Beste tweakers,
op dit moment woon ik in een appartement, vanwaar ik samen met mijn vrouw ook werk. Ons netwerk thuis is vrij simpel:
- Ziggo Modem (bridge mode)
- Netgear router met 2.4 Ghz WIFI en 5 Ghz Wifi
- Qnap NAS via UTP naar Netgear router
- Laptops, printers, etc zijn allemaal via Wifi aangesloten
Het vloeroppervlak van ons appartement is slechts 90m2, dus was dit altijd voldoende. Grote files openen op de NAS kan sneller, maar gaat toch sneller dan 100mbit dankzij de 5Ghz.
Nu hebben we een nieuw huis gekocht, met een veel groter vloeroppervlak. Het huis is al voorzien van een bestaand netwerk, maar dit wil ik dus gaan upgraden. Het bestaat uit:
- Glasvezel (300/300mbit)
- DrayTek Vigor2920N
- HP ProCurve Switch 1700-24 (22x 10/100Mbit 2x 1Gbit)
- Meru Networks MC500
- Diverse Meru accesspoints door het hele huis.
- Elke kamer heeft is voorzien van UTP
- DVR recorder voor beveiliging
- NAS
Ik ontdekte dat de switch slechts 2 gigabit poorten heeft. Deze zal dus sowieso plaats moeten maken voor een nieuwe. Verder ben ik totala niet bekend met de Meru Networks MC500 en wat dit doet. Maar een beetje Googlen verteld mij dat dit een centrale aansturing is voor de diverse access points (een stuk of 4 heb ik er geteld). De accesspoints zitten achter diverse ethernet-over-stroom dingen, van diverse merken.
Mijn doel setup is:
- Laptops bedraad aansluiten in werkkamers, minimaal 1 gbit connectie met NAS en Internet (omdat de 100mbit niet voldoende is voor de 300/300 internet aansluiting).
- 1 Wifi netwerk voor onszelf (met toegang tot NAS, DVR e.d.)
- 1 Gast wifi netwerk voor bezoekers, die geen toegang kunnen krijgen tot NAS.
De wifi heeft niet de hoogste prioriteit, het bedraadde netwerk wel.
Mijn idee was de switch vervangen voor een managed switch met 1Gbit poorten.
Vervolgens hier de scheiding maken tussen gast/prive netwerk. Maar is dit wel een goede oplossing? Het gast netwerk hoeft in principe alleen maar de begane grond te dekken. Ik zou daar dan wel 2 access points moeten plaatsen denk ik.
Heeft iemand van jullie ervaringen met deze Meru Accesspoints? Volgens mij ondersteunen die nog geen eens WPA-2 en is het dan sowieso verstandig ook die aan de kant te gooien.
op dit moment woon ik in een appartement, vanwaar ik samen met mijn vrouw ook werk. Ons netwerk thuis is vrij simpel:
- Ziggo Modem (bridge mode)
- Netgear router met 2.4 Ghz WIFI en 5 Ghz Wifi
- Qnap NAS via UTP naar Netgear router
- Laptops, printers, etc zijn allemaal via Wifi aangesloten
Het vloeroppervlak van ons appartement is slechts 90m2, dus was dit altijd voldoende. Grote files openen op de NAS kan sneller, maar gaat toch sneller dan 100mbit dankzij de 5Ghz.
Nu hebben we een nieuw huis gekocht, met een veel groter vloeroppervlak. Het huis is al voorzien van een bestaand netwerk, maar dit wil ik dus gaan upgraden. Het bestaat uit:
- Glasvezel (300/300mbit)
- DrayTek Vigor2920N
- HP ProCurve Switch 1700-24 (22x 10/100Mbit 2x 1Gbit)
- Meru Networks MC500
- Diverse Meru accesspoints door het hele huis.
- Elke kamer heeft is voorzien van UTP
- DVR recorder voor beveiliging
- NAS
Ik ontdekte dat de switch slechts 2 gigabit poorten heeft. Deze zal dus sowieso plaats moeten maken voor een nieuwe. Verder ben ik totala niet bekend met de Meru Networks MC500 en wat dit doet. Maar een beetje Googlen verteld mij dat dit een centrale aansturing is voor de diverse access points (een stuk of 4 heb ik er geteld). De accesspoints zitten achter diverse ethernet-over-stroom dingen, van diverse merken.
Mijn doel setup is:
- Laptops bedraad aansluiten in werkkamers, minimaal 1 gbit connectie met NAS en Internet (omdat de 100mbit niet voldoende is voor de 300/300 internet aansluiting).
- 1 Wifi netwerk voor onszelf (met toegang tot NAS, DVR e.d.)
- 1 Gast wifi netwerk voor bezoekers, die geen toegang kunnen krijgen tot NAS.
De wifi heeft niet de hoogste prioriteit, het bedraadde netwerk wel.
Mijn idee was de switch vervangen voor een managed switch met 1Gbit poorten.
Vervolgens hier de scheiding maken tussen gast/prive netwerk. Maar is dit wel een goede oplossing? Het gast netwerk hoeft in principe alleen maar de begane grond te dekken. Ik zou daar dan wel 2 access points moeten plaatsen denk ik.
Heeft iemand van jullie ervaringen met deze Meru Accesspoints? Volgens mij ondersteunen die nog geen eens WPA-2 en is het dan sowieso verstandig ook die aan de kant te gooien.