Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royor
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-09 16:45
Hallo allen. Ik bezit een LG Flatron W1934S LCD monitor uit 2008. Het draad van de transformator naar 1 van de CCFL's is bij het soldeerpunt aan de lamp losgekomen en daarom deed de achtergrondverlichting van de monitor het niet meer. Ik heb toen de monitor opengemaakt en deze draad 10cm voor het losgekomen contactpunt doorgeknipt. Dit is een litzedraad.

Vervolgens heb ik een stuk draad wat ik nog had liggen (een massieve draad) aan deze draad gesoldeerd en deze vervolgens aan het contactpunt van de CCFL vastgesoldeerd.

Wanneer ik de monitor nu aanzet werkt de achtergrondverlichting de eerste minuut wel, maar na deze periode gaat het licht weer uit. Ik verdenk nu mijn reparatiemethode, kan ik een draad wel halverwege op een andere draad vastsolderen? Of ligt het misschien aan het verschil tussen litzedraad en massieve draad? Of had ik naar de diameter van de draad moeten kijken? Er loopt wel een zeer hoog voltage door de draad heen omdat het om de draad van de trafo naar de CCFL gaat.

Wie weet hier meer van elektra om deze vragen te beantwoorden of om mijn probleem op te lossen?
Alvast bedankt voor jullie moeite.

Roy

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
CCFL's werken meestal op een volt of 700, dus echt hoogspanning is het nog niet, maar wel vrij hoog.

De kans dat je draad het probleem is is klein, enige wat ik daarbij kan bedenken is te weinig isolatie en dat er bijv ergens teveel stroom naar het chassis lekt.

Grotere kans lijkt me dat de ccfl aan het overlijden is, ccfl inverters staan vrij kritisch en zullen best snel een ccfl uitschakelen die 'niet in orde' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Probeer een draad met dunne diameter en veel isolatie. (Wellicht een dunne draad en die door isolatie van een dikkere draad voeren)
Door de hoge spanning heb je vaak doorslag/verlies als je dik draad gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
_ferry_ schreef op zondag 16 april 2017 @ 11:01:
Probeer een draad met dunne diameter en veel isolatie. (Wellicht een dunne draad en die door isolatie van een dikkere draad voeren)
Of extra krimpkous of siliconen slangetje of ventielslang oid eroverheen doen.