Toon posts:

Mac (2011) - hardware updaten of moeite niet meer waard?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb recent een oude Mac in mijn bezit gekregen en ik wilde deze eigenlijk updaten zodat ik thuis een extra computer heb naast mijn Macbook.

Nu weet ik niet enorm veel van hardware, dus ik ben benieuwd .. in hoeverre is het überhaupt de moeite waard deze Mac nog te proberen te verbeteren? Hij is momenteel relatief traag merk ik, dus ik dacht (wellicht naïef) dat bijvoorbeeld een SSD en misschien wat meer intern geheugen al een groot verschil zouden maken :). Misschien dus wat te makkelijk gedacht, daarom is advies gewenst ..

Model: IMAC CTO 21.5"/3.06/500GB/4670/SD

Specs:

PROCESSOR 3.06GHZ INTEL CORE I3
MEMORY 4GB 1333MHZ DDR3 SDRAM - 2X2GB
HARD DRIVE 500GB SERIAL ATA DRIVE
GRAPHICS ATI RADEON HD 4670 256MB GDDR3

pricewatch: Apple iMac 21,5" 3.06GHz (mid 2010)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2017 11:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:03
Dat ligt een beetje aan het gebruik. Voor een beetje internetten en mailen zou een ssd en wat extra ram enorm helpen en kan dat zeker nog wel een flinke tijd met zo'n mac. Wil je er 4K video op bewerken dan kun je beter wat anders kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.Maarten schreef op zondag 16 april 2017 @ 11:15:
Dat ligt een beetje aan het gebruik. Voor een beetje internetten en mailen zou een ssd en wat extra ram enorm helpen en kan dat zeker nog wel een flinke tijd met zo'n mac. Wil je er 4K video op bewerken dan kun je beter wat anders kopen.
Het is inderdaad voornamelijk voor simpel gebruik thuis. Dus internet, mail en wat office gerelateerde zaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:03
Dan zou ik er een ssd inzetten en upgraden naar 8GB ram. Dan heb je daar nog een flinke tijd plezier van en is ook nog goed te betalen. En simpel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Tipje, gebruik goede fan control software, bij voorkeur Macs Fan Control. Die 4670 heeft een slechte reputatie. Zorg dat-ie op een nette temp blijft (<60 bij voorkeur) en dan heb je er nog wel lol van.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.Maarten schreef op zondag 16 april 2017 @ 11:18:
Dan zou ik er een ssd inzetten en upgraden naar 8GB ram. Dan heb je daar nog een flinke tijd plezier van en is ook nog goed te betalen. En simpel te doen.
Dat klinkt prima :)

Dus bijvoorbeeld deze SSD:

pricewatch: Apple iMac 21,5" 3.06GHz (mid 2010)

En zoiets:

https://www.memoryshop.nl...m-ddr3-1600-2-x-4-gb.html

Of zouden deze opties juist om specifieke redenen niet aan te raden zijn? Ik vraag me altijd af of het simpelweg plug & play is of dat bepaalde onderdelen gewoon niet compatibel zijn met een computer. Dat bijvoorbeeld dus computer A enkel onderdelen van merk A en B kan hebben en dat merk C simpelweg niet gaat werken. Maar nogmaals, misschien een geheel verkeerde gedachte :)
nelizmastr schreef op zondag 16 april 2017 @ 11:43:
Tipje, gebruik goede fan control software, bij voorkeur Macs Fan Control. Die 4670 heeft een slechte reputatie. Zorg dat-ie op een nette temp blijft (<60 bij voorkeur) en dan heb je er nog wel lol van.
Dank voor de reactie ook. Is zo'n programma dan genoeg of zou het beter zijn de hele fan te vervangen? Al is dat misschien iets te complex om uit te voeren (voor mij dan)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2017 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Neuh, fans zelf zijn prima. Geef de boel even een goede schoonmaakbeurt of laat het doen als hij open gaat voor de SSD, daarna is de software voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:31
Je post hierboven een link naar de mid 2010 iMac. Is dat het apparaat waar het om gaat of is het een 2011 model?

Voor beide modellen geldt dat een SSD de boel een stuk beter werkbaar maakt (64-128Gb is bij de 2010 nog prima te doen qua investering)

Als je het niet ziet zitten om dit in te bouwen ivm het openmaken (priegelwerkje met LCD kabels en stof tussen scherm en glas) dan kun je altijd een externe oplossing bekijken. Een usb 2.0 enclosure is voor de meeste dingen die je wil gaan doen al snel zat. Sequentiele snelheid is dan niet zo heel belangrijk en random IO heeft genoeg aan de snelheid van USB 2. Zelfs dan merk je het verschil al wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

supersnathan94 schreef op zondag 16 april 2017 @ 15:03:
Je post hierboven een link naar de mid 2010 iMac. Is dat het apparaat waar het om gaat of is het een 2011 model?

Voor beide modellen geldt dat een SSD de boel een stuk beter werkbaar maakt (64-128Gb is bij de 2010 nog prima te doen qua investering)

Als je het niet ziet zitten om dit in te bouwen ivm het openmaken (priegelwerkje met LCD kabels en stof tussen scherm en glas) dan kun je altijd een externe oplossing bekijken. Een usb 2.0 enclosure is voor de meeste dingen die je wil gaan doen al snel zat. Sequentiele snelheid is dan niet zo heel belangrijk en random IO heeft genoeg aan de snelheid van USB 2. Zelfs dan merk je het verschil al wel goed.
Dan zou ik eerder kijken naar een FW800 enclosure, dit model heeft nog FW als het goed is. Daarmee heb je gelijk fors betere snelheden, ook extern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
nelizmastr schreef op zondag 16 april 2017 @ 17:02:
[...]

Dan zou ik eerder kijken naar een FW800 enclosure, dit model heeft nog FW als het goed is. Daarmee heb je gelijk fors betere snelheden, ook extern.
True idd. Mochten die nodig zijn, heb ik er nog een aantal liggen (wit kunststof, firewire 400,800 en USB2.0, 25")

Firewire heeft naast de Seq doorvoersnelheid ook als voordeel dat er geen CPU vertraging in zit en dat zorgt dus voor nog betere access times.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

supersnathan94 schreef op zondag 16 april 2017 @ 17:04:
[...]

True idd. Mochten die nodig zijn, heb ik er nog een aantal liggen (wit kunststof, firewire 400,800 en USB2.0, 25")

Firewire heeft naast de Seq doorvoersnelheid ook als voordeel dat er geen CPU vertraging in zit en dat zorgt dus voor nog betere access times.
Daarom. Het is wat dat betreft zonde dat het verdwenen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
nelizmastr schreef op zondag 16 april 2017 @ 17:05:
[...]

Daarom. Het is wat dat betreft zonde dat het verdwenen is.
Nouja to be fair... Daar hebben we Thunderbolt voor terug gekregen. Hierdoor heb je gewoon 6Gbit SATA ter beschikking (2x zoveel als eSATA) als je er een schijf aanhangt. Werkt echt heel chill moet ik zeggen. 800MBps doorvoer is geen enkel probleem en zelfs met software raid schaalt het erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graficon
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-09 10:51
Ik heb deze week mijn 13" late 2011 geüpgraded met:
- 1tb ssd (850 evo)
- 16 GB ram (crucial via superwinkel)

geloof mij vrij: het is het waard. Tenzij je wilt gamen op ultra of zware CAD wilt doen, zijn die beestjes nog super capabel. Ik heb er 0% spijt van!
Pagina: 1