volgens verschillende documentatie op het web heb ik een voeding nodig met 5-6V en 2A.

Momenteel gebruik ik een 'iSn5-10520' USB power plug met een output van 5V en 2.1A en er staat een DC tekentje op, ik heb een usb kabel gestript en de servo's en gebundeld op de + en - aangesloten. De - loopt naar de ground van m'n Arduino UNO (apart gevoed) en de data kabels voor aansturen naar individuele pins op de Arduino.

Nu wil het dat ik maar 2 servo's tegelijk 'goed' kan gebruiken, bij 3 of 4 dan doet het naast een lichte 'buzz' niets of heel weinig. Afzonderlijk in groepen van 2 servo's werkt het wel, m.u.v 1 servo, deze lijkt niet genoeg power te hebben om de arm naar boven te bewegen, naar beneden werkt wel.

Ik vermoed dat de plug sowieso niet goed is, maar helaas heb ik niets vergelijkbaar in huis om mee te testen en wil dus een goede voeding kopen die het aan kan, maar ik weet niet wat me gaat voorzien in bovenstaande.

De set komt van sos solutions, dus hier kijk ik maar eerst:

Raspberry Pi USB voeding (met stabiele USB uitgang)
https://www.sossolutions....-met-stabiele-usb-uitgang
"Deze voeding is speciaal ontwikkelt zodat deze 5.2V kan blijven leveren bij de maximale belasting van 2A."

Ik weet niet wat een stabiele USB uitgang betekend, maar het wijkt niet veel af van hetgeen ik nu gebruik. Of betekend stabiel een continu stroom ipv switching als m'n huidige?

Wie kan me adviseren in deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 09:25
Geen idee of het bij servo's nog lost nodig is, maar heb je geprobeerd of het beter gaat als je een ontstoor condensator op de voedingslijn zet? Een kleintje bij de servo tussen de + en - zou waarschijnlijk al wel helpen.

Daarnaast, heb je al eens gekeken wat er met de spanning gebeurt op het moment dat je alle servo's wilt gebruiken? Blijft deze keurig ~5V of zakt deze in? En als je de multimeter dan toch in je handen hebt, probeer eens om de stroom te meten?

Dat laatste doe je door de multimeter in het circuit op te nemen, dus de + gaat van de adapter naar de rode draad van je multimeter, en dan van de zwarte draad van je multimeter naar waar je de + eerst aangesloten had. Vergeet niet om je multimeter op 10A te zetten en de draad ook in het juiste gat te duwen. En vergeet vooral niet om naderhand alles weer terug te prikken, anders gaat het de volgende keer dat je het ding pakt gegarandeerd fout ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een slechte vergelijking, maar op het web gebruikt niemand condensatoren voor dit project. Wel zie ik opstellingen met potmeters, maar ik heb naast weerstanden en leds niets in huis. Als je een tip hebt over veel voorkomende condensatoren hoor ik het ook graag, dan zal ik deze in huis halen. De multimeter ga ik inderdaad even opsnorren... maar ik denk helaas dat die zal bevestigen wat ik denk over de plug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 09:25
Het lijkt me ook niet direct nodig, dat zal in de servo zelf zittendan. Een grote condensator zou nog kunnen helpen met een slechte adapter, maar dat ga je dan ook met je multimeter moeten zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Of je een condensator nodig hebt of niet kan je met een standaard multimeter echt niet zien.
Een beetje voeding werkt intern op ~20kHz.

Een multimeter meet wat gemiddeld de spanning is over zijn meetpteriode, meestal in de regio van 0.5sec.
Als je enige kans wil hebben de ripple (daar gaat het over dan) te zien moet je osciloscoop hebben, die hebben geen probleem met niet elke 0.5 maar elke 0.00001 sec en veel sneller te meten en hier een mooit grafiekje van te maken.

Dan kan je zien of de spanning inderdaad stabiel is en zo niet heb je condensators nodig, dat 'niemand' ze gebruikt zegt weinig, servo's kunnen best stroom trekken en dus je voeding best op de proef stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op zondag 16 april 2017 @ 15:41:
...
"Deze voeding is speciaal ontwikkelt zodat deze 5.2V kan blijven leveren bij de maximale belasting van 2A."
...
De meeste adapters leveren maar net, of nog niet eens, 5,0 V bij maximale belasting.
Dat geldt voor deze adapter niet; die levert 5,2 V bij maximale belasting

Maar die "maximale belasting" is nog steeds maar 2 Ampere, terwijl één zo'n servo makkelijk 1 Ampere trekt.
Vier servo's trekken dus 4 Ampere. Daarom heb je een adapter nodig die 5V 4A levert.
Of twee adapters die beiden 5V 2A leveren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Volgens mij is je voeding gewoon te licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-10 18:01
Helaas kan je nergens vinden hoeveel ampere ze max trekken maar kom meerdere verhalen tegen van 1 tot 1.5a per servo. Dan kan je met een 2a voeding dus max 1 a 2 servos laten bewegen.
Zoals hierboven aangegeven even met de multimeter meten hoeveel ampere 1 servo gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:40
Aangezien je aangeeft dat je een standaard USB kabeltje gestript hebt kan dit, naast een te lichte voeding, ook een oorzaak zijn. Veel USB kabeltjes hebben erg dunne aders waardoor de spanning behoorlijk kan zakken als je meer dan 1A afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
De maker van deze site (zie link) heeft een mooi stukje software geschreven.
Een servo database die hij allemaal getest heeft, met redelijk wat merken en hun kenmerken.
Helaas in de Franse taal, ook de installatie van de software.
Link: https://translate.google.....phtml&edit-text=&act=url

Afbeeldingslocatie: http://www.teaser.fr/%7Eosegouin/aeromode/servos_fichiers/ecran1c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Hier kun je zien dat de meeste servo's een korte maar hoge piek stroom hebben. Als je dit buffert met een grote condensator, dan is de maximum stroom die de voeding moet leveren veel lager.
Pagina: 1