Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• erwin85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-11 11:55
Hallo,

Vandaag heb ik mijn nieuwe pc in elkaar gezet. Ik heb de volgende onderdelen: wenslijst: €1500 Build

Nu krijg ik hem alleen niet opgestart. De debug led voor de cpu zag ik branden en de fans gingen even 1 sec aan en stopte daarna. Toen ik de CPU eraf haalde zag ik dat er wat koelpasta onder de cpu was gekomen. Ik heb dit schoon kunnen maken met wat 100% alcohol. Alles weggekregen.
Opnieuw alles vast gezet, helaas zelfde melding.

Hebben jullie enig idee hoe ik dit kan oplossen?

• ed800
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-11 17:43
Is er ook koelpasta op de socket gekomen? Zo ja, hoe heb je deze schoongemaakt?
Wat voor soort koelpasta heb je gebruikt? MX-2 en de andere wat duurdere koelpasta's zijn niet geleidend, maar sommige soorten wel. Als je een geleidende soort hebt, is er waarschijnlijk kortsluiting geweest.

Edit: Zijn er piepjes of branden alleen de debug leds?

[ Voor 9% gewijzigd door ed800 op 15-04-2017 19:44 ]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

erwin85 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 19:24:
Toen ik de CPU eraf haalde zag ik dat er wat koelpasta onder de cpu was gekomen. Ik heb dit schoon kunnen maken met wat 100% alcohol. Alles weggekregen.
Klinkt lullig, maar als je het weet te presteren om koelpasta onder de CPU te krijgen, is het dan wel verstandig dat je uberhaubt gaat bouwen met deze deftige onderdelen?
Met de beste bedoelingen van de wereld snap ik niet hoe je dit voor elkaar hebt gekregen :o

Enfin. Menig koelpasta heeft de vervelende eigenschap om electriciteit te geleiden. Als dit prutje tussen de diverse pinnen komt is de kans praktisch 100% dat je kortsluiting hebt gemaakt.
Niet perse dodelijk, maar bevorderlijk is het in ieder geval niet.
Daarnaast heb je door het plaatsen van de processor, hoogstwaarschijnlijk de pasta tussen de socket pinnen gedrukt. Lijkt mij persoonlijk onmogelijk om dit goed schoon te kunnen maken zonder pinnen te verbuigen oid.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• erwin85
ik heb mij ingelezen en las dat mensen het hebben schoongemaakt met 100% alcohol. Ik heb alles weggekregen. Ondanks dat doet die het niet.

Ik denk dat ik hem maar ga wegbrengen naar de lokale computerwinkel. Kijken of zij er iets mee kunnen.

• erwin85
ed800 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 19:40:
Is er ook koelpasta op de socket gekomen? Zo ja, hoe heb je deze schoongemaakt?
Wat voor soort koelpasta heb je gebruikt? MX-2 en de andere wat duurdere koelpasta's zijn niet geleidend, maar sommige soorten wel. Als je een geleidende soort hebt, is er waarschijnlijk kortsluiting geweest.

Edit: Zijn er piepjes of branden alleen de debug leds?
Met 100% alcohol.

De paste is CP7 High Density CRYO Paste.

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:25
grote kans dat het moederbord (socket) kapot is...
hoe gezond dit voor de processor is weet ik ook niet...

maar hoe krijg je het voor elkaar.... "koelpasta onder een processor""...

• ed800
Dan heb je geluk, de fabrikant claimt dat de CRYO Paste niet elektrisch geleidend is.

Overigens was mijn vraag omtrent het schoonmaken: Op wat voor manier heb je die 100% alcohol toeepaste? Heb je een doekje gebruikt met alcohol, heb je dit puur over de CPU gegoten, heb je de alcohol ook op het moederbord gebruikt?

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Shunt

Boe

Begin eens even bij het begin,
Check al je voedings kabels check alle onderdelen als geheugen door ze in een ander slot te plaatsen.
Check of je processor supported is op je moederbord met de default bios.

Verder is het wellicht handig om eventjes foto's te maken van het systeem hoe het op het moment er bij staat met detail foto's van de CPU socket (zonder cpu) foto's van alle voeding aansluitingen.

Zoals hierboven al aangegeven geleid de gebruikte pasta niet dus zou het ook geen negatief effect moeten hebben op de werking van je systeem. Ik zou persoonlijk het probleem elders zoeken.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• ed800
Shunt schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 20:13:
Check al je voedings kabels check alle onderdelen als geheugen door ze in een ander slot te plaatsen.
Check of je processor supported is op je moederbord met de default bios.

Verder is het wellicht handig om eventjes foto's te maken van het systeem hoe het op het moment er bij staat met detail foto's van de CPU socket (zonder cpu) foto's van alle voeding aansluitingen.

Zoals hierboven al aangegeven geleid de gebruikte pasta niet dus zou het ook geen negatief effect moeten hebben op de werking van je systeem. Ik zou persoonlijk het probleem elders zoeken.
Ik zou dit nog niet uitsluiten. Ik maak me niet zo druk om de koelpasta, maar eerder om de manier hoe het weggekrijgen is. Als hij met een doekje gewreven heeft met alcohol is het einde verhaal natuurlijk. Zeker gezien het feit dat het OP gelukt is om koelpasta onder de CPU te krijgen, zou ik niet uitsluiten dat er schade is gedaan met schoonmaken.....

• erwin85
ed800 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 20:05:
Dan heb je geluk, de fabrikant claimt dat de CRYO Paste niet elektrisch geleidend is.

Overigens was mijn vraag omtrent het schoonmaken: Op wat voor manier heb je die 100% alcohol toeepaste? Heb je een doekje gebruikt met alcohol, heb je dit puur over de CPU gegoten, heb je de alcohol ook op het moederbord gebruikt?
Ik heb de onderkant van de cpu schoongemaakt met een wattenstaafje. Deze hebt ik licht doordrenkt met alcohol. Voorzichtig alles weggekregen.
Ja, ik heb het ook op de moederbord gebruikt, omdat er wat bij de pinnetjes zat, niet veel. Dit heb ik schoongemaakt met een kwastje.
Ik zal wat foto's proberen te maken.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

ed800 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 20:05:
Shunt schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 20:13:
Het niet geleiden van de pasta heeft wellicht voorkomen dat het mobo gefrituurd is, andere kant van de medaile is natuurlijk dat deze eigenschap voorkomt dat de cpu goed verbinding maakt met het socket.

Ben het met je eens dat het probleem evengoed ergens anders kan liggen, maar zou het pasta-akkefietje niet per definitie uitsluiten als dooddoener.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• erwin85
Foto's van cpu:

https://www.dropbox.com/s/jkjspjtdbb33leh/IMG_5834.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/mqlk7kiu0jcerdu/IMG_5832.JPG?dl=0

Ben er mee eens dat het iets heel anders kan zijn. De vraag is alleen wat....

• ed800
Zou je een foto van bovenaf kunnen maken van de socket?
Dit baart mij namelijk zorgen, maar het zou prima door de foto kunnen komen.
Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/vlf8c/a5656ad5bb.png

• Repel Steel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-11 10:31
Was ook het eerste waar mijn oog op viel.

• erwin85
https://www.dropbox.com/s/sg6ksg3uoippny0/IMG_5837.JPG?dl=0

Het wordt wat donker hier. Dus foto is niet heel goed.

maar het lijkt dat jullie gelijk hebben. Hier verbaas ik mij heel erg over. heb de CPU er heel voorzichtig in gelegd.
Er lijken 2 pinntejes gebogen. Is dit te fixen door een computer zaak of betekent dit het einde van een compleet moederbord?

[ Voor 40% gewijzigd door erwin85 op 15-04-2017 20:44 ]

• ed800
Zie je de verbuiging ook goed met het blote oog?
Zo ja, dan denk ik eerder dat het door de kwast komt. Die pinnen zijn heel erg zwak.

• erwin85
ik zie een verschil met de rest ja. Het lijkt gebogen. Weet niet zeker of dit er al was of dat het komt door het kwastje. Het was wel een heel zacht kwastje.

• ed800
Ik zou het moederbord van alles loskoppelen, uit de kast halen en je geluk met een schroevendraaiertje proberen. veel meer valt er helaas niet te doen.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

erwin85 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 20:42:
Er lijken 2 pinntejes gebogen. Is dit te fixen door een computer zaak of betekent dit het einde van een compleet moederbord?
In theorie zou het terugbuigen van de pinnen het probleem op kunnen lossen.
Het is in ieder geval het proberen waard zou ik denken :)

Zou dan echter wel liever naar een gedegen reparateur stappen ipv een willekeurige computerzaak.
Denk dat 99.9% van de reparaties die een pc boer doet, bestaat uit het vervangen van een hardeschijf of ram latje. Het 'repareren' van 2 van de 1151 pinnen op 6cm3 is wel even andere koek.

• Repel Steel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-11 10:31
Holle (injectie)naald of iets dergelijks.

• erwin85
ik lees nu op het forum, dat een gebogen pinnetje niet perse een probleem hoeft te zijn. Als de cpu er in kan, en dat kan die, zou dit geen probleem hoeven te zijn.

• ed800
De CPU moet wel verbinding met de pin maken natuurlijk......

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb je al meer geprobeerd ?

- alles goed nakijken en stekkers aandrukken
- 1 RAM module
-
Heb je toevallig 1 DDR4 2133 of 2400 module ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

erwin85 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 20:56:
ik lees nu op het forum, dat een gebogen pinnetje niet perse een probleem hoeft te zijn. Als de cpu er in kan, en dat kan die, zou dit geen probleem hoeven te zijn.
Dus volgens jou hoeven we het probleem niet meer te zoeken bij de verbogen pinnen en heb je liever dat we ons richten op andere componenten als b.v. PSU of ram?

• erwin85
Switchie schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 21:13:
[...]

Dus volgens jou hoeven we het probleem niet meer te zoeken bij de verbogen pinnen en heb je liever dat we ons richten op andere componenten als b.v. PSU of ram?
nee waarschijnlijk is het ook de verbogen pinnetjes. Ik zit nu heel erg te twijfelen of ik zelf nu ze terug moet gaan buigen of dat ik de hele pc weg breng om er naar te laten kijken.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

erwin85 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 21:16:
[...]

nee waarschijnlijk is het ook de verbogen pinnetjes. Ik zit nu heel erg te twijfelen of ik zelf nu ze terug moet gaan buigen of dat ik de hele pc weg breng om er naar te laten kijken.
Een "expert" heeft wellicht een uurtje nodig a 40 euro.
Als je zelf gaat knutselen bestaat de kans dat je het bord a 160 volledig kunt afschrijven.

Zolang je niet overtuigd bent van eigen kennen en kunnen, lijkt mij de rekensom snel gemaakt.

• erwin85
Switchie schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 21:40:
[...]

Een "expert" heeft wellicht een uurtje nodig a 40 euro.
Als je zelf gaat knutselen bestaat de kans dat je het bord a 160 volledig kunt afschrijven.

Zolang je niet overtuigd bent van eigen kennen en kunnen, lijkt mij de rekensom snel gemaakt.
Mee eens. Ik ga na het weekend langs een expert.

• erwin85
geluk bij een ongeluk jongens. Hij doet het(zo goed als). Ik had de moederbord uit de kast gehaald en zo geprobeerd te testen. En hij start gewoon! Ik doe hem weer in de kast, en doet het weer niet. Ik haal even de schroefjes los, en wat blijkt, hij doet het weer! Vreemd verhaal.
Maar na alles stap voor stap opnieuw te beginnen heb ik hem nu werkend. Dan bedoel ik ook, alles up and running. Windows geïnstalleerd, drivers etc.

1 gek ding wat mij nu gebeurd. Om de zoveel tijd(verschilt nogal) gaat mijn scherm op zwart. Computer blijft draaien en na enkele seconden is die er weer. Nu heb ik even gezocht en zag dat meer mensen hier last van hebben. Zie: https://www.reddit.com/r/...y_more_info_on_the_black/

Dit filmpje geeft precies aan wat ik ook heb: YouTube: GTX 970 black screen (no signal) WTF

Ik zal nu eerst even een update van windows doen. Misschien helpt dit.

Maar in ieder geval fijn dat die het doet!

[ Voor 8% gewijzigd door erwin85 op 16-04-2017 21:35 ]

Pagina: 1