Advies gezocht audiosysteem woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuvow
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-10 12:21
Recent ben ik naar een nieuwe woning verhuisd, en nu wil ik graag het geluid eens echt goed gaan aanpakken. Ik kom er echter niet helemaal uit op welke manier ik het beste e.e.a. aan elkaar kan gaan knopen.

De situatie is als volgt:
  • Enkele kamers, zoals bijvoorbeeld de woonkamer, eetkamer, keuken en badkamer hebben bedrading om speakers op aan te sluiten. Al deze bedrading komt uit bij de televisie in de woonkamer. Sommige kamers waar ik wel geluid wil hebben (zoals bijvoorbeeld de studeerkamer) heeft nog geen bedrading. Bij voorkeur wil ik daar ook niet kabels naar toe gaan trekken.
  • Momenteel heb ik reeds de volgende apparatuur:
    * 1x Sonos Play:3, 1x Sonos Play:5, 1x Sonos BOOST
    * 2x Ingebouwde plafondspeaker in de badkamer, aangesloten op de bedrading
    * Een televisie, kan ook audio-outputsignaal geven i.v.m. ingebouwde apps, zou eventueel ook geluid kunnen produceren (er zitten best aardige speakers in voor een TV)
    * Een Ziggo Mediabox voor kabeltelevisie
    * Een Apple TV (laatste generatie), voor Netflix en VLC
    * Muziek luister ik via Spotify, ik heb geen CD’s of andere media
  • Het maakt mij niet extreem veel uit of de bestaande bedrading gebruikt wordt of dat we meteen geheel overgaan op draadloos. Ik wil echter als het even kan wel de plafondspeakers in de badkamer hergebruiken, dus het systeem moet wel bedrade speakers ondersteunen.
Nu wil ik graag het volgende bereiken:
  • Eén centraal systeem dat alle verschillende zones in het huis kan aansturen. Dit moet bij voorkeur zowel via een Android- als een iOS-app kunnen. Pluspunt is als het ook via een Mac- en Windows-app aan te sturen is. Op dit systeem moet aangesloten worden: de Apple TV en de Ziggo mediabox. Verder moet het muziek kunnen streamen vanaf Spotify. Misschien nog andere dingen die het moet kunnen waar ik nu nog niet aan gedacht heb?
  • Zone 1: Surround geluid voor de woonkamer, 5.1 lijkt me prima. Hiervoor heb ik in ieder geval bedrading om 4 speakers bedraad aan te sluiten (twee naast de TV, twee achter de bank). Daarnaast is er nog een “tweede” Zone in de woonkamer. Er zijn namelijk nog twee aansluitingen voor bedraad geluid, die zich erg lenen voor twee goede vloerstaande speakers. Zone 2 wil je denk ik niet mee laten doen in TV-geluid, maar je wil denk ik wel zowel Zone 1&2 kunnen gebruiken om muziek af te spelen.
  • Daarnaast nog enkele zones met één of meerdere speakers, zoals bijvoorbeeld de eetkamer, keuken, badkamer, slaapkamer, studeerkamer, etc. Waarbij sommige speakers wel en sommige niet bedraad zullen/kunnen zijn.
Zoals jullie kunnen zien moet eigenlijk alle apparatuur voor audio nog aangeschaft worden. Ik heb al wat SONOS componenten, en hoewel ik daar op zich tevreden mee ben hoeft ik niet per se op dat systeem voort te borduren.

Of denk ik nou veel te moeilijk en moet ik gewoon twee losse systemen neerzetten: een losse home cinema set en een los systeem voor de muziek (met dus als gevolg dat de home cinema set niet mee kan doen in muziek afspelen)?

Mijn vraag is dus: één of twee systemen en welke dan?

Alvast bedankt voor jullie advies!