Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

i5 6500 draait op 100% en GPU niet

Pagina: 1
Acties:

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 30-11 15:54
Tijdens het spelen van Battlefield 1 heb ik via de CAM software weten waar te nemen dat mijn CPU op 100% draait. Tenminste, mijn GPU heb ik in dit spel nooit op 100% zien spelen maar mijn CPU wel. De game zelf draait in 1600x900. Mijn monitor heb ik overgeklokt naar 75 Hertz en ik krijg dus ook 75 FPS. Alleen heb ikopgemerkt dat er soms gigantische framedrops zijn naar 30-40 fps en dit zo een paar seconden blijft voordat et weer omhoog gaat. Ik keek toen linksboven naar de CPU usage en daar stond 100% en mijn GPU maar 70-80%. Dus ik dacht meteen een CPU bottleneck?

Mijn vraag is, wat moet ik nu doen? Upgraden naar een andere CPU, bijvoorbeeld Ryzen of heb ik een "foutieve" CPU?

Hebben jullie nog meer informatie nodig betreffende deze vraag?

Specs:
i5 6500
8GB RAM Kingston Hyperx Savage
GTX 1060 6GB

Eventueel relevant: CAM software van NZXT

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-11 11:32
Duidelijk een CPU bottleneck. Iets wat i5 processoren vaker hebben. Je kan upgraden naar Ryzen, maar dan moet je daar wel het geld er voor over hebben. Je zou beter voor een i7-7700K kunnen gaan omdat je toch al een moederbord hebt.

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:46
Heb je in taakbeheer gekeken waardoor 100% van je cpu wordt verbruikt?
Je i5 zou geen bottleneck moeten zijn voor de game die je speelt.

Mogelijk is het de cam software van NZXT die dit doet, deze moet waarschijnlijk in software de compressie toepassen. Aangezien je een GTX 1060 hebt kun je wellicht beter proberen om shadowplay van NVIDIA te gebruiken (http://www.geforce.com/geforce-experience/share). Dan vind de compressie op je GPU plaats i.p.v. je CPU. Zie nu dat de CAM software van NZXT niet meer is dan monitoring software.

[ Voor 8% gewijzigd door eltweako op 15-04-2017 21:32 ]

• Jeanke117
eltweako schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 21:31:

Mogelijk is het de cam software van NZXT die dit doet, deze moet waarschijnlijk in software de compressie toepassen. Aangezien je een GTX 1060 hebt kun je wellicht beter proberen om shadowplay van NVIDIA te gebruiken (http://www.geforce.com/geforce-experience/share). Dan vind de compressie op je GPU plaats i.p.v. je CPU. Zie nu dat de CAM software van NZXT niet meer is dan monitoring software.
Ik heb ook eens gedaan zonder de CAM software en deze gedeïnstalleerd. Met als gevolg nog steeds erge framerates, zelfs naar rind de 20 fps dalend. De 100% staat dat het soor Battlefield 1 komt. Dit mede omdat het in het oranje staat in het taakbeheer.

• Jeanke117
Fleximex schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 21:30:
Duidelijk een CPU bottleneck. Iets wat i5 processoren vaker hebben. Je kan upgraden naar Ryzen, maar dan moet je daar wel het geld er voor over hebben. Je zou beter voor een i7-7700K kunnen gaan omdat je toch al een moederbord hebt.
Ik heb nu een B150 chipset en kan dus niet overclocken. Een optie zou inderdaad kunnen zijn om naar Ryzen te upgraden, aangezien ik 2666mHz RAM heb omdat dit toen in de actie was :P

Edit: Ik heb ook al een paar video's gekeken naar de Ryzen 5 1600 en ik vind het wel leuk om te zien dat die Ryzen cpu's lekker "zen" zijn tijdens het gamen want hun load is vele malen weiniger dan die van Intel.

[ Voor 18% gewijzigd door Jeanke117 op 15-04-2017 21:39 ]

• Fleximex
eltweako schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 21:31:

Dat heb je mis. Een i5, en vooral een 6500 (niet overclockbaar @3,2GHz), bottlenecked hard in veel games. De CPU draait vaak op 100% waar dat met 6 en 8 cores Ryzens niet het geval is. Bij een 7700K zie je dit ook minder dan bij een i5.

• Jeanke117
Fleximex schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 21:45:
[...]

Dat heb je mis. Een i5, en vooral een 6500 (niet overclockbaar @3,2GHz), bottlenecked hard in veel games. De CPU draait vaak op 100% waar dat met 6 en 8 cores Ryzens niet het geval is. Bij een 7700K zie je dit ook minder dan bij een i5.
Dus Ryzen here I come?

• KevinT
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Je kan beter een 7700k kopen, kijken of die niet bottlenecked. (Die past gewoon op je mobo met een bios update) Bottlenecked die wel, dan kun je alsnog je moederbord vervangen voor een Z270 chipset zodat je de 7700K kan overclocken. Het is totaal niet nodig om je hele platform weg te doen. Verkoop de i5 gewoon ff op V&A, is een hele gangbare en gewilde CPU.

Verder is het verstandig om je RAM te upgraden naar 16GB. Battlefield neemt veel RAM in en zodra die overloopt krijg je inderdaad het fenomeen wat jij vermeld. Hoogst wss bottlenecked je RAM dus ook flink momenteel.

Dus mijn advies in deze volgorde:
1. RAM bijkopen
2. 7700K kopen
3. Z270 kopen en 7700k overclocken

Succes!

[ Voor 27% gewijzigd door KevinT op 15-04-2017 21:55 ]

• Fleximex
Op 900p is je CPU zeker weten de bottleneck.
KevinT schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 21:53:
[...]

Je kan beter een 7700k kopen, kijken of die niet bottlenecked. (Die past gewoon op je mobo met een bios update) Bottlenecked die wel, dan kun je alsnog je moederbord vervangen voor een Z270 chipset zodat je de 7700K kan overclocken. Het is totaal niet nodig om je hele platform weg te doen. Verkoop de i5 gewoon ff op V&A, is een hele gangbare en gewilde CPU.

Succes!
Ik zou meteen voor Ryzen gaan. Dat Z270 moederbord is niks meer waard in de toekomst en de 7700K is snelste processor op dit moment voor dat platform en zal de snelste blijven. Terwijl je over 4 jaar waarschijnlijk een octa core processor van AMD kan kopen die in alles beter is.
Ja. Als je het geld er voor over hebt ten minste. Een leuk B350 bordje heb je voor 100-120 euro en kun je eventueel mee overclocken. Samen met bijvoorbeeld een 1600 zit je op dezelfde prijs als een 7700K. Verder zullen meerdere generatie AMD processoren op AM4 uit komen dus voor de toekomst is het een goede aankoop.

• Jeanke117
Fleximex schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 21:58:
Op 900p is je CPU zeker weten de bottleneck.

[...]

Ik zou meteen voor Ryzen gaan. Dat Z270 moederbord is niks meer waard in de toekomst en de 7700K is snelste processor op dit moment voor dat platform en zal de snelste blijven. Terwijl je over 4 jaar waarschijnlijk een octa core processor van AMD kan kopen die in alles beter is.

[...]

Ja. Als je het geld er voor over hebt ten minste. Een leuk B350 bordje heb je voor 100-120 euro en kun je eventueel mee overclocken. Samen met bijvoorbeeld een 1600 zit je op dezelfde prijs als een 7700K. Verder zullen meerdere generatie AMD processoren op AM4 uit komen dus voor de toekomst is het een goede aankoop.
Mooi! Mijn eerste AMD CPU met mobo. Bedankt voor de suggesties en alvast fijn pasen.

BTW: Succes met eieren zoeken :P

• Jeanke117
KevinT schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 21:53:
[...]

Verder is het verstandig om je RAM te upgraden naar 16GB. Battlefield neemt veel RAM in en zodra die overloopt krijg je inderdaad het fenomeen wat jij vermeld. Hoogst wss bottlenecked je RAM dus ook flink momenteel.

Dus mijn advies in deze volgorde:
1. RAM bijkopen
2. 7700K kopen
3. Z270 kopen en 7700k overclocken

Succes!
Sorry Kevin maar deze optie vind ik te omslachtig en zal misschien betere prestaties geven maar de CPU load blijft hetzelfde of is iets minder en van overclocken ben ik niet zo'n fan.

• KevinT
  • Nu online
Jeanke117 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 22:01:
[...]

Sorry Kevin maar deze optie vind ik te omslachtig en zal misschien betere prestaties geven maar de CPU load blijft hetzelfde of is iets minder en van overclocken ben ik niet zo'n fan.
Onjuist, de 7700k presteert -JUIST- door zijn hoge kloksnelheden uitstekend in games.
Als je nou applicaties gebruikte om video's enz te renderen dan zou ik dit begrijpen maar Ryzen is momenteel gewoon nog niet geoptimaliseerd. Ik ben persoonlijk ook een voorstander voor Ryzen maar in jouw usercase is dit gewoon -niet- de beste optie.

Uiteindelijk is het jou geld, maar de 7700k handled wel echt heel veel meer dan een 6500. Alleen al door HT en de veel snellere clocksnelheid. Overclocken is geen must dus je zou al klaar kunnen zijn met het kopen van een i7 7700. Dan kun je je moederbord behouden.

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:21
KevinT schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 22:14:
[...]

Onjuist, de 7700k presteert -JUIST- door zijn hoge kloksnelheden uitstekend in games.
Als je nou applicaties gebruikte om video's enz te renderen dan zou ik dit begrijpen maar Ryzen is momenteel gewoon nog niet geoptimaliseerd. Ik ben persoonlijk ook een voorstander voor Ryzen maar in jouw usercase is dit gewoon -niet- de beste optie.

Uiteindelijk is het jou geld, maar de 7700k handled wel echt heel veel meer dan een 6500. Alleen al door HT en de veel snellere clocksnelheid. Overclocken is geen must dus je zou al klaar kunnen zijn met het kopen van een i7 7700. Dan kun je je moederbord behouden.
Mijn i7 2600 is al geen bottleneck in BF1 op 1080p ultra (met 1 of meerdere R9 290x), kan nog genoeg taken naast BF1 als het moet.

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:42
Ik heb zelf een i5 3550 met daarbij de gtx1060 6gb en die zit net niet op de 100% hoor...geloof rond de 90% (wellicht nog steeds heel hoog)

• KevinT
  • Nu online
Ik denk echt dat dit gewoon een RAM probleem is. BF1 is gewoon een RAM vreter. Ook al koop je nu 8GB ram erbij, dit kun je nog altijd gebruiken voor je ryzen systeem.

Verwijderd

Ik denk ook dat hij erg krap met RAM zit. Een i7 heeft Hyper Threading en het lijkt erop dat er eindelijk games komen die het goed kunnen benutten.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:56

WCA

Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 23:39:
Ik denk ook dat hij erg krap met RAM zit. Een i7 heeft Hyper Threading en het lijkt erop dat er eindelijk games komen die het goed kunnen benutten.
Hyperthreading is niet iets wat games kunnen zien. Games zien alleen maar threads. Of die nou virtueel of fysiek zijn weet die game niet.

Een game kan gebruik maken van veel threads, maar gebruik maken van hyperthreading doet geen enkel programma :)

Share and Enjoy!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik denk eerder dat een instelling verkeerd staat zoals DX12 Enabled (niet aan te raden met i5) of een Resolution Scale hoger dan 100%. Je speelt nota bene op een 1600x900 resolutie, dat moet een 6500 prima kunnen verwerken.

Ter info: mijn vorige systeem met een i5 4670k, 8GB en een GTX1070 draaide BF1 perfect op 2560x1440 met alles op High.

Je kunt nu wel ineens de overstap maken naar Ryzen, maar dat gaat je geen verbetering opleveren in de zin dat de problemen dan verholpen zijn. Ergens gaat gewoon wat fout. Hoe zit het bij andere games? Draait de CPU wel op vol vermogen (minimaal 3,2 GHz), wat zijn de temperaturen?

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-11 19:28
Helemaal eens met mick1990. Het verbaast me dat je deze framedrops ervaart met een i5 6500. Ik denk dat een upgrade niet nodig hoeft te zijn. Welke driver versie gebruik je?

• Jeanke117
Ik heb Vsync uitgezet en krijg nu 100-110 fps met cpu en gpu op 100%. DX12 staat uit. Is dit dan wel normaal?

Als dit gewoon okay is dan is het probleem opgelost?

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-11 22:20
dat je nu een hogere FPS haalt met vsync uit is normaal. Met vsync haal je nooit meer fps dan het ingestelde refreshrate van je scherm.

Je kan ook nog even kijken naar het Turbo Boost gebeuren, bij mij stond dit uit in de bios. Nu heb ik gemiddeld 400Mhz meer per core en dat is toch wel lekker.

http://computerkiezen.nl/...delen/wat-is-turbo-boost/

ps. ik heb een i5 6400 en nooit problemen in battlefield en speel het op een hogere resolutie dus upgraden lijkt mij een beetje overbodig.

[ Voor 15% gewijzigd door rhodium op 16-04-2017 00:48 ]

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Jeanke117 schreef op zondag 16 april 2017 @ 00:34:
Ik heb Vsync uitgezet en krijg nu 100-110 fps met cpu en gpu op 100%. DX12 staat uit. Is dit dan wel normaal?

En dit is dus waarom je Vsync altijd uit zet. ;)
Die optie vergrendelt je framerate aan de maximale verversingssnelheid van je monitor. Het is bedoeld als een limitering op je GPU om tearing te voorkomen. Je GPU zal dan inderdaad niet maximaal lopen.

Maar dit zou het grotendeels op moeten lossen. BF1 is alleen wel gevoelig voor behoorlijke framedrops met een i5, en BF1 is niet de enige game die daar last van heeft. De i5 als de gouden standaard van gaming is voorbij. Dat begon zich al aan te kondigen maar in een aantal recente games begint het duidelijk te worden. Uiteindelijk zijn minimale framerates en drops veel hinderlijker dan iets lagere average framerates. De oplossing voor dit probleem is de Ryzen 1600. In jouw geval is dat alleen niet aan te raden, tenzij je nog een aardige prijs krijgt voor je huidige hardware. Zelfs dan is een 6500 nog wel even afdoende voor vrijwel elke game. Om zeker te zijn kan je wat CPU intensieve settings verlagen zodat je minder hevige drops krijgt. Met een 6500 zit je in ieder geval voorlopig nog goed, framedrops uitgezonderd, en daar kan je wat aan doen door bepaalde settings uit te zetten. Ga er alleen wel vanuit dat je over een paar jaar minimaal aan een hexacore zal moeten.

De i7 7700k is ook geen optie, veel te duur voor wat die extra bied. Alleen in het scenario waar je perse 144 average frames wil halen op 1080p, met alles op ultra, vanwege een 144hz monitor, is die CPU relevant. Dat zal met minimaal een GTX1080 moeten en die is veel te duur voor vele om te overwegen. Daarnaast zijn er nog de extreem dure GTX1080Ti of de zoveelste Titan. Pure overkill voor 1080p, en veel te duur.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:56
Fleximex schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 21:30:
Jeanke117 schreef op zondag 16 april 2017 @ 00:34:

Moest toch even gniffelen :Y)

Ts, 100-110fps lijkt me prima toch?

• Jeanke117
analogworm schreef op zondag 16 april 2017 @ 01:02:
[...]

\
[...]

Moest toch even gniffelen :Y)

Ts, 100-110fps lijkt me prima toch?
Ja die FPS is prima. Alleen het schommelt wel erg veel tussen zo'n 80fps en 110 fps wat ik gisteravond had gezien. Maar toen was dat geen probleem. Ik heb ook meteen in Farming Simulator 17 de Vsync uitgezet maar hier blijft de FPS nog steeds op 60. Ik zie nu wel dat het beter loopt, alleen ik merk wel veel stotteringen in het spel en als ik naar de fps kijk verandert die niet.

Maar mannen bedankt voor de hulp!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Jeanke117 schreef op zondag 16 april 2017 @ 11:36:
Ja die FPS is prima. Alleen het schommelt wel erg veel tussen zo'n 80fps en 110 fps wat ik gisteravond had gezien. Maar toen was dat geen probleem. Ik heb ook meteen in Farming Simulator 17 de Vsync uitgezet maar hier blijft de FPS nog steeds op 60. Ik zie nu wel dat het beter loopt, alleen ik merk wel veel stotteringen in het spel en als ik naar de fps kijk verandert die niet.
Sommige games hebben een fps limiet in hun engine zitten. ETS2 kan ook niet boven de 60 fps komen, mogelijk dat Farmsim ook zoiets heeft.

Vsync heeft wel zijn nut, vooral in games die belachelijk veel fps halen. Ik speel graag Marvel Heroes en ik heb altijd stabiel 200 fps. Erg leuk, maar je krijgt wel last van tearing en andere effecten. Dus met vsynch de boel maar vastzetten op 60.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

ETS2 kan zeer zeker wel boven de 60 komen hoor. Overigens als je vsync uitzet zou ik je aanraden de frames alsnog met een programma te cappen, anders krijg je zeker bij spellen zonder fps limiter dat hij oneindig door gaat renderen, wat onnodige belasting van de GPU en dus extra stroomkosten en hitte kost, daarnaast kunnen de fps schommelingen wat extremer zijn als hij bij wijze van soms ineens 200 fps haalt als je naar de lucht kijkt in een game en dan weer naar 40 schiet bij een druk iets en dan weer naar 80, etc. Soms krijg je ook nog eens nare coil whine zonder frame limiter.

[ Voor 7% gewijzigd door MsG op 16-04-2017 12:03 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• dipje2
  • Laatst online: 18-11 23:48
heb dit allemaal _vluchtig_ doorgelezen, maar als je Battlefield 1 locked op 75hz speelt op 1600x900 en je hebt _af en toe_ gigantische drops met 100% cpu load, dan klinkt dat toch eerlijk gezegd alsof iets anders op je systeem opeens tussendoor komt? Ik heb dat soort drops niet in Battlefield1 op een veel oudere (en ik denk langzamere) Core i7-860 op 3.3ghz en ik speel op 1920x1080 locked 60 (dus ook mijn gpu-load heeft een beetje ruimte, want ik wil niet onder de 60fps komen. Ik speel dus ook niet op ultra of zo, heb wat settings naar beneden gezet).

Dat soort plotselinge drops zoals jij beschrijft ken ik niet, zowel in multiplayer als singleplayer. Een Core i7-7700 voor 1600x900 gaming lijkt me ook beetje overkill.

• CMD-Snake
dipje2 schreef op zondag 16 april 2017 @ 12:12:

Dat soort plotselinge drops zoals jij beschrijft ken ik niet, zowel in multiplayer als singleplayer. Een Core i7-7700 voor 1600x900 gaming lijkt me ook beetje overkill.
TS heeft ook een GTX 1060 6GB model, dus BF1 moet goed speelbaar zijn op 1080p daarmee. Tenzij zijn scherm die resolutie heeft, dan snap ik de beperking wel.

• dipje2
  • Laatst online: 18-11 23:48
denk dat het scherm de beperking is.. is ook niks mis mee.
Ik heb alleen het idee ('call it a hunch') dat er ergens iets raars is wat voor de cpu-100% pieken zorgt en dat dat helemaal niet hoort met die game en die cpu (en die settings). Nogmaals, als je alles op ultra zet misschien als er echt een leger aan smoke grenades komt of zo.. maar dan nog.

Ik denk dus dat je gewoon ergens een ander probleem hebt. Ander process wat opeens dingen gaat doen. Virusscanner wie weet. Of een brakke HDD / SSD zodat inlezen van files opeens traag wordt (en dus het BF1 process 100% lijkt te eten terwijl hij eigenlijk op een HDD reset aan het wachten is of zoiets). Upgraden lijkt me beetje zonde in dat geval, want dan blijf je met jet probleem zitten.

Maar ik kan het niet anders omschrijven dan 'een hunch'. (En euh, ik zag hiet wat over ryzen voorbij komen. Als je probleem is dat je CPU limited bent op een Core i5-6500, dan moet je naar een Core i5 of i7 met meer mhz, juist niet naar Ryzen. Betwijfel of minder performance-per-core-maar-dan-meer-cores hier de oplossing zal zijn.

Hoe oud en schoon is je Windows install? Wat draai je allemaal nog meer? Heb je al in de Event Viewer rond lopen neuzen of je errors of warnings ziet precies tijdens het spelen?

• CMD-Snake
dipje2 schreef op zondag 16 april 2017 @ 12:48:
Maar ik kan het niet anders omschrijven dan 'een hunch'. (En euh, ik zag hiet wat over ryzen voorbij komen. Als je probleem is dat je CPU limited bent op een Core i5-6500, dan moet je naar een Core i5 of i7 met meer mhz, juist niet naar Ryzen. Betwijfel of minder performance-per-core-maar-dan-meer-cores hier de oplossing zal zijn.
Battlefield games zijn een van de weinigen die het beter gaan doen als je meer cores hebt. Alhoewel een deel hiervan de inefficiënte van de engine lijkt te zijn. Veruit de meeste games tegenwoordig zijn single threaded en een snelle core loont daar over het hebben van veel cores.

Dat gezegd hebbende, een Core i5 6500 en een GTX 1060 moet ruim voldoende zijn om een goede ervaring te hebben op resoluties tot en met 1080p.

Indien TS meer CPU vermogen wil is de eenvoudigste oplossing een Core i7 7700 te kopen. Deze kan zo geplaatst worden en vereist enkel een BIOS update. Overstappen naar andere platformen vereist meer werk.

Wat meer geheugen kan misschien ook geen kwaad, 8GB wordt wat krap tegenwoordig. Zeker bij Battlefield games die erg hongerig zijn naar geheugen.

• Jeanke117
Net weer een potje gespeeld maar dan nu met een vriend via skype en wat was dit slecht. 100% load van de CPU en de GPU kwam nog niet eens tot de 80%. Zelfs mijn ping begon raar te doen.

Ik heb de pc in elkaar gezet eind oktober 2016 met een Windows 10 Education licentie. '

De SSD is hem denk ik niet. het betreft een Samsung 750 EVO die ik toen ook nieuw heb gekocht.

Ik begin me wel steeds te ergeren aan het feit dat de CPU op 100% load is. Hierdoor kan ik ook niet even switchen naar Firefox om Tweakers even door te lezen. Dit duurt dan weer een paar seconden, zeg 10.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-11 15:43
Bijna identiek dezelfde pc hier:

Ik heb ook een I5 6500, Gigabyte GTX 1060 6 GB, een Samsung 750 EVO 500 GB, maar wel 16 GB RAM en ik heb toch bijna nooit zo'n gigantische framedrops. Af en toe zakt die wel eens van 60 naar 50 fps(ik game overigens op 1680*1050). Mijn cpu draait ook altijd 100% terwijl V-sync aanligt, met V-sync uit haal ik makkelijk 90-100 fps. Maar ik heb nu eens de framelimiter in advanced settings op 60 fps gezet(is een nieuwe optie in Battlefield 1) en daarmee is mijn cpugebruik maar 80% meer en ik heb ook het gevoel dat ik minder drops heb.

http://specs.tweak.to/16567

• Jeanke117
skelleniels schreef op zondag 16 april 2017 @ 21:34:
Bijna identiek dezelfde pc hier:

Ik heb ook een I5 6500, Gigabyte GTX 1060 6 GB, een Samsung 750 EVO 500 GB, maar wel 16 GB RAM en ik heb toch bijna nooit zo'n gigantische framedrops. Af en toe zakt die wel eens van 60 naar 50 fps(ik game overigens op 1680*1050). Mijn cpu draait ook altijd 100% terwijl V-sync aanligt, met V-sync uit haal ik makkelijk 90-100 fps. Maar ik heb nu eens de framelimiter in advanced settings op 60 fps gezet(is een nieuwe optie in Battlefield 1) en daarmee is mijn cpugebruik maar 80% meer en ik heb ook het gevoel dat ik minder drops heb.
Held!!!

Werkt!!

Bedankt man!!

CPU gaat niet hoger als 90% en blijft zo rond de 80-85

Edit: na een paar potjes gespeeld te hebben gaat die nog steeds naar 100. Soms wel en soms niet. Ik zal me er maar bij moeten neer leggen....

[ Voor 8% gewijzigd door Jeanke117 op 16-04-2017 22:54 ]

• skelleniels
Jeanke117 schreef op zondag 16 april 2017 @ 22:18:
[...]

Held!!!

Werkt!!

Bedankt man!!

CPU gaat niet hoger als 90% en blijft zo rond de 80-85

Edit: na een paar potjes gespeeld te hebben gaat die nog steeds naar 100. Soms wel en soms niet. Ik zal me er maar bij moeten neer leggen....
Hij gaat inderdaad nog naar 100 omdat het af en toe ook nodig is, bij mij overigens niet, maar ik speel maar op 60 fps. Het is trouwens ook helemaal niet erg dat hij naar 100 gaat. Heb je nog veel last van framedrops?

• Jeanke117
skelleniels schreef op maandag 17 april 2017 @ 12:29:
[...]

Hij gaat inderdaad nog naar 100 omdat het af en toe ook nodig is, bij mij overigens niet, maar ik speel maar op 60 fps. Het is trouwens ook helemaal niet erg dat hij naar 100 gaat. Heb je nog veel last van framedrops?
Ja. Ik heb de FPS limiter gezet op 60 want 75 kan niet?

Ik heb van die drops dat die naar 30 gaat en zo een paar sconden blijft en dan weer naar 60 gaat. In het ergste geval had ik naar 10 en daar bleef die ook zo'n 10 seconden.

• skelleniels
Jeanke117 schreef op maandag 17 april 2017 @ 13:13:
[...]

Ja. Ik heb de FPS limiter gezet op 60 want 75 kan niet?

Ik heb van die drops dat die naar 30 gaat en zo een paar sconden blijft en dan weer naar 60 gaat. In het ergste geval had ik naar 10 en daar bleef die ook zo'n 10 seconden.
Dat gebeurt bij mij toch bijna nooit(max eens tot minimum 45 ofzo gedurende een seconde, maar dat overkomt me misschien 1 keer in de 5 matchen en mijn resolutie is dan nog iets hoger). Vraag me toch af of het niet komt doordat je maar 8 GB RAM hebt, bij mij gebruikt mijn pc al bijna 10 GB als ik Battlefield gedurende een uur speel.

Ik moet er nu wel aan denken dat ik enkel maar Conquest speel. Bij Operations gaat het ook een stuk minder vloeiend.

• Jeanke117
skelleniels schreef op maandag 17 april 2017 @ 13:22:
[...]

Dat gebeurt bij mij toch bijna nooit(max eens tot minimum 45 ofzo gedurende een seconde, maar dat overkomt me misschien 1 keer in de 5 matchen en mijn resolutie is dan nog iets hoger). Vraag me toch af of het niet komt doordat je maar 8 GB RAM hebt, bij mij gebruikt mijn pc al bijna 10 GB als ik Battlefield gedurende een uur speel.

Ik moet er nu wel aan denken dat ik enkel maar Conquest speel. Bij Operations gaat het ook een stuk minder vloeiend.
Ik speel alleen domination en af en toe Conquest. Bij conquest zijn de frame drops erger....

Edit: Ik laat Firefox meestal ook aanstaan zodat ik kan switchen naar Tweakers etc. Ik zie nu ook dat met 5 tabbladen de computer zo'n 500-600 mb RAM gebruikt...

[ Voor 10% gewijzigd door Jeanke117 op 17-04-2017 13:26 ]

• CMD-Snake
Jeanke117 schreef op maandag 17 april 2017 @ 13:24:
Edit: Ik laat Firefox meestal ook aanstaan zodat ik kan switchen naar Tweakers etc. Ik zie nu ook dat met 5 tabbladen de computer zo'n 500-600 mb RAM gebruikt...
Koop 16GB geheugen, je hebt het denk ik hard nodig: pricewatch: Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16

Zeker als je nog dingen als een browser en Skype in de achtergrond wil draaien. Tegenwoordig is 16GB wil het minimum voor een game PC.
skelleniels schreef op maandag 17 april 2017 @ 13:22:
bij mij gebruikt mijn pc al bijna 10 GB als ik Battlefield gedurende een uur speel.
Het geheugenverbruik van Battlefield games is haast crimineel te noemen.

Verwijderd

Jeanke117 schreef op zondag 16 april 2017 @ 21:26:
De SSD is hem denk ik niet. het betreft een Samsung 750 EVO die ik toen ook nieuw heb gekocht.
Je hebt slechts 8GB ram, en je speelt een crimineel hard ram vretende game. Je hebt toch niet middels Samsung Magician je SSD in Rapid mode gezet hoop ik?

• Jeanke117
Verwijderd schreef op maandag 17 april 2017 @ 13:37:
[...]

Je hebt slechts 8GB ram, en je speelt een crimineel hard ram vretende game. Je hebt toch niet middels Samsung Magician je SSD in Rapid mode gezet hoop ik?
Rapid mode heb ik nooit van gehoord en magische krachten heb ik niet, helaas :P

Even over het RAM dan.

Deze is toevallig nog in de aanbieding: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13

Verwijderd

Dan zou ik los daarvan Samsung Magician eens downloaden als ik jou was. Je geeft me hiermee al heel erg een indicatie dat je dus bijv. nooit de firmware van je SSD hebt bijgewerkt. Note: als je Samsung Magician geinstalleerd hebt zet geen Rapid mode aan voor je SSD met slechts 8GB ram.

• Jeanke117
Verwijderd schreef op maandag 17 april 2017 @ 13:49:
Dan zou ik los daarvan Samsung Magician eens downloaden als ik jou was. Je geeft me hiermee al heel erg een indicatie dat je dus bijv. nooit de firmware van je SSD hebt bijgewerkt. Note: als je Samsung Magician geinstalleerd hebt zet geen Rapid mode aan voor je SSD met slechts 8GB ram.
Ik dacht dat je mij aan het trollen was toen je het had over magician, haha.

Ik zal dit eens downloaden. Ik neem aan gewoon van de Samsung site?

Verwijderd

Jeanke117 schreef op maandag 17 april 2017 @ 13:51:
[...]

Ik dacht dat je mij aan het trollen was toen je het had over magician, haha.

Ik zal dit eens downloaden. Ik neem aan gewoon van de Samsung site?
http://www.samsung.com/se...ng_Magician_Installer.zip

Heeft overigens verder weinig met je issue te maken. Maar een firmware update uitvoeren voor je SSD is nooit mis. Zolang je met 8 GB ram en zulke intensieve games maar geen Rapid mode aan zet, dan ben je namelijk al 1/4e van je ram kwijt aan het versnellen van je SSD. Zodra je er 16GB in hebt zitten moet dit geen probleem zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2017 13:54 ]

• Jeanke117
Ik heb hem geïnstalleerd. Wat moet ik nu doen in de software?

Edit: Rapid mode staat niet aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Jeanke117 op 17-04-2017 13:57 ]

Verwijderd

Jeanke117 schreef op maandag 17 april 2017 @ 13:55:
[...]

Ik heb hem geïnstalleerd. Wat moet ik nu doen in de software?
Als het goed is checkt ie automatisch naar firmware updates voor je SSD. En anders even linksboven op refresh drukken dan start de scan.

https://i.gyazo.com/bc1b66e4119b594e8ba944ae2b7a219a.png

Indien hij al de latest firmware heeft zul je ergens in het verleden vast wel een keer een firmware update hebben uitgevoerd.

Daarnaast kun je natuurlijk ook nog een performance optimization uitvoeren. Heb er alleen nog nooit echt specifiek iets van gemerkt, maar dat terzijde.

• Jeanke117
Verwijderd schreef op maandag 17 april 2017 @ 13:58:
[...]

Als het goed is checkt ie automatisch naar firmware updates voor je SSD. En anders even linksboven op refresh drukken dan start de scan.

https://i.gyazo.com/bc1b66e4119b594e8ba944ae2b7a219a.png

Indien hij al de latest firmware heeft zul je ergens in het verleden vast wel een keer een firmware update hebben uitgevoerd.

Daarnaast kun je natuurlijk ook nog een performance optimization uitvoeren. Heb er alleen nog nooit echt specifiek iets van gemerkt, maar dat terzijde.
De laatste firmware is gedownload staat er, de Drive conditie is "GOOD" en de lees en schrijfsnelheiden zijn: Read: 509 en Write: 88.

• CMD-Snake
Prima geheugen. Ik denk dat dit een groot verschil zal maken, je geeft je systeem een hoop meer lucht.

• Jeanke117
CMD-Snake schreef op maandag 17 april 2017 @ 14:18:
[...]

Prima geheugen. Ik denk dat dit een groot verschil zal maken, je geeft je systeem een hoop meer lucht.
Setje is besteld.

Je hebt gelijk. Het systeem krijgt nu 50% meer geheugen, haha.

Edit: Op de foto in Pricewatch staat dat het er twee zijn en op de site staan er 4 sticks op de foto. Maar het maakt niet uit hoeveel. Ik heb toch 4 sloten.

[ Voor 20% gewijzigd door Jeanke117 op 17-04-2017 16:21 ]

• Wout r
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-11 21:00
Schijnbaar doet Battlefield 1 het inderdaad slecht op single channel.

Ik had dit filmpje gevonden waarbij het constant bijna de helft scheelt in fps.

ps. laat even weten in dit topic of er veel verschil is, b.v.d.
Pagina: 1