Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:36
Ik zit met een, naar ik vermoed, dode grafische kaart.

Vandaag geprobeerd Witcher 3 te spelen, maar deze game crashte herhaaldelijk (na ongeveer 5 min). Dat wil zeggen, minimize naar Windows 10, maar ik kan niet terug met maximize. Het geluid van de game liep gewoon door. Vervolgens wat posts doorgelezen op internet en op basis daarvan het volgende gedaan.

1) Nieuwste AMD software (Radeon) geinstalleerd.
2) MSI afterburner geinstalleerd. Hierin zowel de core clock als memory clock met ongeveer 40 MHz teruggedraaid.
3) Radeon Pro geinstalleerd. Hierin dynamic v-sync geactiveerd (op 60 Hz).

Vervolgens Witcher 3 weer gespeeld, crashte niet na 5 minuten, maar na 10 minuten. Keiharde freeze, kon niks meer. Computer uit gezet, en opnieuw aan. Deze startte wel op (hoorde Windows opstart tune), maar ik kreeg geen beeld.

Hierop de grafische kaart in een andere PCI gezet, maar ook dit hielp niet. Vervolgens het beeld over onboard-gpu laten lopen, en gekeken of de kaart nog gezien wordt in apparaatbeheer in Windows. Daar is deze wel te vinden, maar met een uitroepteken. Hij ziet wel dat ie nu in slot 2 zit ipv 1

Iemand enig idee of ik hier nog wat mee kan?

Verdere specs:
GPU: Radeon R9 380 4G (MSI)
CPU: i5 6600K
MoBo: Asus Z170 Pro Gaming

Edit:
Zojuist de kaart uit apparaatbeheer verwijderd en opnieuw opgestart, maar deze wordt niet opnieuw herkend. Ook wordt hij niet gezien in CPU-Z of MSI Afterburner.

Edit 2: Kaart terug geplaatst in slot 1 en nu ziet Windows de kaart weer in apparaatbeheer. CPU-Z ziet em niet, MSI Afterburner wel weer.

[ Voor 13% gewijzigd door floriz87 op 15-04-2017 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:20
DDU draaien. Kaart uit het slot. En kaart weer in het slot. En dan weer de nieuwste drivers downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
loki504 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 17:01:
DDU draaien. Kaart uit het slot. En kaart weer in het slot. En dan weer de nieuwste drivers downloaden.
Dank voor de tip! Maar jij denkt dat het mogelijk een driver-probleem is? Zou ik dan niet wel gewoon beeld moeten krijgen voordat Windows is opgestart (in mijn geval is dat een Asus logo met wat bla bla)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:53

nelizmastr

Goed wies kapot

floriz87 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 17:04:
[...]

Dank voor de tip! Maar jij denkt dat het mogelijk een driver-probleem is? Zou ik dan niet wel gewoon beeld moeten krijgen voordat Windows is opgestart (in mijn geval is dat een Asus logo met wat bla bla)?
Het is een vorm van uitsluiten. Als het blijkt niet aan de driver te liggen is de volgende stap de kaart te testen in een compleet andere PC. Werkt-ie daar ook niet naar verwachting, dan kan je onderhand wel concluderen dat het einde oefening is. Indien je garantie hebt kan je in dat stadium een RMA gaan aanvragen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Als je daar voor ook geen beeld heb lijkt het lastig. Maar je geeft aan dat hij terug gaat naar Windows als je een spel opstart. En dit kan een driver probleem zijn. Maar ook een "dode kaart". En we willen met de middelen die we hebben voorkomen dat je kaart wel werkt in de winkel en je onderzoek kosten moet betalen. Dat zou zonden zijn.

En welke voeding zit er in? En hoe uit is hij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
DDU gedraaid, computer uit gezet. Kaart verwijderd. Computer opnieuw opgestart en weer afgesloten. Kaart geinstalleerd. Computer opgestart.

Ik zie de kaart niet bij apparaatbeheer staan. Alleen de onboard staat daar nu en Microsoft basic display adapter (interessant genoeg stond deze er nog niet nadat ik de DDU had gedraaid en kaart had verwijderd).
loki504 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 17:12:
Als je daar voor ook geen beeld heb lijkt het lastig. Maar je geeft aan dat hij terug gaat naar Windows als je een spel opstart. En dit kan een driver probleem zijn. Maar ook een "dode kaart". En we willen met de middelen die we hebben voorkomen dat je kaart wel werkt in de winkel en je onderzoek kosten moet betalen. Dat zou zonden zijn.

En welke voeding zit er in? En hoe uit is hij?
Kaart is ongeveer 1.5 a 2 jaar oud. De voeding is een 650W van corsair, weet niet precies uit mijn hoofd welke.

Edit: Overigens heb ik deze computer via MP van iemand overgenomen (inmiddels een jaar geleden ofzo). De GPU had hij op Black Friday in de VS gekocht. Ben bang dat ie niet voor RMA in aanmerking komt, heb ook geen bon ofzo volgens mij. Wel de doos en toebehoren.

Edit 2: In de bios herkent hij wel dat er iets aan het PCI slot hangt. Er staat - Card: AMD GPU en Type: running at x8 native.

[ Voor 16% gewijzigd door floriz87 op 15-04-2017 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusfyi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21-08 01:06
Het is natuurlijk wel handig als je weer nieuwe drivers installeert (DDU = display driver uninstaller en doet precies wat de naam zegt). Ik denk dat het verder ook erg handig is als je even kijkt welke voeding je hebt (door bijvoorbeeld even in je kast te kijken o.i.d.).

(Dit zijn de nieuwste drivers voor jouw GPU i.c.m. 64 bits windows 10: http://support.amd.com/en...esktop?os=Windows+10+-+64 )

[ Voor 20% gewijzigd door Illusfyi op 15-04-2017 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
Illusfyi schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 18:15:
Het is natuurlijk wel handig als je weer nieuwe drivers installeert (DDU = display driver uninstaller en doet precies wat de naam zegt). Ik denk dat het verder ook erg handig is als je even kijkt welke voeding je hebt (door bijvoorbeeld even in je kast te kijken o.i.d.).

(Dit zijn de nieuwste drivers voor jouw GPU i.c.m. 64 bits windows 10: http://support.amd.com/en...esktop?os=Windows+10+-+64 )
Zojuist gedraaid, gaf aan dat hij keurig de boel geinstalleerd heeft. Na een reboot start ik de AMD software weer op, maar hij zegt dat er iets niet properly functioneert. Ook zie ik geen new device staan bij de apparaatbeheer (die microsoft default is verdwenen, er staat nu alleen nog onboard). Voeding check ik zo even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
En van welk merk is de GPU? AMD is de chipset bouwer. Maar er is altijd een fabrikant achter. BV Asus of MSI. En ik zou naar de des betredende fabrikant mailen. En vragen of zij iets kunnen doen. Aan de hand van een serie nummer kunnen we meestal wel achterhalen of je in aanmerking komt voor garantie. En kan je hem meestal wel ergens binnen Europa sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
Nou, het is een raar verhaal.

Zojuist even in de Bios gekeken, daarin werd hij niet meer herkend. Vervolgens in slot 2 gestopt, ook niet. Toen weer terug naar slot 1, en toen werd hij wel herkend in bios. Daarin staat:
Card: AMD GPU en Type: running at x16 native.

GPU is van MSI, kennelijk vergeten te melden.

Overigens is de voeding een Corsair G650M.

Zojuist DDU weer gedraaid, maar vervolgens direct weer opgestart (aangezien hij nu mijn kaart tenminste netjes ziet in Bios). Vervolgens drivers geprobeerd te installeren, maar nu zegt de AMD software dat hij geen AMD hardware kan vinden 8)7 .

[ Voor 25% gewijzigd door floriz87 op 15-04-2017 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Heb je een andere computer waar je de GPU in kan testen?

En ik denk een Coolermaster G650M
pricewatch: Cooler Master GM G650M

[ Voor 58% gewijzigd door loki504 op 15-04-2017 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
loki504 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 20:06:
Heb je een andere computer waar je de GPU in kan testen?

En ik denk een Coolermaster G650M
pricewatch: Cooler Master GM G650M
O ja, foutje :P . Die ja.

Nee, ik heb geen andere computer. Ik denk dat ik daarvoor naar familie moet, en die wonen niet om de hoek. En heb geen vrienden met een fatsoenlijke desktop. Nog maar even aanrommelen. Ik heb toch het idee dat er geen hardware kapot is. Maar dat het iets software-matigs is.

Edit: zou het zin hebben om de cmos te clearen?

[ Voor 3% gewijzigd door floriz87 op 15-04-2017 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Is het proberen waard. Nee heb je ja kan je krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
Nog maar een update.

Heb inmiddels de nieuwste bios geflasht. Dat veranderde niets aan de situatie. Zojuist begon echter (terwijl ik aan het googlen was naar verdere mogelijkheden) het beeld kort te flikkeren. Dus ik checkte even in GPU-Z, en inderdaad, daar stond opeens een Radeon R9 380 bij. En ook bij apparaatbeheer, zij het met een uitroepteken. Ik gelijk de drivers geinstalleerd, aangezien hij nu de hardware detecteerde. Maar nu na een reboot ben ik alles weer kwijt. Dwz: hij herkent alleen nog maar onboard in GPU-Z en apparaatbeheer. Ik begrijp er geen snars van.

Edit:

Na een nachtje uit staan staat de kaart weer in het lijstje bij GPU-Z 8)7 . Er staat het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/b6cHAuv.gif

En bij apparaatbeheer:

Dit apparaat is gestopt omdat er problemen zijn gerapporteerd. (Code 43)

Device PCI\VEN_1002&DEV_6939&SUBSYS_20151462&REV_F1\4&2d78ab8f&0&0008 requires further installation.

En kaart is momenteel ook zichtbaar in bios. Dus volgens mij is het zo dat wanneer ik de kaart in bios zie, de kaart ook in Windows gezien wordt. (maar dit lijkt random)

[ Voor 32% gewijzigd door floriz87 op 16-04-2017 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door floriz87 op 16-04-2017 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusfyi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21-08 01:06
Ik neem aan dat je GPU het afgelopen jaar dat hij in je bezit was probleemloos werkte?

Dit ziet er eerlijk gezegd niet erg goed uit. Misschien de GPU in een andere pc testen? (om moederbord problemen etc uit te sluiten) Iemand anders nog met ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
Geen problemen mee gehad nee. Ik wil de GPU in een andere computer testen ja, maar dat gaat nog even duren. Het kan wel bij mijn broertje, maar binnenkort kan hij niet. Dus daar moet ik even mee wachten. Dan kan ik in elk geval het een en ander uitsluiten.

Ik heb nu de hypothese dat het 1 grote driver fck-up is. Wanneer ik zowel de AMD drivers als de Intel drivers (onboard GPU is van Intel) verwijder wordt de R9 380 standaard gedetecteerd (dwz zichtbaar in GPU-Z en apparaatbeheer). Wanneer ik echter vervolgens de AMD drivers installeer ben ik mijn kaart weer kwijt (na reboot).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:28
Verse Windows installatie (op aparte disk) al geprobeerd?
Dan weet je zeker dat je geen "driver rommel" meer hebt en het is zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
Leader98 schreef op maandag 17 april 2017 @ 12:22:
Verse Windows installatie (op aparte disk) al geprobeerd?
Dan weet je zeker dat je geen "driver rommel" meer hebt en het is zo gedaan.
Zou een -Reset This PC with the Keep My Files option- voldoen? Windows draait op een aparte SSD, maar daar staan nog wel wat andere dingen op. Idealiter blijven die gewoon staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
Inmiddels Windows 10 opnieuw geinstalleerd. Vervolgens kwam ik in Windows, en werden daar 2 kaarten getoond, Radeon en onboard. Vervolgens de drivers geinstalleerd die met de kaart kwamen (nogal oude dus). Reboot gedaan, en in apparaatbeheer stond de Radeon, maar (nog steeds) met een uitroepteken. Not functioning properly oid (code 43). Hierna computer uitgeschakeld en hdmi-kabel in de videokaart gestoken en weer opgestart - geen beeld. Vervolgens weer teruggegaan naar HDMI in mobo, en in Windows was ik vervolgens mijn Radeon weer kwijt (ook in bios overigens). Vervolgens weer alle drivers verwijderd, maar dit mocht niet baten, ik kreeg geen 2e kaart meer te zien.

Conclusie: vermoedelijk toch geen driver-issue. Het laatste wat ik nog kan verzinnen is dat er iets met de connectie mis is (vies of beschadigd). En daarnaast nog een power-issue.

Ga hem hopelijk binnenkort in een andere computer stoppen (en vice versa, een werkende gpu in mijn computer) en zien wat dat oplevert. Wordt vervolgd.

Mochten mensen ondertussen nog ideeën hebben, ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
Opnieuw een update.

Ik heb een heel oud PCI-kaartje in de computer gestopt. Dit om uit te sluiten of het slot misschien vies/beschadigd was. Helaas kon ik de output van de kaart niet gebruiken (DVI en composite), ik heb alleen een HDMI of VGA kabel, maar de computer is aangesloten op een TV. Maar ik kon wel zien dat de kaart herkend werd in GPU-Z.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/in49qb.gif

Wat vooral interessant is, is dat er dit keer wel een "bus width" en "bandwidth" werd gegeven, itt bij de R9 380 (zie plaatje in een van mijn eerdere posts).

Vervolgens heb ik 2 andere PSU 6pin slot gebruikt om de R9 380 aan te sluiten (de PSU heeft in totaal 4x 6pin connectors, direct vanuit de PSU, niet-modulair). Maar ook dit loste het probleem niet op.

Wat mij betreft resten alleen nog de opties GPU en PSU. Morgen hoop ik de GPU in een andere computer te testen, eindelijk. Wordt vervolgd.

(Dit topic wordt op deze manier een soort logboek voor mezelf ;) . Maar ik hoop dat anderen er later wellicht iets aan hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
Update:

GPU getest in een andere computer, en ook daar wordt geen videokaart herkend (niet in bios en niet door GPU-Z). Mijn conclusie: GPU is stuk. MSI gecontacteerd voor mogelijke RMA, maar dit schijnt nogal een hel te zijn bij MSI. Vermoedelijk wordt het dus een nieuwe GPU.

In principe kan dit topic gesloten worden. Voor eventuele problemen met mogelijke RMA of aankoopadvies voor een nieuwe GPU lijkt het mij verstandiger een nieuw topic te openen in de daarvoor bestemde fora.

Dank aan degenen die meegedacht hebben d:)b .

[ Voor 4% gewijzigd door floriz87 op 19-04-2017 11:52 ]

Pagina: 1