Erfenis gehad en groot bedrag beschikbaar voor pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Ik heb een erfenis van 20k ontvangen en wil hier oa een dikke pc van kopen.

Hudige:

I7 3770 (non k)
32 gb ram
512 SSD
256 SSG
2 x 2 tb hdd
AMD radeon 290
Hd 4000 dus (processor ingebakken)

Ik draai momenteel een hackintosh setup en windows.
Nu voornamelijk 99% van de tijd windows met een 6 monitor (3x24 inch, 3x 19 inch) setup + monitor 7 19 inch monitor voor mijn Windows 10 IoT output :D

Nu komt het, de erfenis komt in gedeelten vrij dus ik moet modulair mijn systeem upgraden.

Wat ik wil:

- Gamen (doe ik nu in Eyefinity 3x24 inch) of natuurlijk gewoon op 1 scherm.
- Ik ben .NET Developer dus programmeer. Hoemeer schermen hoe beter.
- Veel geheugen voor virtualisatie
- HTC Vive of Rift perfect kunnen gebruiken. Mijn R290 trekt dat volgens mij niet en ik had het geld niet voor de vive. nu dus wel :D
- Moederbord moet SLI ondersteunen en liefst 4x

Nice to have:

- Nieuwe monitors. Ik heb nu oude schermen. Zit te denken aan 1 30 inch met andere schermen ernaast, en bijvoorbeeld eyefinity met 6 schermen en dan Homeworld Remastered spelen :D :D:D

Ik heb een mooie systeemkast R4 die ik wil hergebruiken. Ook heb ik een prachtig corsair K95 platinum toetsenbord die ik houd.

Ik wil de mogelijk behouden een hackintosh setup te bouwen, maar mss ga ik voor native mac pro.

Wbt videokaarten zit ik aan Nvidia te denken aangezien crossfire sucks.

Mijn pc is nu kapot :( dus ik wil de basi snel kopen en dan kan ik bv gewoon mijn r290 tijdelijk gebruiken.

wat denken jullie?

UPDATE:

misverstand. ik krijg 20k ik hoef dat niet allemaal uit te geven natuurlij maar meer gewoon een superdikke pc kopen met veel monitoren

[ Voor 4% gewijzigd door Tennisbal op 16-04-2017 19:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
update. Ik heb dus eerst nieuw mobo/processor/mem nodig. als het goed is kan mijn 650w voeding dan gewoon mijn windows SSD booten en kan ik verder met werken. Is dat correct? Scheelt mij een hoop herinstallatie gedoe. en kan dan rustig uitbreiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:24
Tennisbal schreef op zondag 16 april 2017 @ 11:15:
update. Ik heb dus eerst nieuw mobo/processor/mem nodig. als het goed is kan mijn 650w voeding dan gewoon mijn windows SSD booten en kan ik verder met werken. Is dat correct? Scheelt mij een hoop herinstallatie gedoe. en kan dan rustig uitbreiden
Is niet aan te raden, nieuw moederbord = nieuwe windows om problemen voor te zijn.

Welke 650watt voeding praten we over ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
dylan111111 schreef op zondag 16 april 2017 @ 11:21:
[...]

Is niet aan te raden, nieuw moederbord = nieuwe windows om problemen voor te zijn.

Welke 650watt voeding praten we over ?
xfx, die moet zeker ook vervangen worden? Zeker als ik 4x sli 1080 ofzo ga draaien :D Ik heb trouwens ook nog zo'n huge stacker kast want mss is mijn R4 te klein

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ondanks dat je het geld 'gratis' ontvangt heb ik het gevoel dat je geld over de balk gaat gooien. Je kunt een leuk sneller (game) systeem kopen dat een stuk minder kost. Boven een bepaald bedrag biedt de extra hardware nauwelijks extra kracht.

Ik zou dan ook adviseren goed naar de komende adviezen te kijken van anderen. Je kunt het geld maar een keer uitgeven. Bovendien, reserves aanhouden is ook absoluut niks mis mee.

Ik stel alvast mijn vraagtekens bij:
- 4x 1080 sli
- meer dan 32GB ram (ondanks developer en virtualisatie)
- 6 monitoren, 3á4 goede (en grote)panelen is meer dan bureau vullend.
- VR, ja dit kan ik me voorstellen maar denk er goed over na en kijk of de games die het ondersteunen je bevallen. Tevens een reden om geen 6 schermen hoeven te nemen, maar 'slechts' 3 bijvoorbeeld.
- 12 core cpu bij wijze (6-8 is waarschijnlijk zat).

Anderzijds, als dat echt is wat je wilt, zullen er wel Tweakers zijn die je hierover goed advies kunnen geven. Ook goed voor de economie natuurlijk ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
SLI met de GTX1080 serie werkt in games niet eens bij meer dan 2 kaarten.

Verder koop een PC van 2.000 tot 3.000 euro maximaal en hou de rest van het geld lekker voor later. Beter 10x een PC van 2.000 dan 2x een PC van 10.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Voornaamste doel is de VIVE en of HTC super vloeiend draaiend krijgen voor werk doeleinden. Ik wil eea ontwikkelen in de VR tools. Lekker gamen in super high res. 4k is natuurlijk ook top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 01:02
Tennisbal schreef op zondag 16 april 2017 @ 11:15:
Nee, niet noodzakelijk. Wel als je Windows 10 had geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
polli_ schreef op zondag 16 april 2017 @ 11:57:
[...]

Nee, niet noodzakelijk. Wel als je Windows 10 had geinstalleerd.
Dus je bedoelt dat ik geen problemen krijg als ik gewoon ssd etc in nieuwe mobo/cpu/mem stop? Scheelt mij enorm veel werk en geen performanve verschil tov windows reinstall?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-10 08:06
Tennisbal schreef op zondag 16 april 2017 @ 14:42:
[...]

Dus je bedoelt dat ik geen problemen krijg als ik gewoon ssd etc in nieuwe mobo/cpu/mem stop? Scheelt mij enorm veel werk en geen performanve verschil tov windows reinstall?
Windows 10 moet je bij het verwisselen sowieso opnieuw activeren. Dit kan met je microsoft account. Ik heb onlangs mijn moederbord verwisselt en dat ging verder in ieder geval prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:47

MsG

Forumzwerver

Ja vaak wil het tegenwoordig wel. Als je fouten krijgt is een herinstallatie altijd nog een optie.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

ToFast schreef op zondag 16 april 2017 @ 11:44:
Ondanks dat je het geld 'gratis' ontvangt heb ik het gevoel dat je geld over de balk gaat gooien. Je kunt een leuk sneller (game) systeem kopen dat een stuk minder kost. Boven een bepaald bedrag biedt de extra hardware nauwelijks extra kracht.

Ik zou dan ook adviseren goed naar de komende adviezen te kijken van anderen. Je kunt het geld maar een keer uitgeven. Bovendien, reserves aanhouden is ook absoluut niks mis mee.
Dat dus.

Dus TS:

Voor 2-3K koop je echt al een heel mooi systeem en het laatste dat ik met een erfenis zou doen, is het in zijn geheel besteden aan computer apparatuur. Over 3-5 jaar is dat alweer verouderd (ok, ik draai bijna 10 jaar op mijn huidige PC, met 3 upgrades, videokaart, SSD en 3T HDD), terwijl er een moment gaat komen waarop je dat geld veel beter kunt gebruiken.

Geef een deel uit aan een PC, maar zet de rest op de bank. Voor de rente hoef je het niet te doen, dat is tegenwoordig marginaal, maar ga je later een huis kopen dan heb je dat geld heel erg hard nodig omdat je over 1 jaar nog maar 100% van je huis kunt financieren. (En dus zelf geld moet inleggen voor notariskosten, hypotheek kosten, verhuizen, verbouwingen, etc, etc, etc.)

Daar kun je voor sparen, maar juist een erfenis van enige omvang, zou ik gebruiken om duurzame dingen aan te schaffen waar je veel langer direct plezier van hebt dan de 3-5 jaar die een PC normaliter mee gaat voordat je aan upgrades en vervanging toe bent.

Dus, zet het op de bank, gebruik het voor zonnepanelen op je dak (die verdien je namelijk ruim terug en is een directe en uitstekende belegging met zoals een kennis van me uitrekende, een netto financieel rendement van 10%), hou wat geld achter de hand voor onvoorziene omstandigheden of grote uitgaven (stel, je gaat trouwen), etc, etc, etc.

Stel dat je het echt volledig aan een dikke PC wilt uitgeven, 20K voor een PC is absurd. Ook als je dat in gedeeltes er aan uit geeft.

Ik denk overigens ook niet dat je er voor 20K plezier aan gaat beleven. In any case zou ik er voorzichtig me om gaan. Je kunt je geld zoals anderen ook zeggen, maar 1x uitgeven. (En zeker met zoiets waar ook emotioneel een forse lading aan kleeft zoals een erfenis, zou ik echt iedere EUR die je wilt uitgeven 100x omdraaien.)

Edit:
Nog iets, als je met virtualisatie wilt spelen, doe dat niet op je PC. Schaf daar aparte (server) hardware voor aan. Voor een paar honderd EUR heb je al een prima 2e hands machine met 64G - 128G geheugen en daar heb je meer aan dan op je PC wat rommelen met virtuele machines. (Dat zijn immers de omgevingen waarin je software echt gaat draaien. Niet op een PC met VirtualBox.)

[ Voor 7% gewijzigd door unezra op 16-04-2017 15:12 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vdiermen
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-10 12:32
Off-topic: ik zou van de erfenis iets tastbaars kopen wat waardevast is, lang meegaat en je kan laten herinneren aan de dierbare. Denk aan een muziekinstrument, sieraad/horloge, kunst/schilderij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-10 08:21
vdiermen schreef op zondag 16 april 2017 @ 17:57:
Off-topic: ik zou van de erfenis iets tastbaars kopen wat waardevast is, lang meegaat en je kan laten herinneren aan de dierbare. Denk aan een muziekinstrument, sieraad/horloge, kunst/schilderij.
Goud.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Beetje onsmakelijk topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Doe het niet. Prijs/kwaliteit is waardeloos. Je kunt geld maar 1x uitgeven, ook als het 20k is. Koop gewoon een game pc uit de bbg, met 2 hooguit 3 schermen. Steek er misschien wat meer geheugen in. That's it. Dan heb je al heel veel uitgegeven. Veel meer dan 2k uitgeven lijkt me onzin.

Doe verder iets verstandigs met het geld, zoals studieschuld of hypotheek aflossen. Verzin het maar, zolang het maar geen rare pc is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
Als ik je een tip mag geven : Ik heb ooit een flinke erfenis gehad. En heb die er - helaas - doorheen gejaagd. Niet met feesten, maar ook gewoon computerspullen, een mountainbike, wat minder/niet werken, wat luxer eten etc.

Uiteindelijk nu 20 jaar verder denk ik : Daar had ik een huisje van moeten kopen in Spanje. Voor 2000-5000 euro had je pareltjes recht aan de kust, die nu 10x zoveel waard zouden zijn geweest. Ik had er in kunnen gaan wonen, of gewoon de winst incasseren bij verkoop. Of verhuren. Of Airbnb. Kortom, je hele leven plezier van ipv een paar jaren.

Als je overigens nog een tip nodig hebt : Er zijn nog steeds huisjes, studios en appartementen voor 5000-10,000 te koop in spaanse kuststeden als je weet waar je moet zoeken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Tennisbal schreef op zondag 16 april 2017 @ 11:11:
Ik heb een erfenis van 20k ontvangen en wil hier oa een dikke pc van kopen.

Hudige:
....
Ik draai momenteel een hackintosh setup en windows.
Nu voornamelijk 99% van de tijd windows met een 6 monitor (3x24 inch, 3x 19 inch) setup + monitor 7 19 inch monitor voor mijn Windows 10 IoT output :D

Nu komt het, de erfenis komt in gedeelten vrij dus ik moet modulair mijn systeem upgraden.

Wat ik wil:

-....

Nice to have:
.....

Mijn pc is nu kapot :( dus ik wil de basi snel kopen en dan kan ik bv gewoon mijn r290 tijdelijk gebruiken.

wat denken jullie?
OM(F)G.... Je krijgt een "X' bedrag in 't vooruitzicht gesteld vanuit een erfenis en bent dat bedrag nú al volledig aan 't uitgeven zónder jezelf te beseffen dat er waarschijnlijk ook nog wat "successie rechten" en belasting over betaald moet gaan worden?

Ik zou zeggen: De éérste de beste Credit-Card is nét zo goed voor je....

[ Voor 19% gewijzigd door Will_M op 16-04-2017 19:20 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wat is er onsmakelijk aan?
Ik vind de vraag as-such hardstikke relevant en logisch. Alleen denk ik dat TS die erfen zorgvuldig moet besteden en niet in no-time er doorheen moet jagen. In the end is het TS's geld maar als wij kunnen helpen met voorkomen dat TS straks spijt heeft, is daar niets mis mee volgens mij.

Dus nee, onsmakelijk vind ik het niet. Wel een topic waar ik kritisch naar kijk.
wimmel_1 schreef op zondag 16 april 2017 @ 19:16:
[...]
OM(F)G.... Je krijgt een "X' bedrag in 't vooruitzicht gesteld vanuit een erfenis en bent dat bedrag nú al volledig aan 't uitgeven zónder jezelf te beseffen dat er waarschijnlijk ook nog wat "successie rechten" en belasting over betaald moet gaan worden?
Hoeft niet, hangt er vanaf hoe het geregeld is. Kan namelijk goed zijn dat de directe erfgenaam (partner van de overledene) die bedragen al betaald heeft of dat het bedrag dat TS noemt, is *na* aftrek van alle belastingen, etc. Hoeft niet, kan wel. Daarin wil ik TS voordeel van de twijfel geven.
Ik zou zeggen: De éérste de beste Credit-Card is nét zo goed voor je....
Laten we even voorop stellen dat we met zijn allen misschien vinden dat TS zorgvuldig met die erfenis moet om gaan, maar dat het altijd nog een erfenis is. Van wie en in hoeverre TS verdriet heeft van het verlies van, of dat de emotie er al af is weten we niet maar ik vind dat hoewel ik er kritisch en zakelijk op reageer, we er wel rekening mee moeten houden dat er waarschijnlijk sprake is van groot emotioneel verlies. Geld maakt niet het verlies van een dierbare goed. (En ik kan me ook zomaar voorstellen dat het juist als het recent is, er zo mee om gaan ook een manier van coping is. Maar goed, ik ben geen psycholoog.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@unezra : Gezien het gehele veerloop van deze post vanaf de OP ben ik bang dat TS niet in de gaten heeft wat "geld" is.... Z'n PC is "toevallig" ook ineens "stuk terwijl dat ding waarschijnlijk nog jaren gedraaid had als 'ie géén 20K ineens in z'n handen had gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tennisbal
Met alle respect ik woon in en hypotheek vrij huis van 260k. gewoon gespaard en hard werken. Dit geld is van een tante.

Ik hoef natuulijk niet direct een super dikke pc te hebben maar aub geen geneuzel over bescherming geld. Geld is er punt.

Ik zit te denken aan een basis CPU/RAM/Mobo met veel uitbreidmogelijkheden. Doel is Vr en voor mijn IoT oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:21
Kijk eerst uit dat je niet vergeet de erfenis belasting af te dragen, en dat die gelden die je overhoud bij je inkomen opgeteld worden voor dat jaar.

Hoe dan ook zal je toch een stuk af moeten geven, tel jezelf niet rijk, door die erfenis van me vader kreeg ik dat jaar lekker 6.5% huurverhoging voor me kiezen bv ;p en alle toeslagen terug moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
T-Forever schreef op zondag 16 april 2017 @ 19:37:
Kijk eerst uit dat je niet vergeet de erfenis belasting af te dragen, en dat die gelden die je overhoud bij je inkomen opgeteld worden voor dat jaar.

Hoe dan ook zal je toch een stuk af moeten geven, tel jezelf niet rijk, door die erfenis van me vader kreeg ik dat jaar lekker 6.5% huurverhoging voor me kiezen bv ;p en alle toeslagen terug moeten betalen.
nogmaals, ik weet alle van erfbelasting helaas... in het verleden vaker een erfenis gekregen. Ik krijg het geld in delen ivm fiscale voordelen

[ Voor 4% gewijzigd door Tennisbal op 16-04-2017 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Laatst online: 00:21
ok in dat geval veel speel plezier :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-10 13:33
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6800K Boxed€ 423,63€ 423,63
1Asus ROG Strix X99 Gaming€ 308,50€ 308,50
1Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING€ 860,50€ 860,50
1Fractal Design Define R5 Zwart Window€ 115,-€ 115,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 11,95€ 11,95
1be quiet! Dark Rock 3€ 62,-€ 62,-
1Kingston HyperX Fury black HX421C14FBK2/32€ 250,54€ 250,54
1Corsair RM650x€ 104,95€ 104,95
1Samsung 850 EVO 1TB€ 319,-€ 319,-
1Samsung 950 Pro 512GB€ 343,64€ 343,64
1HTC Vive€ 849,-€ 849,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.648,71

Dit is zo ongeveer het maximaal nuttige wat je kunt kopen. Boven dit bedrag ben je eigenlijk alleen maar geld aan het weggooien. Het enige wat je kunt doen is nog een tweede 1080 Ti kopen, en eventueel nog meer RAM. Een 6900k is zijn meerwaarde boven de 6800k wat mij betreft niet waard. In praktijk ga je daar weinig van merken.

En dan voor de monitoren:
#ProductPrijsSubtotaal
3LG 38UC99-W Wit€ 1.289,-€ 3.867,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.867,-

Met deze monitoren heb je twee voordelen:

- Je hebt een 21:9 aspect ratio (wat bijzonder prettig is als je er aan went)
- Ze hebben een hoge resolutie en zijn groot, zodat je genoeg ruimte hebt voor alles

Ze kosten wel heel veel geld. Ik zou eigenlijk aanraden om niet meer dan 3 te kopen. Sowieso kan je maar op 1 gamen.

[ Voor 13% gewijzigd door wouterg00 op 16-04-2017 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
wouterg00 schreef op zondag 16 april 2017 @ 19:41:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus ROG Strix X99 Gaming€ 308,50€ 308,50
1Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING€ 860,50€ 860,50
1Fractal Design Define R5 Zwart Window€ 115,-€ 115,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 11,95€ 11,95
1Corsair RM650x€ 104,95€ 104,95
1Samsung 850 EVO 1TB€ 319,-€ 319,-
1HTC Vive€ 849,-€ 849,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.648,71

Dit is zo ongeveer het maximaal nuttige wat je kunt kopen. Boven dit bedrag ben je eigenlijk alleen maar geld aan het weggooien. Het enige wat je kunt doen is nog een tweede 1080 Ti kopen, en eventueel nog meer RAM. Een 6900k is zijn meerwaarde boven de 6800k wat mij betreft niet waard. In praktijk ga je daar weinig van merken.
Thanks!!! IS de 7700k niet beter?Tennisbal in "Erfenis gehad en groot bedrag beschikbaa..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Tennisbal schreef op zondag 16 april 2017 @ 19:37:
Met alle respect ik woon in en hypotheek vrij huis van 260k. gewoon gespaard en hard werken. Dit geld is van een tante.

Ik hoef natuulijk niet direct een super dikke pc te hebben maar aub geen geneuzel over bescherming geld. Geld is er punt.
Maar waarom in godsnaam wil je 20K aan een PC uitgeven?

Je topic komt vooralsog over als dat van een puber die opeens 20K in zijn handen krijgt. Dat hypotheekvrije huis (ga d'r even vanuit dat het je eigen huis is), veranderd de zaak wel maar het klinkt alsof je een dure PC koopt om dezelfde redenen als een ander een dure auto koopt.

Je hebt geen Lamborghini *nodig*, het is wel leuk om te hebben en als het echt om de heb is, tja, wie zijn wij om daar iets van te vinden. Toch denk ik dat je het geld beter kunt besteden dan aan een peperdure PC die over 5 jaar verouderd is.

Zet zonnepanelen op je dak, koop een kleine serverfarm waarmee je jezelf verder ontwikkeld (da's nuttiger dan een PC met VirtualBox), investeer het geld, ga eerder met pensioen en ga met je partner op vakantie. Maar by all means, als je 20K in een PC stopt, denk daar heel goed over na.
Ik zit te denken aan een basis CPU/RAM/Mobo met veel uitbreidmogelijkheden. Doel is Vr en voor mijn IoT oplossingen.
Terug naar wat ik eerder schreef: Waarom alles in een PC en niet gedeeltelijk uitgeven aan een bescheiden serverfarmpje, waar je meer aan hebt dan aan een heel dikke PC?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Tennisbal WAT ZEUR JE DAN? Als je een huis van 260K V.O.N. (én dus zonder hypotheek) hebt staan dan kun je die paar knaken voor een nieuwe PC ook wel ophoesten zónder een erfenis aan te spreken welke je ineens krijgt, lijkt me :)

't Is nou niet echt zo dat spaargeld bij een bank je wat aan kapitaal op gaat leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
unezra schreef op zondag 16 april 2017 @ 19:43:
[...]

Maar waarom in godsnaam wil je 20K aan een PC uitgeven?

Je topic komt vooralsog over als dat van een puber die opeens 20K in zijn handen krijgt. Dat hypotheekvrije huis (ga d'r even vanuit dat het je eigen huis is), veranderd de zaak wel maar het klinkt alsof je een dure PC koopt om dezelfde redenen als een ander een dure auto koopt.

Je hebt geen Lamborghini *nodig*, het is wel leuk om te hebben en als het echt om de heb is, tja, wie zijn wij om daar iets van te vinden. Toch denk ik dat je het geld beter kunt besteden dan aan een peperdure PC die over 5 jaar verouderd is.

Zet zonnepanelen op je dak, koop een kleine serverfarm waarmee je jezelf verder ontwikkeld (da's nuttiger dan een PC met VirtualBox), investeer het geld, ga eerder met pensioen en ga met je partner op vakantie. Maar by all means, als je 20K in een PC stopt, denk daar heel goed over na.

[...]

Terug naar wat ik eerder schreef: Waarom alles in een PC en niet gedeeltelijk uitgeven aan een bescheiden serverfarmpje, waar je meer aan hebt dan aan een heel dikke PC?
misverstand. ik krijg 20k ik hoef dat niet allemaal uit te geven natuurlij maar meer gewoon een superdikke pc kopen met veel monitoren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouterg00
De 7700k is iets sneller in games maar de 6800k heeft 6 cores en de 7700k maar 4. En dat verschil in games wordt enorm klein als je de resolutie opschroeft, want dan wordt de videokaart de bottleneck. De 6800k kan je door de meerdere cores eigenlijk gewoon 1,5x sneller bewerken.

Ik zou wel even goed nadenken over welke monitoren je wilt. Wat zijn je eisen? Heb je een hoge resolutie nodig als je wilt gamen? Wil je Ultrawide? Curved? Een monitor is hetgene waar je de hele dag naar kijkt, en eigenlijk moet je even naar de mediamarkt om te kijken wat de verschillen zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door wouterg00 op 16-04-2017 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
wouterg00 schreef op zondag 16 april 2017 @ 19:47:
[...]

De 7700k is iets sneller in games maar de 6800k heeft 6 cores en de 7700k maar 4. En dat verschil in games wordt enorm klein als je de resolutie opschroeft, want dan wordt de videokaart de bottleneck. De 6800k kan je door de meerdere cores eigenlijk gewoon 1,5x sneller bewerken.

Ik zou wel even goed nadenken over welke monitoren je wilt. Wat zijn je eisen? Heb je een hoge resolutie nodig als je wilt gamen? Wil je Ultrawide? Curved? Een monitor is hetgene waar je de hele dag naar kijkt, en eigenlijk moet je even naar de mediamarkt om te kijken wat de verschillen zijn.
Ik heb een fractal R4 daar past alles wel in lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:58

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dual Xeon iemand? Leuk om mee te stoeien in dot net :+

[ Voor 52% gewijzigd door Damic op 16-04-2017 19:52 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterg00
Tennisbal schreef op zondag 16 april 2017 @ 19:50:
[...]

Ik heb een fractal R4 daar past alles wel in lijkt me?
Ja dat kan prima. Als je trouwens ook nog een custom waterkoeling wilt zodat je verder kan overklokken kan je die beter laten aansluiten door een specialist.

Overigens, in mijn lijstje kun je ook nog voor iets sneller RAM geheugen kiezen, zoals dit geheugen

En heb je wel genoeg ruimte op je bureau voor 6 monitoren :P

[ Voor 5% gewijzigd door wouterg00 op 16-04-2017 19:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:29
vind ik ook... waarom moet je vermelden dat het om een erfenis gaat?
Voeg niks toe aan het topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterg00
Damic schreef op zondag 16 april 2017 @ 19:52:
Dual Xeon iemand? Leuk om mee te stoeien in dot net :+
2x pricewatch: HP Intel Xeon X7560, x4 Tray? :+
Daar kan deze nog wel in 4x SLI bij denk ik: pricewatch: PNY NVIDIA Quadro K5000
Een beetje goed geheugen is ook leuk: pricewatch: Crucial CT4K32G4VFD424A

[ Voor 15% gewijzigd door wouterg00 op 16-04-2017 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tennisbal
Aggressor schreef op zondag 16 april 2017 @ 19:54:
[...]

vind ik ook... waarom moet je vermelden dat het om een erfenis gaat?
Voeg niks toe aan het topic
was bang om voor rijke stinkerd ofzo over te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
wouterg00 schreef op zondag 16 april 2017 @ 19:52:
[...]

Ja dat kan prima. Als je trouwens ook nog een custom waterkoeling wilt zodat je verder kan overklokken kan je die beter laten aansluiten door een specialist.

Overigens, in mijn lijstje kun je ook nog voor iets sneller RAM geheugen kiezen, zoals dit geheugen

En heb je wel genoeg ruimte op je bureau voor 6 monitoren :P
ik zie bij jou mainboard:

PCI-Express 3.0 x16 slot 1x
PCI-Express 3.0 x16 slot (x8 mode) 2x
PCI-Express 2.0 x16 slot (x4 mode) 1x

is dat een nadeel voor sli? x3 16 x8 bij 2e?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:58

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Tennisbal schreef op zondag 16 april 2017 @ 19:45:
[...]

Tip: Zet dat een volgende keer iets duidelijker in je OP. :)

Er staat nu "onder andere" en je doet het echt overkomen of je die volledige 20K in 1 klap aan nieuwe hardware wilt uitgeven. Hoe warmpjes je er ook bij zit, dat is een desinvestering.

Zoals gezegd, enerzijds is het jouw geld en moet je het net zo goed zelf weten als iemand die een dikke auto koopt. Anderzijds kan een leuke oldtimer juist een goed investeringsobject zijn en is het waardevast. Een PC is dat niet. Na 5-10 jaar is een PC financieel 100% afgeschreven. Met 20K zou ik misschien 5K aan ICT spullen aanschaffen en d'r verder dingen van kopen die OF een heel lange levensduur hebben OF hun geld opbrengen. (Zoals zonnepanelen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
unezra schreef op zondag 16 april 2017 @ 19:57:
[...]

Er staat nu "onder andere" en je doet het echt overkomen of je die volledige 20K in 1 klap aan nieuwe hardware wilt uitgeven. Hoe warmpjes je er ook bij zit, dat is een desinvestering.

Zoals gezegd, enerzijds is het jouw geld en moet je het net zo goed zelf weten als iemand die een dikke auto koopt. Anderzijds kan een leuke oldtimer juist een goed investeringsobject zijn en is het waardevast. Een PC is dat niet. Na 5-10 jaar is een PC financieel 100% afgeschreven. Met 20K zou ik misschien 5K aan ICT spullen aanschaffen en d'r verder dingen van kopen die OF een heel lange levensduur hebben OF hun geld opbrengen. (Zoals zonnepanelen.)
aangepast. je hebt gelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
Tennisbal schreef op zondag 16 april 2017 @ 19:56:
[...]

ik weet niet hoe oud je bent....

Maar ik zou lekker max 3500 uitgeven aan een leuke gaming PC.
En de rest op je spaarbank zetten ...... als ik alles van te vore had geweten, dan had ik vroeger ook meer apart gezet. (ipv uit te geven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
unezra schreef op zondag 16 april 2017 @ 19:57:
[...]

Dat 20k voor een enkele PC een slecht idee is hoeven we niet over te discussieren. Maar een 'oldtimer' voor 20k, of een kamertje aan de Spaanse kust, zijn op zijn best compleet gokken met je geld, en waarschijnlijk ook gewoon weggooien. Aan die PC beleef je tenminste nog plezier. Waarom een erfenis voor een PC gebruiken onsmakelijk zou zijn weet ik verder ook niet. Iets waar je lang mee doet is natuurlijk een mooi iets voor zoiets, maar laten we niet overdrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
wouterg00 schreef op zondag 16 april 2017 @ 19:41:
Met deze monitoren heb je twee voordelen:

- Je hebt een 21:9 aspect ratio (wat bijzonder prettig is als je er aan went)
- Ze hebben een hoge resolutie en zijn groot, zodat je genoeg ruimte hebt voor alles

Ze kosten wel heel veel geld. Ik zou eigenlijk aanraden om niet meer dan 3 te kopen. Sowieso kan je maar op 1 gamen.
Ze zijn veel te groot voor 3 tegelijk. Wil je iets zien in een hoek van de 2 schermen op de hoeken moet je je hoofd 90 graden draaien.

Heb zelf een 34 inch 3440x1440 scherm met een 24 inch 1920x1200 scherm er naast en dat is echt wel prima. Zelfs nu moet ik mijn hoofd al flink draaien om naar de hoek van het 2e scherm te kijken. 1 zo'n 38 inch scherm met een nog een 27 inch er naast is wel leuk, maar 3 van die dingen zou ik niet eens kopen als miljonair was. Veel te breed en nutteloos.

1 zo'n scherm is trouwens wel super vet en ook gelijk zo'n beetje het maximale wat je qua breedte zou willen hebben. Groter is gewoon niet handig, dat komt er op de reviews ook wel uit.

Bedenk je ook waar je die schermen zou moeten laten. Het is bij mij nu ook al breed zat met een 34 inch en een 24 inch er naast. De 38 inch is echt belachelijk groot, laat staan met 2 of helemaal bij 3 van die dingen.

Als je ziet dat dit 34 inch en 24 inch is weet ik niet waar je 3x 38 inch zou moeten laten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AiJHvXRUvTusvKXpfYiS2WCy/medium.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door PilatuS op 16-04-2017 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterg00
PilatuS schreef op zondag 16 april 2017 @ 20:07:
[...]

Ze zijn veel te groot voor 3 tegelijk. Wil je iets zien in een hoek van de 2 schermen op de hoeken moet je je hoofd 90 graden draaien.

Heb zelf een 34 inch 3440x1440 scherm met een 24 inch 1920x1200 scherm er naast en dat is echt wel prima. Zelfs nu moet ik mijn hoofd al flink draaien om naar de hoek van het 2e scherm te kijken. 1 zo'n 38 inch scherm met een nog een 27 inch er naast is wel leuk, maar 3 van die dingen zou ik niet eens kopen als miljonair was. Veel te breed en nutteloos.

1 zo'n scherm is trouwens wel super vet en ook gelijk zo'n beetje het maximale wat je qua breedte zou willen hebben. Groter is gewoon niet handig, dat komt er op de reviews ook wel uit.

Bedenk je ook waar je die schermen zou moeten laten. Het is bij mij nu ook al breed zat met een 34 inch en een 24 inch er naast. De 38 inch is echt belachelijk groot, laat staan met 2 of helemaal bij 3 van die dingen.

Als je ziet dat dit 34 inch en 24 inch is weet ik niet waar je 3x 38 inch zou moeten laten.
[afbeelding]
Dat is waar, ik zou het ook niet doen, maar je kunt liever drie grote monitoren hebben dan 6 of 7 (!) kleine monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
wouterg00 schreef op zondag 16 april 2017 @ 20:14:
[...]

Dat is waar, ik zou het ook niet doen, maar je kunt liever drie grote monitoren hebben dan 6 of 7 (!) kleine monitoren.
Liever minder grote schermen dan meer kleine schermen, dat zeker inderdaad. Maargoed, 1 zo'n 38 inch is meer dan zat dus. Misschien dat 2x 27 inch er naast nog wel leuk is.

Heb persoonlijk meer dan genoeg aan 34 inch met een 24 inch er naast. Er kan nog wel meer bij maar dat word voor mij nutteloos. Ik kan er prima nog een 27 inch bijkopen maar heb daar gewoon totaal geen behoefte aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Eens, maar dan is 21:9 wel een erg vreemde keuze mijn inziens, dan wordt het wel heel breed. Met een hoog budget zou ik waarschijnlijk voor zoiets gaan: pricewatch: Asus ROG Swift PG348Q Aluminium, Zwart, en als je nog een browser of iets anders ernaast wil hebben, een kleiner scherm ernaast, of als je per se symmetrisch wil er aan beide kanten een kleiner scherm naast. Maar ik zou niet voor drie 21:9s gaan naast elkaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 16-04-2017 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
21:9 als 2e en eventueel 3e scherm schiet inderdaad totaal niet op. Als hoofdscherm vind ik het wel echt heerlijk. Films in volledig schermvullend 21:9 en vooral ook games zijn echt geweldig. Daar doet die 38 inch tegenover een 34 inch nog een schepje bovenop.

Mijn 34 inch bevalt voor gamen en films heel erg goed, maar voor op de desktop had het scherm wel iets hoger mogen zijn. Niet dat dit slecht is, maar qua hoogte is het 27 inch 16:9 en dat had ook best 30 inch 16:9 mogen zijn. Dan doet die 38 inch het qua hoogte op de desktop toch beter.

Het blijft natuurlijk wel een afweging of je 75Hz genoeg vind of liever naar 100Hz of meer gaat voor gamen.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 16-04-2017 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:31
Waarom de 6800k en niet de Ryzen 1800x oid? Bijna 6900k performance voor een klap minder. Sowieso volgens mij beter dan de 6800k.

Verder: 4x sli heeft geen nut voor games. Er zijn weinig Nvidia kaarten die dat ondersteunen en. Games zeker niet. Dus tenzij je iets doet dat er gebruik van kan maken: niet doen.

De Pascal generatie werkt ook met Hackintosh nu dus kwam videokaart is dat een optie. Al werkt de rx480 vaak beter dan de Nvidia kaarten in Hackintosh, omdat OpenGL dan veel wordt gebruikt en daar is de amd kaart sterker in. (Gtx1070 vs rx480 in FCP X is voor export 49 VS 18 seconden). Maar als je gaat gamen is Nvidia nog king.

Misschien 2 ultra wides boven elkaar? Dan heb je ook veel ruimte.

Verder moet je zelf weten wat je met je geld doet. Je kan het beleggen, je kan morgen ook onder een auto komen. Als je ~4000 euro makkelijk kan missen gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Waah schreef op zondag 16 april 2017 @ 20:27:
Als je ~4000 euro makkelijk kan missen gewoon doen.
4.000 euro kan je prima doen als je het over hebt. Meer dan dat uitgeven is nutteloos want de PC word er vrijwel niet sneller van. Je kan beter de rest van het geld overhouden en de komende 10 jaar aan upgrades uitgeven. Dan heb je over 13 jaar nog steeds een snelle PC. Als je nu veel geld uitgeeft aan overkill en nutteloze dingen is de PC over 6 jaar nog steeds verouderd en heb je geen geld meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterg00
Overigens is dit ongeveer het maximale wat je kunt uitgeven:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6950X (Boxed)€ 1.836,78€ 1.836,78
1Asus Republic Of Gamers X99 RAMPAGE V EXTREME EDITION 10€ 610,32€ 610,32
2Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING€ 860,50€ 1.721,-
2WD Black (2016, SATA-600) 6TB v2€ 311,55€ 623,10
1In Win 904 Plus Zwart€ 248,-€ 248,-
1Cooler Master V8€ 82,25€ 82,25
1Corsair HD120 RGB LED (3 stuks met PWM-controller), 120mm€ 64,90€ 64,90
1Asus Republic Of Gamers Claymore (Qwerty US) Cherry MX Red€ 239,-€ 239,-
1Logitech G900 Chaos Spectrum€ 115,95€ 115,95
1Corsair Vengeance LPX CMK128GX4M8B3000C16€ 1.205,99€ 1.205,99
1Beyerdynamic MMX 300€ 219,-€ 219,-
1Corsair HX850i€ 183,-€ 183,-
2Samsung 850 EVO 1TB€ 319,-€ 638,-
1Samsung 960 Pro 1TB€ 578,56€ 578,56
1HTC Vive€ 849,-€ 849,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 13.082

Een aantal opmerkingen:

- Heb je echt zoveel opslag nodig?
- Heb je echt 3 schermen nodig?
- Heb je echt 128 GB RAM nodig?
- Heb je echt zo'n zware processor nodig?

Als je de belachelijke hoeveelheid opslag weglaat, 64GB RAM kiest i.p.v. 128 en een 6850K i.p.v. 6950X heb je een PC die in dagelijks gebruik ongeveer even snel is en €6000 goedkoper.

En trouwens, je kunt ook 1x een 21:9 scherm kopen en daarnaast 2x een gewoon 16:9 scherm die je verticaal neerzet.

[ Voor 6% gewijzigd door wouterg00 op 16-04-2017 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
PilatuS schreef op zondag 16 april 2017 @ 20:30:
[...]

4.000 euro kan je prima doen als je het over hebt. Meer dan dat uitgeven is nutteloos want de PC word er vrijwel niet sneller van. Je kan beter de rest van het geld overhouden en de komende 10 jaar aan upgrades uitgeven. Dan heb je over 13 jaar nog steeds een snelle PC. Als je nu veel geld uitgeeft aan overkill en nutteloze dingen is de PC over 6 jaar nog steeds verouderd en heb je geen geld meer.
True. Maar kwa processor valt dat tegenwoordig heel erg mee.
Draai nog prima op een (overclocked) i7 2600k. En veel sneller is het niet geworden. Videokaart is wel geupgrade (560ti naar 1070) maar verder nog geen upgrade nodig gehad.

De tijd van grote stappen is al eventjes achter ons. Zeker kwa power. Nu een goede processor + veel ram (dus liever 2x 32gb zodat je in de toekomst 2x32gb kan bijprikken) met kwaliteitsvoeding kun je heel wat jaren vooruit. De videokaart kan je dan upgraden over de jaren.

Sowieso koop de power die je nu nodig hebt voor de videokaart (die zijn rap "obsolete") en upgrade over 2/3 jaar. Kwa processor koop wat je zeker nodig hebt. Veel multi-core software is momenteel gewoon een Ryzen R7 een hele goede koop.

[ Voor 12% gewijzigd door Waah op 16-04-2017 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:08
Kun je ook niet wachten tot eind juni / july?
Het nieuwe extreme platform komt dan uit, en dan is het X99 platform al weer oud... zonde om daar heel veel geld aan uit te geven op dit moment.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Waah schreef op zondag 16 april 2017 @ 20:34:
[...]

True. Maar kwa processor valt dat tegenwoordig heel erg mee.
Draai nog prima op een (overclocked) i7 2600k. En veel sneller is het niet geworden. Videokaart is wel geupgrade (560ti naar 1070) maar verder nog geen upgrade nodig gehad.

De tijd van grote stappen is al eventjes achter ons. Zeker kwa power. Nu een goede processor + veel ram (dus liever 2x 32gb zodat je in de toekomst 2x32gb kan bijprikken) met kwaliteitsvoeding kun je heel wat jaren vooruit. De videokaart kan je dan upgraden over de jaren.

Sowieso koop de power die je nu nodig hebt voor de videokaart (die zijn rap "obsolete") en upgrade over 2/3 jaar. Kwa processor koop wat je zeker nodig hebt. Veel multi-core software is momenteel gewoon een Ryzen R7 een hele goede koop.
Klopt zeker wat je zegt. Alleen qua CPU zou ik niet meer kopen dan wat nodig is. Voor RAM al helemaal. Als je niet meer dan 16GB gebruikt zou ik er ook niet meer instoppen.

X99 is sowieso meestal niet nodig en zowel CPU als moederbord kost een hele hoop geld extra. Ik zou geen euro uitgeven aan dingen die je niet nodig hebt zodat je die euro in de toekomst als het wel nodig is wel kan uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
PilatuS schreef op zondag 16 april 2017 @ 20:41:
[...]

Klopt zeker wat je zegt. Alleen qua CPU zou ik niet meer kopen dan wat nodig is. Voor RAM al helemaal. Als je niet meer dan 16GB gebruikt zou ik er ook niet meer instoppen.

X99 is sowieso meestal niet nodig en zowel CPU als moederbord kost een hele hoop geld extra. Ik zou geen euro uitgeven aan dingen die je niet nodig hebt zodat je die euro in de toekomst als het wel nodig is wel kan uitgeven.
Op zich mee eens. Maar de CPU "future proof" kopen is verstandiger dan een videokaart. Heb destijds een i7 vs i5 gekocht. De i7 2600k kan nog heel goed mee momenteel. De i5 variant een stuk minder. Dus zou hem eerder iets te snel kopen dan iets te langzaam. Al is een processor van 1000 vs 2500 voor 5% meer snelheid natuurlijk een slechte koop.

Ram kan je nooit genoeg hebben volgens mij, zeker voor virtualisatie ed. Maar als je "maar" 16gb nodig hebt, koop dan liever 2x8gb dan 4x4gb. Die laatste is lastig upgraden later (als in alles nieuw kopen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Waah schreef op zondag 16 april 2017 @ 20:44:
[...]
Ram kan je nooit genoeg hebben volgens mij, zeker voor virtualisatie ed. Maar als je "maar" 16gb nodig hebt, koop dan liever 2x8gb dan 4x4gb. Die laatste is lastig upgraden later (als in alles nieuw kopen).
Punt met virtualisatie is dat je dat beter op servers kunt doen dan op je PC.
Met VirtualBox kun je best leuk spelen, maar een echt goede simulatie van de werkelijkheid is het niet en zeker als je wat langer wilt testen met een labsetup, is het op je PC draaien behoorlijk irritant.

Voor een snelle test is VirtualBox prima, even een OSje installeren, d'r wat mee rommelen. Wil je wat serieuzer aan de slag: Proxmox, Hyper-V, Xen, ESXi en dan op een losse machine die alleen daarvoor word ingezet. (Dat mag best een PC zijn, 19" of echte server hardware als een Microserver of ML-series HP is leuk maar niet per-se nodig.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Waah schreef op zondag 16 april 2017 @ 20:44:
[...]

Op zich mee eens. Maar de CPU "future proof" kopen is verstandiger dan een videokaart. Heb destijds een i7 vs i5 gekocht. De i7 2600k kan nog heel goed mee momenteel. De i5 variant een stuk minder. Dus zou hem eerder iets te snel kopen dan iets te langzaam. Al is een processor van 1000 vs 2500 voor 5% meer snelheid natuurlijk een slechte koop.

Dan zou ik voor een 7700K gaan en niet voor een X99 CPU. Dat bord en CPU zijn de meerprijs niet waard.

Qua RAM zou ik kopen waar je genoeg aan hebt. 64GB is 0,0 sneller dan 16GB als je 12GB maximaal gebruikt. Het is dan gewoon zonde om daar geld aan uit te geven. Heb je 32GB nodig voor wat je er mee doet, prima, maar anders is het gewoon geldverspilling.

Verder natuurlijk eens met 2x 8GB. Ik zie ook niet waarom je 4x 4GB zou kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 16-04-2017 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Nee, het is jouw geld voor zover ik begrijp. Het geld heeft precies dezelfde waarde als het geld waar je zo hard voor hebt gewerkt.

Maar goed als je echt niets belangrijkers/interessanters hebt om het aan uit te geven dan een PC... Dan zou ik nu een redelijke prijs/kwaliteit PC kopen, dus waarbij extra uitgaven wel een merkbaar effect hebben. Dan hou je vermoedelijk genoeg geld over om over een paar jaar nog een flinke upgrade uit te voeren. Koop niet zomaar iets "omdat het kan", dat is pure verspilling, geef het dan aan een goed doel of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:27
wouterg00 schreef op zondag 16 april 2017 @ 20:33:
Overigens is dit ongeveer het maximale wat je kunt uitgeven:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6950X (Boxed)€ 1.836,78€ 1.836,78
2Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING€ 860,50€ 1.721,-
2WD Black (2016, SATA-600) 6TB v2€ 311,55€ 623,10
1In Win 904 Plus Zwart€ 248,-€ 248,-
1Cooler Master V8€ 82,25€ 82,25
1Corsair HD120 RGB LED (3 stuks met PWM-controller), 120mm€ 64,90€ 64,90
1Asus Republic Of Gamers Claymore (Qwerty US) Cherry MX Red€ 239,-€ 239,-
1Logitech G900 Chaos Spectrum€ 115,95€ 115,95
1Corsair Vengeance LPX CMK128GX4M8B3000C16€ 1.205,99€ 1.205,99
1Beyerdynamic MMX 300€ 219,-€ 219,-
1Corsair HX850i€ 183,-€ 183,-
2Samsung 850 EVO 1TB€ 319,-€ 638,-
1Samsung 960 Pro 1TB€ 578,56€ 578,56
1HTC Vive€ 849,-€ 849,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 13.082

Een aantal opmerkingen:

- Heb je echt zoveel opslag nodig?
- Heb je echt 3 schermen nodig?
- Heb je echt 128 GB RAM nodig?
- Heb je echt zo'n zware processor nodig?

Als je de belachelijke hoeveelheid opslag weglaat, 64GB RAM kiest i.p.v. 128 en een 6850K i.p.v. 6950X heb je een PC die in dagelijks gebruik ongeveer even snel is en €6000 goedkoper.

En trouwens, je kunt ook 1x een 21:9 scherm kopen en daarnaast 2x een gewoon 16:9 scherm die je verticaal neerzet.
Geef mij geen ideeën (even lening bij de bank nemen hiervoor :P )

(al bevalt mijn 6 maanden oude gtx 1060 PC prima, kan ik ongeveer 12,5x mijn huidige setup voor dat bedrag kopen)

Aan de TP, voor 3000 euro heb je een hele goede overkill GTX1080 gaming rig met een prima 4K scherm (of voor iets meer een GTX1080 Ti)

Ik kan wel je wijsmaken dat een GTX 1070 of een GTX 1060 build genoeg is, echter het is jouw geld en jouw keuze en jezelf uitleven mag best.

Echter heb je een verschil tussen slimme en minder slimme keuzes, als jij een complete overkill setup bouwt met een goede i7 (7700k, X99 is naar mijn mening te duur voor gaming) of Ryzen, daarnaast 16gb/32gb RAM, een GTX 1080 Ti, veel opslag, 4K scherm, over the top toetsenbord, muis en misschien zelfs nog een stuur, VR headset en ga zo door zou ik niet meer dan 4000 tot 5000 euro aan spenderen en dat voor ALLES bij elkaar (want een stuur, 4K scherm en een VR headset tikken al tegen de 1500+ euro aan en dat zonder de PC).

Persoonlijk zou ik niet eens boven de 3000 euro gaan voor zoiets, dat is mijn keuze.

5k max als je alles bij elkaar gooit, en als je geen VR headset wilt gaat er makkelijk 700+ euro vanaf, als je geen stuur wilt gaat er meteen ook al 300 euro vanaf en zit je eerder tegen de 4000 euro aan.

Mijn tip is denk goed na wat je wilt, over the top mag maar zelfs voor de meest extreme gaming rigs die zo'n beetje alles kunnen is 4000 tot 5000 euro ruim voldoende (sterker nog, ik ken mensen met een GTX 1080 + i7 sets die kleine 2500 euro kosten dus het KAN minder), zeker aangezien Sli deze dagen steeds minder z'n nut heeft in games.

Al dat geld uitgeven zou niet eens doodzonde zijn, je koopt dan spul die je niet nodig hebt en eerlijk waar het zou stom zijn om dat te doen.

(daarnaast, echt tot het extreme gaan gaat je niet lukken, er zijn ssd's op de markt die 9000+ euro per stuk kosten en dat is pas het begin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:28
Dat voorgestelde 37,5 inch scherm is trouwens niet 21:9, wel 24:10.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rolandos582
  • Laatst online: 01-10 08:04
Wat is dit allemaal voor off topic geneuzel?
Geef die man gewoon advies op zijn vraag, wat hij met zijn geld wil doen is toch ook zijn eigen keuze?
Hij gamed + is aan het werk met deze setup. Mag toch best wat kosten? Dat jij daar zelf maximaal 2-3k aan uit geeft, wil niet zeggen dat een ander dat ook doet.

Bovendien geeft hij duidelijk aan dat zijn huidige machine niet meer werkt, en snel een nieuwe wil kopen. Hoe stel je überhaupt nog de vraag of hij even 3 maanden wil wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 22:54
Heb eind jaren 90 ook "gratis geld" gehad. Optieregeling kwam vrij en een leuk bedrag ineens op de rekening. Leuke old-timer van gekocht en tot op de dag nooit spijt van gehad. Achteraf nog niet eens zo'n verkeerde investering geweest. Wagentje zou nu het dubbele opleveren (mocht die weg moeten) en je hebt er toch lol van.

Gebruik je geld om ervaringen mee te kopen i.p.v. spullen. Op een mooie reis kijk je over 10 jaar nog met plezier op terug. Maar als je blij wordt van een dikke PC, dan vooral doen. Als een ander er niet slechter aan wordt, dan zie ik het probleem niet...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkara
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-03 20:19
Even los van de computer, als je echt 6 monitors wilt hebben van 2x 27" boven elkaar en aan weerskanten 2x 21/24" dan zou ik een frame laten lassen. Maat van mij had ook 6 schermen, voor 50 euro een frame laten lassen waardoor alle schermen perfect gemonteerd waren, kabels uit de weg en geen voeten dus bureau erg mooi op te ruimen/gebruiken.
Als je ook wilt gamen op het ding zou ik aanraden om van 1 of beide 27" schermen een Acer Predator te maken. Schermen kosten richting de 1000 per stuk, maar 4ms delay en 138DPI, zeker als je werkt met snel wisselende omgevingen ingame en detailwerk buiten gaming ideaal.

Gecondoleerd met jouw tante trouwens, altijd rot als een naaste sterft.

Mijn wiskunde (en die is af en toe wonky, geen rechten aan te verlenen), ~3000 voor PC, ~1000 voor Vive en overige randapparatuur en ~3000 voor schermen. Dan heb je voor ~7000 een ultimate set up die kan wat jij beschrijft en heb je ook nog wat over voor latere updates. Of doe stylish en koop een mini koelkastje voor naast het bureau?

Enfin, er is wel wat waarde in het advies om voor wat zwaarder werk een (2e hands) servertje te regelen. En ik weet niet of ik het op andere lijsten had gemist, maar ik zou ook een UPS aanraden. Meer dan 10 minuten buffer heb je niet nodig dus hoeft niet heel duur te worden.Maar als je werkt met visualisatie en .NET is het wel tof als je de tijd krijgt om het werk op te slaan, wat een online UPS goed kan bieden.

Als je een SSD met belangrijke gegevens/500+ uur projecten e.d. er op is het mogelijk ook een idee om aan RAID te denken, back up van al je essentiele data is (in mijn geval iig) vaak meer waard dan de computer waar het in zit.

Hopelijk heb je iets aan mijn advies, zo nee, ook top natuurlijk. Hoop dat je vind wat je zoekt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Punkara schreef op maandag 17 april 2017 @ 01:42:

Als je een SSD met belangrijke gegevens/500+ uur projecten e.d. er op is het mogelijk ook een idee om aan RAID te denken, back up van al je essentiele data is (in mijn geval iig) vaak meer waard dan de computer waar het in zit.
RAID is geen backup.

Een goede backup is inderdaad heel belangrijk, maar dat doe je niet met RAID. Er zijn veel te veel dingen die kunnen gebeuren waardoor je ook met RAID al je data kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 14:52

Twarp

just grin...

Afhankelijk van het type RAID kan het een backup zijn. Neemt niet weg dat belangrijke data off site en off system het beste gebackupped is.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 02:21

Zenix

BOE!

Als je op op hoge resolutie gaat gamen kan je net zo goed een Ryzen 7 kopen. Kijk maar eens naar benchmarks op 4K. Dan kan je ook nog upgraden naar Ryzen 2/3 voor X99 is geen upgrade-pad. De 8 cores komen daarnaast van pas bij je werk en virtualisatie. Je gaf aan dat je R9 290 nog even gaat gebruiken, kan verstandig zijn als je op vega wilt wachten. Ik denk dat HBM bij VR op die resoluties weleens een pluspunt kan zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door Zenix op 17-04-2017 02:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Neem een 5k PC, en doe daar ook nog even een goed bureau en stoel bij voor ~1K. Zet de rest opzij, en koop over 4 jaar een compleet nieuwe set voor 5K?

Spendeer ook even 1K aan goede backups, en dan zit je in totaal voor een 4-jaren plan op nog minder dan wat je nu van plan bent, zonder dat er echt 'minder goed' is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tennisbal
Ik heb de basis uitgezocht die ik zo snel mogelijk wil bestellen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus ROG Strix X99 Gaming€ 309,95€ 309,95
1G.Skill Trident Z F4-3200C15Q-32GTZSW€ 265,-€ 265,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.311,12

Als het goed is kan ik dan mijn bestaande EVO SSD (met windows 10) erin prikken zodat ik direct door kan werken.Als mijn set helemaal compleet is doe ik een kale windows 10 install.(dus als de 950 PRO er is)

Ik twijfel nog tussen het geheugen. Woutergoo adviseerde mij beide geheugen maar Kingston zou trager zijn. Wat denken jullie?

Erna rustig nadenken over de volgende opties:

- Waterkoeling! (nooit gedaan lijkt me super vet)
- Vive of Rift aanschaffen
- Dual SLI 1080Ti gaan draaien
- Samsung 950 pro aansluiten
- Welke monitoren, hoe groot, hoe veel. Ik kan nu verder werken met mijn bestaande 7 monitor setup maar die moet natuurlijk verbetered worden want zijn goedkope schermen.
- ik heb nu een xfx pro 650 voeding. Die kan ik toch gewoon blijven gebruiken in combi nieuwe moederbord en mijn r290? Uiteraard als ik een sli setup oid ga bouwen moet deze geupgraded worden, maar voorlopig dus niet.

Dank iig voor jullie input!!!!

[ Voor 3% gewijzigd door Tennisbal op 17-04-2017 09:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Tennisbal schreef op zondag 16 april 2017 @ 19:37:

Ik zit met vol verbazing te lezen hoe je van de toren blaast dat je 20k heb geerft . En een afbetaald huis heb van 260K

De meest waardeloze info die je hier op het tweakersforum kunt plaatsen (kijk mij geld hebben )
Wat boeit ons dat ??

Als je 20k hebt (gehad )en geld geen probleem is , waarom ga je dan niet gewoon naar een HELE DURE computerzaak om je daar te laten informeren wat je allemaal kunt kopen van je 20K.
Waar je mee kan devlopen , en VR games kan spelen

Wat moet je met onze GRATIS info?
Die je toch in de wind slaat

de gemiddelde tweaker hier heeft een pc waar hij lekker aan kan knutselen , en waar hij games op high/ultra kan spelen .
We zouden allemaal wel wat meer geld willen hebben maar 20k zouden wij er niet aan uitgeven .

Of was je van plan om ook een stukje van je erfenis onder ons te verdelen ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kiet Stiemer
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-09 10:15
frankym schreef op maandag 17 april 2017 @ 09:02:
[...]

Ik zit met vol verbazing te lezen hoe je van de toren blaast dat je 20k heb geerft . En een afbetaald huis heb van 260K

De meest waardeloze info die je hier op het tweakersforum kunt plaatsen (kijk mij geld hebben )
Wat boeit ons dat ??

Als je 20k hebt (gehad )en geld geen probleem is , waarom ga je dan niet gewoon naar een HELE DURE computerzaak om je daar te laten informeren wat je allemaal kunt kopen van je 20K.
Waar je mee kan devlopen , en VR games kan spelen

Wat moet je met onze GRATIS info?
Die je toch in de wind slaat

de gemiddelde tweaker hier heeft een pc waar hij lekker aan kan knutselen , en waar hij games op high/ultra kan spelen .
We zouden allemaal wel wat meer geld willen hebben maar 20k zouden wij er niet aan uitgeven .

Of was je van plan om ook een stukje van je erfenis onder ons te verdelen ?
Jeez man, calm down. Je komt wat jaloers over!
Ik vind totaal niet dat hij "dingen van de toren blaast". Hoe je het ook brengt op GoT, er zijn altijd mensen die twijfels zetten bij het verhaal erachter. Dus daarom legt hij het even uit. Nu kunnen de tweakers in ieder geval rustig verder adviseren zonder bang te zijn dat TS straks met allemaal tegenslag komt te zitten.

Ook slaat hij de goede adviezen niet volledig in de wind. En zoveel concreets is er nog steeds niet toegevoegd...

Dit is allemaal zo ongelooflijk offtopic, laat dat nou stoppen. :O Plus: lees TS zijn edit in z'n eerste post even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Kiet Stiemer schreef op maandag 17 april 2017 @ 09:27:
[...]

Ik vind totaal niet dat hij "dingen van de toren blaast". Hoe je het ook brengt op GoT, er zijn altijd mensen die twijfels zetten bij het verhaal erachter. Dus daarom legt hij het even uit. Nu kunnen de tweakers in ieder geval rustig verder adviseren zonder bang te zijn dat TS straks met allemaal tegenslag komt te zitten.

Ook slaat hij de goede adviezen niet volledig in de wind. En zoveel concreets is er nog steeds niet toegevoegd...

Dit is allemaal zo ongelooflijk offtopic, laat dat nou stoppen. :O Plus: lees TS zijn edit in z'n eerste post even.
Ik ben lange na niet jaloers, ik heb alles wat ik nodig heb.

Mensen die veel geld hebben wens ik er veel plezier mee, alleen moet je er niet mee te koop lopen ,het is hier geen quote 500
Dat is pas off-topic 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aggressor
Kiet Stiemer schreef op maandag 17 april 2017 @ 09:27:
[...]

frankym heeft wel gelijk.
Wat boeit ons dat allemaal .. dat hij een erfenis heeft gehad.. hypotheek vrij huis ....?
Wat voegt dat toe aan dit topic?? toch helemaal niks?

Je kan ook gewoon zeggen dat je een budget hebt van zoveel euro voor een pc

[ Voor 4% gewijzigd door Aggressor op 17-04-2017 12:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

Twarp schreef op maandag 17 april 2017 @ 01:58:
[...]

Afhankelijk van het type RAID kan het een backup zijn. Neemt niet weg dat belangrijke data off site en off system het beste gebackupped is.
Nope!
RAID is nooit backup, ook niet afhankelijk van het type.
Er is domweg geen type RAID dat als vervanging van backups kan dienen.

RAID beschermt enkel en alleen tegen disk uitval, afhankelijk van het type tussen de 0 en 3 disks gelijktijdig. Maar wis je een bestand of word een bestand gecompromitteerd (malware), is het bestand weg of beschadigd.

Snapshots beschermen WEL tegen user-error en malware, alleen niet tegen uitval van disks.

Dus een goede setup bestaat uit:
- RAID ter bescherming van dataverlies bij disk uitval
- Snapshots ter bescherming van dataverlies bij user-error en malware
- Onsite replicatie, offsite replicatie, backup naar tape, etc, als achtervang en tegen verlies van data bij totale uitval van je systeem, brand, diefstal, compromittatie van je hele systeem, etc, etc, etc.

Combinatie van die kan, afhankelijk van je wensen en eisen maar denk nooit dat RAID ook maar enig alternatief voor backups en/of snapshots kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-10 12:49
@Tennisbal Geef eens de volledige specificaties van je huidige computer. Er is een hele grote kans dat je SSD, harde schrijven, kast, voeding en processorkoeler gewoon meekunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
unezra schreef op zondag 16 april 2017 @ 15:09:
Edit:
Nog iets, als je met virtualisatie wilt spelen, doe dat niet op je PC. Schaf daar aparte (server) hardware voor aan. Voor een paar honderd EUR heb je al een prima 2e hands machine met 64G - 128G geheugen en daar heb je meer aan dan op je PC wat rommelen met virtuele machines. (Dat zijn immers de omgevingen waarin je software echt gaat draaien. Niet op een PC met VirtualBox.)
Of je huurt ergens een of meerdere VPS' en. ;)

Geld zou ik lekker op de bankrekening zetten, of heb besteden aan iets at misschien nuttig is, nieuwe auto?
Verder beetje opvallend dat je het direct in de titel zet, zal i.d.g.v. niet je adres/naam erbij vermelden, you never know. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkara
unezra schreef op maandag 17 april 2017 @ 11:25:
[...]

Nope!
RAID is nooit backup, ook niet afhankelijk van het type.
Er is domweg geen type RAID dat als vervanging van backups kan dienen.

RAID beschermt enkel en alleen tegen disk uitval, afhankelijk van het type tussen de 0 en 3 disks gelijktijdig. Maar wis je een bestand of word een bestand gecompromitteerd (malware), is het bestand weg of beschadigd.

Snapshots beschermen WEL tegen user-error en malware, alleen niet tegen uitval van disks.

Dus een goede setup bestaat uit:
- RAID ter bescherming van dataverlies bij disk uitval
- Snapshots ter bescherming van dataverlies bij user-error en malware
- Onsite replicatie, offsite replicatie, backup naar tape, etc, als achtervang en tegen verlies van data bij totale uitval van je systeem, brand, diefstal, compromittatie van je hele systeem, etc, etc, etc.

Combinatie van die kan, afhankelijk van je wensen en eisen maar denk nooit dat RAID ook maar enig alternatief voor backups en/of snapshots kan zijn.
Reden dat ik RAID adviseerde is omdat tot ik overstapte op WD Purple vaak juist HDD uitval had, en hele systeem offline daardoor is het niet waard. RAID is zeker niet compleet, maar een makkelijke extra beveiliging die je naar mijn idee ook niet in de wind moet slaan. De projecten waar ik richting 2000 uur in heb zitten heb ik op vele manieren opgeslagen, onder andere RAID.

Enfin, Ik denk dat Tennisbal wel iets kan met jouw advies hier, je hebt niets aan hardware als de data niet veilig is. ;)

OT: Ik raad voor HDD de WD Purple serie aan, aangezien die is bedoeld voor 24/7 gebruik, bijvoorbeeld beveiligingscamera's. Dus constant schrijven en 'always-on' is de gedachte achter de bouw, wat hem erg robuust maakt, en tot 8TB erg betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

HollowGamer schreef op maandag 17 april 2017 @ 11:34:
[...]

Of je huurt ergens een of meerdere VPS' en. ;)

Geld zou ik lekker op de bankrekening zetten, of heb besteden aan iets at misschien nuttig is, nieuwe auto?
Verder beetje opvallend dat je het direct in de titel zet, zal i.d.g.v. niet je adres/naam erbij vermelden, you never know. :/
Of je doet het zoals ik: Je zet een stichting op, op basis van een dik stuk hardware, zodat je zelf VPSen aan anderen kunt uitleveren (en ondertussen d'r zelf ook op kunt draaien). Meteen wat goeds doen voor de wereld. (Helaas, uniek word het niet meer. Ik was eerder...)

Overigens zonder erfenis, gewoon veel overuren en wat 2e hands hardware...
Punkara schreef op maandag 17 april 2017 @ 11:52:
[...]
Reden dat ik RAID adviseerde is omdat tot ik overstapte op WD Purple vaak juist HDD uitval had, en hele systeem offline daardoor is het niet waard. RAID is zeker niet compleet, maar een makkelijke extra beveiliging die je naar mijn idee ook niet in de wind moet slaan. De projecten waar ik richting 2000 uur in heb zitten heb ik op vele manieren opgeslagen, onder andere RAID.
RAID is absoluut een belangrijke onderlaag!
Hoewel je beter wel goede backups en geen RAID kunt hebben dan andersom (regelmatige offsite backups beperken het dataverlies tot enkele uren of dagen), en RAID relatief duur is (je verliest in de regel minimaal 20%-50% van je bruto storage capaciteit), is het iets dat ik zelf ook thuis niet zou willen missen. Zelfs niet bij 50% verlies van storage capaciteit. (Ik draai privé zuiver op mirrors of striped mirrors, RAID1 en RAID10 equivalent dus.)
Enfin, Ik denk dat Tennisbal wel iets kan met jouw advies hier, je hebt niets aan hardware als de data niet veilig is. ;)
Dat dus. :)
Mijn PC heeft enkele disks, maar de data die daar op staat is volstrekt vervangbaar. Alle niet vervangbare data staat op mijn NAS, die voorzien is van RAID (mirrored stripe) en snapshots. Ik overweeg heel sterk de investering in een 2e NAS of offsite backups. Zit nog wat tegen de kosten aan te hikken maar als ze hier inbreken of door brand verlies ik mijn NAS, ben ik alsnog bijna alles kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Ik heb naar jullie geluisterd

Ik heb het volgende systeem:

i7 3770
Q77m-2dh
32 gb ddr3
XFX650w
R4 design kast
2e hands R290

ik ga het volgende bestellen

#ProductPrijsSubtotaal
1G.Skill Trident Z F4-3200C15Q-32GTZSW€ 265,-€ 265,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.704,59

Ik ga erna rustig uitzoeken welke videokaarten ik ga gebruiken, hoe ik watercooling ga toepassen. De 290 gaat mee en mijn voeding ook Alles komt in de R4 bestaande kast.

Loop ik tegen rare dingen aan?

Ik ga toch niet mijn bestaande SSD in de nieuwe computer stoppen dus begin vanaf 0 met kale windows installatie.

Onwijs bedankt alvast voor jullie hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 14:52

Twarp

just grin...

unezra schreef op maandag 17 april 2017 @ 12:55:
Mijn PC heeft enkele disks, maar de data die daar op staat is volstrekt vervangbaar. Alle niet vervangbare data staat op mijn NAS, die voorzien is van RAID (mirrored stripe) en snapshots. Ik overweeg heel sterk de investering in een 2e NAS of offsite backups. Zit nog wat tegen de kosten aan te hikken maar als ze hier inbreken of door brand verlies ik mijn NAS, ben ik alsnog bijna alles kwijt...
Wauw, en je loopt net te roepen dat RAID geen backup kan zijn. Heb je toch RAID in je NAS als backup.

Lekkere inconsistent gezien je eerdere opmerking en je voorstel van je eigen suggestie voor verbetering is een complete onderbouwing van mijn eerder gemaakte opmerking.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Twarp schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 00:51:
[...]
Wauw, en je loopt net te roepen dat RAID geen backup kan zijn. Heb je toch RAID in je NAS als backup.
Ik heb nooit beweerd dat mijn NAS mijn backup is. :)

Er staat data op mijn NAS die ik liever niet kwijt raak, aan de andere kant, er staat ook data op mijn VPS en die word op 2 plekken gebackupt / gerepliceerd.
Lekkere inconsistent gezien je eerdere opmerking en je voorstel van je eigen suggestie voor verbetering is een complete onderbouwing van mijn eerder gemaakte opmerking.
Het is een tijdelijke situatie en op dit moment een compromis waarvan ik de risico's ken, onderken en al lang een plan heb die risico's te beperken. Reden dat ik nog niet zo ver ben, is dat ik tot nu toe het geld er niet voor (over) heb gehad, mijn schuur twijfelachtig waterdicht is en mijn volledige storage buitenshuis (datacenter) repliceren erg kostbaar is.

Dat is ook ICT. Compromissen sluiten. Want ook op kantoor, waar de belangen nog veel groter zijn, doe ik concessies ten opzichte van het ideaal. Vanwege dezelfde redenen: risico's en financiële impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
1 363670 Asus eATX Moederbord ROG Rampage V Extreme Edition 10 WiFi, Bluetooth € 619,95
1 390646 Intel Broadwell-E i7 6800K 3.40GHz 15MB Box € 439,00
1 345972 be quiet Processor Koeler Dark Rock 3 AMD & Intel € 65,95
1 388581 Corsair 4x4GB, DDR4, 3200MHz, CL15, Dominator € 244,10
1 363532 Samsung SSD 960 EVO M.2, 500GB, NVMe € 243,25

Bovenstaande basis gekocht :D Op naar 4x 1080 it gewoon omdat het kan :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Tennisbal schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 12:19:
Op naar 4x 1080 it gewoon omdat het kan :D
Geen enkel spel ondersteunt het. 2 van die kaarten zullen los van benchmarks nooit iets doen.
unezra schreef op maandag 17 april 2017 @ 12:55:
[...]
Ik overweeg heel sterk de investering in een 2e NAS of offsite backups. Zit nog wat tegen de kosten aan te hikken maar als ze hier inbreken of door brand verlies ik mijn NAS, ben ik alsnog bijna alles kwijt...
Ik heb hier voor backups 2 Samsung T3 externe SSD's. 1tje ligt in mijn huis en de andere ligt op een andere locatie. Met een externe HDD kan dit natuurlijk net zo goed.

De T3 heeft ook hardware encryptie dus al word ie gejat kan nog niemand er iets mee doen.

[ Voor 54% gewijzigd door PilatuS op 18-04-2017 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Ik heb niemand hier horen praten over een custom loop.
Als je zo'n dik mobo koopt kan dat ook wel.
Dat ziet er namelijk echt super vet uit.
Voor +/- 1000 euro heb je echt een prachtige loop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
NO_Excuses schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 14:40:
Voor +/- 1000 euro heb je echt een prachtige loop.
Als je het echt goed wil doen ben je wel wat meer kwijt. Heb ook een customloop in mijn 900D met 2 stuks 4x120mm rad's, 2 D5 pompen, CPU monoblock, 2x GPU blokken en een Aquaero. Dan zit je helaas wel wat hoger dan 1000 euro.

Is een hoop geld, maar mijn PC kast kan nu makkelijk 10 jaar mee en het is extreem stil. Stil was ook het doen naast de looks. Het enige wat ik de komende 10 jaar moet vervangen is de hardware als CPU, moederbord en GPU's, de rest van de kast met koeling moet makkelijk 10 jaar mee gaan. Kost een hoop geld maar als je kijkt hoelang je er mee kan doen valt het reuze mee. Alleen het bouwen is wel even een klusje :P

Aan de andere kant is het ook jammer om zo'n dikke PC als de TS te bouwen en dan niet voor fatsoenlijke custom waterkoeling te gaan.

Zo is mijn PC geworden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yNw1oVtNuQicp5yFrCxdDxQI/medium.jpg

[ Voor 50% gewijzigd door PilatuS op 18-04-2017 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkara
1 363670 Asus eATX Moederbord ROG Rampage V Extreme Edition 10 WiFi, Bluetooth € 619,95

Voor zover ik het weet draait quad-channel niet altijd goed, maar doet dat het wel, heb je niet liever 4x8GB? dat zou in zowel dual als quad channel een goede basis geven, zeker als je ook gamen van plan bent, 8GB RAM is niet excessief maar wel functioneel. En als je niet wilt upscalen zou ik alsnog 2x8 aanraden ipv 4x4 in verband met incompatibility issues die kunnen zitten in bepaalde hardware naar software koppelingen. Ook weet ik niet of de 3200MHz compatible is met Mobo en zit niet heel ver onder de i7.

Ik zou er compleet naast kunnen pissen, maar ik weet niet of RAM zo dicht bij de processor speed ideaal is, zeker omdat processors meestal in een range werken weet ik niet of dat de functie van jouw RAM niet minder efficient maakt. Ik zou zelf voor 4x8GB DDR4 @ 3000MHz gaan, maar goed, ik neem aan dat je alle onderdelen bekeken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:55
rolandos582 schreef op maandag 17 april 2017 @ 00:05:
Wat is dit allemaal voor off topic geneuzel?
Geef die man gewoon advies op zijn vraag, wat hij met zijn geld wil doen is toch ook zijn eigen keuze?
Hij gamed + is aan het werk met deze setup. Mag toch best wat kosten? Dat jij daar zelf maximaal 2-3k aan uit geeft, wil niet zeggen dat een ander dat ook doet.

Bovendien geeft hij duidelijk aan dat zijn huidige machine niet meer werkt, en snel een nieuwe wil kopen. Hoe stel je überhaupt nog de vraag of hij even 3 maanden wil wachten?
Laat ik voorop stellen dat ik het met je eens ben: wat de TS met zijn geld moet doen is zijn eigen zaak en zijn goed recht. Maar... er wordt toch advies gegeven op zijn vraag? Advies is ook iemand aangeven dat het weinig zin heeft om voor 4 x een GTX 1080 te gaan omdat dit alleen zin heeft voor benchmarks en geen enkele game zo'n setup ondersteunt.

"Omdat het kan" is dan een totaal nutteloze reden en komt eerlijk gezegd nogal patserig over. De enige die daar baat bij heeft is de fabrikant waar je de kaartjes af neemt.
Bovendien: zou de TS het prettig vinden als hij bij een vriend komt die een systeem heeft wat pakweg 5000 Euro minder kost en dezelfde prestaties levert als zijn "uber" systeem?

Mijn advies is ook: bouw een systeem van circa 3000-4000 Euro (inclusief een aantal schermen) en je bent helemaal het mannetje wat betreft gamen. Ook dat is nog een berg geld voor een PC trouwens.
Dan kan je het overige geld nog apart zetten of gebruiken voor andere nuttige dingen. Want als je nu 5 - 10K uit geeft heb je wel een leuk systeem, maar datzelfde systeem draait over een jaar of 5 de games van dan niet meer op ultra high, en als ik de TS zo proef is dat wel een vereiste.

Volgens mij is het nog niet te laat, volgens mij kan de TS nog steeds de helft van de GTX kaartjes af laten vallen :P

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:50

Thomg

Aww yiss

Moederbord die duurder is dan een cpu is in mijn boeken altijd een nee/nee.
4GB Ram modules is ook stom, 8GB per stuk is echt een must, zeker met jouw budget moet quad-channel 32GB haalbaar zijn. Als je dat niet meteen op wilt hoesten zou ik eerst 2x 8GB doen en tukken op dual-channel.

Snap tevens ook niet waarom je niet gewoon een knraken x61 haalt oid, daarmee kan je de 6800K makkelijk overklokken tot +4.5GHz. Veel nuttigere besteding van je geld dan die belachelijke mobo.

Waarom staat dit topic niet in Desktop aankoopadvies?

Edit:
Meer dan dual-sli met 1080 Ti's is ook waanzin, als je nog enigszins nuttig gebruik wilt maken van je geld (lees, bang for the buck is missing) zou ik 2x 1080Ti doen en een custom loop overwegen. Niet dit.

Om nog wat te zeggen, een 6800K met quad sli en een NVME PCI-E SSD is ook gek, voor dit soort systemen is de 6850K gemaakt. Hoeveel ik de 6850K ook haat en iedereen beoordeel als een retard als iemand deze heeft ben jij hier uitzondering op de regel.

[ Voor 44% gewijzigd door Thomg op 20-04-2017 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:14
Tennisbal schreef op zondag 16 april 2017 @ 19:56:
[...]

Aangezien je genoeg geld hebt en wilt overkomen als een rijke stinkert (al zeg je van niet) neem dan een Tweakers abonnement? Wel direct het Elite abonnement nemen want je hebt toch geld zat.

Waarom geen Mac Pro met wat 5k schermen erbij? Ben je zo door je 20k heen.

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Thomg schreef op donderdag 20 april 2017 @ 13:10:
[...]
Meer dan dual-sli met 1080 Ti's is ook waanzin, als je nog enigszins nuttig gebruik wilt maken van je geld (lees, bang for the buck is missing) zou ik 2x 1080Ti doen en een custom loop overwegen. Niet dit.
Voor het geld dat die 2 nutteloze Ti's kosten bouw je een hele leuke custom loop. Los van de CPU en GPU blokken kan de kast met loop makkelijk 10 jaar mee. Dan heb je 10 jaar plezier van een mooie en super stille PC. Die 3e en 4e Ti doen niets anders dan mooi wezen want geen enkele game zal ze gebruiken.
Pagina: 1