Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor middelbare school, brugklas, ervaring gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• Alphons
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-06 21:53
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
School

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

School, Office, Internet

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

300 a 400
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

Ja, in de schooltas

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

De accu moet goed zijn en een SSD!
En max 13 inch

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Stelt de school de laptop verplicht? Indien ja, dan dient de school de laptop te leveren! Het is dan namelijk lesmateriaal. Zeker dus het uitzoeken waard!

Zo nee, wat voor specificaties geeft de school aan? Welke applicaties ga je gebruiken, daar een idee van? "School" is iets te algemeen. Wat heb je zelf gevonden in bijvoorbeeld de Pricewatch? Je bent ook erg karig in de antwoorden, iets uitgebreider mag best. We zijn geen helpdesk, die zijn gesloten tijdens pasen. ;) Wellicht kan ook reviews: Laptop Best Buy Guide - Februari 2017 van dienst zijn?

Een andere optie is Vraag & Aanbod, dan krijg je misschien wat meer laptop gezien jouw budget.

[ Voor 36% gewijzigd door CH4OS op 16-04-2017 09:48 ]

• Alphons
School in de zin van de Mavo/Havo. Dus geen gebruik van grafische zware programma's. De laptop moet stevig zijn, SSD, 13 inch en goede accu. Meer kan ik er ook niet van maken. Indien een meelezende ouder ervaring heeft via zijn kind, dan hoor ik dat graag. Zou een 2e hands een optie zijn, heeft iemand daar ervaringen mee?

• RobertVDN
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-10 18:40
Voor dat budget heb je alleen een mega kleine SSD en een trage Celeron processor. Ik ben nog geen 5 jaar van de middelbare school af en bij ons had niemand een laptop? Misschien dat er ondertussen het een en ander veranderd is, dat weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat de school wel een bepaald group-buy programma aanbied als ze laptops voor de leerlingen verplicht gaan stellen.

Huawei P30

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-11 19:34
Ik tik dit op een HP Elitebook 2570p. Vorig jaar gekocht bij het lokale tweedehands computerzaakje voor 200 euro, met een jaar garantie. i5 3320m (4000+ passmark score), 8gb geheugen, zelf een Crucial MX300 525Gb SSD erin gezet, 12.5" scherm, Bijna geheel van aluminium, waterdicht toetsenbord, prima accuduur en nog grotere accu's (9200 mAh) verkrijgbaar. Past perfect zonder hoes of andere bescherming oid in mijn Eastpak met twee ritsen, en is niet echt zwaar (1,63 kg).

Als je er eentje met vergelijkbare specs voor een vergelijkbare prijs kunt vinden, weliswaar zonder SSD, denk ik dat je daar nog steeds een goede deal aan hebt. De bouwkwaliteit en slijtvastheid van de behuizing/mousepad zijn top. En de prestaties van een dergelijke processor in combinatie met wat RAM en een SSD zijn zeer goed, (zware) 3D tekenprogramma's als Inventor draaien prima, dus qua prestaties is het zeker ruim voldoende voor jouw toepassingen. Waarschijnlijk nog betere prestaties dan de laptops die je voor dat geld in de winkel koopt, zoals eerder terecht is opgemerkt.

EDIT: En zo zijn er wel meer mooie tweedehands laptops van andere merken met dezelfde bouwkwaliteit en goede specs in een klein formaat behuizing. Bijvoorbeeld de Dell E6430, etc.

[ Voor 8% gewijzigd door KleineJoop op 16-04-2017 14:45 ]

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-11 10:35
Zijn er dingen die erop moeten draaien die niet web based zijn/kunnen? Denk anders eens aan een Chromebook: onderhoudsvrij, snel, lange accuduur, prima snelheid, ...

• Alphons
Helaas, Chromebook niet toegestaan, wegens programma's die erop moeten kunnen draaien

• KleineJoop
Ik denk dat het beter is om toch voor de 2570p met i5 van de derde generatie te gaan. Is iets sneller en waarschijnlijk ook iets zuiniger dan de i7 in de 2560p. Laptop is nog een tientje goedkoper ook, verder kan ik geen verschillen ontdekken, ziet er uit als een prima deal.

https://www.computeroutle...-6-ghz-128gb-ssd-en-hdmi/

Je kunt altijd nog heel gemakkelijk extra geheugen toevoegen trouwens, achter op de laptop zit een schuifje waardoor je de achterkant kunt verwijderen en overal handig bij kan om geheugen/schijven te upgraden of stof en vuiligheid uit de ventilator/laptop te verwijderen.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:09
Er staat zoveel leuks in V&A. Zelf fan van Thinkpads. Bijvoorbeeld deze: V&A aangeboden: Lenovo ThinkPad X230 | I5 3e generatie | 4GB | 300GB | Win 7

Het bespaarde geld kan je dan opzij leggen voor de volgende aanschaf, want ik heb altijd het idee dat laptops in scholen niet lang mee gaan :)

[ Voor 22% gewijzigd door Ramon op 16-04-2017 19:17 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:25
Ramon schreef op zondag 16 april 2017 @ 19:16:

Het bespaarde geld kan je dan opzij leggen voor de volgende aanschaf, want ik heb altijd het idee dat laptops in scholen niet lang mee gaan :)
Helaas ligt dat niet aan de school maar veelal aan de onvoorzichtige gebruiker...

...

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:51

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Hier een VWO3 leerling met laptop:

Ik heb een Lenovo 11,6 inch laptop met een n3150 en 192GB SSD.
Die was toen (half jaar geleden) een ruime €400. Nu niet meer goed leverbaar.
pricewatch: Lenovo ThinkPad Yoga 11e 20GB000XMH
Die bevalt prima voor algemeen gebruik.
Hiervoor had ik een Acer, maar door het gewicht van de tas was het scherm intern gebroken.

@Alphons Is de laptop om mee op te werken (dus met de boeken en enzo op het kleine tafeltje? :) Dan is een 11,6" echt een must.
De nieuwe versie van mijn laptop: pricewatch: Lenovo Thinkpad 11e (20GB001CMH)
Die dingen zijn oerdegelijk en de accu gaat de hele dag mee.

[ Voor 68% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 17-04-2017 08:10 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-11 19:42
@Alphons Ik kan natuurlijk niet in je portemonee kijken, maar ik zou aan willen raden om toch net iets meer uit te geven. Als je jaren lang uren per dag op een laptop werkt wil je dat je hier fatsoenlijk op kan werken. Als je laptop niet mee kan met de rest van de klas is dit gewoon een nadeel.

Nieuw zijn dit twee goede opties. Verschil is voornamelijk het schermformaat (13,3-inch tegenover 14-inch). Beide zijn €549, zijn lekker vlot en hebben een goed scherm.Verder is er tweedehands ook wel iets te krijgen. Een mooie laptop die ik in V&A tegenkwam: V&A aangeboden: HP Envy 13 13-d190nd

• KleineJoop
Balance schreef op maandag 17 april 2017 @ 11:47:
@AlphonsVerder is er tweedehands ook wel iets te krijgen. Een mooie laptop die ik in V&A tegenkwam: V&A aangeboden: HP Envy 13 13-d190nd
Maar het punt is dat de laptops die je nu opnoemt niet beter presteren dan de laptops die je tweedehands voor de helft van de prijs kunt kopen. Sterker nog, een i5 3320m is zelfs iets sneller dan bijvoorbeeld een i5 6100u of 6200u. Het enige waar de winst in zit is het energieverbruik, omdat het procedé zoveel kleiner is geworden. Daarom heb ik uiteindelijk toch voor een tweedehands zakelijke laptop gekozen destijds.

Je hebt met die nieuwe laptops dan een beter scherm, betere accuduur, dezelfde prestaties, en mindere bouwkwaliteit voor dubbel zoveel geld. Die voordelen wegen in mijn ogen niet op tegen de nadelen als je de toepassing van de laptop in acht neemt. Iedere dag school = bouwkwaliteit moet top zijn, prioriteit nummer 1, geen dunne designlaptop als de Zenbook of de Pavilion met plastic delen, geen (zacht=krassen) glanzend scherm; als het snel kapot gaat maken de specificaties niet meer uit. :P

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-11 19:42
@KleineJoop De laptops welke ik opnoemde hebben tevens een SSD en een Full HD (1920x1080) scherm. Een SSD is energiezuinig, stil en zorgt dat alles snel opstart terwijl een een fatsoenlijke schermresolutie gewoon nodig is om effectief op te kunnen werken.

Tuurlijk is tweedehands goedkoper en soms beter, maar voor de twee jaar garantie van een nieuwe laptop valt natuurlijk ook iets te zeggen.

Neem trouwens een rugzak met een beschermt laptopvak, daardoor gaat je laptop jaren langer mee.

[ Voor 11% gewijzigd door Balance op 17-04-2017 14:45 ]

• KleineJoop
Een beter scherm met een (iets) betere accu zijn eigenlijk de enige voordelen van een nieuwe laptop. Laten we zeggen je vind een X230 of 2570p voor rond de 200-210 euro. Daar komt dan een SSD, 4Gb RAM en een nieuwe (grotere) accu bij. Dan ben je ongeveer 175 euro verder. Voor onder de 400 euro heb je dan een laptop die beter presteert en vooral degelijker is dan een laptop van rond de 550 euro. Mijn laptop ziet er trouwens nog net zo prima uit als toen ik m kocht, ik heb geen apart laptopvak nodig. Word misschien wat sneller vuil; na een schuifje overhalen kan ik binnenin overal gemakkelijk bij. Dat is ook zeker niet zo gemakkelijk bij die consumentenlaptops.

Ik kreeg op mijn laptop een jaar garantie en dat vond ik al netjes, bij computeroutlet bijvoorbeeld zoals eerder gelinkt krijg je zelfs twee jaar volledige garantie. Zij zijn wel wat duurder. Uiteindelijk is alles een afweging van voor en nadelen die OP moet maken.

• Kiragi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-11 12:10
Oeps, zie nu de edit pas van dat Chromebooks niet toegestaan zijn. Laat maar zitten. :$

[ Voor 95% gewijzigd door Kiragi op 18-04-2017 13:43 . Reden: Ik kan niet lezen ]

Pagina: 1