Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

op dit moment woon ik in een appartement, vanwaar ik samen met mijn vrouw ook werk. Ons netwerk thuis is vrij simpel:
- Ziggo Modem (bridge mode)
- Netgear router met 2.4 Ghz WIFI en 5 Ghz Wifi
- Qnap NAS via UTP naar Netgear router
- Laptops, printers, etc zijn allemaal via Wifi aangesloten

Het vloeroppervlak van ons appartement is slechts 90m2, dus was dit altijd voldoende. Grote files openen op de NAS kan sneller, maar gaat toch sneller dan 100mbit dankzij de 5Ghz.

Nu hebben we een nieuw huis gekocht, met een veel groter vloeroppervlak. Het huis is al voorzien van een bestaand netwerk, maar dit wil ik dus gaan upgraden. Het bestaat uit:
- Glasvezel (300/300mbit)
- DrayTek Vigor2920N
- HP ProCurve Switch 1700-24 (22x 10/100Mbit 2x 1Gbit)
- Meru Networks MC500
- Diverse Meru accesspoints door het hele huis.
- Elke kamer heeft is voorzien van UTP
- DVR recorder voor beveiliging
- NAS

Ik ontdekte dat de switch slechts 2 gigabit poorten heeft. Deze zal dus sowieso plaats moeten maken voor een nieuwe. Verder ben ik totala niet bekend met de Meru Networks MC500 en wat dit doet. Maar een beetje Googlen verteld mij dat dit een centrale aansturing is voor de diverse access points (een stuk of 4 heb ik er geteld). De accesspoints zitten achter diverse ethernet-over-stroom dingen, van diverse merken.

Mijn doel setup is:
- Laptops bedraad aansluiten in werkkamers, minimaal 1 gbit connectie met NAS en Internet (omdat de 100mbit niet voldoende is voor de 300/300 internet aansluiting).
- 1 Wifi netwerk voor onszelf (met toegang tot NAS, DVR e.d.)
- 1 Gast wifi netwerk voor bezoekers, die geen toegang kunnen krijgen tot NAS.

De wifi heeft niet de hoogste prioriteit, het bedraadde netwerk wel.

Mijn idee was de switch vervangen voor een managed switch met 1Gbit poorten.
Vervolgens hier de scheiding maken tussen gast/prive netwerk. Maar is dit wel een goede oplossing? Het gast netwerk hoeft in principe alleen maar de begane grond te dekken. Ik zou daar dan wel 2 access points moeten plaatsen denk ik.

Heeft iemand van jullie ervaringen met deze Meru Accesspoints? Volgens mij ondersteunen die nog geen eens WPA-2 en is het dan sowieso verstandig ook die aan de kant te gooien.

Beste antwoord (via Verwijderd op 30-04-2017 22:19)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:59:
De provider levert geen Wifi modem (glasvezel), en de meterkast is te ver weg van woonkamer/keuken.
De wifi van de Draytek router die er hangt komt wel tot in de keuken, maar niet tot in de woonkamer.

Als ik meerdere AP's ophang, dezelfde SSID geef en dezelfde WPA2 key, gaat hij dan ook niet vanzelf over van de een op de andere?
Hangt helemaal af van je clients.

Je hebt clients die slim bijhouden hoe sterk signaal is van verschillende AP's in een ESS en roamen bij een zinnige threshold. Je hebt clients die alleen bij (zeer) slecht signaal gaan kijken of er een andere AP is met zelfde SSID. En je hebt clients die helemaal niet roamen totdat ze signaal kwijt zijn en opnieuw een AP moeten zoeken (maar dan niet eens noodzakelijkerwijs naar zelfde SSID zoeken).

Komt bij dat clients per default niet voldoende informatie hebben om goed te beslissen wanneer ze naar welke AP toe gaan. Er bestaat een aantal standaarden om daarbij te helpen (802.11k, v en r), maar die werken alleen als ze ondersteund worden door de AP's en om die fatsoenlijk te ondersteunen moet je bijna al een centraal beheerd WiFi-netwerk hebben.

Bottom line is dat je met 'domme' standalone AP's hoogstwaarschijnlijk tegen sticky clients aan gaat lopen die met waardeloze verbinding verbonden blijven met AP aan andere kant van je huis terwijl je pal naast een andere AP staat.

Nu zijn er methodes om zonder centraal management clients een rotschop te geven, maar die zijn helaas ook zeldaam in consumentenAP's (afschakelen lagere link rates kom je bijna niet tegen, minimale RSSI definieren voor de verbinding heb je alleen in enkele high-end gevallen zoals die van Asus), en grote nadeel is dat je daarmee bij foute instellingen mogelijk 'zwarte gaten' in je dekking creeert.

Centraal beheer is vele malen makkelijker. Ubiquiti's UniFi zit qua features helemaal onderaan de low-end daarvan (lees voor de grap eens comments van mensen die met Ruckus, Aerohive of Aruba werken erover), maar voor thuisgebruik leveren ze genoeg voor de meeste situaties tegen een fractie van de prijs van de echte pro-vendors. Daarom dat men hier redelijk positief erover is. Koop goedkoper spul dan UniFi en je hebt echt niets voor de handovers. Wil je meer features dan UniFi dan moet je een veelvoud van de prijs neertellen.

Heel kenmerkend: de rauwe WiFi-performance van UniFi AP's is helemaal niet zo opzienbarend. Een UAP AC Pro is grofweg vergelijkbaar met een TP-Link Archer C7 (de UniFi heeft iets lagere pieksnelheden maar iets gelijkmatigere dekking). Maar daar gaat het niet om voor een goede gebruikerservaring, zolang het competent is, zijn de 'softe' features veel belangrijker. En daarin wint UniFi het van vrijwel ieder ander apparaat van onder de EUR 300 (en voor EUR 300 heb je de uiterste low-end van Aerohive die qua ruwe performance vergelijkbaar is met de UAP AC Lite of met een Asus RT-AC56...)

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Klinkt alsof je een huis gekocht hebt met een bedrade en draadloze netwerk dat een jaar of tien geleden aangelegd is en waar op dat moment niet op bespaard is om beste te kopen.

Maar goed, dat was dus enige tijd geleden. Exact wat je in handen hebt hangt af van exact welke Meru AP's je hebt. Kun je dat even opzoeken? Dat kan alles van WiFi-b tot WiFi-n zijn, en dus alles van volstrekt niet meer bruikbaar tot niet meer zo snel maar qua alle andere zaken superieur aan wat je voor paar honderd EUR nu zou kopen. Meru is namelijk volledig managed WiFi. Dat biedt flink wat mogelijkheden die je met losse AP's niet hebt, zoals centraal beheer en exact het soort scheiding werk/prive die je noemt. Om hetzelfde met nieuwe apparatuur te realiseren gaat ws duizenden EUR kosten :o

Wat ik me wel afvraag: hoe zijn deze twee uitspraken met elkaar te rijmen?
Elke kamer heeft is voorzien van UTP

[...]

De accesspoints zitten achter diverse ethernet-over-stroom dingen, van diverse merken.
Waarom PLC-zooi als overal Ethernet ligt? Sowieso ook hier, geeft eens exacte merk+typenr aan van die PLC-spullen. Weten we ook waar we het over hebben ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07 14:19
Qua het afscheiden van je privé en gastnetwerk kun je het beste gaan werken met VLANs, mits je accesspoints dat ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:25
Bedoel je niet toevallig stroom-over-ethernet dingen? (andersom dus)
Meeste Fortinet/Meru apparaten ondersteunen dat wel. Powerline spul met overal utp klinkt idd raar

VLAN is inderdaad het sleutelwoord voor gescheiden prive/zakelijk/gast netwerken. Daarbij moet je kijken of je dat via Wifi wilt aanbieden of ook op utp niveau. Indien het laatste zul je ook managed switches op iedere kamer waar je dit wilt aanbieden moet plaatsen waar je losse poorten aan prive of zakelijke netwerken kunt toekennen.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
Als je heel eenvoudig een wifi voor gasten wil kan je ook een een heel basic internet abonnementje ernaast nemen.

Elke ISP heeft wel wifi in de modem/router tegenwoordig. Dat is dan voor de gasten en het privenetwerk is dan helemaal voor jezelf en volledig gescheiden.

Hoef je ook geen Vlans etc te creeren etc, als je eigen aansluiting storing heeft kan je dat in uiterste nood zelfs nog als backup aansluiting gebruiken door rechtstreeks in te pluggen.

Voor gewoon thuisgebruik lijkt me de setup overigens ruim voldoende. Je geeft aan dat het voor jezelf en je vrouw is, met af en toe gasten die wifi gebruiken.

4 wifi AP's bijvoorbeeld? Heb je een kasteel gekocht dat je die oppervlakte moet bedekken? Of is het eigenlijk een zakelijk pand?

Met het huidige materiaal en de setu moet het prima lukken, voor een prive situatie al overdeven naar mijn mening. Zie echt geen noodzaak daar nog in te investeren.

Of je moet het gewoon heel leuk vinden en als een soort hobby zien om met dat netwerk bezig te zijn :)

[ Voor 15% gewijzigd door Skimovic op 16-04-2017 18:08 ]

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 23:45:
Klinkt alsof je een huis gekocht hebt met een bedrade en draadloze netwerk dat een jaar of tien geleden aangelegd is en waar op dat moment niet op bespaard is om beste te kopen.

Maar goed, dat was dus enige tijd geleden. Exact wat je in handen hebt hangt af van exact welke Meru AP's je hebt. Kun je dat even opzoeken? Dat kan alles van WiFi-b tot WiFi-n zijn, en dus alles van volstrekt niet meer bruikbaar tot niet meer zo snel maar qua alle andere zaken superieur aan wat je voor paar honderd EUR nu zou kopen. Meru is namelijk volledig managed WiFi. Dat biedt flink wat mogelijkheden die je met losse AP's niet hebt, zoals centraal beheer en exact het soort scheiding werk/prive die je noemt. Om hetzelfde met nieuwe apparatuur te realiseren gaat ws duizenden EUR kosten :o

Wat ik me wel afvraag: hoe zijn deze twee uitspraken met elkaar te rijmen?

[...]

Waarom PLC-zooi als overal Ethernet ligt? Sowieso ook hier, geeft eens exacte merk+typenr aan van die PLC-spullen. Weten we ook waar we het over hebben ;)
Helemaal juist! Het is aangelegd in 2008. En destijds is er inderdaad niet op bezuinigd. Desondanks zijn er nooit moderniseringen doorgevoerd.

Welke AP's het zijn moet ik even nakijken als ik er weer ben. Wel heb ik de stekker van de Meru MC500 er weer eens ingestoken en die mag wel eens open gemaakt worden gezien het aardig wat geratel veroorzaakt.
laurens0619 schreef op zondag 16 april 2017 @ 17:57:
Bedoel je niet toevallig stroom-over-ethernet dingen? (andersom dus)
Meeste Fortinet/Meru apparaten ondersteunen dat wel. Powerline spul met overal utp klinkt idd raar

VLAN is inderdaad het sleutelwoord voor gescheiden prive/zakelijk/gast netwerken. Daarbij moet je kijken of je dat via Wifi wilt aanbieden of ook op utp niveau. Indien het laatste zul je ook managed switches op iedere kamer waar je dit wilt aanbieden moet plaatsen waar je losse poorten aan prive of zakelijke netwerken kunt toekennen.
Deels correct, er liggen power-over-ethernet adapters in als stroomvoorziening voor de Meru AP's zag ik gisteren. Maar er hangt ook een ethernet-over-power adapter in de meterkast, alleen nog geen idee waar de andere zit verstopt ;)

Wat ik nog moet testen is of er CAT5 of CAT5E kabels getrokken zijn. Ik vrees het eerste. Mooie oplossingen met managed AP's zijn nu absoluut geen eis.

Ik zit er nog steeds aan te denken om al het Meru spul aan de kant te doen. Mijn gast WIFI-netwerk hoeft eigenlijk alleen maar dekkend te zijn voor de keuken/woonkamer. Hiervoor wil ik een AP plaatsen tussen de 2 kamers in, door middel van VLAN's is dit dan wel van elkaar te scheiden. Word vervolgd als ik getest heb welke UTP er door de woning ligt.

Hier een idee van de meterkast hoe het er nu bij staat:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/uqmkuxevusk2v.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 18:01
Vervang in iedergeval de switch, als je bij HP blijft kijk dan naar de 1920, gigabit uitgevoerd en levert PoE voor de AP's, dan ben je gelijk van die PoE injectoren af.
Je hebt het over vlans aanbrengen op de switch om zodoende een scheiding tussen gast/prive te maken.
Uiteindelijk heb je dan inter-vlanning en kan je nog van gast naar prive en andersom, dit zal je op laag 3 moeten regelen, op de router met een ACL of op een policy in een firewall, net wat je voor handen hebt.
Heb je managed AP's en er is een mogelijkheid om het op de AP af tevangen is dat natuurlijk nog makkelijker, dan zet je daar je ACL op voor RFC1918 adressen als destination niet toegestaan.
Dan is het onderverdelen in vlans niet eens nodig, zolang je voor gasten maar een apart SSID hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je met VLANs bezig wilt en de WiFi op de schop wilt gooien, en een redelijk budget ervoor over hebt, zou je kunnen kijken naar alles door Ubiquiti UniFi te vervangen. Dan heb je centraal beheer via de controller voor zowel switch als AP's en kun je daar de VLANs instellen. Je kunt zelfs nog de UniFi USG als router overwegen om E2E de VLANs te kunnen doen.

Nu, je kunt hetzelfde realiseren met een willekeurige managed (PoE) switch en ws met de huidige Draytek router, of jouw Netgear met een WRT erop, maar dan moet je alles in elk apparaat apart instellen. Geen zin daarin? Dan is UniFi ws goedkoopste keuze.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het (eenmalig) instellen is het werk niet, als het eenmaal draait dan raak ik het toch nooit meer aan. Dus de 'mooie' oplossingen zoals Ubiquiti UniFi (en nu het Meru spul) is voor mij niet nodig.
Bedankt voor het sturen in de goede richtingen! Een apart SSID voor gasten was ook wat ik in gedachten had en wat mijn voorkeur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Voordeel aan een centrale oplossing is dat je seamless van de ene naar de andere Access Point kan roamen. Als je dat niet wenst dan zou ik gewoon de WiFi van de router van de provider in gast-modus zetten en zelf gebruik maken van een externe Access point. Bij gebrek aan dekking kan je een tweede neer zetten, waarbij je in de SSID de toevoeging geeft (bijv SSID-Zolder). Gasten hebben meestal toch voldoende aan dekking in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De provider levert geen Wifi modem (glasvezel), en de meterkast is te ver weg van woonkamer/keuken.
De wifi van de Draytek router die er hangt komt wel tot in de keuken, maar niet tot in de woonkamer.

Als ik meerdere AP's ophang, dezelfde SSID geef en dezelfde WPA2 key, gaat hij dan ook niet vanzelf over van de een op de andere?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:59:

Hangt helemaal af van je clients.

Je hebt clients die slim bijhouden hoe sterk signaal is van verschillende AP's in een ESS en roamen bij een zinnige threshold. Je hebt clients die alleen bij (zeer) slecht signaal gaan kijken of er een andere AP is met zelfde SSID. En je hebt clients die helemaal niet roamen totdat ze signaal kwijt zijn en opnieuw een AP moeten zoeken (maar dan niet eens noodzakelijkerwijs naar zelfde SSID zoeken).

Komt bij dat clients per default niet voldoende informatie hebben om goed te beslissen wanneer ze naar welke AP toe gaan. Er bestaat een aantal standaarden om daarbij te helpen (802.11k, v en r), maar die werken alleen als ze ondersteund worden door de AP's en om die fatsoenlijk te ondersteunen moet je bijna al een centraal beheerd WiFi-netwerk hebben.

Bottom line is dat je met 'domme' standalone AP's hoogstwaarschijnlijk tegen sticky clients aan gaat lopen die met waardeloze verbinding verbonden blijven met AP aan andere kant van je huis terwijl je pal naast een andere AP staat.

Nu zijn er methodes om zonder centraal management clients een rotschop te geven, maar die zijn helaas ook zeldaam in consumentenAP's (afschakelen lagere link rates kom je bijna niet tegen, minimale RSSI definieren voor de verbinding heb je alleen in enkele high-end gevallen zoals die van Asus), en grote nadeel is dat je daarmee bij foute instellingen mogelijk 'zwarte gaten' in je dekking creeert.

Centraal beheer is vele malen makkelijker. Ubiquiti's UniFi zit qua features helemaal onderaan de low-end daarvan (lees voor de grap eens comments van mensen die met Ruckus, Aerohive of Aruba werken erover), maar voor thuisgebruik leveren ze genoeg voor de meeste situaties tegen een fractie van de prijs van de echte pro-vendors. Daarom dat men hier redelijk positief erover is. Koop goedkoper spul dan UniFi en je hebt echt niets voor de handovers. Wil je meer features dan UniFi dan moet je een veelvoud van de prijs neertellen.

Heel kenmerkend: de rauwe WiFi-performance van UniFi AP's is helemaal niet zo opzienbarend. Een UAP AC Pro is grofweg vergelijkbaar met een TP-Link Archer C7 (de UniFi heeft iets lagere pieksnelheden maar iets gelijkmatigere dekking). Maar daar gaat het niet om voor een goede gebruikerservaring, zolang het competent is, zijn de 'softe' features veel belangrijker. En daarin wint UniFi het van vrijwel ieder ander apparaat van onder de EUR 300 (en voor EUR 300 heb je de uiterste low-end van Aerohive die qua ruwe performance vergelijkbaar is met de UAP AC Lite of met een Asus RT-AC56...)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijk! Dus met een nieuwe switch + UniFi AP's ben ik er, of hebben de AP's ook een controller nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:05
Doe jezelf een plezier, en laat dat doen door een lokaal netwerkbedrijfje.
Ze komen dan een inventaris opmaken van wat er is, en stellen een goede oplossing voor.
Ze meten ook uit hoeveel AP's je nodig hebt voor een goede dekking.

Je hebt bv voor dat gastnetwerk helemaal geen aparte AP nodig.

Ik denk dat je met een goede switch en een paar AP's er probleemloos moet geraken, dat hoeft geen fortuinen te kosten, en zal zeker een jaar of 5 zonder upgrades moeten kunnen overbruggen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waarom? Vind het juist leuk om zo gaandeweg weer wat bij te leren, het is toch alweer 10+ jaar geleden dat ik dit soort dingen op school kreeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nu ik ook daadwerkelijk in de woning woon er mee aan de slag gegaan.
De Meru Controller is overleden, deze boot niet meer.
Echter, was ik blij verrast met mijn Netgear router, de Wifi van deze is sterk genoeg voor bijna de gehele woning (1 slaapkamer niet en de kelder niet).

De wifi van de Draytek die aan stond was zo belabberd, omdat de antennes eraf gehaald waren. Deze plaats ik misschien nog als 2e wifi netwerk in een andere kamer zodat de kelder, slaapkamer en kantoorruimte ook Wifi heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 30 april 2017 @ 21:40:
Nu ik ook daadwerkelijk in de woning woon er mee aan de slag gegaan.
De Meru Controller is overleden, deze boot niet meer.
Echter, was ik blij verrast met mijn Netgear router, de Wifi van deze is sterk genoeg voor bijna de gehele woning (1 slaapkamer niet en de kelder niet).
"Sterk"? :X

Een AP moet niet sterk zijn, het moet goed kunnen luisteren :o

Kijk eens naar de antennes van jouw Netgear router. Kijk nu naar je mobiele telefoon. Welk van de twee gaat harder kunnen zenden? Juist ja. Het gaat erom dat een AP in staat moet zijn het gefluister van een telefoon aan de andere kant van het huis nog te horen. Dat is gelijk ook de reden dat het onzinnig is om harder dan toegestaan te zenden: met een megafoon in jouw hand hoor je een vriend zonder zo'n ding ook niet beter.
De wifi van de Draytek die aan stond was zo belabberd, omdat de antennes eraf gehaald waren. Deze plaats ik misschien nog als 2e wifi netwerk in een andere kamer zodat de kelder, slaapkamer en kantoorruimte ook Wifi heeft.
Over wat voor Draytek hebben we? Die lui lopen meestal sowieso een generatie achter qua WiFi en als dat ding uit 2008 komt hebben we het best-case dus over een WiFi-g geval. Daar ga je niet vrolijk van worden :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:52:

[...]

Over wat voor Draytek hebben we? Die lui lopen meestal sowieso een generatie achter qua WiFi en als dat ding uit 2008 komt hebben we het best-case dus over een WiFi-g geval. Daar ga je niet vrolijk van worden :o
Een Vigor2920N ... voor Wifi op een telefoon is alles snel genoeg... de werk pc's zijn toch allemaal bedraad aangesloten ;-)
Het enige wat mij nog te doen staat is een nieuwe switch kopen. De Netgear (die ik al had) bied de mogelijkheid voor een gast-wifi netwerk. Hiermee is dat probleem ook al opgelost.
Pagina: 1