Toon posts:

Modified sine wave inverter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig een inverter in te bouwen in mijn Audi RS4. Die inverter wil ik later gaan gebruiken als ik op vakantie ga ofzo en langs de kant van de weg 220V nodig denk te hebben. Second wil ik mijn oude PS3 aan gaan sluiten maar de inverter is een 'modified sine wave' en geen 'pure sine wave'.

Kan dat problemen geven met de ingebouwde PSU van de PS3 zelf? Ik heb ook een oude beamer hier liggen, die maakt zo'n heerlijk geluid als je 'm op de inverter aansluit. Hij werkt verder goed, er komt alleen een kwak meer geluid uit daar waar de PSU van de beamer in zit. Een soort buzzing en over aanwezig zoemend geluid dus. Her en der lees ik dat dit meer stress brengt op de componenten.

Afbeeldingslocatie: http://www.b5blog.nl/wp-content/uploads/2016/03/323745.jpg

Dat ding trekt max 60A. Behorende kabels moet ik nog gaan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Heel veel moderne voedingen gaan dit niet leuk vinden. Een "modified sine wave" heeft helemaal geen flikker te maken met een sinus, het is simpelweg een blokgolf. Wel zijn de peak-peak en RMS spanningen gelijk aan een 230V sinus, maar de active PFC van moderne schakelende voedingen gaat compleet over de zeik.
Mijn tip: koop een échte omvormer, en niet één van HQ, wat al ind de categorie "schroot" valt als het nog in de winkel in de verpakking ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik weet niet of je apparatuur dít (links) leuk gaat vinden!

Afbeeldingslocatie: https://www.altestore.com/blog/wp-content/uploads/2015/10/modified-sine-wave-and-pure-sine-wave-oscilloscope.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Modified sine wave's zijn natuurlijk een stuk goedkoper dan een pure sinus wave. Voor lampen en dergelijk kan je zoiets prima gebruiken. Maar ik begrijp al dat ingebouwde PSU's dat niet zo fijn vinden en m'n beamer een onwijs buzzend geluid maakt daar waar de PSU zit :P

http://www.ebay.com/sch/i...ve+inverter+600w&_sacat=0

Maar welke zijn een beetje in orde dan? Want er zijn zoveel merken (en knockoffs) op internet te vinden... Ik zoek een relatief eenvoudige '600w' inverter. Eentje die er niet binnen een uur uitknalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-10 21:49
Verwijderd schreef op zondag 16 april 2017 @ 12:04:
Modified sine wave's zijn natuurlijk een stuk goedkoper dan een pure sinus wave. Voor lampen en dergelijk kan je zoiets prima gebruiken. Maar ik begrijp al dat ingebouwde PSU's dat niet zo fijn vinden en m'n beamer een onwijs buzzend geluid maakt daar waar de PSU zit :P

http://www.ebay.com/sch/i...ve+inverter+600w&_sacat=0

Maar welke zijn een beetje in orde dan? Want er zijn zoveel merken (en knockoffs) op internet te vinden... Ik zoek een relatief eenvoudige '600w' inverter. Eentje die er niet binnen een uur uitknalt.
victron, nederlands merk en pure sine. Kwaliteit kost geld natuurlijk, maar hoeveel is het jouw waard?

[ Voor 10% gewijzigd door Luukje01 op 16-04-2017 12:23 . Reden: nvm ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Luukje01 schreef op zondag 16 april 2017 @ 12:21:
[...]

Kwaliteit kost geld natuurlijk, maar hoeveel is het jouw waard?
offtopic:
Al z'n geld zit al in de RS4 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-10 12:13
Gezien het vermogen van een PS3 is dit nog wel eens tricky. Er staat 600W op de inverter, maar meestal is dat 600VA, en dat is niet in alle gevallen het zelfde. Het zou theoretisch moeten werken, maar als ik zo het volgende lees hebben wel meer mensen last met modified sine wave inverters en PS3:
http://community.us.plays...r-inverters/td-p/14211361
https://www.amazon.com/fo...S&cdThread=TxD1F8VN69DDIU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Luukje01 schreef op zondag 16 april 2017 @ 12:21:
[...]

victron, nederlands merk en pure sine. Kwaliteit kost geld natuurlijk, maar hoeveel is het jouw waard?
Wil best een keertje 100 euro spenderen aan een goede inverter. Het hoeft geen 1000W apparaat te zijn. De PS3 (Slim) verbruikt volgens tweakers ongeveer 96 ~ W op full load.

Daar is best nog mee te leven, en zou een 300W inverter al volstaan.
Frank__B schreef op zondag 16 april 2017 @ 12:41:
Gezien het vermogen van een PS3 is dit nog wel eens tricky. Er staat 600W op de inverter, maar meestal is dat 600VA, en dat is niet in alle gevallen het zelfde. Het zou theoretisch moeten werken, maar als ik zo het volgende lees hebben wel meer mensen last met modified sine wave inverters en PS3:
http://community.us.plays...r-inverters/td-p/14211361
https://www.amazon.com/fo...S&cdThread=TxD1F8VN69DDIU
Ik heb hier een lab voeding staan met een output van 0 tot 15V en een max van 25A. Kan het altijd proberen.

Ik lees her en der dat de PS3 ook gewoon 12V/5V gebruikt. Het zou beter zijn de PS3 direct te voorzien van 12V/5V met een kleine omvormer, stuk efficienter ook. Mischien gewoon een dikke Pico PSU ombouwen voor gebruik op de PS3? :P

Het is dat er actief gespeeld MOET worden in de auto, het is eerder voor de lol. Voorin heb ik een RNS met video input zitten. Klein schermpje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Osiris schreef op zondag 16 april 2017 @ 11:52:
Ik weet niet of je apparatuur dít (links) leuk gaat vinden!

[afbeelding]
Beetje jammer alleen dat de maker van het linker plaatje niet weet hoe een scoop werkt... Hij heeft het signaal AC gekoppeld, wat natuurlijk voor geen meter werkt met een blokgolf...
Dit plaatje dekt de lading een stuk beter:
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/MzcwWDYwNQ==/$(KGrHqZHJCoFIVWcuS2SBSJsEivNbQ~~60_1.JPG?set_id=2

[ Voor 9% gewijzigd door TommyboyNL op 16-04-2017 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
De 'slim' variant neemt inderdaad een stuk minder vermogen. En ja, het zou inderdaad dan slimmer zijn om ergens de 12V op te zoeken en daar rechtstreeks je accu aan te hangen. Ik weet alleen niet of de PS3 ook 13,8V aankan aangezien je accuspanning ook niet altijd even constant is. Misschien even Google raadplegen en kijken of andere mensen dit gelukt is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
anders gewoon een goede Buck/Boost er tussen hangen.. dan krijg je er wel een nette 12V uit :)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-10 18:11
Ik zou toch voor een VE 12/250 gaan ipv een 12V PS3 voeding. Je bent dan veel flexibeler, looplampje aansluiten, tv'tje bij de PS3 etc geen probleem. Even een 10mm² met 40A ANL fuse bij de accu naar achteren trekken en done. Kan eventueel ook bij het boordnet op maar dan moet je goed weten wat je doet. Mastervolt is overigens ook een goed merk voor dit doel maar wel iets duurder. Inverters zoals die van jou en met termen ''pure watts'' ''full power'' zeker laten liggen, los van de uitgangsvorm trappen deze inverters ook een berg rotzooi over de uitgang wanneer je de auto start. Mijn HQ pure sine wave implodeerde direct toen ik mijn auto startte en nam alles wat erachter zat aangesloten mee in het hiernamaals. :P Hij gaf wel een nette sinus overigens tot ie wegbrandde. Heb nu een RIP Energy 150W en een VE1200W Phoenix, deze draaien beide elke doordeweekse dag nu ong 6+ jaar zonder storingen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
SMSfreakie schreef op zondag 16 april 2017 @ 13:32:
anders gewoon een goede Buck/Boost er tussen hangen.. dan krijg je er wel een nette 12V uit :)
Die hebben meestal wel een delta V nodig van 1~1,5 Volt. Je zal dus altijd hoger moeten zitten met je accuspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een condensator vangt de dips en piek spanning toch ook op? Als je dat tussen de inverter plaatst minimaliseer je dat toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Frank__B schreef op zondag 16 april 2017 @ 13:57:
[...]

Die hebben meestal wel een delta V nodig van 1~1,5 Volt. Je zal dus altijd hoger moeten zitten met je accuspanning.
bij een buck wel ja... maar met een buckboost krijg je er gewoon netjes 12V uit ongeacht of je er even 13.8V insteekt of je de accu bijna leeg hebt en er 11V insteekt :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:34

OgWok

U.N.C.L.E.

Verwijderd schreef op zondag 16 april 2017 @ 14:03:
Een condensator vangt de dips en piek spanning toch ook op? Als je dat tussen de inverter plaatst minimaliseer je dat toch?
Hoe groot had je die condensator gedacht dan?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Het probleem is niet alleen dip's en piekspanning maar het onvermogen van zo'n cheapo ding om een normale sinus uit te sturen. Dat ga je niet oplossen met een condensator. Sterker nog dat ga je alleen oplossen door gewoon een goed apparaat te kopen :P

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-09 16:24
Precies het probleem wat ik had een paar maanden geleden. Ik heb mijn Ebay inverter omgewisseld voor oerdegelijk Nederlandse kwaliteit: Victron Energy. De prijs viel erg mee, 140 euro voor een 350 watt true sine wave inverter.

Enige wat nu nog moet is een iets zwaardere accu, als je meer dan 150 watt trekt van een standaard auto accu dan trek je het voltage heel snel beneden de 11 volt en dan schakelt de inverter na een paar seconden in een soort safe mode. Rijdend/stationair heb ik nergens last van omdat de dynamo voldoende kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:02
Zoveel UPSen hebben een blokgolf sinus en elke PC/server een schakelende voeding, die gaan ook niet met bosjes kapot.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
BramBoos schreef op zondag 16 april 2017 @ 14:37:
Enige wat nu nog moet is een iets zwaardere accu, als je meer dan 150 watt trekt van een standaard auto accu dan trek je het voltage heel snel beneden de 11 volt en dan schakelt de inverter na een paar seconden in een soort safe mode. Rijdend/stationair heb ik nergens last van omdat de dynamo voldoende kan leveren.
Dat klopt niet helemaal. Waarschijnlijk heb je een te dunne kabel naar je inverter gebruikt of zit er iets niet goed vast. Als de motor draait geeft die extra 2,5V je meer speelruimte om je verlies te compenseren. Mits de accu redelijk is opgeladen (laten we zeggen SoC 80%) kun je uit een normale auto accu zonder problemen een uur lang 150w gebruiken. Een uur lang zou namelijk ongeveer 20Ah opnemen incl je schermpje en geluid. Maar ik zou gewoon de motor laten draaien, dan weet je tenminste zeker dat je niet voor verrassingen komt te staan.
chaoscontrol schreef op zondag 16 april 2017 @ 15:05:
Zoveel UPSen hebben een blokgolf sinus en elke PC/server een schakelende voeding, die gaan ook niet met bosjes kapot.
Tja, en welke PC draait er meer dan 10min per jaar op UPS spanning? Niet echt een vergelijkbaar iets. Ook je pc atx voeding ontwikkeld veel meer warmte en gaat sneller kapot als je hem permanent op msw laat draaien. Voor een server mag ik toch hopen dat er een psw UPS gebruikt wordt. Bijv smart-UPS series.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Omdat dit geen on-line UPSsen zijn. De goedkope prullen die een modified sine uitspugen geven altijd de netspanning 1-op-1 door, tenzij die afwezig is of te ver inkakt. Dit in tegenstelling tot échte UPSsen, die altijd AC->DC->AC doen. Deze hebben gewoon een échte sinus als output van 230,0V en 50,0Hz, ongeacht de input die daar soms iets boven of onder zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vol uur toen gedraaid met een 200w beamer op een 60ah accu. Nu zit er een nieuwe 75ah in dus dat komt verder wel goed. Een sinus inverter gaat efficiënter met het opgenomen vermogen ook om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
De DL380's vanaf de G5 iig werken niet op blokgolf 'sinus', die weigeren te starten. Dus die gaan inderdaad niet kapot :+

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik laat uitzoeken of het mogelijk is een pico psu om te bouwen voor gebruik ps3. Moet alleen het wattage op 12 en 5 v weten om zo de juiste psu te maken. Dan omzeil ik het gebruik van een inverter en kost minder dan een goede robuuste. :) eens ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Volgens mij 18.0A op de 12VDC en 0.9A op de 5VDC. Dacht als je hem dat voert op de juiste pinnen dan werkt hij gewoon, er zit niet echt communicatie in. Dat wordt wel krap op een picoPSU, die gaan maar tot 12A en dat is al met forced ventilation.

Als hij echt 100w verbruikt ingame zou je het kunnen proberen, zou maar 9A op de 12VDC zijn ongeveer dan.

[ Voor 18% gewijzigd door Jim423 op 16-04-2017 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
2 pico PSU's dan ? Mooi load balancen tussen 2x 9 A.

En anders als de kosten te hoog worden gewoonweg een inverter. Dan blijft de PS3 ook nog bespaard voor gebruik in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Zoals reeds gezegd heb je met een inverter wel veel meer vrijheid. Rendement is toch niet zo boeiend en je kunt nog is wat anders aansluiten, bijv op een buitenfeestje of bij een stroomstoring. Een pico is 60 euro volgens mij, dus 2 zou 120 zijn. Omvormer is 100 ong plus 20 euro voor een 10mm² 5m en miniANL zekering. Dus qua kosten kom je een beetje op hetzelfde. Maar het is jouw project natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BramBoos schreef op zondag 16 april 2017 @ 14:37:

Wat voor een accu gebruik je dan als ik vragen mag? 150W is nog geen 12A. Een beetje (gezonde) accu kan voor een goed uur teminste 60AH of hoger leveren. Afhankelijk van het model, leeftijd en dergelijk.

Ik heb een uur lang de beamer staan gebruiken destijds met bovenstaande inverter zonder draaiende motor. Werkte prima en kon erna gewoon nog starten en wegrijden. Verbruik van de beamer en notebook lag op 1.5A op 220V volgens mij.
Jim423 schreef op zondag 16 april 2017 @ 21:04:
Zoals reeds gezegd heb je met een inverter wel veel meer vrijheid. Rendement is toch niet zo boeiend en je kunt nog is wat anders aansluiten, bijv op een buitenfeestje of bij een stroomstoring. Een pico is 60 euro volgens mij, dus 2 zou 120 zijn. Omvormer is 100 ong plus 20 euro voor een 10mm² 5m en miniANL zekering. Dus qua kosten kom je een beetje op hetzelfde. Maar het is jouw project natuurlijk :)
Het zou efficienter zijn van DC 12V naar 12V ipv DC 12V > 220V > 12V DC. Maar goed dan pleur ik dit ding in de schuur en koop ik een fatsoenlijke inverter van ~ 400W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-10 18:48
Diverse UPSsen kun je ook standalone opstarten. Dus zonder 230V input.

Je kan die dan ook gebruiken als omvormer. Uiteraard moet je wel even de koeling in de gaten houden en/of uitbreiden (Een ups draait meestal relatief kort)

Voordeel is dat je zo'n ding voor een prikkie kan kopen. Natuurlijk wel even opletten dat je er eentje neemt met een 12V accu. Zwaardere modellen hebben vaak meerdere accu's in serie

Niet elke UPS geeft een mooie sinus. Op https://www.hardwareinsig...f-ups-output-waveforms/2/ zie je een mooi overzicht van diverse UPSsen

[ Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 17-04-2017 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:20
Verwijderd schreef op zondag 16 april 2017 @ 16:24:
Ik laat uitzoeken of het mogelijk is een pico psu om te bouwen voor gebruik ps3.
Mocht je een picopsu overwegen hou er dan rekening mee dat de standaard versies niets met de +12V spanning doen, deze generen alleen de +3.3V en +5V. Voor gebruik in een auto zou je dan naar de wide input of automotive versies moeten kijken.
Pagina: 1