Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• maniak
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 22:42
Mijn vader heeft nog een Intel Q9450, 8GB DDR2 op een AsRock P45DE moederbord. Zijn GPU ging pas dood en heb er een andere ingezet, een R9 290. Hij speelt voornamelijk World of Tanks alleen meld hij nu dat het spel vaak "stottert". Dus ik heb met de task manager gekeken en het lijkt dat 1 core continue op 100% staat. Ik ga ervan uit dat de CPU de oorzaak is.

Nu heb ik nog een Intel G3220, 8GB DDR3 met een Asus H81I-plus bordje liggen. Voordat ik de moeite ga nemen om alles om te zetten ben ik gaan uitzoeken of het de moeite waard is. Nu kom ik eigenlijk alleen op CPU vergelijking sites die meer de specs vergelijken maar word er niet echt wijzer van.

Dus mijn vraag aan jullie, is het de moeite waard om zijn Q9450 te vervangen door een G3220?

Bvd

Beste antwoord (via maniak op 15-04-2017 17:10)

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 06-09 08:20
Een technisch vergelijk kan je zo maken op de Intel pagina: http://ark.intel.com/compare/77773,33923

De G3220 zal single threaded sneller zijn dan de Q9450, puur omdat het een CPU is van zoveel generaties verder.

Overigens, wat gebeurt er als je iets als vSynch aanzet? Als de GPU erg krachtig is en 200fps doet in een spel moet de CPU ook handelingen uitvoeren voor die 200fps. Zeker met oudere games of niet veel eisende games kom je dit tegen, de CPU raakt dan overweldigd en kan de GPU niet goed meer aansturen. Zet vSynch dan op 60fps. Geeft een vloeiende ervaring en de CPU hoeft niet meer te racen.

World of Tanks is niet zo heel zwaar spel en die PC zal al redelijk op leeftijd zijn, waarom niet investeren in een geheel nieuwe PC? Een middenklasser game PC bouwen zal niet veel hoeven te kosten lijkt mij.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 06-09 08:20
Een technisch vergelijk kan je zo maken op de Intel pagina: http://ark.intel.com/compare/77773,33923

De G3220 zal single threaded sneller zijn dan de Q9450, puur omdat het een CPU is van zoveel generaties verder.

Overigens, wat gebeurt er als je iets als vSynch aanzet? Als de GPU erg krachtig is en 200fps doet in een spel moet de CPU ook handelingen uitvoeren voor die 200fps. Zeker met oudere games of niet veel eisende games kom je dit tegen, de CPU raakt dan overweldigd en kan de GPU niet goed meer aansturen. Zet vSynch dan op 60fps. Geeft een vloeiende ervaring en de CPU hoeft niet meer te racen.

World of Tanks is niet zo heel zwaar spel en die PC zal al redelijk op leeftijd zijn, waarom niet investeren in een geheel nieuwe PC? Een middenklasser game PC bouwen zal niet veel hoeven te kosten lijkt mij.

• maniak
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 22:42
quote:
CMD-Snake schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 14:36:

VSync.. kijk.. daar heb ik nog niet over nagedacht. Waarom mijn vraag, omdat met die G3220 er dan helemaal niets aangeschaft hoeft te worden :)

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

WoT draait absoluut waardeloos omdat ondanks de enorme bedragen die ze verdienen met die game, het blijkbaar niet nodig is om eens wat optimalisaties te doen...
Die game is volledig afhankelijk van een core en singlethread prestaties en clockspeed zijn belangrijk. Ik zou het dus proberen want het maakt denk ik een behoorlijk verschil. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True