2017 Xeon Home Server i.p.v. 24/7 Desktop en Synology DS414

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik wil graag mijn Desktop en Synology vervangen. Ze zijn allebei inmiddels 3 jaar oud en ik wil graag een stevige bak met de volgende functionaliteit:
  • NAS Storage (SMB, NFS, AFP)
  • Virtualization host
  • Docker host
Hij moet ook 24/7 aan staan bij mij thuis. Synology heeft sowieso geen virtualizatie-mogelijkheden en ik wil liever niet alleen maar Docker gebruiken. Verder vind ik DSM prachtige software.

Ik denk maximaal 4 SATA-schijven te willen aansluiten voor storage, maar een SSD voor extra snelheid zou mooi zijn. Het toekomstige OS weet ik ook nog niet, FreeNAS, VMware of toch Synology, daarom wilde ik eerst kijken naar een moederbord+CPU met kracht en lage stroomconsumptie.

Het kopen van 2 apparaten, 1 voor storage (Synology of Pentium G4560) en 1 voor hypervisor/kracht is ook een optie als dat slimmer is, maar me lijkt dan de stroom+dubbelehardware-kosten en de 1gbps-limiet een probleem worden.

#ProductPrijsSubtotaal
1Supermicro X10SDV-12C-TLN4F€ 0,-€ 0,-
1Supermicro X10SDV-6C+-TLN4F€ 748,39€ 748,39
1Supermicro X10SDV-7TP4F€ 1.048,25€ 1.048,25
1Supermicro X10SDV-F (Retail pack)€ 946,25€ 946,25
1Supermicro X10SDV-TLN4F€ 1.043,25€ 1.043,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.786,14

De reden dat ik naar embedded CPU's kijk is voornamelijk stroom, maar CPU en moederbord los kopen zou ook kunnen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7600T Tray€ 243,78€ 243,78
1Intel Xeon E3-1230 v6 Boxed€ 287,50€ 287,50
1Intel Xeon E3-1230L v3 Tray€ 320,65€ 320,65
1Intel Xeon E3-1505M v6€ 0,-€ 0,-
1Intel Xeon E5-2608L V4 Tray€ 405,50€ 405,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.257,43

Algemeen advies is ook welkom, omdat ik de laatste 2 dagen veel gelezen heb en een beetje moe begin te worden van al het lezen. Ook omdat veel informatie over de laatste hardware nieuw voor mij is. Daarbij loop ik aan tegen het feiten dat ik ook nog niet precies weet wat ik wil, behalve dat hij als NAS, Hypervisor en Docker-host moet kunnen dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Als je het geld hebt, zou ik voor 2 apparaten gaan.
1 apparaat met FreeNAS (want ZFS)
1 hypervisor

Qua stroom hoef je dat niet de kop te kosten, afhankelijk van de snelheden die je nodig hebt maar kijk eens naar de bouwvoorstellen in een van de C'T's van dit jaar en daar staat een PC in die in regulier gebruik 11W gebruikt. Zo'n PC is een prima basis als virtualisatiehost.

Heel veel keuzes die je daarna nog kunt maken (virtualisatieplatform, NAS platform, RAID setup), ook dingen waar ik genoeg gedachten over heb maar waar je zelf ook goed moet nadenken wat je belangrijk vind en waar je de accenten wilt leggen.

1GBit/s verbinding van je hypervisor naar je NAS gaat de bottleneck niet zijn en die kun je vrij makkelijk oplossen met een Layer 2 managed switch en LACP trunks. (Zo'n switch kost 80-120 EUR, ook niet echt de wereld.) Kom je dan *nog* te kort, zou je altijd met 10GBit interfaces kunnen gaan werken maar ik denk niet dat dat voorlopig nodig is. (Voor jouw idee, wij draaien een volledig bedrijf van 50-100 FTE op 8xGBit naar een NetApp FAS2220 SAN met dubbele controllers.)

Qua specs van je hypervisor, overschiet het niet. Je hebt snel een veel zwaardere CPU dan je nodig hebt en je kunt zelfs nadenken over als CPU en memory op termijn te weinig blijken, d'r een 2e hypervisor naast te zetten in cluster. Het leuke is, begin je met 1 hypervisor en 1 NAS, kun je later heel makkelijk uitbreiden naar meerdere hypervisors en meerdere NASsen. (Kan ook als je alles in 1 doet en je kiest voor vm's op disk images. Die zijn eenvoudig te kopieren naar een NFS based setup. Kwestie van tijdens setup al rekening mee houden.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.