Java web applicatie*

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 11:16
Hoi,

Sinds enige maanden ben ik bezig met java development tijdens mijn vrije tijd. Ik volg hiervoor ook avondschool. Het lukt allemaal redelijk goed en mij programmeerkennis is er mooi op vooruit gegaan. Het zijn echter allemaal desktop apps die ik leer maken (swing). Nu wil ik graag naast het development voor desktop me ook wat concentreren op web applicaties en wil ook hiervoor java gaan gebruiken. Ik heb al wat opzoekwerk gedaan maar op dit moment zie ik door de bomen het bos niet meer. Jsp, servlets,... het is allemaal wat veel ineens. Wat ik eigenlijk voor mezelf wil bouwen (en wat denk ik wel een mooi project is), is een soort immo site waar je als eigenaar kan inloggen en op deze manier nieuwe eigendommen kan toevoegen, wijzigen, verwijderen..ik zou met een sql databankje willen werken, alsook html, css en natuurlijk ook java. Weet er echter iemand wat goeie guides, boeken, tutorials zijn om hiertoe stilaan naartoe te werken? Ik hoef dit niet snel snel onder de knie te krijgen, gewoon op een rustig tempo proberen en kennis opbouwen...

Op udemy heb ik een cursus gevonden van john purcell welke goede kritieken krijgt maar deze kost 15 euro en het is maar de vraag of deze hetgene is wat ik precies zoek..

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:33
Je kan met java een website maken, maar het is niet echt aan te raden. Wat je wel kan doen is met java een rest api te maken, dit is dan je backend. Je moet je voorstellen dat je met java alle interactie regelt met je (sql) database en via bijvoorbeeld javascript aan kan spreken om data op te halen. Je frontend maak je net html, css en javascript

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
Ok leuk maar zijn hiervoor bepaalde bronnen te raadplegen om me vanaf het begin in de juiste richting te duwen. Ik wil namelijk niet me in iets verdiepen wat ik uiteindelijk hiervoor niet zal gaan gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-09 15:38
Marco1994 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 16:46:
Je kan met java een website maken, maar het is niet echt aan te raden. Wat je wel kan doen is met java een rest api te maken, dit is dan je backend. Je moet je voorstellen dat je met java alle interactie regelt met je (sql) database en via bijvoorbeeld javascript aan kan spreken om data op te halen. Je frontend maak je net html, css en javascript
Waarom zou dit niet aan te raden zijn? Spring Boot met een SQL backend en freemarker voor templating bijvoorbeeld werkt snel en makkelijk. Met hetzelfde setje kan je dan altijd nog eens een stapje verder gaan door er angular of vue ofzo voor te zetten, maar voor iemand die net begint misschien niet de makkelijkste stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
Merethil schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 18:02:
[...]

Waarom zou dit niet aan te raden zijn? Spring Boot met een SQL backend en freemarker voor templating bijvoorbeeld werkt snel en makkelijk. Met hetzelfde setje kan je dan altijd nog eens een stapje verder gaan door er angular of vue ofzo voor te zetten, maar voor iemand die net begint misschien niet de makkelijkste stap.
Mijn insteek is altijd, als ik iets wil leren wil ik er iets aan hebben. Alhoewel jouw oplossing werkt, is er niet veel support voor te vinden en wordt het niet veel gebruikt. Althans, ik kom het praktisch nergens tegen. Het voordeel van mijn voorstel(zijn genoeg andere [betere] alternatieven) is dat die dan meteen leert omgaan met een rest api en met veelgebruikte technieken leert werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
Marco1994 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 18:35:
[...]

Mijn insteek is altijd, als ik iets wil leren wil ik er iets aan hebben. Alhoewel jouw oplossing werkt, is er niet veel support voor te vinden en wordt het niet veel gebruikt. Althans, ik kom het praktisch nergens tegen. Het voordeel van mijn voorstel(zijn genoeg andere [betere] alternatieven) is dat die dan meteen leert omgaan met een rest api en met veelgebruikte technieken leert werken
Spring in het algemeen wordt ongelofelijk veel gebruikt in enterprise-omgevingen, daarnaast is freemarker een zeer veelgebruikte templatingtaal. Op zich is er niets mis met de andere voorbeelden of alternatieven, maar dit is echt geen weinig gebruikt platform.

Het ligt eraan wat je ermee wilt doen, een REST-api opzetten is prima en zeer makkelijk te doen (ook weer met spring Boot b.v.). Als je begint met een simpele pagina tonen met dat framework, en onder de knie krijgt hoe dat allemaal samenwerkt, is dat makkelijker dan het direct proberen te integreren met {random javascript-framework}

Just my 2 cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
Mijn voorkeur lijkt toch ook uit te gaan naar de methode van marco1994... zijn er goede bronnen om hiermee rustig te beginnen? Of beter een bron die gewoon een website begint te maken met html, javascript en vervolgens werkt met ee java backend en sql db? En dit allemaam natuurlijk voor de beginner,, ik ben ver van een pro...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:08
Ik heb geen idee wat een immo site is, maar het lijkt mij dat je het jezelf wel lastig maakt door blijkbaar nogal niche technologieën te kiezen. Zeker als je beginner bent is het geen schande om gewoon iets te kiezen waar gewoon veel tutorials voor beschikbaar zijn, je moet immers al http, html, css en javascript leren, waarom zou je het jezelf dan moeilijk maken door de backend in iets obscuurs te maken waar weinig over te vinden is?

De werkwijze waar je met een rest api werkt kan heel goed werken maar is meer geschikt voor een wat grotere schaal van webprojecten. Ik zou als ik jou was eens kijken naar een van de bekende php frameworks, waarvan laravel tegenwoordig populair is en er dus veel over te vinden is. En als je java kan, heb je de syntax van PHP zo door. Bovendien is de hosting veel goedkoper ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
Ramon schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 20:17:
Ik heb geen idee wat een immo site is, maar het lijkt mij dat je het jezelf wel lastig maakt door blijkbaar nogal niche technologieën te kiezen. Zeker als je beginner bent is het geen schande om gewoon iets te kiezen waar gewoon veel tutorials voor beschikbaar zijn, je moet immers al http, html, css en javascript leren, waarom zou je het jezelf dan moeilijk maken door de backend in iets obscuurs te maken waar weinig over te vinden is?

De werkwijze waar je met een rest api werkt kan heel goed werken maar is meer geschikt voor een wat grotere schaal van webprojecten. Ik zou als ik jou was eens kijken naar een van de bekende php frameworks, waarvan laravel tegenwoordig populair is en er dus veel over te vinden is. En als je java kan, heb je de syntax van PHP zo door. Bovendien is de hosting veel goedkoper ;)
Obscuur? Sinds wanneer is Java obscuur? Er zijn duizenden tutorials te vinden op Google over spring framework, hét Java-framework voor api's. Dat je het niet bij de gemiddelde hoster tegenkomt betekent niet dat het obscuur is.

En een VPSje huren bij digitalocean oid is nou ook het geld niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
Pick the right tool for the right job, dat het kan betekent niet dat het ook moet. Waarom zou de ts niche technieken leren, ik zou dan juist de technieken leren die gemeengoed zijn en waar letterlijk elk probleem dat je ooit tegen gaat komen je 183 pagina's tegenkomt op google die allemaal uitleggen wat jouw probleem is.

Ik zou echter wel wegblijven als beginner zijnde bij grote frameworks, begin voor de backend gewoon eerst met php en serveer wat statische data, zorg dat je de syntax en design patterns onder de knie krijgt. Lukt dit redelijk, voeg een database toe. Volgende stap maak er een leuke rest api van. Het voordeel hiervan is dat je redelijk doorhebt hoe php en webtechnieken werken. Het nadeel van een framework is dat een beginner dingen gaat implementeren zonder dat die een idee heeft hoe het onderwater allemaal werkt.

Ik zeg niet dat frameworks gebruiken dom is, alles behalve zelfs. Maar puur voor een beginner om de taal en techniek onder de knie te krijgen is een framework in mijn ogen niet handig.

[ Voor 52% gewijzigd door Marco1994 op 15-04-2017 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:00
Als beginnende programmeur wil je helemaal niet bezig zijn alle technische aspecten, om een webpagina zichtbaar te krijgen. Juist daarom wil je wel een framework gebruiken, omdat je dan de focus kunt leggen het daadwerkelijk bouwen en een applicatie; in plaats van uren bezig te zijn, zonder er iets aan te hebben. Dat zijn allemaal dingen voor later.

Spring Boot is bijvoorbeeld prima voor een beginnende programmeur (en ook de gevorderde en voor geavanceerde applicaties). Daar zijn veel tutorials en voorbeeld projecten voor de vinden, en het resultaat is vrijwel direct zichtbaar. Wat er onder de motorkap gebeurd zijn dingen voor later, niet om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je met Java aan de slag gaat en een webapplicatie wil maken, of een simpele site met formuliertjes en een database, dan is het prima om met Spring Boot te beginnen. Je zou ook met Groovy (en Grails) aan de slag kunnen gaan, dat is ook een interessante oplossing die op Java draait. (Groovy is een soort van Java-based taal met iets minder eisen over signatures en statische types; als je Java kan, kan je ook Groovy)

Het is wel handig om rekening te houden met het feit dat een applicatie in Java voor het web vaak op een applicatieserver draait zoals Tomcat, Jetty of iets vergelijkbaars. Waar veel andere talen een plugin of module hebben voor een standaard webserver (bijv. mod_php voor PHP met Apache), heb je bij een compiled language ook iets meer stappen; je kan soms een JAR bouwen en die door de applicatieserver laten laden, of een WAR, wat ongeveer hetzelfde voor je doet. Je schrijft dus niet alleen een stukje Java, maar je moet aan het eind van de rit ook een build hebben die werkt met de applicatieserver die je gaat gebruiken.

Stel dat je Spring of Spring Boot gebruikt, met Java SE, en Tomcat, dan heb je 99% kans van slagen, gaat het prima (en snel!) werken, en heb je duizenden resources. Tomcat draait overal wel op, en een WAR bouwen van je project is prima te doen met de meeste development environments. Frameworks maar ook dependency resolvers en build managers hebben heel vaak ook gewoon tools om dat soort zaken goed voor je te regelen. Zo kan je vaak een schoon project aanmaken met alle minimale benodigdheden, dat ook direct goed kan builden, een WAR kan maken en standaard een demo pagina laat zien (zoals veel frameworks dat doen). Daar kan je dan zelf van maken wat je wil. Dus URL routing doen, standaard MVC spul maken, maar ook MVVM, REST services, of integratie met een JS framework om een SPA te maken met MVC fallback...

Zelf alles doen kan ook, je hebt in applicatieservers vaak ook een 'kale' API, waarbij je applicatie de initiele request binnen krijgt met een request object, en je het daarna zelf maar moet uitzoeken. Echt aan te raden is dat niet, om dat je dan eigenlijk zelf URL routing, controllers enz. gaat zitten verzinnen, waar je niet echt wat van leert, en ook niet echt iets voor terugkrijgt aan nuttige kennis (tenzij je een framework wil onderhouden).

Begin hier: https://projects.spring.io/spring-boot/

Importeer het in de IDE naar keuze (of een simpele platte-tekst editor) en ga aan de slag.

Een verschil met desktop applicaties waarbij je zomaar wat rotzooi bij elkaar gooit en je opeens een CLI app of GUI hebt is dat je met webapplicaties vaak binnen een framework werkt en daarbij een bepaalde dependency resolver of build tool gebruikt zoals Maven, Ant, Ivy, Gradle enz. Als je dan dependencies gaat toevoegen (wat veel vaker gebeurt dan met een simpel desktop programma'tje wat Java's standaard libs gebruikt - J2SE heeft weinig web spul, maar wel desktop spul) moet je die dus in het aangewezen bestand toevoegen, en dan een dependency refresh doen zodat je er gebruik van kan maken. Bij een build zorgt je tooling er dan voor dat naast je eigen sources ook de dependencies in je WAR terecht komen. Als je die daarna naar de applicatieserver kopieert kan je applicatie meteen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
Marco1994 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 21:31:
Pick the right tool for the right job, dat het kan betekent niet dat het ook moet. Waarom zou de ts niche technieken leren, ik zou dan juist de technieken leren die gemeengoed zijn en waar letterlijk elk probleem dat je ooit tegen gaat komen je 183 pagina's tegenkomt op google die allemaal uitleggen wat jouw probleem is.

Ik zou echter wel wegblijven als beginner zijnde bij grote frameworks, begin voor de backend gewoon eerst met php en serveer wat statische data, zorg dat je de syntax en design patterns onder de knie krijgt. Lukt dit redelijk, voeg een database toe. Volgende stap maak er een leuke rest api van. Het voordeel hiervan is dat je redelijk doorhebt hoe php en webtechnieken werken. Het nadeel van een framework is dat een beginner dingen gaat implementeren zonder dat die een idee heeft hoe het onderwater allemaal werkt.

Ik zeg niet dat frameworks gebruiken dom is, alles behalve zelfs. Maar puur voor een beginner om de taal en techniek onder de knie te krijgen is een framework in mijn ogen niet handig.
Waarom is Spring Boot of Java een niche techniek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Merethil schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 23:59:
[...]

Waarom is Spring Boot of Java een niche techniek?
Dat is het niet, en wie denkt dat dat wel zo is moet zich even inlezen ;-)

Webservices en backends in Java maken is 1000x beter dan PHP & co. Zelfs met PHP-PM en HHVM ga je compiled languages niet bijhouden. Ook qua bewezen code en beschikbare libraries zit je met Java gewoon goed. Veel mensen durven er niet aan te beginnen om at er meer van ze verwacht wordt dan even wat composer packages ophalen en PHP code neerplempen, en blijven dan maar op z'n best in het midden hangen. Dan blijft verdere ervaringen met meer performance en technische mogelijkheden uit... en dat reflecteert dan weer in de meningen over de talen die er al zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
johnkeates schreef op zondag 16 april 2017 @ 00:04:
[...]

Dat is het niet, en wie denkt dat dat wel zo is moet zich even inlezen ;-)

Webservices en backends in Java maken is 1000x beter dan PHP & co. Zelfs met PHP-PM en HHVM ga je compiled languages niet bijhouden. Ook qua bewezen code en beschikbare libraries zit je met Java gewoon goed. Veel mensen durven er niet aan te beginnen om at er meer van ze verwacht wordt dan even wat composer packages ophalen en PHP code neerplempen, en blijven dan maar op z'n best in het midden hangen. Dan blijft verdere ervaringen met meer performance en technische mogelijkheden uit... en dat reflecteert dan weer in de meningen over de talen die er al zijn.
Oh dat weet ik, ik probeer juist al sinds begin van dit topic duidelijk te maken dat een combi van Java, Spring Boot, bv MySQL en een VPSje een geweldig websiteje kunnen maken.
Echter, Marco1994 blijft het niche noemen dus ik vraag hem nu waarom dat zou zijn.

Voor hem ook wat ondersteunende linkjes:
https://github.com/blog/2047-language-trends-on-github

In 2015 was Java op github de één-na-grootste

https://w3techs.com/technologies/details/pl-java/all/all

Java is meestgebruikt voor high-traffic websites volgens peilingen

https://zeroturnaround.co...g-mvc-vaadin-gwt-and-jsf/

Spring Framework is 40% van het gebruikte framework onder Java-developers

Dus ja... Waarom zou iemand dan PHP en Laravel moeten leren terwijl hij aangeeft Java te willen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
Je hoeft me er niet van te overtuigen dat java een van de grootste programmeer talen is, werk er dagelijks mee. Maar het voordeel van scriptingtalen is, dat je je heel makkelijk dingen kan testen. Met bijvoorbeeld php als backend is het makkelijk en snel om dingen als get/post/etc duidelijk te krijgen. Om er meteen buildservers bij te halen is voor een beginnende programmeur alleen maar extra stappen en mogelijke f*ckups toevoegen.

Maar neem dit niet al te serieus, ben in geen enkel opzicht een expert en probeer alleen maar mijn gedachtegang te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
Marco1994 schreef op zondag 16 april 2017 @ 01:02:
Je hoeft me er niet van te overtuigen dat java een van de grootste programmeer talen is, werk er dagelijks mee. Maar het voordeel van scriptingtalen is, dat je je heel makkelijk dingen kan testen. Met bijvoorbeeld php als backend is het makkelijk en snel om dingen als get/post/etc duidelijk te krijgen. Om er meteen buildservers bij te halen is voor een beginnende programmeur alleen maar extra stappen en mogelijke f*ckups toevoegen.

Maar neem dit niet al te serieus, ben in geen enkel opzicht een expert en probeer alleen maar mijn gedachtegang te delen.
Dan nog vraag ik me af waarom je het beschrijft als niche?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Waar worden buildservers aangehaald? En met Java kan je ook prima testen? Het enige wat je met een scriptingtaal als PHP hebt is dat je het niet hoeft te compileren, maar dat doe je toch maar een paar keer per dag dus wat maakt dat uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
Merethil schreef op zondag 16 april 2017 @ 00:10:
[...]

Oh dat weet ik, ik probeer juist al sinds begin van dit topic duidelijk te maken dat een combi van Java, Spring Boot, bv MySQL en een VPSje een geweldig websiteje kunnen maken.
Echter, Marco1994 blijft het niche noemen dus ik vraag hem nu waarom dat zou zijn.
Dat je een geweldig "websiteje" kan maken (waarom zou dat met django of php of asp.net niet kunnen?) is uiteraard zo maar je vraagt van TS nu wel even om serverconfiguratie, serverbeheer, java, frameworks, deployment, http, html, css en js te gaan leren voor een simpele hobbysite die hij wil gaan maken. Daarnaast is een "VPSje" gewoon duurder dan shared hosting.
Voor hem ook wat ondersteunende linkjes:
https://github.com/blog/2047-language-trends-on-github

In 2015 was Java op github de één-na-grootste
Dat komt natuurlijk vooral door Android, niet omdat Java nou zo veel gebruikt wordt op websites. Dat wordt ook duidelijk geillustreerd door het plaatje van de volgende link:
Afbeeldingslocatie: https://w3techs.com/diagram/market_technology/pl-java
https://w3techs.com/technologies/details/pl-java/all/all

Java is meestgebruikt voor high-traffic websites volgens peilingen
In de TS wordt nergens gesproken over dat hij een high-traffic website wil maken dus echt een goed argument vind ik dat niet. Verder kan je met PHP of andere talen ook een heel end komen door caching, domain sharding of andere optimalisatie (die doe je natuurlijk pas als het nodig is, niet van te voren). Zo heb ik zelf gewerkt aan een PHP site die 100.000 bezoekers per week kreeg en tweakers is natuurlijk ook een zeer druk bezochte PHP website.

Ik zou toch aanraden om eerst 'web' te leren. Leer http, html, css en javascript. Vooral javascript is iets waar de laatste tijd helemaal verloren in kan raken en eindeloos bijleren omdat de best practises nog niet helemaal uitgekristalliseerd zijn. Mijn advies zou zijn om in het begin toch voor iets als PHP te kiezen, zodat je eenvoudige en goedkope shared hosting kan gebruiken en je niet hoeft bezig te houden met serverbeheer. Mocht je dan tegen de grenzen van PHP aan lopen (wat ik me nauwelijks kan voorstellen tenzij je de volgende Tweakers.net wordt), dan kan je altijd nog verder om je heen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
Ik waardeer ieders bijdrage maar wil echt maar java based verder... Spring boot moet ik dus kiezen als ik het begrijp? En zijn er goede bronnen om hiermee stapgewijs aan de slag te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
Ramon schreef op zondag 16 april 2017 @ 03:33:
[...]
Dat je een geweldig "websiteje" kan maken (waarom zou dat met django of php of asp.net niet kunnen?) is uiteraard zo maar je vraagt van TS nu wel even om serverconfiguratie, serverbeheer, java, frameworks, deployment, http, html, css en js te gaan leren voor een simpele hobbysite die hij wil gaan maken. Daarnaast is een "VPSje" gewoon duurder dan shared hosting.

[...]
Dat komt natuurlijk vooral door Android, niet omdat Java nou zo veel gebruikt wordt op websites. Dat wordt ook duidelijk geillustreerd door het plaatje van de volgende link:
[afbeelding]

[...]
In de TS wordt nergens gesproken over dat hij een high-traffic website wil maken dus echt een goed argument vind ik dat niet. Verder kan je met PHP of andere talen ook een heel end komen door caching, domain sharding of andere optimalisatie (die doe je natuurlijk pas als het nodig is, niet van te voren). Zo heb ik zelf gewerkt aan een PHP site die 100.000 bezoekers per week kreeg en tweakers is natuurlijk ook een zeer druk bezochte PHP website.

Ik zou toch aanraden om eerst 'web' te leren. Leer http, html, css en javascript. Vooral javascript is iets waar de laatste tijd helemaal verloren in kan raken en eindeloos bijleren omdat de best practises nog niet helemaal uitgekristalliseerd zijn. Mijn advies zou zijn om in het begin toch voor iets als PHP te kiezen, zodat je eenvoudige en goedkope shared hosting kan gebruiken en je niet hoeft bezig te houden met serverbeheer. Mocht je dan tegen de grenzen van PHP aan lopen (wat ik me nauwelijks kan voorstellen tenzij je de volgende Tweakers.net wordt), dan kan je altijd nog verder om je heen kijken.
Ik sluit toch nergens uit dat het met de rest niet kan? Maar TS vraagt specifiek om Java, waarom dan beginnen over andere talen en alleen maar meer verwarring toevoegen?

Trouwens, zo moeilijk is het allemaal niet met Java, als je spring boot out of the box opstart draait het als Jar, met alle dependencies erin, op poort 8080 en hoef je er alleen een nginx o.i.d. voor te zetten.
Daarnaast zeg ik niet dat PHP geen aandeel in de "drukke sites"-markt heeft, maar geef ik aan dat Java webapps)/websites totaal geen niche zijn.
Als de TS graag werkt met Java en daarin verder wil geef ik dus aan welke tools er het meest daarin gebruikt worden op de markt.
Rebbelx schreef op zondag 16 april 2017 @ 08:00:
Ik waardeer ieders bijdrage maar wil echt maar java based verder... Spring boot moet ik dus kiezen als ik het begrijp? En zijn er goede bronnen om hiermee stapgewijs aan de slag te gaan?
Ik zou beginnen met http://start.spring.io
Hier kan je een volledige foldersetup met bijbehorende dependencies downloaden, je voegt aan de linker kant in hoe je je project wil noemen, en aan de rechterkant laat je WEB als dependency toevoegen.
Als je Eclipse of Intellij IDEA gebruikt, kan je de gedownloade zip na uitpakken importeren als "existing maven project".

Daarna kan je zoiets als deze tutorial volgen:

https://stormpath.com/blo...ud-spring-boot-20-minutes

Stormpath is een developer die meer gebouwd heeft voor spring en ik zelf als prima startpunt zie.
Deze tutorial leert je hoe Spring perfect als REST-api-framework werkt

Liever eerst een website bouwen met Server-Side templating voordat je verdergaat met JavaScript-frameworks? Begin dan hier:
https://www.mkyong.com/sp...-hello-world-example-jsp/

Mkyong is een website waar het Engels niet super is, maar hij maakt altijd prima simpele guides die je de basis leren.

Daarna kan je verder googlen, check bijvoorbeeld alle examples op de startpagina van spring boot, die laten alle mogelijkheden zien.
Je kan het uiteindelijk zelfs als framework meenemen in je desktop applicaties waar je dan weer gebruik kan maken van bijvoorbeeld de geweldige hibernate+jpa-implementatie (database layer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Marco1994 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 18:35:
[...]

Mijn insteek is altijd, als ik iets wil leren wil ik er iets aan hebben. Alhoewel jouw oplossing werkt, is er niet veel support voor te vinden en wordt het niet veel gebruikt.
Sorry maar wat een ongelovelijke onzin. Spring MVC met een templating systeem (Freemarker, Thymeleaf, Groovy, pick your poison) komt heel veel voor. Dat jij er nu nooit van gehoord hebt betekent niet dat het niet gebruikt wordt.

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
De vraag is natuurlijk ook wat het doel is en wat je wilt leren. Een REST API met een javascript (Angular) frontend kom je heel vaak tegen als standaardoplossing voor web applicaties.

Ik geeft veel Java trainingen en merk dat als je Java wilt leren in de praktijk en je de REST + Angular oplossing aanbiedt, dan de studenten vooral met Angular bezig zijn. Die wereld is veel dynamischer en uitdagender. Het Java deel vervalt dan tot een magere CRUD applicatie met weinig interessante leerpunten.
Angular leren is toch weer een apart doel op zich (wel populair en leuk om te doen).

Als het je echt gaat om Java (enterprise / web applicaties) te leren is Spring Boot met een mooie templating frontend best een goede optie. Vergeet niet dat er inmiddels heel veel Java legacy systemen zijn die nog met templating werken (Velocity, JSP, JSF, etc. ). Niet iedereen werkt aan de nieuwere webapplicaties die met REST zijn opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:12

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Marco1994 schreef op zondag 16 april 2017 @ 01:02:

Je moet jezelf duidelijk eens inlezen in Spring Boot of Dropwizard. Wat je zegt kan met Java net zo makkelijk, en zelfs zonder een webserver te moeten installeren of een buildserver of een ..... ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
Ondertussen me ingeschreven op Udemy.com (had nog een gratis code) en enrolled op Learn Spring boot van Dan Vega...Kreeg vrij goede reviews. Reeds een beetje aan de slag kunnen gaan en dat gaat goed...vraag me wel af of ik na het volgen van deze course (die toch een 11uur in totaal is), effectief een web applicatie zelf zal kunnen aanmaken. Afwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBB1
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-05-2024
Dit is een topic dat ik al een weekje volg omdat ik met dezelfde vraag zit als de TS:

Hoe is het mogelijk om met Java een backend te bouwen met een web frontend op een eenvoudige manier?

Na lang zoeken, lezen en vergelijken ben ik op het volgende uitgekomen wat nog net haalbaar lijkt voor mij met mijn beperkte kennis van het web:
  1. Java backend die een RESTful web service aanbiedt via Spring
  2. AngularJS om deze webservice te gebruiken
Het idee heb ik hier opgehaald. Mijn eerste stap gaat zijn om de RESTful web service te bouwen aan de hand van deze Spring tutorial. De volgende stap is dan om wat HTML te bouwen dat dan via AngularJS praat met de RESTfull web service zoals hier beschreven..Of als het lukt om de nieuwe Angular te gebruiken.

Als er iemand tips of opmerkingen heeft over de tutorials of de manier waarop het gebeurt hoor ik dat graag. Want ik wil graag met moderne technieken werken (annotations ipv xml file, ...). Hopelijk hebben jullie er wat aan.

[ Voor 5% gewijzigd door GBB1 op 12-05-2017 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Zonder enige kennis van HTML, JavaScript en CSS wordt het natuurlijk wel iets lastiger ;) Tis niet voor niets dat er een vak met de titel 'Front-end webdeveloper' bestaat natuurlijk. Maar met een beetje googlen en tutorials volgen moet je wel een heel eind komen verwacht ik.

Over AngularJS; ik heb er geen ervaring mee maar heb niet het idee dat dat het eenvoudigst om is om mee te starten, maar dat heb ik met meer JavaScript frameworks/workflows tegenwoordig: het lijkt soms alsof ze dingen express ingewikkelder maken dan nodig om hun eigen uren te kunnen verantwoorden :P

[ Voor 35% gewijzigd door Ramon op 12-05-2017 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Erapaz schreef op zondag 16 april 2017 @ 09:39:
Als het je echt gaat om Java (enterprise / web applicaties) te leren is Spring Boot met een mooie templating frontend best een goede optie. Vergeet niet dat er inmiddels heel veel Java legacy systemen zijn die nog met templating werken (Velocity, JSP, JSF, etc. ). Niet iedereen werkt aan de nieuwere webapplicaties die met REST zijn opgezet.
Sterker nog, ik durf te wedden dat meer mensen aan legacy systemen werken dan aan nieuwe applicaties :D

Ik zit zelf dan vooral in de Microsoft .NET hoek, maar mijn dagelijkse werk is ook geen AngularJS met NancyFX of .NET Core op de achtergrond. Ik speel er weleens mee, en ja, incidenteel bouw ik er een web applicatie mee op mijn werk, maar 90% van de tijd zit ik nog in Windows Forms en VB.NET aan een gigantische Windows applicatie te werken waar we bijna al ons geld mee verdienen.

C'est la vie...

Het lijkt me dat dit in de enterprise wereld nog veel erger is. Daar is Spring MVC waarschijnlijk iets waar je dan nog blij mee bent als je het tegenkomt :+

[ Voor 42% gewijzigd door Lethalis op 12-05-2017 09:51 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luther
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-08 09:33
Als je echt Java based webpagina's wilt ontwikkelen zou je eens naar Vaadin https://vaadin.com/home kunnen kijken.
Hier bouw je op een Swing-achtige manier je webpagina's op.
Het is best krachtig, en niet heel moeilijk om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:43

Standeman

Prutser 1e klasse

Lethalis schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 09:39:
[...]

Het lijkt me dat dit in de enterprise wereld nog veel erger is. Daar is Spring MVC waarschijnlijk iets waar je dan nog blij mee bent als je het tegenkomt :+
offtopic:
Ik heb tot voor kort nog met struts 1.3 gewerkt :')

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
GBB1 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 08:33:
Dit is een topic dat ik al een weekje volg omdat ik met dezelfde vraag zit als de TS:

Hoe is het mogelijk om met Java een backend te bouwen met een web frontend op een eenvoudige manier?

Na lang zoeken, lezen en vergelijken ben ik op het volgende uitgekomen wat nog net haalbaar lijkt voor mij met mijn beperkte kennis van het web:
  1. Java backend die een RESTful web service aanbiedt via Spring
  2. AngularJS om deze webservice te gebruiken
Da's prima. Ik gebruik Spring Boot dagelijks in m'n werk en voor m'n meeste blog voorbeelden gebruik ik ook Spring Boot + AngularJS (voorbeeld).

Het meest lastige aan 't Java ecosysteem is de hoeveelheid keus en de oplossing is simpel; ga gewoon voor Spring Boot. Het is een beetje de de facto standaard en daardoor is er ook enorm veel info te vinden. Als je ergens vast loopt ben je waarschijnlijk niet de eerste.

Als je specifieke vragen hebt laat maar horen. Aanraden welke tutorial je moet volgen vind ik wat lastig; ik gebruik dit spul dagelijks dus ik lees gewoon de documentatie van Spring zelf over 't algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBB1
Hoi Hydra, bedankt voor je post. Ik ga je demo zeker en vast eens doornemen. Ik kan me voorstellen dat je Spring Security zou gebruiken in normale omstandigheden maar ik lees dat dit eigenlijk overbodig zou zijn met het gebruik van JSON Web Tokens.

Er is idd veel te vinden over Spring en anderen technieken die ermee gecombineerd worden. Zo heb ik zelf al een aantal vragen in mijn hoofd. Waarom een RESTfull Controller ipv een gewone Controller? Als je toch voor RESTfull gaat dan denk ik dat dit beter is om later andere apps deze URI's te laten gebruiken wat waarschijnlijk niet de bedoeling is met een gewone Controller.

Dan is er nog de vraag om de pagina op de server te laten genereren mbv Thymeleaf bvb of op de cliemt mbv Anulgar(JS). Wat zijn hier de voor en nadelen? Dan vond ik ook nog een site waar erop gehamerd wordt om Statelessness websites te bouwen. Ik weet zelfs niet of dat kan met Spring en of ik me daar nu echt moet druk over maken. Vooral user authenticatie, goed en makkelijk beheerbare code, makkelijk uit te breiden en te lezen, dat zijn belangrijke zaken voor mij.

Zoveel stuff.... Soms zie ik door de bomen het bos niet meer of hoe zeggen ze dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
GBB1 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:37:
Hoi Hydra, bedankt voor je post. Ik ga je demo zeker en vast eens doornemen. Ik kan me voorstellen dat je Spring Security zou gebruiken in normale omstandigheden maar ik lees dat dit eigenlijk overbodig zou zijn met het gebruik van JSON Web Tokens.
Als je Spring Security wil gebruiken samen met JWTs is dat zeker mogelijk. Alleen als je geen Spring Sec nodig hebt kun je het vrij eenvoudig zelf doen (zoals gedemonstreerd). Da's dus aan jou :)
Er is idd veel te vinden over Spring en anderen technieken die ermee gecombineerd worden. Zo heb ik zelf al een aantal vragen in mijn hoofd. Waarom een RESTfull Controller ipv een gewone Controller? Als je toch voor RESTfull gaat dan denk ik dat dit beter is om later andere apps deze URI's te laten gebruiken wat waarschijnlijk niet de bedoeling is met een gewone Controller.
Een RestController is voorgeconfigureerd om bijvoorbeeld objecten die je retourneert standaard als JSON te renderen. Dus een User of Order object wordt voor jou naar JSON omgezet. Je kunt dit overigens zelf doen met een 'gewone' @Controller, maar Spring doet dit voor je als je een @RestController gebruikt. Er is geen reden dat niet te doen.
Dan is er nog de vraag om de pagina op de server te laten genereren mbv Thymeleaf bvb of op de cliemt mbv Anulgar(JS). Wat zijn hier de voor en nadelen?
Het is kwa ontwikkelen veel simpeler om aan de back-end een REST service te bouwen en alle JS, CSS, HTML e.d. puur aan de voorkant te houden. Het is een beetje 2002 om iedere keer dezelfde HTML over de lijn te sturen. Een aantal jaren geleden konden search engines dit soort sites niet zo goed 'lezen' maar dat is tegenwoordig eigenlijk geen issue meer.
Dan vond ik ook nog een site waar erop gehamerd wordt om Statelessness websites te bouwen. Ik weet zelfs niet of dat kan met Spring en of ik me daar nu echt moet druk over maken. Vooral user authenticatie, goed en makkelijk beheerbare code, makkelijk uit te breiden en te lezen, dat zijn belangrijke zaken voor mij.
Ik zou me er in de eerste plaats op dit moment vooral geen zorgen over maken. Begin eerst met de basics; bouw een simpele web applicatie (Todo lijst ofzo). In een tweede fase als je dit doorhebt gaan dat soort dingen meespelen en dan worden ze ook al een stuk simpeler te begrijpen.

Wat betreft het stateless verhaal (ik heb niet het hele artikel gelezen, vandaag geen tijd voor) is het zaak om in iedere request naar je back-end de informatie mee te geven die je nodig hebt om het werk te doen. Je houdt dus geen sessie-store bij op je back-end. Dit doe je om schalen makkelijker te maken; als je een loadbalancer hebt die requests over verschillende back-end servers balanced dan komen requests op willekeurige servers binnen. Dan heb je dus state die geshared worden tussen servers. Daar zijn verschillende methodes voor maar het is simpeler om dit gewoon te voorkomen.

In de Spring Boot microarchitectuur waar ik dagelijks aan werk zijn hierom alle services dubbel uitgevoerd over datacenters en dus ook stateless.

Ik ben het overigens falikant oneens met de suggestie van het artikel om voor een soort half-assed poging voor microservices te gaan. Er wordt ook in het artikel met geen woord gerept over het stukje 'voorschrijdend inzicht' dat komt kijken bij werken aan een echt productie systeem. De voorgestelde services zouden in het echt uit de kluiten gewassen bakbeesten worden maar ze hebben het nergens over opsplitsen. In realiteit gebeurt dat ook niet. Je eindigt met een gedistribueerde monoliet; zonder de voordelen van microservices maar met alle nadelen ervan.
Zoveel stuff.... Soms zie ik door de bomen het bos niet meer of hoe zeggen ze dat.
Het is even een drempel waar je overheen moet. De eerste bult in een learning curve is vrijwel altijd het meest stijl :)

[ Voor 32% gewijzigd door Hydra op 15-05-2017 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBB1
Supper Hydra! Heel fijn om ergens terecht te kunnen en wat degelijke feedback te krijgen. Ondertussen volg ik al een jaartje avondles als Java beginner. Op dit moment beginnen we pas met GUI's te bouwen door gebruik te maken van Swing. Over een maand is de cursus voorbij en dan start de laatste module waarin we een eigen project mogen uitwerken. Vandaar dus alle vragen en research.

Om toch iets of wat bedrijfswaarde en ervaring voor mezelf te creëren heb ik bewust voor Spring gekozen en ook voor een web front end met ingebouwde security. Ondertussen heb ik me net een abo genomen op Mapt. HIer ga ik nog eens de basic Java 9 cursus doorlopen en daarna deze om een basic Spring app te bouwen. Als alles een beetje mee zit, dan zal het daarna allemaal wel veel duidelijker worden voor mij. Zoals je schrijft, stap voor stap en dan komt het wel.

Bedankt voor de uitleg omtrent de RESTfull of niet. Ik denk idd dat je gelijk hebt en het beter is om van de eerste keer een RESTfull controller te gebruiken. Ipv op de server alles te laten redeneren stel jij voor om toch Angular of JavaScript te gebruiken dat dan op de client wordt gerendered. Gezien dit minder traffic met zich meebrengt. Kort vraagje, wordt in sommige bedrijven JavaScript niet geblokkeerd in browsers? Of is dat hedendaags niet meer zo'm issue?

Ook had ik graag willen weten hoe het met het frontend gedeelte dan verloopt. Kan je dan gewoon die HTML pagina's met Angular daarin openen en bewerken buiten IntelliJ? Of lukt dat niet omdat er dan nog geen objecten aanwezig zijn voor Angular. Ik vraag me gewoon af hoe een front end team en een back end team dan zouden samenwerken.

Anyhow, het is duidelijk dat ik nog een lange weg heb af te leggen. Maar ik ben er zeker van dat dat wel in orde komt. Geniet nog van je avond en bedankt voor je feedback :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
GBB1 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 19:58:
Kort vraagje, wordt in sommige bedrijven JavaScript niet geblokkeerd in browsers? Of is dat hedendaags niet meer zo'm issue?
Nee. Er zijn te veel sites die niet werken zonder JS. Dat is al erg lang geen issue meer.
Ook had ik graag willen weten hoe het met het frontend gedeelte dan verloopt. Kan je dan gewoon die HTML pagina's met Angular daarin openen en bewerken buiten IntelliJ? Of lukt dat niet omdat er dan nog geen objecten aanwezig zijn voor Angular. Ik vraag me gewoon af hoe een front end team en een back end team dan zouden samenwerken.
Je maakt op de raakvlakken tussen FE en BE afspraken. Waar ik werk hebben we een Java back-end (Spring microservices) met een mobiele front-end (Android en iOS native). We spreken onderling af hoe de REST endpoints eruit zien. Ik maak ook altijd eerst een versie van de service die daar voorgebakken responses op geeft die ik dan deploy; daarna pas ga ik de implementatie bouwen. Dan hebben de front-enders al vast iets om tegenaan te praten.

In het geval van een web app die bijvoorbeeld Angular gebruikt doe je precies hetzelfde.
Anyhow, het is duidelijk dat ik nog een lange weg heb af te leggen. Maar ik ben er zeker van dat dat wel in orde komt. Geniet nog van je avond en bedankt voor je feedback :)
Graag gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 15 mei 2017 @ 08:38:
[...]
Als je specifieke vragen hebt laat maar horen. Aanraden welke tutorial je moet volgen vind ik wat lastig; ik gebruik dit spul dagelijks dus ik lees gewoon de documentatie van Spring zelf over 't algemeen.
Het lastige is ook dat veel tutorials op het internet dingen nog op een oudere manier doen.

Zelf doe ik bijvoorbeeld het liefst zoveel mogelijk vanuit code en annotations, terwijl je nog steeds veel XML tegenkomt om alles aan elkaar te knopen.

Sinds de servlet 3 spec kun je zelfs helemaal zonder XML.

Ook zijn er veel tutorials die dingen gewoon niet zo handig oplossen. Al met al was het nog best een crime om overal zelf de goede dingen uit te pikken :)
GBB1 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:37:
Dan is er nog de vraag om de pagina op de server te laten genereren mbv Thymeleaf bvb of op de cliemt mbv Anulgar(JS). Wat zijn hier de voor en nadelen?
Voordeel van processing op de client is dat het veel beter schaalt. Vroeger - bij server side HTML rendering - betekende elke request dat alles weer opnieuw moest worden opgebouwd en ook weer opnieuw moest worden verstuurd.

Gebruik je een client side framework als Angular, dan is dit allemaal niet meer nodig.

Natuurlijk zitten er ook nadelen aan. Het eerste was dat zoekmachines de pagina's niet meer goed kunnen indexeren. Of dat boeit, hangt af van de situatie. Als je line of business apps maakt, boeit het vaak niemand.

Het tweede is dat je wat bewuster met security aspecten van de applicatie bezig moet zijn. Je moet er altijd bij stil staan dat iedereen zonder moeite in zijn browser de javascript kan debuggen, variabelen kan veranderen, enzovoorts.

Vaak is het dan ook verstandig om alle input server side (dus in de REST API) volledig te controleren en elke request te valideren. Om performance redenen kan het handig zijn om dit dubbel te doen, dus zowel client (lekker snel) als server side (secure).

Onthou dus dat iedereen zonder moeite je Angular scope kan opvragen en alle waarden kan bekijken / veranderen :)

Ik raad je ook aan om goed te kijken naar het gebruik van JWT (JSON Web Tokens) en dergelijke.

[ Voor 48% gewijzigd door Lethalis op 17-05-2017 10:26 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBB1
Bedankt Hydra en Lethalis jullie feedback heeft veel voor mij verduidelijkt. Rustig opbouwen met Spring en Angular en de rest komt wel vanzelf. Ook fijn om te weten dat je dan een dummy output maakt voor de front end developers. Zo blokkeer je idd niemand en kunnen zij ook verder werken aan hun project. Wel nog even nadenken over het security aspect van JavaScript zoals Lethalis aangeeft. Het zou maar al te stoer zijn als zo een van die slimmerds je hele server opblaast met wat manipulatie van JavaScript op je front end.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
GBB1 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 17:54:
Het zou maar al te stoer zijn als zo een van die slimmerds je hele server opblaast met wat manipulatie van JavaScript op je front end.
Front-end input moet je hoe dan ook altijd valideren, elk request, op je back-end. Je moet er in je werk vanuit gaan dat de client volledig geschreven is door iemand die je op elke mogelijke manier pijn wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 11:24:
[...]

Front-end input moet je hoe dan ook altijd valideren, elk request, op je back-end. Je moet er in je werk vanuit gaan dat de client volledig geschreven is door iemand die je op elke mogelijke manier pijn wil doen.
Dat, en iemand die op geen enkele manier doorheeft waar ie mee bezig is. "Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Immo = Vastgoed is de Vlaamse term die in Nederland niet gebruikt word. Ik heb 10 jaar Funda gebouwd dus voor mij was het wel bekend, al was het maar dat er ooit een immo.be was die letterlijk funda had gekopieerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Wat ik overigens heel fijn vind aan rest full API's is dat je veel integratie tests veel beter kunt testen en monitoren, een ander bijkomend voordeel is dat je veel sneller in teamverband kunt werken, via simpele data mocking kunnen je frontenders al aan de slag zonder dat de API al "echte" resultaten hoeven op te leveren.

Bovendien kan je rest api ook als data feed voor andere applicaties werken of als feed dienen voor externe partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Je reageert (dubbel) op een paar hele oude replies vermoed ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Hydra schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 12:47:
Je reageert (dubbel) op een paar hele oude replies vermoed ik zo.
Ja kan best, heb even snel scanned, maar sorry even vergeten dat ik weer op Tweakers zat, nog een meevaller dat er niet gesuggereerd werd dit in het grote Java vragen voort te zetten. Man man man.
Pagina: 1