Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

1 Wifi-netwerk maken

Pagina: 1
Acties:

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-10 12:19

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Topicstarter
Zoals de titel het aangeeft. Ik heb een nieuwbouw huis en dus diverse betonnen muren. Nu heb ik in de meterkast de Ziggo router staan met een interne wifi antenne. Daarvan was het signaal echt niet heel best. Derhalve heb ik een netgear router met wifi op de kop kunnen tikken. De Ziggo-router staat nu in bridge mode en de Netgear router verzorgt het wifi signaal.

Het probleem (als je het echt een probleem kunt noemen, is meer luxe) is dat ik in de woonkamer aan de tuinzijde slecht wifi heb. Dit heb ik opgelost door een range-extender van sitecom te gebruiken. De wifi is nu redelijk te noemen. Alleen kon ik dit configureren als een extra netwerk met een andere SSID als het originele netwerk.

Wat zou ik graag willen: Ik wil graag diverse accesspoints om een wifi-netwerk te maken zodat ik 1 wifi netwerk heb, met diverse toegangspunten zodat je altijd het beste signaal en snelheid hebt. Nu ben ik hier niet heel goed in. Dus het mooiste zou zijn als het redelijk out of the box werkt. Wie kan mij hierin voorzien van info ?

Budget: 250-300 euro

Alvast bedankt

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Out-of-the-box zonder veel inspanning: Ubiquiti UniFi. Drie of desnoods vier stuks UniFi AC Lite lukt voor dat bedrag.

Meerwaarde tov random losse AP's: naadloze handovers tussen de AP's en centraal beheer van het netwerk.

Dat gezegd, neem alsjeblieft de moeite om uit te zoeken exact wat je nodig hebt (site survey), bij WiFi is meer (AP's of zendsterkte) zeker niet altijd beter en je hebt beter een net competent apparaat op de juiste plek dan een fantastisch apparaat op de verkeerde. Zoals je zelf eigenlijk al aangeeft - als die Ziggo modem/router/AP een beetje recent is zit daar prima WiFi op - maar omdat je dat ding in de meterkast moet hangen heb je alleen in de meterkast prima WiFi-dekking. Daar heb je niet zo veel aan :z

Oslik blyat! Oslik!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:40

Nox

Noxiuz

Ik ga er vanuit dat je aan 2 AP's voldoende hebt? Een setje (2ehands) ubiquiti's dan of een linksys velo (of soortgelijk setje). Beiden iets duurder maar wel roaming. Of anders een 2e router als je eerste in AP-mode bekabeld aangesloten.

[ Voor 5% gewijzigd door Nox op 15-04-2017 23:50 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Doe jezelf een plezier en pak het direct goed aan. Spreek uit ervaring als ik zeg dat een halfbakken oplossing a la netgear router als AP, niet het gewenste resultaat gaat geven.

Sluit me dus volledig aan bij @dion_b
Hang op elke verdieping een:
product: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE en je bent ready to go.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ga voor Ubiquiti. Verkoop je netgear. Ziggo moden terug in NAT modus, of anders een edgerouter er tussen.

• Gri77ie

Gri77ie

Topicstarter
Ubiquiti it is. Router in de meterkast. 1 ap Keuken ivm wifi buiten. 1 ap op de 1e etage en 1 ap op zolder. Dan ben ik er volgens mij ? Zou inhouden 3 AP's. Moet er dan nog verder iets bij besteld worden?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
In dit scenario wordt er van uit gegaan dat ze allemaal wel centraal in de meterkast uitkomen met een netwerkkabel. Veel mensen willen geen kabels trekken of denken er met een andere methode makkelijk van af te komen, maar kabels trekken is bijna altijd de goedkoopste en meest betrouwbare methode.

Vaak zijn er nog wel loze leidingen of een centrale koker beschikbaar om die draden naar de meterkast te krijgen.

Alles "draadloos" op elkaar "aansluiten" kan wel, maar is in de praktijk duur, onbetrouwbaar en niet erg snel. Dat valt onder WiFi "mesh" netwerken.

[ Voor 15% gewijzigd door johnkeates op 16-04-2017 00:14 ]

• Gri77ie

Gri77ie

Topicstarter
johnkeates schreef op zondag 16 april 2017 @ 00:13:
In dit scenario wordt er van uit gegaan dat ze allemaal wel centraal in de meterkast uitkomen met een netwerkkabel. Veel mensen willen geen kabels trekken of denken er met een andere methode makkelijk van af te komen, maar kabels trekken is bijna altijd de goedkoopste en meest betrouwbare methode.

Vaak zijn er nog wel loze leidingen of een centrale koker beschikbaar om die draden naar de meterkast te krijgen.
Ik heb in de nieuwbouw hier al rekening mee gehouden. Heb op de 1e etage en in de woonkamer sowieso lan-aansluitingen voor netwerk. Dus volgens mij moet dat lukken. Alleen keuken niet.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:56
Ik heb in de nieuwbouw hier al rekening mee gehouden.
Je hebt het jezelf zo makkelijk gemaakt :).

#ProductPrijsSubtotaal
3Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)€ 140,95€ 422,85
1Ubiquiti UniFi USG Enterprise Gateway Router€ 120,-€ 120,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 542,85

Kost een paar stuivers, maar dan heb je er de komende 5 jaar geen omkijken meer naar.

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-11 19:05
Unifi!

Ik ben zelf een groot fan van Unifi.
Je zult ook 3 en 5 packs vinden. Deze hebben geen poe adapter en zijn bedoeld i.c.m. een poe switch.
Overigens kun je waarschijnlijk prima uit te voeten met een Unifi AP AC Lite. Verschil tussen de pro en de lite is 1 interne antenne minder (lite 2x2 mimo vs pro 3x3 mimo), en een iets lagere doorvoersnelheid op 2.4 ghz (lite 300 vs pro 450) en 5ghz (lite 867 vs pro 1300) plus de pro heeft een extra lan poort voor daisychaining.
Als je dat niet nodig hebt kun je net zo goed voor de Lite gaan.
Eventueel kun je de LR gaan, deze heeft een sterkere antenne en zend wat verder, ik zou deze alleen ophangen op plekken waar je dit extra bereik nodig hebt, een hoger zendvermogen staat namelijk niet gelijk aan betere wifi.

Eventueel kun je het netwerk later nog uitbreiden met de nieuwe mesh adapters van Unifi.

[ Voor 5% gewijzigd door eltweako op 16-04-2017 01:12 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Balance schreef op zondag 16 april 2017 @ 01:02:
[...]

Je hebt het jezelf zo makkelijk gemaakt :).

#ProductPrijsSubtotaal
3Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)€ 140,95€ 422,85
1Ubiquiti UniFi USG Enterprise Gateway Router€ 120,-€ 120,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 542,85

Kost een paar stuivers, maar dan heb je er de komende 5 jaar geen omkijken meer naar.
Kost een paar stuivers, maar de meerwaarde tov huidige router (of gewoon ding van Ziggo - welke is het eigenlijk?) gebruiken is minimaal tenzij je met VLANs wilt spelen. En de meerwaarde van de AC Pro tov de Lite is vooral 802.3af PoE, maar dat implementeren gaat nog meer kosten. Natuurlijk zou ik 3x3 MiMo boven 2x2 MiMo prefereren als het makkelijk gaat, maar je gaat hier bijna 2x over budget heen terwijl een oplossing binnen budget (3x AC Lite) waarschijnlijk ook prima voldoet aan de eisen...

Oslik blyat! Oslik!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:45

swv

Even een balletje opgooien: Is het zo alles bij elkaar genomen niet verstandig om te beginnen met twee stuks pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)? Dan kan dat Ziggo modemrouter gewoon routeren (Netgear in de verkoop), en schakel je WiFi uit. De eerste AC Lite kan dan ergens centraal op de benedenverdieping, in of nabij de woonkamer of zoals besproken de keuken, aan het plafond of op een kast. Dat is even een kwestie van door de kamer lopen met de werkende AP aan de ethernetkabel de sweet spot te vinden. Lang leve PoE plus het kleine formaat dat ie nog mooi weg te werken is. En de tweede AC Lite kan dan op de eerste of tweede verdieping, even afhankelijk van waar het beste resultaat gewenst is. Mocht de dekking dan in orde zijn, dan ben je voor €180 klaar, mocht je tekort komen, dan koop je er een derde AC Lite bij en zit je met €270 nog binnen budget en dan heb je een topnetwerk :)

Ja idealiter wil je elke verdieping een AP, maar in mijn ervaring verbaas ik mij over de prestaties van UniFi AP's dat je afhankelijk van de woning ook met minder toekan. En met UniFi kan je makkelijk naar behoefte uitbreiden. Dus koop je nooit te weinig. Tevens kan je in deze keuze meenemen waar je prioriteit aan geeft. Wil je overal topdekking en prestaties met 5GHz, dan is op elke verdieping een AP onoverkomelijk. Maar zijn prestaties op de zolder niet zo boeiend, dan heb je best kans dat het 2.4GHz signaal van de AP op de eerste verdieping genoeg is. En wie weet vang je zelfs het 5GHz signaal dan nog op. Maar gezien het verhaal van TS krijg ik de indruk dat de woning aardig groot is en/of beton echt een issue is? Dus worden het er waarschijnlijk drie :p Al kan je ook drie AP's bestellen en nog één in de doos laten om eventueel te retourneren.

Je kunt trouwens ook verschillende modellen UniFi AP's nemen. Dus een Pro in de woonkamer/keuken of juist in de werkkamer als die er is en de iets 'langzamere' Lite's waar vooral dekking belangrijk is. Maarja ik heb zelf een LR (identiek aan de Lite op 5GHz) en dat ding presteert voor mij snel genoeg als ik op mijn laptop wat nodig heb van mijn NAS. Wat de enige reden in mijn geval is om een hoge maar vooral stabiele draadloze doorvoersnelheid te willen. En mocht ik mijn NAS opnieuw willen inrichten of mijn laptop opnieuw moeten backuppen (en er komen tientallen zoniet honderden GB's bij kijken), dan doe ik dat over ethernet. Het was mij dus de meerprijs van een Pro niet waard voor een theoretisch nog betere performance (867 Mbit vs 1300 Mbit). Sterker nog toen ik de LR kocht was de Pro amper leverbaar en dus ook nog ontzettend duur. Nu zijn de prijsverschillen kleiner, maar ga ik wel mee in de reactie van dion_b hierboven.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
dion_b schreef op zondag 16 april 2017 @ 09:12:
[...]

Kost een paar stuivers, maar de meerwaarde tov huidige router (of gewoon ding van Ziggo - welke is het eigenlijk?) gebruiken is minimaal tenzij je met VLANs wilt spelen. En de meerwaarde van de AC Pro tov de Lite is vooral 802.3af PoE, maar dat implementeren gaat nog meer kosten. Natuurlijk zou ik 3x3 MiMo boven 2x2 MiMo prefereren als het makkelijk gaat, maar je gaat hier bijna 2x over budget heen terwijl een oplossing binnen budget (3x AC Lite) waarschijnlijk ook prima voldoet aan de eisen...
De nieuwste batches van de Lite hebben Oook 802.3af support. Dat maakt het een stuk betaalbaarder en 1 simpele switch met 4x POE in je meterkast oid is toch net ff netter. Maar goed, niet perse nodig, want je kan natuurlijk ook 3 poe injectors naast elkaar schroeven. Kost je alleen wel 3 stekkerdozen en extra kabeltjes in je meterkast.

En daarbij heb je 3 netwerkpoorten nodig, dus met een nas zit je modem/router vol. Dan is een extra switch nog niet zo gek (slimme meter, zonnepanelen, eventuele bekabelde aansluitingen enz)

• eltweako
Dit, de nieuwe Lite heeft idd gewoon 802.3af. Echter is mijn ervaring dat er nog veel voorraad is van de oudere Lite zonder 802.3af.
Ik zou eerst een belletje doen naar de winkel welke ze hebben liggen. De nieuwe heeft het op de verpakking staan dat er 802.3af support in zit.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Grr, ik word niet vrolijk van vendors die hun producten aanpassen en zelfde modelnaam blijven voeren. Dat is vragen om misverstanden en inderdaad oude batches die net op verkeerde moment opduiken als je even snel iets nodig hebt :(

Oslik blyat! Oslik!

• eltweako
Helaas wel.
Op basis van feedback van de community heeft Ubiquiti al hun producten van 802.3af voorzien, helaas is hierbij de modelnaam niet gewijzigd.
Blijf een mix van oud en nieuw binnen krijgen, van de zelfde leveranciers.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
dion_b schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 23:49:
Out-of-the-box zonder veel inspanning: Ubiquiti UniFi. Drie of desnoods vier stuks UniFi AC Lite lukt voor dat bedrag.

Meerwaarde tov random losse AP's: naadloze handovers tussen de AP's en centraal beheer van het netwerk.
Behalve fast transition (wat het schakelen sneller maakt ) en min rssi instelmogelijkheden: waarom zou unifi beter roamen dan random losse ap's?

CISSP! Drop your encryption keys!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
laurens0619 schreef op zondag 16 april 2017 @ 15:16:
[...]

Behalve fast transition (wat het schakelen sneller maakt ) en min rssi instelmogelijkheden: waarom zou unifi beter roamen dan random losse ap's?
Zoals hij zegt: 'naadloze roaming'. Met 2 AP's kan je tot het einde der tijden zendsterktes en posities blijven aanpassen maar je zal altijd een overlapping of gat hebben.
Gat = geen wifi
Overlapping = iPhones die blijven switchen en Androids die blijven hangen.
Waarom met losse AP's prutsen terwijl je ook een betere oplossing kan hebben?

Fixing things to the breaking point...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op zondag 16 april 2017 @ 15:16:
[...]

Twee redenen:

1) het is op de UniFi apparaten mogelijk (per AP) een minimale RSSI (grove methode) of minimale link rates (subtieler+beter), is dat niet haalbaar dan krijgt client een rotschop en moet het naar andere AP.
2) om snel naar ander AP te roamen heeft Ubiquiti een proprietary variant van 802.11r geimplementeerd. Verschil is dat het ook lijkt te werken zonder formele client support voor 802.11r. Daarmee duurt roaming ipv meerdere seconden hooguit 100-150ms.

Oslik blyat! Oslik!

• laurens0619
  • Nu online
Ja precies.
Imho is de tijdsduur dat het roamen duurt(wat door fast transition bijna direct gaat ipv 10sec delay) niet echt het probleem maar eerder sticky clients.

Unifi doet weinig unieks daarvoor behalve min rssi (wat niet zo uniek is en ook groffe nadelen heeft)

Begrijp me niet verkeerd hoor, ubiquiti is top spul en heb het zelf ook, maar lees vaak hier op got dat het ook roaming issues oplost en dat is, op min rssi na helaas niet zo :(

https://community.ubnt.co...-Roaming-FAQ/td-p/1825118
https://help.ubnt.com/hc/...662107-UniFi-Fast-Roaming

Veel mesh producten beweren dat ze iets extra "magisch" doen om roamen te ondersteunen, volgens reviews zijn die resultaten ook prima. Maar of dat 802.11k/v/r of iets heel anders is, geen idee

[ Voor 78% gewijzigd door laurens0619 op 16-04-2017 16:38 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op zondag 16 april 2017 @ 16:30:
Ja precies.
Imho is de tijdsduur dat het roamen duurt(wat opgelost wordt door 802.11r/fast transition) niet echt het probleem maar eerder sticky clients. Er blijft dus alleen min rssi over die voor betere roaming zorgt?

Begrijp me niet verkeerd hoor, ubiquiti is top spul en heb het zelf ook, maar lees vaak hier op got dat het ook beter voor roaming issues en dat is, op min rssi na wat echt niet zo uniek is, gewoon helaas niet zo :(

https://community.ubnt.co...-Roaming-FAQ/td-p/1825118
Min RSSI is helaas wel redelijk zeldzaam. Ja, op high-end Asus gevallen heb je het al een tijdje, maar als je een willekeurig apparaat voor EUR 70 ofzo koopt (prijs van een UniFi AC Lite) is de kans erg klein dat je het gaat vinden. DD-WRT had het iig laatste keer dat ik keek niet :'(

Maar min RSSI is een paardenmiddel dat volledig voorbij gaat aan ruisniveau's. Met -60dBmV kun je in sterk vervuilde omgeving een slechtere verbinding hebben dan met -80dBmV.

Het kunnen aanpassen van required en supported link rates is een veel betere manier om het aan te pakken aangezien link rates wel van SNR afhangen. Sinds jaar en dag heeft UniFi de b-rates (1, 2, 5.5 en 11Mbps) per default uit staan. Dat is waarschijnlijk 90% van de reden dat iedereen zo lyrisch is over UniFi: als je echt een shitverbnding zou hebben (die ook nog eens de rest van de buurt verstoort met z'n DSSS-modulatie) moet je roamen. Sinds laatste fw update kun je ook de rest handmatig aanpassen. Ik heb erg goede ervaringen met de lagere a/g-rates ook eruit te knikkeren: 6, 9, 12 en 18Mbps. Dus laagste rate waar je mee verbindt is in dit geval 24Mbps. Of het nu door verstoring of demping komt, zodra je dat niet aankunt ga je wandelen - en dat binnen 150ms. Heerlijk :)

Nu, b-rates uitschakelen is ook niet zo uniek (goede kans dat die Ziggo modemrouter het al doet ;) ), maar in consumentendomein kom je het helaas vrijwel nergens tegen. Als je iets kent wat die functionaliteit heeft onder de prijs van UniFi hoor ik het graag :)

Oslik blyat! Oslik!

• laurens0619
  • Nu online
Prijs/kwaliteit ben ik helemaal fan van de Unifi. Zeer fijn spul en zorgt voor goede stabiele verbindingen. Ik zou ook niets anders aanraden.

Die minimale link rates (die gedeeltelijk bij default dus uit staan) had ik nog niet aan gedacht. Niet perfect maar maakt denk ik wel een verschil.

Persoonlijk stoort het mij dat roaming zo lastig schijnt te implementeren in WiFi land.... Zelfs het GSM/GPRS protocol uit de jaren 80/90 had hier geen problemen mee.

Het probleem is wel een stuk kleiner dan een aantal jaren geleden maar dat komt vooral denk ik omdat clients beter zijn geworden en band steering ervoor zorgt dat je sneller naar de 5GHz gaat (waar je minder vaak overlap hebt).

Ik ben benieuwd of de mesh producten een verschil gaan maken op dit gebied, maar technische onderbouwing heb ik tot op heden nog niet gevonden... Consumenten/soho spul met 802.11v/k ondersteuning ben ik ook nog niet tegengekomen.

[ Voor 38% gewijzigd door laurens0619 op 16-04-2017 17:20 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op zondag 16 april 2017 @ 17:06:
Prijs/kwaliteit ben ik helemaal fan van de Unifi. Zeer fijn spul en zorgt voor goede stabiele verbindingen. Ik zou ook niets anders aanraden.

Mooi dat je tegenwoordig minimale link rates kunt instellen, mooie oplossing maar wel beetje in het straatje van min RSSI: Als je achter in de tuin genoegen neemt met een trage verbinding gaat je dat met die instellingen dus ook niet meer lukken. Maar ben het met je eens, zeker nuttig!

Maar roaming doet het in theorie het net zo goed als een paar losse accesspoints.
Euh nee, hele idee van link rates/min RSSI instellen is dat het beter gaat. Mbt achter in de tuin: dat is waarom het per AP apart ingesteld kan worden, zodat bijv een outdoor AP lagere link rates toestaat.

Maar dat gezegd: als je met lage link rates verbindt achterin de tuin of ergens anders, heb je gewoon je radio planning niet goed genoeg gedaan cq bezuinigd op AP's...
Persoonlijk stoort het mij dat roaming zo lastig schijnt te implementeren in WiFi land.... Zelfs het GSM/GPRS protocol uit de jaren 80/90 had hier geen problemen mee.
Verschil is dat GSM van dag 1 bedacht is als client-server-model waar de controller de boel aanstuurt en de client zich daar maar in heeft te schikken. WiFi is juist een P2P-standaard waarin elk apparaat in beginsel z'n eigen verbinding beheert. Dat heeft flink wat voordelen (o.a. interoperability en prijs), maar ook nadeel dat je helemaal van client afhankelijk bent voor roaming, althans volgens standaarden.
Het probleem is wel een stuk kleiner dan een aantal jaren geleden maar dat komt vooral denk ik omdat clients beter zijn geworden en band steering ervoor zorgt dat je sneller naar de 5GHz gaat (waar je minder vaak overlap hebt).
Band steering werkt in mijn ervaring bar slecht. UniFi heeft het ook als feature, maar ondanks betere dekking in 5GHz op alle locaties in m'n huis en forse interferentie in 2.4GHz merk ik dat ik iedere keer weer op 2.4GHz terecht kom - en dat is helaas niet uniek aan UniFi. Nope, tot nader orde heb ik gewoon aparte SSID's voor beide banden en alles wat 5GHz aankan verbindt alleen met 5GHz SSID.
Ik ben benieuwd of de mesh producten een verschil gaan maken op dit gebied, maar technische onderbouwing heb ik tot op heden nog niet gevonden...
Die is er ook niet :o

Enorme hype rond mesh, maar het gaat puur om hoe de IP backhaul geregeld wordt tussen AP's (over WiFi dus en niet over Ethernet, oftewel een veredelde repeater). Client roaming staat daar geheel los van. Vaak zie je dat de mesh vendors daar ook aandacht aan geven, maar technisch heeft het niets met mesh te maken.

Oslik blyat! Oslik!

• laurens0619
  • Nu online
Heb mijn post iets aangepast (sorry :P) omdat die minimale link rates een stuk effectiever lijken dan ik dacht.
Deze blogpost vat het mooi samen: http://wifinigel.blogspot...t-are-sticky-clients.html
Daar beschrijven ze ook dat de minimale link rates het meest effectief zijn.

Ik ben het met je eens dat er een hype rondom mesh is maar het spul werkt wel vaak gewoon goed. Dat komt denk ik eerder omdat mensen een keer geld uitgeven voor spul met dubbele radio's in plaats van overal cheap action/sitecom spul op te hangen.

Maar die hype rondom mesh, die hype zie ik ook rondom unifi hier op got (niet jij ;)). Ja het is top spul maar om nou te zeggen dat het schokkende dingen doet waardoor roaming zoveel beter zou werken, neh.

Ik snap technisch gezien prima waarom GSM zoveel beter werkt echter vind ik de huidige oplossingen op WiFi nog steeds gekloot. GSM uit de jaren 90 kan beter roamen dan Wifi standaarden die de laatste 10 jaar ontwikkeld zijn.
Van mij mag het hele protocol op de schop en is het tijd voor iets beters waarbij roaming wel in het DNA zit.
Ik betrap mijzelf er nu al vaak op dat ik WiFi uitzet en op de 4G ga, want dat werkt gewoon altijd. Als je de ontwikkeling van data via GSM vergelijkt met WiFi dan loopt WiFi in de ontwikkeling gewoon achter.

Maar misschien ben ik hier het topic aan het kapen :+

ontopic: Een aantal Unifi AP-Lite kopen. Router zou ik alleen vervangen indien nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 16-04-2017 17:32 ]

• eltweako
Controller zou je eventueel in de cloud kunnen plaatsen.
Kun je toch alles 24/7 monitoren zonder dat je thuis een systeem aan hoeft te hebben staan.
Eventueel AWS pakken, 1e jaar is gratis. Als alternatief kun je ook nog een raspberri in zetten.

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:57
eltweako schreef op zondag 16 april 2017 @ 20:16:
Controller zou je eventueel in de cloud kunnen plaatsen.
Kun je toch alles 24/7 monitoren zonder dat je thuis een systeem aan hoeft te hebben staan.
Eventueel AWS pakken, 1e jaar is gratis. Als alternatief kun je ook nog een raspberri in zetten.
Controller is niet eens nodig voor wat de TS wil. Eenmalig instellen en uit. Of via de iOS of Android app instellen.
Pagina: 1