Overzicht van mailfilteropties van mailhosts gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h.van.dijk
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-12-2019
Vrijwel elke mailhost biedt opties om binnenkomende mail te filteren, maar ik krijg niet veel meer gevonden dan dát ze mail (kunnen) filteren, weinig over hoe ze dat doen, zowel op de verschillende vergelijkingssites als op de sites van de hosting partijen zelf.

Ik draai thuis een eigen mailserver. Hier heb ik spamfilters op staan die dagelijks enkele honderden binnenkomende mails weigeren. Mijn internetverbinding is niet stabiel genoeg om deze zonder fallback server te kunnen gebruiken. Op die fallback server krijg ik nu nog te veel spam binnen, en heb ik slechts twee opties: gefilterde mails verwijderen, of naar een aparte spambox verplaatsen. Hier ben ik niet tevreden mee. Op mijn eigen server weiger ik mails op SMTP niveau, waarmee de ontvanger wel weet dat de mail niet is aangekomen, maar mijn server niet bijdraagt aan het backscatter probleem. Deze optie zoek ik ook in een fallback server.

Op een zeldzaam aantal support pagina's van enkele hostingpartijen krijg ik wel iets gevonden, maar enkel dat waar ik naar op zoek ben niet ondersteund wordt. Zo geeft DDS aan dat de verzender geen notificatie krijgt. En FastMail spreekt ook over het "discard"en van mails.

Ik neem aan dat ik niet de eerste ben die hiernaar op zoek is, maar de bekende hostingvergelijkingssites laten enkel zien of er spamfilteropties zijn, zonder verdere details. Waar moet ik naar zoeken om dit wel te vinden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Waarom zou je fallback server op spam moeten filteren? Die hoeft alleen maar store & forward te doen.
Op het moment dat de fallback server op jouw server aflevert, kun je alsnog je spam processing doen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h.van.dijk
Als de fallback server de mail vasthoudt en gaat forwarden, dan is vanuit het perspectief van de verzender de mail al geaccepteerd. De enige manier die er dan nog is om het de verzender te laten weten als de mail geweigerd wordt is een bounce message, en dat is precies wat ik bedoelde met backscatter: bounce messages zijn een groot probleem. Bij spam die wordt verstuurd met een vervalst From adres, komt de bounce message aan bij iemand die niets met de spam te maken had. Dat wil ik voorkomen door zo vroeg mogelijk te filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dus je probleem zit in je internetverbinding, en nu wil je het oplossen door iets met de mailserver te gaan doen? Dan vraag ik me af waarom je het probleem niet bij de wortel aanpakt.
Weet niet wat je mailserver verbruikt op jaarbasis en welke mailserver je gebruikt, maar ik zou zeggen dat een simpele VM in de cloud voor jou al je problemen op zou kunnen lossen. Kost allemaal geen drol meer, voor een paar tientjes per jaar kun je al de man zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h.van.dijk
Zelfs bij een stabielere verbinding zou het nog steeds geen 100% zijn, dat biedt geen enkele provider. Een fallback die niet via dezelfde lijn loopt is een heel gangbare manier om daarmee om te gaan. Zelf een VM inrichten zou inderdaad een goed alternatief kunnen zijn, bedankt voor de suggestie, die zal ik ook overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Ook al heb je geen 100% uptime, vrijwel iedere MTA kan prima omgaan met timeouts en zal mail later nogmaals (en meermaals) aanbieden. Tenzij je langdurige downtime voorziet, lijkt een fallback mij overbodig. Als je toch al van plan bent de boel aan te pakken, dan zou ik, zoals The Eagle voorstelt, de huidige server verplaatsen naar een betere locatie.

[ Voor 25% gewijzigd door 8088 op 16-04-2017 16:44 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Waarom neem je niet een simpele VPS, dan kan je daar netjes dezelfde filtering implementeren als op je server thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat dus idd. Er is geen enkele provider die thuis een verbinding kan leveren die beter is dan een rechstreekse lijn van datacenter naar een internet exchange. En een beetje cloud provider doet exact dat.
Weet niet wat je mailserver exact voor specs heeft, maar Amazon heeft ook kleine vm's in de free tier zitten. Is ie helemaal gratis :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h.van.dijk
@8088: Goed punt. Ik voorzie geen langdurige downtime, wil hier wel op voorbereid zijn in het geval dat bijvoorbeeld mijn hardware de geest geeft, maar zou in principe kunnen kiezen de fallback nu uit te zetten, en in het geval het nodig blijkt heractiveren.

@ik222, @The Eagle: Thuisserver is een simpele NAS waar ik CentOS op draai ipv de standaard software. Thecus N4200ECO om de specs wilt zien, het is meer dan voor e-mail nodig is. Amazon heeft voor zover ik kan zien enkel VM in de "12 months free" categorie, niet in de "always free". Amazon SES is wel onder "always free" beschikbaar, kan mails op basis van IP adres op SMTP niveau weigeren, maar niet op basis van andere criteria. Ik was ook gaan zoeken en kwam vooral uit op OVH, de goedkoopste VPS daar is €3 (+BTW) per maand en zou wat betreft specs meer dan voldoende zijn. De reviews zijn over het algemeen zeer positief over de kwaliteit. Zorgpunt is dat weinig goeds wordt gezegd over de support.

Ik neig er nu naar eerst de fallback uit te zetten. Daarmee hoef ik nog geen definitieve beslissing te nemen, maar kan ik wat langer de tijd te nemen de VPS opties goed te overwegen.
Pagina: 1